AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Hei! Vi venter nr to i mars, og med første gikk ammingen ganske bra, melken kom og jeg fullammet datteren min frem til 6 mnd, vekten hennes var bra hele veien. Slet litt i begynnelsen med å få til sittestilling, så vi lå ganske mye, men jeg har begynt å tenke litt da.. Jeg gleder meg så til å amme igjen og hele den kosen rundt, det var jo en så fin opplevelse sisy. Men så har jeg begynt å bekymre meg.. Tenk om jeg ikke får det til? Har for lite melk eller noe sånt? Det er jo ikke gitt at man kan amme alle barna sine eller? Har noen erfaring med det å amme begge eller alle barna sine? Er det noe sjanse for at det skal gå like bra som forrige gang? Anonymkode: 54718...078
Sinsiew Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Legg fra deg alle bekymringer. Det eneste det bidrar til et et slitsomt unødvendig tankekjør og at melka kommer senere igang fordi du stresser. Jeg ammet første frem til nr 2 ble født. Fullamme så nr to til hun ble 5 mnd, og ammer fortsatt nå når hun er 7 mnd. Ingen problemer. Mye bedre opplevelse denne gangen, ettersom jeg har erfaring og vet hva jeg skal gjøre. Mye mindre bekymret også 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Det vanligste er at ammingen går lettere med nr 2+ enn med nr 1, da hovedsaklig pga at man har mer erfaring. Det er selvsagt unntak, det kommer jo an på babyen også (sugesvak, sliter med å ta tak, osv). Anonymkode: 87043...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Tusen takk for svar ❤️ da får jeg bare tenke positivt og tenke at det går bra denne gangen også 😊 Anonymkode: 54718...078
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei! Vi venter nr to i mars, og med første gikk ammingen ganske bra, melken kom og jeg fullammet datteren min frem til 6 mnd, vekten hennes var bra hele veien. Slet litt i begynnelsen med å få til sittestilling, så vi lå ganske mye, men jeg har begynt å tenke litt da.. Jeg gleder meg så til å amme igjen og hele den kosen rundt, det var jo en så fin opplevelse sisy. Men så har jeg begynt å bekymre meg.. Tenk om jeg ikke får det til? Har for lite melk eller noe sånt? Det er jo ikke gitt at man kan amme alle barna sine eller? Har noen erfaring med det å amme begge eller alle barna sine? Er det noe sjanse for at det skal gå like bra som forrige gang? Anonymkode: 54718...078 Det at melkekjertlene dine har vært i full gang med forrige gir større sannsynlighet for at det vil gå like bra på nestemann. Du må ikke stresse og ikke si til det selv hva hvis hva hvis. Da utsetter du kroppen for følelser og tanker du ikke trenger å ha der. Husk at du har utallige. Måter og masse hjelp å få på sylehus for å stimulere brystene til å få brystmelk når baby først er her. Det finnes brystpumper, klister, du vet sikker om en del bevegelser. Og tro meg stopper produksjonen så ikke gi opp!!!! Gjør alt I din makt for at baby spider av deg det er der all råvaren ligger. Uansett hvor mye morsmelkerstatning man gir så kan ikke det måles med den ferske melken du har. Og ike minst tenk så deilig å bare dra den ut og gi den sånn enn å stå i en time på kjøkkenbenken varme opp vaske sjekke temp og fikse hver gang. Du greiee det tro meg. Min søster slet ekstremt i okt med å få melk og dette var 3 mann. Hun fikk betennelse hvor melken klumper seg og og masse feber. Men hun ga faen. Hun brukte elektrisk brystpumpe stimulere og spiste mye av det som produserer melka. Så det gikk til slutt du skal ikke tvingd deg selv så klart hvis ikke du greier det. Men jeg tror du klarer det. Du har gjort det før you can do it again! ❤️ SPIS dadler, møtter, vann, grønt og ta med deg noe snacks i bagen som vil hjelpe på produksjonen. Hvis ikke så får gubben løpe og kjøpe og hente for deg eller gi det til personalet så får du nyte det mens du ammer baby ❤️ jeg sier heller gled deg. Du er en super mamma. Du greier det. Ingen tvil om! Masse lykke til!!! Anonymkode: 4f564...ed1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det at melkekjertlene dine har vært i full gang med forrige gir større sannsynlighet for at det vil gå like bra på nestemann. Du må ikke stresse og ikke si til det selv hva hvis hva hvis. Da utsetter du kroppen for følelser og tanker du ikke trenger å ha der. Husk at du har utallige. Måter og masse hjelp å få på sylehus for å stimulere brystene til å få brystmelk når baby først er