Gå til innhold

Har du byttet retning pga mistrivsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som har byttet retning i karriere pga mistrivsel? Jeg et halvveis i foreldrepermisjon og har mistrivdes så sterkt på arbeidsplassen at jeg ikke får sove om nettene lenger fordi det nærmer seg slutten på foreldrepermisjon 😩 samtidig så vet jet ikke om det er pga arbeidsoppgavene eller om det er arbeidsmiljøet som er problemet. Har vært der så lenge at jeg føler jeg har mistet helt troen på meg selv og et veldig angstfull nå 😞 ligger også til historien at jeg har vært svært utbrent pga jobb, og er enda ikke helt frisk etter 3 år med behandling av og på 😞 er det noen som har noen råd å gi? Hvorfor valgte du å bytte retning og trives du bedre? Eller hjalp det å bytte arbeidsplass innenfor samme type jobb? Det et helt forferdelig å ha det slik, og har utviklet denne angsten i voksen alder... 😞 livet i foreldrepermisjon er helt fantastisk og angsten har vært ikke-eksiterende men med en gang jeg nå begynner å tenke på jobben og hva jeg skal gjøre etter jobb får jeg flere panikkanfall 😩

Håper noen har noen råd til meg 😃

Anonymkode: 88a7a...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har byttet jobb, ikke retning. Om det er fagområdet du mistrives med, hjelper det jo lite, men om det er arbeidsmiljøet, oppgavene, og selve jobben, er det mye styr (og dyrt!) å ta en ny utdanning i stedet for å bare prøve å bytte jobb. 

Jeg hatet min forrige jobb, både pga det rævva miljøet og pga oppgavene. Nå jobber jeg med det samme, men organiseringen gjør at oppgavene er mye kjekkere, og det er knallgodt sosialt miljø på jobb. 

Anonymkode: 8507f...d48

Skrevet

Jeg ville brukt litt tid resten av permisjonen på å søke ny jobb😊 Arbeidsmiljø har SÅ mye å si for trivselen, kanskje en annen arbeidsplass funker superbra? I tillegg kan du jo legge inn noen studier på samordna opptak til våren, så har du evt. muligheten til å studere til høsten igjen hvis du finner ut at, joda det var fagfeltet som var feil.

Anonymkode: 2bb60...40a

Skrevet

Jeg har gjort det. Jeg ble syk av forrige jobben og gikk fram på følgende måte:

1. Det første jeg gjorde var at jeg satte meg ned og analyserte hva som var viktig for meg for at jeg skulle trives i en jobb. Alt fra hvilke oppgaver jeg likte å gjøre, hvilke ting jeg grudde meg til, forutsigelighet/variasjon, selvstendighet/teamarbeid osv osv.
2. Deretter vurderte jeg om det var noen grep jeg kunne ta på daværende arbeidsplass for å få en bedre hverdag. Det fant jeg fort ut at jeg ikke kunne.
3. Jeg kartla hvilke yrker jeg var kvalifisert til og hvilke arbeidsplasser jeg kunne søke mot. 
4. Søkte haugevis av jobber innen det jeg kunne passe til.
5. Jeg endte med å videreutdanne meg og bytte retning, men det var mest fordi det var trangt arbeidsmarked innen det jeg opprinnelig drev med. 

Jeg har ikke angret ett sekund på at jeg sluttet der jeg var, og råder deg til å gjøre pkt 1 - 4 mens du ennå er i permisjon. Masse lykke til! 

Anonymkode: 6bb70...b97

Skrevet

Det kan hjelpe å bytte jobb om du trives med arbeidsoppgavene eller du er interessert i det du jobber med.

Jeg byttet retning fordi jeg ikke trives med arbeidsoppgavene, og begynte å studere igjen i voksen alder. Det gjorde jeg etter at jobben jeg hadde gjorde at jeg gruet meg til å gå på jobb og jeg så ikke for meg å jobbe med det over lengre tid, men også arbeidsmiljøet hadde noe å si siden jeg opplevde lignende angstfølelser. Ble sykemeldt av å jobbe der, men samtidig ga det meg en mulighet til å tenke gjennom hva jeg ville og da begynte jeg å studere i voksen alder. Det er dessverre litt vanskelig å få seg jobb i det feltet jeg ønsker å jobbe innen nå, men tar master nå og så håper jeg at det vil hjelpe. I det minste er det noe jeg brenner for så angrer ikke selv om det ikke er like enkelt å få seg jobb.

Uansett, så ville jeg ha tatt noen grep og enten byttet jobb eller omskolert deg om du har mulighet til det :)

Skrevet

Jeg holder på å bytte retning. Er sykepleier fra tidligere og tar nå økonomi og ledelse i godt voksen alder.

Det er ikke direkte jobben jeg mistrivdes i, det er heller yrket, det å jobbe med syke mennesker konstant. Pga mye sykdom privat så blir det rett og slett for mye fokus på sykdom. Vet ikke hvor lang tid jeg kommer til å bruke til å finne en relevant jobb, men siden jeg har en jobb allerede så gjør ikke det noe. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å søke andre jobber. Kanskje jobber som ikke er direkte relevante til deg også. Også må fu finne ut hva du vil videre i livet. Er ikke mening at du skal ha det sånn som du beskriver.

Anonymkode: bc5cb...cb9

Skrevet

Ja, jeg var sykepleier og mistrivdes noe vanvittig. Ble helt utbrent, og begynte med juss i stedet. Beste valget jeg har tatt i mitt liv 😊

For meg hadde det ikke hjulpet å finne en ny jobb som sykepleier, det var alt med sykepleien som plaget meg. 

Anonymkode: 9ba43...3fd

• Liker 1
Skrevet

Ja, helsefag og mistrivdes enormt i yrket. Forsøkte å bytte arbeidsplass (til ingen nytte). Er nå spesialpedagog og trives godt med det. 

Anonymkode: 97bdb...8c0

Skrevet

Du har fått gode råd i tråden her. Støtter veldig den med firepunktslisten. Jeg vil også tipse om at det skal finnes et karrieresenter i hvert fylke som du kan ta kontakt med. De kan hjelpe deg med veiledning og informasjon om muligheter. 

Var jeg deg ville jeg startet med sondere markedet for jobber du allerede nå kan søke på med din kompetanse. Da har du i det minste en sjanse til å få følelsen av et nytt arbeidsmiljø. Finner du ut at det heller ikke hjelper, ville jeg vurdert egen økonomi mtp å ta ny utdanning, og ikke minst jobbmuligheter i området. Jeg har selv byttet retning i voksen alder, og angrer på at jeg ikke undersøkte jobbmulighetene med den utdanningen jeg valgte. Mitt valg var basert på interesse (og det å komme seg bort. Velg heller etter hva du vil til, enn fra.) Jeg har god erfaring med å studere i voksen alder, og det har vært verdt det. Men jeg har en mer usikker utdanning mtp jobb nå, enn jeg hadde tidligere. 

Anonymkode: 3acfd...15b

Skrevet

Ingen vits befinne seg et sted du egentlig ikke trives/ ha en jobb du ikke trivs med. Viktig både med trivsel med arbeidet  og ikke minst kollegaer 😊 

Jeg har byttet et par ganger😊

Anonymkode: 9b2fe...c36

Skrevet

Ja, jeg har gjort det. Jobbet i flere år med en type arbeid som jeg fant ganske kjedelig. Var jobb i en annen avdeling som fristet mer. Heldigvis er det to områder som samarbeider og er litt overlappende, så jeg kunne gradvis gli over i en stilling som hadde mer av det nye og mindre av det gamle. Nå jobber jeg kun med det "nye". 

Anonymkode: 7a6f0...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...