Gå til innhold

Hvilke hekkeplanter vokser raskt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal plante hekk, tenkte vi. Har nemlig en vanvittig trafikk over plenen vår. Det er da ungdommer som trasker over plenen for å komme mellom de to "delene" i boligfeltet her. Tidligere i sommer hadde de faktisk lagd sti på plenen, så masse var den tråkket på. Irriterende :frustrert: Vi trenger derfor hekkeplanter som vokser relativt raskt. Og dere, vi bor i Tromsø, hvor vinteren er lang og lenger enn lang ;)

Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Du finner en god del om forkskjellige hekkplanter her og her. Begge sidene er fra Hus, hjem & hage.

Der står det om de forskjellige typene hekk du kan velge mellom f.eks frittvoksende hekk, klipt hekk, løvfellende hekk, nåletrær som hekk osv. Håper du kan få noen tips der.

Skrevet

Takk for tips. Skal sjekke ut den sida :)

Skrevet

Hvis problemet er ungdommer som bruker plenen som vei ville jeg sannelig plantet et gjerde! Vokser fort og er vanskelig å brekke ned... ;)

Skrevet

Hekk alene hindrer sjelden gjennomgang. Jeg lar være å luke brennesle i hekken, det hjelper litt ;)

Skrevet

Problemet er at gjerde ikke vil passe spesielt godt inn. Tror jeg i alle fall. Er nemlig en stor stein i ene enden av hagen, og høye træt i andre enden. Vi tenker som så at hekk vil gli bedre inn i terrenget.

Men brennelse i hekken, det er en god idé ;)

Skrevet

Alternativt en hekk av nåletrær(men det vokser litt sakte da...) eller en hekk av roser eller noe annet med torner. Ta en tur på Sjølund og spør. Annlegsgartneren Tor Arne som jobber der er veldig flink, spør etter han!

Skrevet

Vi plantet tujahekk langs plenen vår for tre år siden (hadde litt samme problemet som dere, bare at det var naboer som trasket der). De var ca 80 cm da vi plantet dem. Nå nærmer de seg to meter med stormskritt, er blitt en veldig tett og fin hekk! Men så er vi glade i tuja også da. (De er så myke og gode :ler: )

Hvordan de trives nordpå, vet jeg ikke, men her på Vestlandet storkoser de seg i alle fall. Her er det tuja snart i hver en hage....

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Mamma plantet Alaskapil som hekk hjemme. Det er en hardfør småbusk som trives godt her i nord. Det har blitt en tett og ugjennomtrengelig hekk etterhvert, men de må kuttes hver sommer for å bli tettest mulig.

• 4 måneder senere...
Skrevet

tuhja eller sypress vokser raskest...og er sannelig fin også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...