Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de ikke premature i det hele tatt? Trenger de ikke å være ekstra lenge på sykehuset? 

Anonymkode: d760a...892

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er de ikke premature i det hele tatt? Trenger de ikke å være ekstra lenge på sykehuset? 

De er ikke premature nei, men hvor lenge de må bli på sykehuset, avhenger jo av formen til baby. Noen er jo veldig små, trenger kanskje litt ekstra næring, pustehjelp eller andre ting. Men det kan like gjerne skje med en baby som er født 37+0 som en baby født 40+0, så det trenger ikke å være fordi baby er født tre uker før termindato. 

Anonymkode: 634d3...7de

• Liker 4
Skrevet

Barn født etter uke 37 regnes i utgangspunktet som fullbårne. På det stadiet er det ikke svangerskapsuke i seg selv som betyr noe ift. hvor lenge barnet må være på sykehuset, men formen til barnet (er barnet dysmatorut, var det en hard fødsel, hvorvidt det har lært å spise, har gulsott etc. etc.). Likedan er det barn født i uke 40 som må være lenge på sykehuset av lignende årsaker. 

Anonymkode: 6b4ba...8fd

Skrevet

Takk for svar.

Jeg venter et barn med et vekstavvik på plussiden, og siden det også er noen andre komplikasjoner har legene antydet at det kan bli snakk om igangsetting før termin. Jeg håper egentlig det kan gjøres i uke 37 dersom det ikke er utrygt for babyen. 

Ts 

Skrevet

Det er helt normalt å bli født så "tidlig". Det er regnet som normaltid. Prematur er før uke 37. Så nei, de fleste barn født i uke 37+ trenger ikke være på sykehuset. Da er det som følge av andre komplikasjoner, ikke at de er født før termin. 

Anonymkode: f59a9...e97

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Jeg venter et barn med et vekstavvik på plussiden, og siden det også er noen andre komplikasjoner har legene antydet at det kan bli snakk om igangsetting før termin. Jeg håper egentlig det kan gjøres i uke 37 dersom det ikke er utrygt for babyen. 

Ts 

Jeg hadde vekstavvik på +24%, seteleie og svangerskapsforgiftning og var innlagt på slutten, og ble hele tiden lovt at jeg ikke skulle gå lengre enn termindato (altså datoen, termin er 2 uker +/- datoen). Fikk tilslutt dato en uke før termindato, men fødselen starta av seg selv før så fikk ikke behov for det. De ville helst vente så lenge som mulig, og siden jeg var innlagt hadde de god kontroll på meg. Med mindre det var farlig for mor og baby så ville de ikke sette i gang så tidlig som uke 37, siden babyer har det best i magen så lenge som mulig, selv om babyer regnes som fullbåret fra uke 37, har de ikke vondt av å være i magen lengst mulig hvis forholdene ligger tilrette for det. Med oss hadde de bomma skikkelig, jeg hadde UL samme dag som fødsel og de bomma med 1 kg den dagen..

Anonymkode: debd2...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde vekstavvik på +24%, seteleie og svangerskapsforgiftning og var innlagt på slutten, og ble hele tiden lovt at jeg ikke skulle gå lengre enn termindato (altså datoen, termin er 2 uker +/- datoen). Fikk tilslutt dato en uke før termindato, men fødselen starta av seg selv før så fikk ikke behov for det. De ville helst vente så lenge som mulig, og siden jeg var innlagt hadde de god kontroll på meg. Med mindre det var farlig for mor og baby så ville de ikke sette i gang så tidlig som uke 37, siden babyer har det best i magen så lenge som mulig, selv om babyer regnes som fullbåret fra uke 37, har de ikke vondt av å være i magen lengst mulig hvis forholdene ligger tilrette for det. Med oss hadde de bomma skikkelig, jeg hadde UL samme dag som fødsel og de bomma med 1 kg den dagen..

Jøss, det var en stor feilberegning. Jeg har hatt 4 målinger av forskjellige leger, og alle sier det samme. Kan det likevel være skikkelig feil? Her er det også seteleie, og altfor mye fostervann. 

Ts 

Skrevet

Er vel litt større sjanse for gulsott vel? + baby kan være litt sugesvakt. 

Fødte 37+2 og opplevde det ovenfor. På barsel sa de det var mer vanlig når baby ble født litt før. Reiste likevel hjem etter 2 døgn på sykehuset, men måtte amme med skjold å kjøre opp på sykehuset og ta blodprøver pga gulsotten. :)

Anonymkode: 7bf1e...33b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar.

Ts 

De estimeringene kan du ta med en klype salt. Det er absolutt ingen eksakt vitenskap. Har enda til gode å se at de stemmer. 

Anonymkode: 34cef...327

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jøss, det var en stor feilberegning. Jeg har hatt 4 målinger av forskjellige leger, og alle sier det samme. Kan det likevel være skikkelig feil? Her er det også seteleie, og altfor mye fostervann. 

Ts 

Jeg hadde UL veeeeeldig mange ganger (9 ganger etter OUL) for å følge opp, så dette var ikke en enkelt feilmåling. Var faktisk +27% på slutten..  Jeg måtte jo ta to glukosebelastningstester også for å virkelig utelukke svangerskapsdiabetes «på grunn av den store ungen». Han var også 54 cm lang (kanskje 55, men strekker ikke helt ut setebarn), og jeg ble fortalt etterpå at langt lårbein (og litt stort hode) gjør at målingene kan gjøre at barnet virker større enn det faktisk er, og at man må ta estimatene med en klype salt, men at de er et verktøy for helsepersonell for å kunne gjøre vurderinger. 

Andremann var +17% på målingene og 3600gram en uke før termin. Så ikke en unormalt stor baby det heller synes nå jeg. Så lenge ut som det ble KS på denne og, men hadde vett på å snu seg i uke 37. Fikk lovnad om å slippe å gå over termindato og det var beroligende nok for meg egentlig. 

En igangsatt fødsel hvis kroppen ikke er klar er ikke så behagelig har jeg hørt, så tror det er mye de tar med i betraktningen når de skal bestemme sånt :) men må babyen ut så må den ut. 

Det finnes babyer født etter 37 uker som må ligge lenge på sykehus, og det finnes babyer som er født før som ikke trenger unormal lang liggetid. De fleste født etter 37+0 bruker vel nok normal liggetid tenker jeg, litt varierende etter hvor godt man kommer i gang med amming, evt. gulsot, hvordan fødselen var og hvordan mor føler seg, men dette er varierende for alle :) 

Lykke til, stol på legene (og litt magefølelsen). De vil nok forsøke å gjøre det beste for deg og barnet ditt med den informasjonen de har :) 

Skrevet

Tror det er veldig individuelt, og kommer helt an på barnet. Har selv et barn som er født i uke 40 som veide 3,4 kg, men som trengte flere dager på sykehuset pga ustabilt blodsukker og begynnende gulsott, og et barn født i uke 36 som veide 3 kg og som kunne dra hjem 2 dager etter fødsel da alt var tipp topp. 

Anonymkode: d57f4...3c5

Skrevet

Ville tatt estimeringen med en klype salt, min gutt var estimert til ca 4,5kg av flere leger, han kom ut i uke 39 å var 3,7 kg. 

Hvor lenge du må bli på sykehuset avhenger av formen til babyen :) 

Anonymkode: 3bfff...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...