Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En oppgave på eksamen var så dårlig formulert at jeg ikke visste helt hva det var jeg skulle gjøre. Jeg skrev i parantes at jeg synes at oppgaven var dårlig formulert og at jeg ikke forstod helt hva det var jeg skulle gjøre.

Er dette greit?

Anonymkode: 64478...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 9f1cf...cae

Skrevet

Jeg ville ikke skrevet ordrett "dårlig formulert", men jeg ville skrevet at oppgaven kan tolkes på ulike måter, hvis a så b osv. 

Anonymkode: 55ccf...9ac

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En oppgave på eksamen var så dårlig formulert at jeg ikke visste helt hva det var jeg skulle gjøre. Jeg skrev i parantes at jeg synes at oppgaven var dårlig formulert og at jeg ikke forstod helt hva det var jeg skulle gjøre.

Er dette greit?

Det kan være at oppgaven var dårlig formulert.

Det kan også være at du ikke er helt "der" som du burde være, og derfor ikke forstod oppgaven.

Anonymkode: 04ef4...077

• Liker 6
Skrevet

Det viktigste når du skal besvare oppgaver hvor ordlyden i selve oppgaveteksten er uklar er å gjøre klart og tydelig rede for hvordan du tolker oppgaven slik at sensor forstår hvilke forutsetninger du svarer ut i fra. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes det var en uheldig måte å skrive det på. Ville heller skrevet «jeg er usikker på hva oppgaven er ute etter, men velger å tolke det i den retningen at...» og så besvart oppgaven.

Anonymkode: c46f4...1a5

• Liker 4
Skrevet

Er dette noe man kan trekkes ned for?? Å altså skrive at man synes at oppgaven var dårlig formulert? Skjønner at man kan bli trukket for å ha tolket oppgaven feil, og besvart den feil.. Men om kommentaren i seg selv har noe å si..

Var veldig uheldig med den, og fikk ikke sett over.. Var ganske frustrert. Dette var også en oppgave som nesten alle medstudentene mine slet med, og mange lot være å gjøre. 

Håper virkelig ikke det blir tolket på en dårlig måte. 

Beklager hvis dette er teit, men jeg er førsteårsstudent.. 

Ordrett skrev jeg: Oppgaven var formulert dårlig. Jeg visste ikke helt hva jeg var ment til å gjøre.

Føler meg skikkelig dårlig nå :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det var en uheldig måte å skrive det på. Ville heller skrevet «jeg er usikker på hva oppgaven er ute etter, men velger å tolke det i den retningen at...» og så besvart oppgaven.

Enig. Jeg valgte å være veldig direkte som TS på en tentamen eller noe på ungdomsskolen, og det straffet seg 😬

Anonymkode: f0876...4c8

Skrevet

Få det frem (eksplisitt) at du tolker oppgaven slik du gjør. Legg frem dine antagelser når du løser en oppgave du er usikker på.

Anonymkode: aaed4...456

Skrevet

Nå er det flere hundre år siden jeg selv har tatt en eksamen, man skal man ikke spørre noen (vakt/veileder) hvis man er usikker på hvordan man skal tolke oppgaven? Hvilket nivå er dette?

Anonymkode: 033f6...6f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det flere hundre år siden jeg selv har tatt en eksamen, man skal man ikke spørre noen (vakt/veileder) hvis man er usikker på hvordan man skal tolke oppgaven? Hvilket nivå er dette?

Anonymkode: 033f6...6f0

Hjemmeeksamen på universitetet.

Skrevet

Jeg synes det er greit at du sier fra, men du hadde nok oppnådd mer hvis du hadde skrevet kort og konkret hvordan du mener oppgaven kunne tolkes, hvilken versjon du hadde valgt og hvorfor. Ikke bare "dårlig formulert", det kan de se på som en unnskyldning for å ikke svare godt nok.

Når det er sagt, har jeg opplevd flere ganger at det enten er en logisk feil i oppgaveteksten på en eksamen, eller at en tekst kan tolkes ulikt. Det synes jeg er ganske rart, for det virker som at oppgaven er laget litt sånn i forbifarten, og det er litt skummelt. Det kan jo være det som gjør om folk står eller ikke  (noe som igjen kan resultere i at man ikke kommer videre i utdanningsløpet/ikke får jobben man ønsker).

Det er jo en grunn til at man har eksamen, og det er klart at sensuren skal være veldig streng, og da synes jeg det minste man kan forlange er at de faktisk har giddet å lage en oppgavetekst normalt oppegående folk forstår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er dette noe man kan trekkes ned for?? Å altså skrive at man synes at oppgaven var dårlig formulert? Skjønner at man kan bli trukket for å ha tolket oppgaven feil, og besvart den feil.. Men om kommentaren i seg selv har noe å si..

Var veldig uheldig med den, og fikk ikke sett over.. Var ganske frustrert. Dette var også en oppgave som nesten alle medstudentene mine slet med, og mange lot være å gjøre. 

Ordrett skrev jeg: Oppgaven var formulert dårlig. Jeg visste ikke helt hva jeg var ment til å gjøre.

Helt ærlig vil jeg nok tippe at sensor kommer til å rynke på nesen når vedkommende leser det og mest sannsynlig trekker det ned. Det viser først og fremst lite selvstendighet at du i stedet for å legge frem din tolkning av oppgaven sier at den er dårlig formulert, da det kan gi sensor inntrykk av at du ikke forstår oppgaven og ikke har lagt energi i å forsøke å tolke heller, men «gitt opp». I tillegg er det nesten litt frekt mot de som har laget eksamenssettet (såfremt oppgaven faktisk ikke er feil formulert, da. Men. det er likevel heller ikke på sin plass å si det i oppgaven) og det fremstår dårlig for sensor. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å tenke «dette var vagt» er ikke løsningsorientert. Å tenke «dette var vagt så her må jeg sette premissene» er ok. 

Det er nemlig helt normalt når du kommer ut i arbeid at jobben din er å «ordne opp i dette her» uten at du verken får beskjed om hva presist som er galt, hvem som vet hva som er galt, hvordan det kan ordnes opp i eller hvem som står for leveranse/support. Som ansatt i Norge med utdannelse utover grunnskole skal du kunne pusle ut hva, hvem og hvordan på egenhånd. Ingen betaler for en med høyere utdannelse som lar seg skremme av oppgaver uten premisser og rammer. Så lær deg heller at vagt er normalt og håndterbart enn å bli med i koret av medstudenter som forventer at alt gir umiddelbar mening.

Anonymkode: 3fe3e...080

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å tenke «dette var vagt» er ikke løsningsorientert. Å tenke «dette var vagt så her må jeg sette premissene» er ok. 

Det er nemlig helt normalt når du kommer ut i arbeid at jobben din er å «ordne opp i dette her» uten at du verken får beskjed om hva presist som er galt, hvem som vet hva som er galt, hvordan det kan ordnes opp i eller hvem som står for leveranse/support. Som ansatt i Norge med utdannelse utover grunnskole skal du kunne pusle ut hva, hvem og hvordan på egenhånd. Ingen betaler for en med høyere utdannelse som lar seg skremme av oppgaver uten premisser og rammer. Så lær deg heller at vagt er normalt og håndterbart enn å bli med i koret av medstudenter som forventer at alt gir umiddelbar mening.

Anonymkode: 3fe3e...080

Støtter denne! Mest sannsynlig er det du TS som ikke har greid å forstå hva oppgaven spør etter, og da er det en veldig enkel (og dum!) utvei å bare skrive at «denne oppgaven var dårlig formulert». Å studere på høyere nivå enn videregående skal være utfordrende! Og en av grunnene til det er nettopp som det blir presisert her; for å forberede deg på hva du kommer til å måte på i arbeidslivet. Det skal ikke være slik at alle oppgaver du vil møte på vil ha en rett-frem tolkning med et enkelt svar.

• Liker 2
Skrevet

Det var bare frasen "Det var en dårlig formulert oppgave" jeg lurte på om ikke var greit å skrive.

Jeg har besvart oppgaven ut ifra hvordan jeg tolket den.

Skrevet

Hvilket fag var dette?

Jeg tenker karakteren hovedsakelig vil avhenge av kvaliteten på oppgaven. Sensorer er rasjonelle nok i sin vurdering, og er ikke masochister slik mange ser ut til å tro. 

Men dersom oppgaven din har noen mangler kunne du nok vunnet på å si "jeg tolker teksten dithen", fremfor "oppgaven er dårlig formulert". Da viser du at du har bestemt deg for en tolkning og svart deretter, og at du hadde svart annerledes dersom du tolket den annerledes. I verste fall er det derfor en feiltolkning, ikke manglende forståelse.

Jeg hadde selv en hjemmeeksamen idag der jeg oppfattet spørsmålet som litt klønete formulert. Men jeg er åpen for muligheten at den eksakte formuleringen er noe foreleseren har brukt uten at jeg har fått det med meg. I så fall ville jeg gjort vondt verre ved å si det var feil eller dårlig. Jeg skrev så godt jeg kunne og la til et par ekstra paragrafer for å gardere meg dersom de var ute etter noe litt annet (men innenfor hovedtema).

Tror ikke dette er noen krise for din del, men noe å tenke på til neste gang. Jeg har forøvrig lest en del oppgaver skrevet av førsteårsstudenter, og ser at de veldig ofte ordlegger seg litt for uformelt og direkte i eksamensbesvarelser. Så du er i så fall ikke alene om det. 

Men høyere utdannelse handler jo også om å lære slike ting. 

Anonymkode: 55ccf...9ac

• Liker 1
Skrevet

Dette gjelder engelsk..

Og dette var en deloppgave på en oppgave ut av fem..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette gjelder engelsk..

Og dette var en deloppgave på en oppgave ut av fem..

Kan du legge ut oppgaveteksten?

• Liker 1
Skrevet

Rimelig spesielt å skrivee til sensor at han/hun har formulert oppgaven dårlig. Vanligvis er jo den interne sensoren den samme som lager oppgaven, og så er det i tillegg en ekstern sensor. Da bør språket ditt være utmerket slik at man ser at du er i stand til å formulere det bedre. 😅

Anonymkode: 866d6...056

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...