AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 En barnehage jeg har jobbet i som vikar er kjempe streng ift bruk av egen mobil på jobb. Selv om jeg aldri har brukt mobilen min til å surfe, ringe eller lignende, men har kun slått på for eksempel Kaptein Sabeltann sang etter at vi har funnet skatten hans, eller om jeg brukte mobilen til å finne fugleart/ planteart (for å lære sammen med barna) fikk jeg beskjed om at det ikke var lov å bruke mobil i bhg. Begrunnelsen- at ikke ansatte skal kunne ta bilder av barn i skjul for eksempel. Jeg har aldri igjen brukt mobilen på jobb på noen som helst måte, den har som regel ligget i jakkelomma. Sist var jeg på jobb og har brukt mobilen kun for å sjekke klokka. Det vil si at har tittet på mobilrn 2-4 ganger i løpet av dagen mens vi var ute. Men igjen fikk jeg beskjed at mobilen må ligge i skapet, på grunn av at man skal for eksempel ikke kunne bruke mobil til å ta overgrepsbilder av barn (som om ikke det finnes briller, skruer og alle andre mulige verdens ting for å ta bilder med, om det så skulle absolutt trenges). Dette støkk i meg veldig. Er man oppgående nok til å jobbe i barnehagen, men ikke oppegående nok til å bli stolt på? Vi har lært i barnehagelærerstudiet at barna skal kunne oppleve at de voksne stoler på dem, men er det for stort krav om å ønske å bli behandlet på samme måte? Må bare si at det gjelder ikke bare meg, selvfølgelig. Det gjelder alle ansatte i barnehagen. En slik mistillit er på grensen til å være krenkende. De sier at om jeg vil ikke gå glipp av tiden, burde jeg kjøpe meg en klokke. Ift til viktige telefoner burde jeg si ifra til folk rundt meg hvordan de kan nå meg på jobben. Men jeg har tre jobber og ingen faste arbeidstider. Jeg har flere barn som i ny og ne får jeg telefoner om. Mest av alt er det sårt pga mistilliten som ligger bak slike forbud. Hva tror dere? Anonymkode: 19f8a...0db 6
Hattivatti Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Jeg synes det er bra at det tar det så seriøst som de gjør. Flott at de tenker på barnas sikkerhet forran dine behov. Ja du må kjøpe deg en klokke hvis du trenger å vite tiden på jobb. Du får skrive en lapp med kontaktinfo på kjøleskapet ditt som barna kan nå deg på om du ikke svarer på mobiltelefonen. Du klarer deg uten telefonen i arbeidstiden. Det gjør veldig mange andre yrkesgrupper også. 26
Pappi Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Dette gjelder vel alle? Kan ikke helt se at det er mistillit da. 3
SoWhat? Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Men du må jo ikke ta dette personlig! Regelen gjelder for alle, og jeg syns det er en veldig fin regel også! 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Ryuk skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er bra at det tar det så seriøst som de gjør. Flott at de tenker på barnas sikkerhet forran dine behov. Ja du må kjøpe deg en klokke hvis du trenger å vite tiden på jobb. Du får skrive en lapp med kontaktinfo på kjøleskapet ditt som barna kan nå deg på om du ikke svarer på mobiltelefonen. Du klarer deg uten telefonen i arbeidstiden. Det gjør veldig mange andre yrkesgrupper også. Men nå snakker jeg om MISTILLIT til sine egne ansatte. Er man kravstor om man ønsker å oppleve tillit på arbeidsplassen sin? Vil ikke gå i dype detaljer med det ift til barna mine, men det kan være telefoner fra BUP, skole o.l. Anonymkode: 19f8a...0db 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er man oppgående nok til å jobbe i barnehagen, men ikke oppegående nok til å bli stolt på? Hva er problemet egentlig? Dette handler ikke om DEG og ditt, dette handler om å ivareta barnas beste.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En barnehage jeg har jobbet i som vikar er kjempe streng ift bruk av egen mobil på jobb. Selv om jeg aldri har brukt mobilen min til å surfe, ringe eller lignende, men har kun slått på for eksempel Kaptein Sabeltann sang etter at vi har funnet skatten hans, eller om jeg brukte mobilen til å finne fugleart/ planteart (for å lære sammen med barna) fikk jeg beskjed om at det ikke var lov å bruke mobil i bhg. Begrunnelsen- at ikke ansatte skal kunne ta bilder av barn i skjul for eksempel. Jeg har aldri igjen brukt mobilen på jobb på noen som helst måte, den har som regel ligget i jakkelomma. Sist var jeg på jobb og har brukt mobilen kun for å sjekke klokka. Det vil si at