Gå til innhold

Sjefen gir ekstrahjelp mere gaver til jul enn jeg som er fast ansatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber med blomster. Det er kun jeg som er ansatt i bedriften for utenom sjefen. Jeg har dårlig betalt jobb. Jeg har fast stilling og sier alltid ja når det er spørsmål om ekstra jobbing. Jeg får aldri ekstra lønnstillegg på dager som julaften feks. selv om jeg har krav på det. Sjefen har sagt h*n ikke vil ha noen andre til fast ansettelse enn meg. Sikkert for at jeg alltid stiller opp. Selv for 2 timers arbeids dag så kommer jeg.  

Hver jul har vi ekstrahjelp på pga. kapasiteten til å rekke over alt blir for stort. De får lønn for jobben. Når julen er der og ekstrahjelpene er "ferdige" 23. desember så sender sjefen med de buketter, plantegruppe og mere til av konfekt. Jeg tenker at det er dem vel fortjent og smiler med dem i glede. Å det er dem som får reise hjem først om den det blir rolig ut på dagen. Jeg er der fra morgen til kveld.

Så kommer julaften der jeg alltid tilbyr meg og jobbe med sjefen. For  vi er så slitne og to er bedre enn en på julaften. Jeg fikk en liten plantegruppe og fikk dra hjem litt tidligere enn stengetid for det var såpass rolig i butikken. Dette skjer hvert år.. i år gruer jeg meg til å stå å se på det samme skjer igjen. Kommer til å ønske ekstrahjelpene god jul og trekke meg unna på do eller noe for å slippe å se hva de får. Syns ikke synd i meg selv, men synes jeg hadde fortjent like mye som ekstrahjelpene. "Det er takken for å alltid stille opp" Man har ingenting igjen for det i lengden. Må flytte om jeg finner ny jobb så det er et omvelting det å.

God jul til alle sammen!!

Anonymkode: 71ebd...e6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.....opplevd det samme 🙂 Fryktelig irriterende.

Ha en fin jul du åså! 😊:hjerte:

Anonymkode: b0db6...720

• Liker 3
Skrevet

For det første vil jeg sende deg en klem. Så klart fortjener du også en oppmerksomhet. Det ser ut til at sjefen din tar deg for gitt, og det at du ikke får alle tilleggene dine er ikke ok. Her må du nesten sette ned foten. 

Anonymkode: e5bd4...d42

• Liker 1
Skrevet

Dere er kanskje ikke fagorganiserte. Hadde du vært det ville jrg kontakta fagforbundet straks. Eventuelt varsle arbeidstilsynet

Anonymkode: 2e66f...d72

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som du er for snill, i allefall når du tilbyr deg å jobbe julaften, uten tillegg, uten at han har spurt! Kanskje han føler at han gjør deg en tjeneste ved å la deg få lov til å jobbe julaften..? Og at han egentlig hadde tenkt å spare utgifter ved å ta den vakta selv?

Jeg tror ikke jeg ville klart å unngå å si noe til ham, om gavene. Ikke så direkte, men "Jaja, det lønner seg å være ekstrahjelp når det er jul, så heldige de er som får så mye fint!". Litt avhengig av hvor god tone du har med sjefen. Jeg ville i alle fall si det til ekstrahjelpene. Kanskje de kan legge inn et ord for deg når de takker for julegavene, hvis du ikke er tilstede. Si at de håper han også gir til deg i år, for i fjor ble du litt misunnelig, eller lignende.

Anonymkode: cb461...ea5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dere er kanskje ikke fagorganiserte. Hadde du vært det ville jrg kontakta fagforbundet straks. Eventuelt varsle arbeidstilsynet

Anonymkode: 2e66f...d72

Hva tenker du at fagforbundet og arbeidstilsynet skal gjøre med at en ekstrahjelp får med seg planter hjem?

Til TS.

Du har fast jobb, det har ikke de andre.  Kan du leve av en ekstra stor blomsteroppsats?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber med blomster. Det er kun jeg som er ansatt i bedriften for utenom sjefen. Jeg har dårlig betalt jobb. Jeg har fast stilling og sier alltid ja når det er spørsmål om ekstra jobbing. Jeg får aldri ekstra lønnstillegg på dager som julaften feks. selv om jeg har krav på det.

Anonymkode: 71ebd...e6d

Julaften er da ingen helligdag.

Overenskomsten mellom Virke og HK setter avslutning av ordinær arbeidstid kl 1315 og arbeidsmiljøloven sier at det skal være arbeidsfri kl 1500. Arbeid etter dette skal ha tillegg. 

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (35 minutter siden):

Hva tenker du at fagforbundet og arbeidstilsynet skal gjøre med at en ekstrahjelp får med seg planter hjem?

Til TS.

Du har fast jobb, det har ikke de andre.  Kan du leve av en ekstra stor blomsteroppsats?

De tenkte vel kanskje mer på at TS ikke får tilleggene hun har krav på... Har dere tariffavtale på jobben, TS? Er du organisert? Om ikke ville jeg gjort dette asap!

Anonymkode: f9587...0db

• Liker 2
Skrevet

Slutt å vær så dumsnill da.

Anonymkode: b5bc0...d96

• Liker 5
Skrevet

Ikke vær så oppoffrende, så setter han kanskje mer pris på deg.

Du kan også være mer direkte og si at du forventer samne julegaver som ekstrahjelper u år.

Anonymkode: 4f112...6ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De tenkte vel kanskje mer på at TS ikke får tilleggene hun har krav på... Har dere tariffavtale på jobben, TS? Er du organisert? Om ikke ville jeg gjort dette asap!

De fleste blomsterbutikker stenger vel kl. 13 på julaften? Er ikke tillegg frem til da... 

Anonymkode: 0576f...c7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS har ikke nevnt tillegg med et eneste ord.  Kun blomsteroppsatser.  Bare så det er sagt så er jeg absolutt for fagforeninger, tariffavtaler et al, men gode ord kan de altså gjøre lite med så lenge det ikke er urettmessig kjeft.

Skrevet

Hva med å ta opp dette direkte? Si rett ut at du er skuffet over behandlingen og at du også vil ha gaver og ros! Noen må faktisk ha det inn med teskje.

Anonymkode: 1119d...08b

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kommer til å ønske ekstrahjelpene god jul og trekke meg unna på do eller noe for å slippe å se hva de får. Syns ikke synd i meg selv, men synes jeg hadde fortjent like mye som ekstrahjelpene.

Synes du skal ta det opp med sjefen din jeg. Du skal ha ok lønn og du skal ha tillegg du har krav på. Julaften er ikke en rød dag dagtid. 

Og hjelper det ikke med en prat med sjefen, ikke si ja til vakter "for å være snill". 

En amaryllis betaler ikke regningene eller fyller opp kjøleskapet, klart det er hyggelig med en blomst, men ikke i stedet for lønn. Fokuser på å få riktig lønn du, det er det viktigste! 

Skrevet

Kanskje du skal plukke med deg en bukett og en konfekt når du går lille julaften (men legge opp til å betale for den)? Så ser du om han sier at det må bare ta med deg hjem gratis? Kanskje det demrer for han at ikke er helt rettferdig? 

Anonymkode: 96ad5...f66

Skrevet

"Bare så du vet det så liker jeg konfekt jeg også".

Anonymkode: 8869a...ae9

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (14 timer siden):

TS har ikke nevnt tillegg med et eneste ord.  Kun blomsteroppsatser.  Bare så det er sagt så er jeg absolutt for fagforeninger, tariffavtaler et al, men gode ord kan de altså gjøre lite med så lenge det ikke er urettmessig kjeft.

«Jeg får aldri ekstra lønnstillegg på dager som julaften feks. selv om jeg har krav på det.» 

står i hi 

Anonymkode: 81fe1...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...