her. Det finnes brystpumper, klister, du vet sikker om en del bevegelser. Og tro meg stopper produksjonen så ikke gi opp!!!! Gjør alt I din makt for at baby spider av deg det er der all råvaren ligger. Uansett hvor mye morsmelkerstatning man gir så kan ikke det måles med den ferske melken du har. Og ike minst tenk så deilig å bare dra den ut og gi den sånn enn å stå i en time på kjøkkenbenken varme opp vaske sjekke temp og fikse hver gang. Du greiee det tro meg. Min søster slet ekstremt i okt med å få melk og dette var 3 mann. Hun fikk betennelse hvor melken klumper seg og og masse feber. Men hun ga faen. Hun brukte elektrisk brystpumpe stimulere og spiste mye av det som produserer melka. Så det gikk til slutt du skal ikke tvingd deg selv så klart hvis ikke du greier det. Men jeg tror du klarer det. Du har gjort det før you can do it again! ❤️ SPIS dadler, møtter, vann, grønt og ta med deg noe snacks i bagen som vil hjelpe på produksjonen. Hvis ikke så får gubben løpe og kjøpe og hente for deg eller gi det til personalet så får du nyte det mens du ammer baby ❤️ jeg sier heller gled deg. Du er en super mamma. Du greier det. Ingen tvil om! Masse lykke til!!! Anonymkode: 4f564...ed1 Tusen takk for fine ord ❤️❤️ Har aldri trengt å stimulere frem produksjon eller noe, alt har bare gått seg til og næringen har virkelig vært nok for babyen 😊 så på det området er jeg ganske blank, bare dro den frem liksom. Jeg er ganske redd for å bruke mme, det virker stress og vanskeligere enn å amme, men selvsagt et fint alternativ hvis ting ikke går 😊 Du nevner klister og bevegelser, er det noe man kan lese om? Har bare pumpet fordi jeg har hatt spreng og ungen ikke vil ha😅 Anonymkode: 54718...078
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for fine ord ❤️❤️ Har aldri trengt å stimulere frem produksjon eller noe, alt har bare gått seg til og næringen har virkelig vært nok for babyen 😊 så på det området er jeg ganske blank, bare dro den frem liksom. Jeg er ganske redd for å bruke mme, det virker stress og vanskeligere enn å amme, men selvsagt et fint alternativ hvis ting ikke går 😊 Du nevner klister og bevegelser, er det noe man kan lese om? Har bare pumpet fordi jeg har hatt spreng og ungen ikke vil ha😅 Anonymkode: 54718...078 Jeg var også veldig negativ til mme, for jeg tenkte at det var et helvetes styr, men jeg var nødt til å supplere med det for ungen min gikk ikke opp i vekt. Og når man først prøvde det, var det jo faktisk ikke så styr.. Bare å ha ferdig kokt vann i kjøleskapet, koke opp nytt vann man blandet pulveret i, og spe på med kaldt vann til riktig mengde og temperatur. Man lærer seg fort blandingsforholdet, så man lett vet at ok, nå har jeg så mye pulver og skal ha så mye vann totalt, for å få rett temp bruker jeg x ml varmt vann og y ml kaldt vann. Og skal man ut av huset, har man bare med seg to termoser, en med kaldt og en med varmt. Så OM ammingen ikke går, er det ikke krise, sånn mtp styr Litt mer styr selvsagt enn å bare slenge ut puppen, siden man faktisk er nødt til å huske på disse termosene og pulveret, da, men ikke så mye styr at det er et ork. Anonymkode: 87043...0ef
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg var også veldig negativ til mme, for jeg tenkte at det var et helvetes styr, men jeg var nødt til å supplere med det for ungen min gikk ikke opp i vekt. Og når man først prøvde det, var det jo faktisk ikke så styr.. Bare å ha ferdig kokt vann i kjøleskapet, koke opp nytt vann man blandet pulveret i, og spe på med kaldt vann til riktig mengde og temperatur. Man lærer seg fort blandingsforholdet, så man lett vet at ok, nå har jeg så mye pulver og skal ha så mye vann totalt, for å få rett temp bruker jeg x ml varmt vann og y ml kaldt vann. Og skal man ut av huset, har man bare med seg to termoser, en med kaldt og en med varmt. Så OM ammingen ikke går, er det ikke krise, sånn mtp styr Litt mer styr selvsagt enn å bare slenge ut puppen, siden man faktisk er nødt til å huske på disse termosene og pulveret, da, men ikke så mye styr at det er et ork. Anonymkode: 87043...0ef Takk for svar 😊 det var betryggende:) det er nok noe i det, at det kanskje ikke er så styr når man blir vant med det. Det går sikkert fint 😊 Anonymkode: 54718...078
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar 😊 det var betryggende:) det er nok noe i det, at det kanskje ikke er så styr når man blir vant med det. Det går sikkert fint 😊 Anonymkode: 54718...078 Og faktisk var det mindre styr med mme noen ganger også, som i at jeg kunne gå i kjole og gi ungen mat uten å måtte kle helt av meg, og lettere å gi flaske ute i minusgrader enn å slenge ut puppen og risikere å pådra seg betennelse 😛(og for meg som er litt privat av meg, greit å slippe å ha puppen ute i enkelte sosiale settinger, husker fremdeles det var helt sykt ubehagelig å måtte amme mens fetteren min satt og niglodde på meg...) Anonymkode: 87043...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for fine ord ❤️❤️ Har aldri trengt å stimulere frem produksjon eller noe, alt har bare gått seg til og næringen har virkelig vært nok for babyen 😊 så på det området er jeg ganske blank, bare dro den frem liksom. Jeg er ganske redd for å bruke mme, det virker stress og vanskeligere enn å amme, men selvsagt et fint alternativ hvis ting ikke går 😊 Du nevner klister og bevegelser, er det noe man kan lese om? Har bare pumpet fordi jeg har hatt spreng og ungen ikke vil ha😅 Anonymkode: 54718...078 Ja du kan få sånn plastikk pad av sykehuset eller evt. Kjøpe det. Det får du også har jeg hørt inni en av de fem gratis baby pakkene du får av kiwi rema skoringen og apotek så var det et annet sted. Du kan stimulere brystene allerede nå søk opp breast stimulation when breastfeeding. Eller hvorfan stimulere brystene for hånd når ammer. Det får i gang produksjonen din. Prøv hvertfal og gjøre dette 5 min hver dag. Han kan evt gjøre det 😂 menn liker jo hva dem liker. Så får dere dere en god latter og litt kos skader ikke for deg. Jeg venter mitt første barn og har jobbet så mye med barn at jeg vet mye om det. En elektrisk brystpumpe er mer anbefalt enn en manuell i starten da vil alt gjøre som det skal OM du skulle slite. Ta det med deg på sykehuset og bruk det hjemme. Din råmelk er det aller aller beste for babyen. Du taper ingenting på det. Bare husk og drikke nok innimellom og ha dine favoritt snacks rundt deg du blir tappet for energi og vitaminer når han spiser 👍 så går det som regel bra. Ikke stress. Du greier dette så fint. 👍👍👍 Anonymkode: 4f564...ed1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja du kan få sånn plastikk pad av sykehuset eller evt. Kjøpe det. Det får du også har jeg hørt inni en av de fem gratis baby pakkene du får av kiwi rema skoringen og apotek så var det et annet sted. Du kan stimulere brystene allerede nå søk opp breast stimulation when breastfeeding. Eller hvorfan stimulere brystene for hånd når ammer. Det får i gang produksjonen din. Prøv hvertfal og gjøre dette 5 min hver dag. Han kan evt gjøre det 😂 menn liker jo hva dem liker. Så får dere dere en god latter og litt kos skader ikke for deg. Jeg venter mitt første barn og har jobbet så mye med barn at jeg vet mye om det. En elektrisk brystpumpe er mer anbefalt enn en manuell i starten da vil alt gjøre som det skal OM du skulle slite. Ta det med deg på sykehuset og bruk det hjemme. Din råmelk er det aller aller beste for babyen. Du taper ingenting på det. Bare husk og drikke nok innimellom og ha dine favoritt snacks rundt deg du blir tappet for energi og vitaminer når han spiser 👍 så går det som regel bra. Ikke stress. Du greier dette så fint. 👍👍👍 Anonymkode: 4f564...ed1 Amme oftere. Amme ofte og la babyen bestemme når du skal slutte å mate. ... Pump mellom matingene. Pumping mellom fôringene kan også hjelpe deg med å øke melkeproduksjonen. ... Amming fra begge sider. ... Annen mat, urter og kosttilskudd. Anonymkode: 4f564...ed1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Tusen takk alle sammen for så fine svar ❤️ Du som nevner dette med hva man kan ha på seg når man bruker mme, jeg gledet meg så til å bare kle på meg uten å tenke tilgang til puppene 😅 Jeg er fortsatt lei av dem og går aldri med utringning lenger haha 😂 Jeg har faktisk en ganske god pumpe fra forrige svangerskap, så kommer til bruke den en del tror jeg 😊 Anonymkode: 54718...078
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Jeg hadde problemer i starten med førstemann og delammet de første fem ukene. Derfra fullammet jeg til 6 måneder og ammet videre til 18 måneder. Andre fullammet jeg fra dag 1 uten den minste bekymring. Jeg opplevde at det var mye lettere andre gang fordi jeg hadde erfaring og kroppen min hadde vært gjennom det før. Anonymkode: 8cf63...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå