Gå til innhold

Testosteron-behandling menn (graviditet?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg dater går på testosteron-injeksjoner.

Stemmer det at dette gjør han "steril"? Jeg har P-stav men er fortsatt veldig redd for å bli gravid. Dersom han behandles med testosteron og jeg har P-stav så burde jeg ikke være redd for dette? Da er vi på en måte dobbelt beskyttet?

Noen som har noen erfaringer rundt dette? Eller vet mer om dette?

Anonymkode: 54d2f...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er så redd for å bli gravid og det faktisk er krise om du blir det; bruk kondom i tillegg

Anonymkode: 48720...bf9

Skrevet

Hei

Jeg har ikke «brukererfaring» men jeg har en viss kjennskap til temaet likevel. Du skriver at han går på testosteron. Er dette en behandling han får via helsevesenet, eller er det «egenbehandling» med preparater som er kjøpt illegalt?

Helt generelt så kan jeg si at du ikke kan regne testosteroninjeksjoner som noen form for «prevensjon». Det er ikke slik at man automatisk blir steril av dette. Det kan påvirke fertiliteten (og i verste fall føre til sterilitet), men det kommer an på flere ting, blant annet dosering. Og når det kommer til dosering så er det som regel stor forskjell på doser man får ved behandling i helsevesenet, versus dosene «brukere» setter på seg selv ved egenbehandling.

Anonymkode: a456a...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 21.12):

Hei

Jeg har ikke «brukererfaring» men jeg har en viss kjennskap til temaet likevel. Du skriver at han går på testosteron. Er dette en behandling han får via helsevesenet, eller er det «egenbehandling» med preparater som er kjøpt illegalt?

Helt generelt så kan jeg si at du ikke kan regne testosteroninjeksjoner som noen form for «prevensjon». Det er ikke slik at man automatisk blir steril av dette. Det kan påvirke fertiliteten (og i verste fall føre til sterilitet), men det kommer an på flere ting, blant annet dosering. Og når det kommer til dosering så er det som regel stor forskjell på doser man får ved behandling i helsevesenet, versus dosene «brukere» setter på seg selv ved egenbehandling.

Anonymkode: a456a...045

Han får denne behandlingen via helsevesenet, og legen hadde visst sagt at han mer eller mindre blir steril når han er under behandlingen? 

-TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han får denne behandlingen via helsevesenet, og legen hadde visst sagt at han mer eller mindre blir steril når han er under behandlingen? 

-TS

Ved tilførsel av eksogent testosteron går testiklene som er det organet som produserer majoriteten av testeronet i kroppen, i dvalemodus, så det stemmer at fruktbarheten går kraftig ned. Noen blir helt sterile av det, andre ikke.

Endret av Kaptein Klein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...