har tittet på mobilrn 2-4 ganger i løpet av dagen mens vi var ute. Men igjen fikk jeg beskjed at mobilen må ligge i skapet, på grunn av at man skal for eksempel ikke kunne bruke mobil til å ta overgrepsbilder av barn (som om ikke det finnes briller, skruer og alle andre mulige verdens ting for å ta bilder med, om det så skulle absolutt trenges). Dette støkk i meg veldig. Er man oppgående nok til å jobbe i barnehagen, men ikke oppegående nok til å bli stolt på? Vi har lært i barnehagelærerstudiet at barna skal kunne oppleve at de voksne stoler på dem, men er det for stort krav om å ønske å bli behandlet på samme måte? Må bare si at det gjelder ikke bare meg, selvfølgelig. Det gjelder alle ansatte i barnehagen. En slik mistillit er på grensen til å være krenkende. De sier at om jeg vil ikke gå glipp av tiden, burde jeg kjøpe meg en klokke. Ift til viktige telefoner burde jeg si ifra til folk rundt meg hvordan de kan nå meg på jobben. Men jeg har tre jobber og ingen faste arbeidstider. Jeg har flere barn som i ny og ne får jeg telefoner om. Mest av alt er det sårt pga mistilliten som ligger bak slike forbud. Hva tror dere? Anonymkode: 19f8a...0db Slik forbud burde flere arbeidsgivere hatt. Problemet er jo at altfor mange bruker tid på telefonen i arbeidstiden,så regelen er for å hindre denslags. Klart det blir feil i forhold til de som IKKE bruker telefonen til private gjøremål i arbeidstiden,men en regel må jo gjelde alle. Helt innafor med en slik regel.Hvis noen må ha tak i deg pga viktige hendelser,så kan de ringe til jobben din,regner med at barnehagen har egen telefon? Anonymkode: f6112...093 2
Hattivatti Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå snakker jeg om MISTILLIT til sine egne ansatte. Er man kravstor om man ønsker å oppleve tillit på arbeidsplassen sin? Vil ikke gå i dype detaljer med det ift til barna mine, men det kan være telefoner fra BUP, skole o.l. Anonymkode: 19f8a...0db Nå er det en gang slik at pedofile havner innom barnehager. At de da velger å ta sine forholdsregler handler ikke om mistillit til deg, men om barnas trygghet. Skole, bup osv. kan få kontaktinfo til jobben din de også så er det problemet løst. Det er helt normalt. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå snakker jeg om MISTILLIT til sine egne ansatte. Er man kravstor om man ønsker å oppleve tillit på arbeidsplassen sin? Vil ikke gå i dype detaljer med det ift til barna mine, men det kan være telefoner fra BUP, skole o.l. Anonymkode: 19f8a...0db Ja, du er kravstor om du sutrer over at de tar grep mot noe som har vist seg å være et problem, og som kan få foreldrene til barna som går der til å føle seg tryggere. Det er også ørten andre som ikke kan ha telefonen tilgjengelig for private anliggender ila arbeidstiden, så du er ikke unik og spesiell der... Det er svært så hjernekirurger som kan legge fra seg skalpellen for de "skal bare" sjekke om det er barnehagen som ringer. Om du er så redd for å gå glipp av viktige telefoner, får du heller ha en telefonsvarebeskjed som forteller at de må ringe barnas far/bestemor om det er noe galt. Anonymkode: 8b09e...567 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Mobiltelefon eller ei så synes jeg det har gått for langt når man tenker at en hver voksen er en potensiell overgriper. Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi må forholde oss til andre mennesker som om de alle er blant en veldig liten minoritet av avvikere. Jeg tror verken barn, voksne, kolleger, venner, ja...våre medmennesker er tjent med den type krisemaksimering. Vi får et samfunn bygget på mistillit. Og det på ganske tynt grunnlag. Anonymkode: ee4f8...4fd 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Jeg får heller ikke det, men det er en selvfølge Anonymkode: ebed0...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Sånn er det ikke i alle barnehager. Jeg ville sett meg om etter en arbeidsplass som har tillit til ansatte. Så stilles det selvsagt krav til at tilliten ikke misbrukes. Anonymkode: 9b209...e5f 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Jeg er helt enig med deg ts! Jeg syntes også mobil bruk er alt for strengt på alle mulige arbeidsplasser. Er en forskjell på sjekke klokken og å f eks sjekke Some på jobben. Hva med alle de som har barn selv og burde være tilgjengelig på tlf i forhold til barna? Skal ikke barnehage ansatte få tak i foreldrene heller? Må man ringe arbeidsplassen til foreldrene, ha flere tlf nummer til forskjellige tider på døgnet til hver enkelt barn? Dvs 4 nummer pr barn om foreldrene er skilt det. Er også helt sant det du sier, OM man ønsker ta hemmelige bilder av barn, så går man nok det ekstra lange steget og faktisk kjøper seg et kamera knapp eller gudene vet. Å ikke kunne ha mobil på arbeidsplassen er en utgått og gammel regel. Om man bruker arbeidstiden sin på andre ting enn å jobbe, så får man advarsel på det. Og det kan være så mangt som at man står å skravler med kollegaen isteden for å jobbe også! Anonymkode: 80d39...5de 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik forbud burde flere arbeidsgivere hatt. Problemet er jo at altfor mange bruker tid på telefonen i arbeidstiden,så regelen er for å hindre denslags. Klart det blir feil i forhold til de som IKKE bruker telefonen til private gjøremål i arbeidstiden,men en regel må jo gjelde alle. Helt innafor med en slik regel.Hvis noen må ha tak i deg pga viktige hendelser,så kan de ringe til jobben din,regner med at barnehagen har egen telefon? Anonymkode: f6112...093 Så da skal barnehagen ha 4 nr på hvert eneste barn som har skilte foreldre? Anonymkode: 80d39...5de
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, du er kravstor om du sutrer over at de tar grep mot noe som har vist seg å være et problem, og som kan få foreldrene til barna som går der til å føle seg tryggere. Det er også ørten andre som ikke kan ha telefonen tilgjengelig for private anliggender ila arbeidstiden, så du er ikke unik og spesiell der... Det er svært så hjernekirurger som kan legge fra seg skalpellen for de "skal bare" sjekke om det er barnehagen som ringer. Om du er så redd for å gå glipp av viktige telefoner, får du heller ha en telefonsvarebeskjed som forteller at de må ringe barnas far/bestemor om det er noe galt. Anonymkode: 8b09e...567 For det er så mange som er hjernekirurger ... Anonymkode: 80d39...5de 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men nå snakker jeg om MISTILLIT til sine egne ansatte. Er man kravstor om man ønsker å oppleve tillit på arbeidsplassen sin? Vil ikke gå i dype detaljer med det ift til barna mine, men det kan være telefoner fra BUP, skole o.l. Anonymkode: 19f8a...0db Jeg er enig med deg. Jeg tror denne type forholdsregler basert på verst tenkelig scenario ikke er et gode i det lange løp. Vi må klare å ta vare på våre barn uten at vi i samme prosess fullstendig dekonstruerer et samfunn og en kultur basert på gjensidig tillit til hverandre. Det er fint om folk tar seg fem minutter og tenker hva konsekvensene vil bli i et større perspektiv enn akkurat det å bli berøvet mobiltelefonen på arbeidsplassen. Jeg mener det handler om noe mye større enn det. Anonymkode: ee4f8...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 Ser ikke helt hvorfor du ikke bare kan ha telefonen liggende i skapet ditt jeg, da 🤷🏻♀️ Hvis det er slik at du må være tilgjengelig i løpet av dagen, så får du oppgi telefonnummeret til barnehagen. Det er jo det man gjør på andre arbeidsplasser, hvorfor er det et problem for deg? Anonymkode: 942b8...303 10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da skal barnehagen ha 4 nr på hvert eneste barn som har skilte foreldre? Anonymkode: 80d39...5de Ja? Barnehagen har nummeret til alle foreldrene så unasett.. Her får vi sms'er av barnehagen om beskjeder støtt og stadig, og ja, de ringer selvsagt til oss om noe skjer, så ja, de har nummeret til både meg og mannen. Anonymkode: 8b09e...567 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #19 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det er så mange som er hjernekirurger ... Anonymkode: 80d39...5de For det er BARE hjernekirurger det gjelder... Det er mange, mange jobber hvor man ikke får ha med seg privat mobil mens man jobber. Anonymkode: 8b09e...567 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #20 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så da skal barnehagen ha 4 nr på hvert eneste barn som har skilte foreldre? Anonymkode: 80d39...5de Ja!! Det er vel ikke noe problem? Til ts Det handler ikke om deg, men barna. Veldig fint at de har slike regler. Jeg liker ikke at noen skal ha muligheten til å ta bilder av barnet mitt uten at jeg vet det. Anonymkode: 9156b...65a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå