Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige fødsel var jeg på beina hele åpningsfasen, og satt litt på sengekanten på fødestuen. Lå på rygg da jordmor sjekket åpning og det var helt j***ig vondt! Når jeg så brått endte liggende på rygg i en times tid med sjekker, leger, tester osv før det hele endte i hastesnitt så har jeg jo egentlig ikke fått fullført en fødsel.. Nå nærmer det seg med nummer to, og jeg lurer rett og slett på: må man ligge på rygg og presse, som på film? Hvilke andre posisjoner funker? :P

Badekar er utelukket, men ellers er nysgjerrig! 

Anonymkode: ab156...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at å ligge på rygg kun er gunstig for helsepersonellet som skal hjelpe deg. Anbefaler deg å høre med jordmor om hvordan du opplevde det sist og om han/hun har noen tips til neste gang. Er selv under undersøkelsesfasen, men har hørt fra ett par at å sitte på huk eller noe tilsvarende er bedre, men hver person er forskjellig. 

Anonymkode: 42fd4...6e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det ble alt for mye nedpress med mindre jeg lå. Fikk bremset det litt liksom.

Anonymkode: 4e5f3...3bd

Skrevet

Jeg lå på sida. 

Anonymkode: f8432...4af

Skrevet

På forhånd hadde jeg bestemt meg for at jeg ihvertfall ikke ville føden liggende på ryggen, det var marerittet. Da fødselen var i gang måtte jeg ligge på ryggen for å bli undersøkt og da ble jeg liksom i den stillingen - for fødselen gikk fort, jordmor måtte klippe meg og beina mine var i sånn  stigbøyler. Følte meg fanget, det var en helt jævlig stilling å føde i, vondt og følte jeg hadde null kontroll eller krefter. Opplevdes som traumatisk for meg å måtte oppleve marerittet jeg hadde hatt før fødselen. Jeg unner ingen å måtte føde sånn. Men tenker at det er greit å være forberedt på at det kan bli sånn allikevel, da det kan komme situasjoner der jordmor eller lege må ha god tilgang og da har man liksom ikke noe valg 😕

Anonymkode: 3cf86...edb

• Liker 2
Skrevet

Nei, man må ikke ligge på ryggen. Det er den minst gunstige posisjonen for kroppen egentlig, siden babyen da må jobbe mot tyngdekraften. Jeg stod på kne i senga og presset, og delvis stående på et bein når ungen kom ut. Da er det lettere å jobbe babyen nedover for kroppen. :)

Anonymkode: 082a6...2ac

• Liker 2
Skrevet

Første var tang/vakuumfødsel og jeg måtte ligge på rygg med beina i bøylene. Helt forferdelig! Neste gang fikk jeg gjøre som jeg ville. Da sto jeg på kne i senga. De hevet hodeenden , så jeg holdt meg i sengegavlen. Var ikke planlagt, det ble bare sånn fordi det føltes mest naturlig. Derfor gjorde jeg det den tredje gangen også. Jeg går veldig inn i meg selv når jeg føder, og liker ikke folk "oppi fjeset". Ved å stå slik, var jeg med ryggen til jm, samtidig som alt føltes trygt og godt. Flott måte å føde på! 

Anonymkode: 8c269...6d3

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå på siden helt inntil hodet var på tur ut. Da la jeg meg på rygg og fikk holde i håndtakene i senga skikkelig. 
Før selve pressingen stod jeg eller satt på sengekanten, etter oppfordring fra jordmødrene. De mente tyngdekraften ville komme meg til gode. Noe det sikkert gjorde også:) 

Anonymkode: cb7d8...ce5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forrige fødsel var jeg på beina hele åpningsfasen, og satt litt på sengekanten på fødestuen. Lå på rygg da jordmor sjekket åpning og det var helt j***ig vondt! Når jeg så brått endte liggende på rygg i en times tid med sjekker, leger, tester osv før det hele endte i hastesnitt så har jeg jo egentlig ikke fått fullført en fødsel.. Nå nærmer det seg med nummer to, og jeg lurer rett og slett på: må man ligge på rygg og presse, som på film? Hvilke andre posisjoner funker? :P

Badekar er utelukket, men ellers er nysgjerrig! 

Anonymkode: ab156...b4a

Jeg følte at å ligge på rygg og med beina på fotstøttene var en veldig fin måte å føde på for da kunne jeg bruke kreftene på å presse. Den fødselen der jeg ikke fikk fotstøtter og måtte ligge å holde beina selv så både bæsja jeg på meg og fikk fremfall av skjedeveggene. Det er forresten enormt mange som får ut litt avføring ved fødsel men jordmødrene og det later som ingenting og pakker det vekk på en to tre uten at du merker det. (de har sånn plastikk under rumpa.

Anonymkode: f6880...2cb

Skrevet

Nei det må du ikke, du har 100% bestemmelsesrett over det selv så sant alt er normalt. Men vær bevisst på det, og få evt partner til å ''krangle'' for deg hvis du møter motstand. Noen jordmødre er veldig strenge og bastante. Jeg ble ''tvunget'' over i ryggleie av jordmor, selv om jeg hadde det definitivt best i sideleie. Ingen årsak til det, jeg trykket bra og alt var normalt. Men da hodet skulle ut sa hun bare ''nå må du over på rygg'' og skubbet meg rundt. Det var helt ubeskrivelig jævlig vondt. Det var førti ganger vondere enn sideleie (riene altså). Ikke klarte jeg å presse skikkelig sånn heller. Men jeg var så sliten, ung og uviten at jeg bare hørte etter. Bare så du er obs på at det kan skje :) Men du har full rett til å føde hengende opp ned om det er det du ønsker, det er du som bestemmer ikke de! 

(så sant alt er normalt. Trengs det tang/vakuum eller andre særlige tiltak blir jo situasjonen en annen).

Anonymkode: 40304...616

• Liker 2
Skrevet

Jeg sto på kne med hode-enden hevet. Sto egentlig på alle fire, bare ikke helt vannrett.

Anonymkode: d041a...8b3

Skrevet

Jeg måtte ligge på ryggen mot slutten første gang fordi babyens puls ble lav og det var lettest for jordmor og lege å ha oversikt slik. Men andre gang fikk jeg velge selv. Da endte jeg med å ligge på siden, det var det som kjentes best for meg. Jeg tenkte på forhånd at jeg ville prøvde å stå litt på beina og på kne i løpet av fødselen, men det fikk jeg ikke til. 

Anonymkode: 89cb6...897

Skrevet

Jeg hadde lang fødsel og fikk prøvd både den ene og andre stillingen. Lå på rygg ved undersøkelser (og de var det mange av) og for meg var det mest smertefullt. Jeg sto med prekestol, men fordi jeg kastet opp så mye klarte jeg ikke både holde posen og holde meg oppe under rier, alle fire i sengen fungerte fint en time eller to men endte opp på siden når babyen kom ut. Jordmor lot meg styre dette selv. Skal føde igjen til våren så blir spennende hvordan den fødselen arter seg, håper den blir kortere om ikke annet 🤞😅

Skrevet

Jeg lå på siden, var helt grusomt for meg å gjøre noe annet enn å sitte eller stå, men kunne ikke føde sånn, så ble presset ned i liggende på siden. Når pressriene satt igang var det ikke vondt lenger heldigvis 😊 

Søstern min fødte stående i "doggy". 

Skrevet

Lå på ryggen med beina i sånne «bøyler». Følte jeg fikk presset veldig bra. Fødselen gikk ganske fort, og ble ikke spesielt sliten i den stillingen følte jeg. 

Anonymkode: 3bea1...d5b

Skrevet

Liggi på rygg under begge fødslene og synes det var en veldig allright stilling. Synes det er godt å "sparke" ifra når det gjør vondt og når jeg presser, så en jordmor og barnepleier har holdt hvert sitt bein. Hatt veldig raske og fine fødsler.

Anonymkode: 89240...982

Skrevet

Lå på ryggen sist men med en stor pute i ryggen slik at det ikke blir for flatt .. det takler jeg ikke. Hadde god bruk for de håndtakene på sidene som man kan dra i

Anonymkode: bb437...c71

Skrevet

Jeg lå på ryggen fordi første måtte bli tatt med tang. Andre gangen lå jeg på ryggen fordi jordmor skulle hjelpe å unngå at jeg revnet. 

Anonymkode: f34e6...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...