AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Lurer på å kjøpe mobiltelefon til min datter på 7 år til jul. Hva tenker folket? Ja eller nei? Smartklokke (Xplora) har hun hatt i halvannet år. Anonymkode: cd14f...1a8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Nei, hva skal man med det som 7-åring? Normalt så er ikke de alene hjemme eller sånn at de trenger den pga det. Men vi er forskjellige da. Anonymkode: 92687...b56 6
Hannah80 Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Har en 7-åring selv. Hva i all verden skal hun med mobiltelefon? 7
indigob Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 What ?? Jeg ville aldri gitt en tlf til en 7 åring. mine barn har ikke tlf og det er helt uaktuelt. Skal virkelig en 7 år gammel jente ha fri tilgang til internett ? Huff og huff ! 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Det kommer jo an på hvor man bor, hva som er vanlig i klassen og hvilke behov telefonen skal dekke. Dersom barnet feks går hjem fra skolen alene, er alene etter skolen eller lignende, så ser jeg behovet. Da er telefon nyttig. 9 åringen her i huset har ikke telefon enda. Vi vurderer det neste år. Hun har xplora nå. Det dekker behovet for kontakt. Men, vi bor ikke i by og hun går ikke alene hjem fra skolen eller er alene etter skoletid. Anonymkode: c3e85...0e8 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Har en 7-åring selv. Hva i all verden skal hun med mobiltelefon? Hva mener du, hva skal hun med en mobiltelefon? Hun kan feks bruke den til å ringe sin mor om hun velter med sykkel på vei til bestevenninna borti gata. Om hun tryner på isen på skoleveien. Hun kan ringe og si at hun glemte gymbagen, eller spørre om det er om at hun blir med Pål hjem fra skolen, eller høre om det er ok at hun gjlr lekser med Beate. Hun kan ringe om at det er en rar voksen mann på lekeplassen, at skoene er våte etter tung og festlig lek og om ikke noen kan hente henne. Moren kan bruke den for å si at nå må hun komme hjem til middag. Hun kan bruke den til å slippe alt det tullet vi brukte evigheter på når vi var små. Hvorfor skal vi forvise våre barn til det upraktiske og bakstreberske 80-tallet for? Vi har moderne teknologi - ta den i bruk. Anonymkode: 337a1...92a 5
Hannah80 Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du, hva skal hun med en mobiltelefon? Hun kan feks bruke den til å ringe sin mor om hun velter med sykkel på vei til bestevenninna borti gata. Om hun tryner på isen på skoleveien. Hun kan ringe og si at hun glemte gymbagen, eller spørre om det er om at hun blir med Pål hjem fra skolen, eller høre om det er ok at hun gjlr lekser med Beate. Hun kan ringe om at det er en rar voksen mann på lekeplassen, at skoene er våte etter tung og festlig lek og om ikke noen kan hente henne. Moren kan bruke den for å si at nå må hun komme hjem til middag. Hun kan bruke den til å slippe alt det tullet vi brukte evigheter på når vi var små. Hvorfor skal vi forvise våre barn til det upraktiske og bakstreberske 80-tallet for? Vi har moderne teknologi - ta den i bruk. Anonymkode: 337a1...92a Hun har jo allerede en smart-klokke. 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Hadde glatt kjøpt det, min var alene hjemme da så tlf var viktig Anonymkode: de9d0...96a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Hannah80 skrev (59 minutter siden): Har en 7-åring selv. Hva i all verden skal hun med mobiltelefon? Hva tror du? Anonymkode: de9d0...96a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, hva skal man med det som 7-åring? Normalt så er ikke de alene hjemme eller sånn at de trenger den pga det. Men vi er forskjellige da. Anonymkode: 92687...b56 Eh de aller fleste er hjemme alene litt sol 7 åringer Anonymkode: de9d0...96a 3
Hannah80 Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva tror du? Anonymkode: de9d0...96a På internett? Ringe og sende sms kan man gjøre på smartklokka. 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Min datter blir straks 9. Hun får mobil i julegave, trolig et abonnement med svært begrenset mobildata. Vi bor i by, hun går alene til/fra, og det hender hun er hjemme alene om vi f.eks skal en tur på butikken. Jeg synes kanskje 7 år er litt tidlig, men har dere et praktisk behov for det, så kjør på. Vi hadde fasttelefon hjemme når jeg var på min datters alder, og kunne ringe mamma om jeg var hjemme alene. Anonymkode: 70d91...02a
Tellus Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Mobil til 7 åring er bare tull etter min mening. Smartklokke er ok for dem som har behov for det. Og det har hun jo tydeligvis allerede. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du, hva skal hun med en mobiltelefon? Hun kan feks bruke den til å ringe sin mor om hun velter med sykkel på vei til bestevenninna borti gata. Om hun tryner på isen på skoleveien. Hun kan ringe og si at hun glemte gymbagen, eller spørre om det er om at hun blir med Pål hjem fra skolen, eller høre om det er ok at hun gjlr lekser med Beate. Hun kan ringe om at det er en rar voksen mann på lekeplassen, at skoene er våte etter tung og festlig lek og om ikke noen kan hente henne. Moren kan bruke den for å si at nå må hun komme hjem til middag. Hun kan bruke den til å slippe alt det tullet vi brukte evigheter på når vi var små. Hvorfor skal vi forvise våre barn til det upraktiske og bakstreberske 80-tallet for? Vi har moderne teknologi - ta den i bruk. Anonymkode: 337a1...92a Til det kan man jo kjøpe en dumtelefon på Clas til 300 kroner. Anonymkode: fa907...816 2
Kittykat Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 17.18): Lurer på å kjøpe mobiltelefon til min datter på 7 år til jul. Hva tenker folket? Ja eller nei? Smartklokke (Xplora) har hun hatt i halvannet år. Anonymkode: cd14f...1a8 Jeg ser ikke problemet med dette. Vår datter fikk sin første mobil når hun ble 10 år. Det samme med sønnen vår. Vår andre sønn fikk mobil før han ble 10 år hvis jeg husker riktig. Men mobiler var ganske nytt når de var på den alderen. Og for oss var det den praktiske biten - at de kunne ringe oss når de var ute, uansett hva det var. Og at vi kunne ringe de hvis det var noe. Hadde barna våre vært på den alderen eller yngre pr i dag, så hadde de nok fått mobil mye tidligere, f eks når de begynte på skolen, igjen nettopp pga den praktiske biten. Men dette er jo opp til dere, foreldrene. Hvis dere synes det er greit, så kjør på 😉 Endret 10. desember 2020 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lurer på å kjøpe mobiltelefon til min datter på 7 år til jul. Hva tenker folket? Ja eller nei? Smartklokke (Xplora) har hun hatt i halvannet år. Anonymkode: cd14f...1a8 Jeg tenker at alle foreldre som gir barna mobil i den alderen er helt hodeløse. »vær så god, her er en skjerm (til?) som du kan bli avhengig av» 🤦🏼♀️ Kan ikke se en eneste god grunn til å kjøpe mobiltelefon. La barn være barn. Hvis de ramler på sykkelen eller tråkker i søla slik de blir bløte, eller glemmer gymbagen, så lærer de faktisk mer av å gå hjem selv fremfor å alltid ringe etter hjelp. Ikke rart det finnes så uselvstendig barn og voksne med foreldre som absolutt skal «redde» de med en telefon. Anonymkode: ae2fc...a21 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til det kan man jo kjøpe en dumtelefon på Clas til 300 kroner. Anonymkode: fa907...816 De telefonene er håpløse i bruk. En smarttelefon er mye enklere å bruke. Anonymkode: 539b2...a96
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Vår datter blir snart 9 år, går i 3. klasse og tror hun er den eneste som ikke har mobil. Men vi føler ikke at hun trenger det enda fordi hun har en iPad. Den kan hun sende meldinger på til de som har iPhone og ringe oss på FaceTime. Virker som telefonene først og fremst blir brukt til å spille på... Anonymkode: 957bb...aca 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Eh de aller fleste er hjemme alene litt sol 7 åringer Anonymkode: de9d0...96a Ja vel? Høres uansvarlig ut! Men men. Barnevernet anbefaler ikke barn å være alene hjemme før 9-årsalderen;) Anonymkode: 92687...b56
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja vel? Høres uansvarlig ut! Men men. Barnevernet anbefaler ikke barn å være alene hjemme før 9-årsalderen;) Anonymkode: 92687...b56 Da ville jeg nok heller lyttet til hva en psykologspesialist har å si om det emnet.https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/lAMA47/naar-kan-barn-vaere-alene-hjemme Anonymkode: 539b2...a96 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå