AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Vårt barn blir 10 måneder i januar og har fått tilbud om barnehageplass fra januar. Jeg begynner å jobbe igjen i februar, så det er egentlig midt i blinken. Ulempen er at denne barnehagen er 10-15 minutter med bil unna, ligger på den andre siden av kommunen. Det er helt uaktuelt for oss at han fortsetter der, så planen er å søke han inn til barnehagen som er rett ved huset vårt til august. Det jeg er usikker på her er om dette er en god plan? På denne måten må han ha tilvenning i to ulike barnehager, en nå i januar og så en ny i august. Alternativt kan vi takke nei til plassen og heller vente til august. Men da blir det vanskelig å få kabalen til å gå opp med meg i full jobb, pappaen er deltidsansatt og studerer. Vi er såpass unge at besteforeldre på begge sider er i full jobb, så ingen av dem kan steppe inn. Men hvis pappaen sier opp deltidsjobben kan det gå, men det blir likevel kronglete og mye styr med å få kabalen til å gå opp de 3 dagene i uka han studerer. Hva hadde dere valgt? Barnehageplass i januar og deretter bytte i august? Eller bare vente på plassen i august? Jeg forestiller meg at det er veldig belastende for barnets psyke å ha tilvenning i to ulike barnehager, knytte seg til ulike voksne og deretter måtte venne seg til nye kort tid etterpå. Stemmer dette? Anonymkode: 29c1a...272
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Jeg hadde ventet.. Anonymkode: c1da7...a38 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Belastende for barnets psyke? Det er snakk om ett lite barn, de venner seg raskt til forandringer! Anonymkode: 98558...294 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Belastende for barnets psyke? Det er snakk om ett lite barn, de venner seg raskt til forandringer! Anonymkode: 98558...294 Har du barn? Tilvenning til nye omsorgspersoner i barnehagen er krevende for et barn, jeg ville unngått en ny tilvenning etter bare et halvt år. Anonymkode: 22363...44b 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Da ville jeg ventet til august. Tilvenning til barnehage kan være tøft, da er det dumt om barnet skal bytte barnehage igjen når det har blitt kjent og trygg. Kanskje dagmamma kan være en løsning i mellomtiden. Anonymkode: cc1a6...5bf 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Hadde definitivt ventet, hadde aldri tvunget barnet til TO tilvenningsperioder på så kort tid. Vi driver med tilvenning nå og ungen er utmattet. Ja, barn er tilpasningsdyktige men vi må også anerkjenne at barnehagetilvenning er ekstremt slitsomt. Nye omsorgspersoner, nye leker, nytt areale, mange nye barn osvosv. Det er mye og ta inn. Sjekk ut dagmamma i mens, ts. Anonymkode: 551c7...a60 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Vær obs på at om du takker ja til plass fra januar, så vil ikke barnet ditt være prioritert for plass i en annen barnehage fra august. Det er dermed ikke sikkert dere får byttet barnehage etter et halvår. Snakker av erfaring. Anonymkode: f04d5...ac5 2
indigob Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Det går helt fint å bytte barnehage. Det vil ikke gå utover barnets psyke, dere overdramatiserer. et barn tilpasser seg fort ny barnehage og det vil ikke være traumatiserende i det hele tatt. 1
supernaturalfan Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vårt barn blir 10 måneder i januar og har fått tilbud om barnehageplass fra januar. Jeg begynner å jobbe igjen i februar, så det er egentlig midt i blinken. Ulempen er at denne barnehagen er 10-15 minutter med bil unna, ligger på den andre siden av kommunen. Det er helt uaktuelt for oss at han fortsetter der, så planen er å søke han inn til barnehagen som er rett ved huset vårt til august. Det jeg er usikker på her er om dette er en god plan? På denne måten må han ha tilvenning i to ulike barnehager, en nå i januar og så en ny i august. Alternativt kan vi takke nei til plassen og heller vente til august. Men da blir det vanskelig å få kabalen til å gå opp med meg i full jobb, pappaen er deltidsansatt og studerer. Vi er såpass unge at besteforeldre på begge sider er i full jobb, så ingen av dem kan steppe inn. Men hvis pappaen sier opp deltidsjobben kan det gå, men det blir likevel kronglete og mye styr med å få kabalen til å gå opp de 3 dagene i uka han studerer. Hva hadde dere valgt? Barnehageplass i januar og deretter bytte i august? Eller bare vente på plassen i august? Jeg forestiller meg at det er veldig belastende for barnets psyke å ha tilvenning i to ulike barnehager, knytte seg til ulike voksne og deretter måtte venne seg til nye kort tid etterpå. Stemmer dette? Anonymkode: 29c1a...272 Min datter var 10 mnd da hun startet i bhg som er 10 minutter biltur unna hjemme. 40minutter unna begges jobb. Jeg hadde latt henne begynne i bhg i januar, og evt byttet senere. Jeg ser ikke noe grunn til at bhg 10-15 min biltur unna skal være et problem, så om jeg var fornøyd med bhg hadde hun sikkert bare fortsatt der hvis jeg ikke var fornøyd hadde jeg byttet.. Ser ikke på det som et problem i så tidlig alder 👍🏻 Endret 9. desember 2020 av supernaturalfan 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Vi prøvde det samme, vil ikke anbefale det. Og som de sier over her, det kan bli vanskeligere å få plass i august. Alt ettersom hva reglene i din kommune er for bytte av barnehage da. 10 måneder er tidlig å begynne, og hadde gjort alt i min makt for å unngå barnehage så tidlig. Anonymkode: a5c3d...24f 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Har ikke du laget flere slike tråder nå? Anonymkode: feb7b...719 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Vi hadde planlagt å gjøre det samme, men hadde ikke hjerte til det da vi så hvor lang tid det tok før han ble komfortabel der. Han ble etter hvert veldig glad i flere av barna og de ansatte, og «snakket» mye om dem hjemme. Nå venter vi med bytte til han skal over på storbarn. Anonymkode: df6b9...80f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Det ville jeg aldri gjort.. også atpåtil med et barn som kun er 10 mnd nåe h*n begynner i bhg første gang... galskap ! Les deg opp på spedbarnsforskning og pedagogikk anno 2020 Anonymkode: 232c7...44f 1
Lillfrid Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Helt ærlig så ville jeg ventet til august. Barnet er fortsatt veldig lite, og det er vanskelig å si hvordan det vil takle omveltningene. Det har trolig godt av å bli 8 mnd eldre før bhg-start. Denne tiden får dere aldri tilbake❤️ Ville satset på å si opp del-tids jobb og studere når barnet sover. Ja, det blir stressende, men forhåpentligvis er mye kanskje digitalt for tiden? Og det er jo ikke veldig mange måneder det er snakk om heller (februar-mai? Eventuelt at du tar ulønnet permisjon. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 Eg ville ikkje ha gjort det, men eg var heldig som hadde anledning til å ta ulønna permisjon. Det virker uansett noko risikabelt å "gamble" på at du får lov til å bytte til den nærmaste barnehagen når du allereie har fått plass... Det er ein sjanse å ta! Ukjent dagmamma hadde eg aldri tatt sjansen på. Da ville eg heller ha gått for tilvenning i to barnehagar. Anonymkode: a8a38...f19
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 indigob skrev (3 timer siden): Det går helt fint å bytte barnehage. Det vil ikke gå utover barnets psyke, dere overdramatiserer. et barn tilpasser seg fort ny barnehage og det vil ikke være traumatiserende i det hele tatt. Det kommer an på barnet. Enkelte takler forandringer bedre enn andre 🙂 Anonymkode: a8a38...f19
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Mitt barn hadde ikke er bra tilvenning (2 år). Barnet brukte nesten 2 mnd før h*n ville i bhg. Jeg hadde aldri gått igjennom ny tilvenning med mindre det var helt nødvendig. Anonymkode: 9516c...2b7
Spesialpedagogen Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Nei, det hadde eg definitivt prøvd å unngå dersom det var mulig, sjølv om det vert litt kabal å få til. 10 mnd er jo i utgangspunktet tidlig å starte i bhg, og når ein då må bytte etter 7 mnd (ein mnd blir jo ferie) tenker eg at det ikkje er heldig. Hadde prøvd å få tak i dagmamma, eller at mannen sa opp deltidsjobb og studerte når ungen sov eller du var heime (kanksje han ikkje taper så mykje på det økonomisk heller, mtp kontantstøtte?). når det er sagt, om ein ikkje har noko val så må ein gjere det slik, og det går nok fint det også, men hadde unngått det dersom det var mulig😊 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 Jeg har to barn selv og jobber selv i bhg, så litt erfaring har jeg. Jeg ville definitivt ventet om jeg hadde mulighet. Dersom det ikke er mulighet skal du likevel ikke føle noe skyld over at dere må. Anonymkode: 4a94a...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå