AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Del Skrevet 9. desember 2020 Bor i et borettslag og flyttet inn for kort tid siden. Har investert 25.000 kroner for å kunne lade med godkjenning fra styret. Nå vil styret tilby lading til alle gjennom et eksternt selskap. Jeg må da fjerne laderen min og betale en høyere månedspris for å lade fra firmaet sin lader. Jeg taper også pengene jeg har investert. Kan styret bestemme dette uten en generalforsamling? Dette gjelder meg og et dusin andre beboere som har lader fra før. Vi får ikke beholde dagens løsning. Anonymkode: e7e2b...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 9. desember 2020 #2 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor i et borettslag og flyttet inn for kort tid siden. Har investert 25.000 kroner for å kunne lade med godkjenning fra styret. Nå vil styret tilby lading til alle gjennom et eksternt selskap. Jeg må da fjerne laderen min og betale en høyere månedspris for å lade fra firmaet sin lader. Jeg taper også pengene jeg har investert. Kan styret bestemme dette uten en generalforsamling? Dette gjelder meg og et dusin andre beboere som har lader fra før. Vi får ikke beholde dagens løsning. Anonymkode: e7e2b...dae Tror du burde ta en prat med styret og finne ut hvorfor din gamle lader må fjernes. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Del Skrevet 9. desember 2020 Krev ekstraordinær generalforsamling. Lov om borettslag: § 7-5.Ekstraordinær generalforsamling Ekstraordinær generalforsamling skal haldast når styret finn det nødvendig, eller når revisor eller minst to andelseigarar som til saman har minst ein tiandedel av røystene, krev det og samtidig seier kva saker dei ønskjer skal takast opp. Anonymkode: 3741a...a66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsung Skrevet 9. desember 2020 #4 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Idiotisk av styret Endret 9. desember 2020 av Samsung 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Del Skrevet 9. desember 2020 Det er fordi de har avtalt med selskapet som skal tilby ladeløsninger at ingen skal lade på andre måter. Anonymkode: e7e2b...dae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. desember 2020 #6 Del Skrevet 9. desember 2020 Går vel på kapasiteten til trafo i området, samt inntakskabelen til bygget. Blir vanskelig å balansere lasten til et dusin private ladere pluss en hel armada med andre ladere... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Del Skrevet 9. desember 2020 Kapasitet er en ting, men spørsmålet er vel lovligheten til dette siden dette tilsynelatende har blitt bestemt utenom en generalforsamling. Sitat fra huseierne: Sitat Styret kan uten sameiermøtets samtykke sette i gang alt vanlig vedlikehold, uansett kostnad. Det går et skille mellom vedlikehold og arbeid som går ut på å heve standarden ved nyanskaffelser, utbygninger etc. Skille har betydning for når et vedtak kan treffes av styret, eventuelt sameiermøtet med vanlig flertall, og når det kreves to tredjedels flertall på sameiermøtet. Anonymkode: e7e2b...dae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. desember 2020 #8 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Men, du skriver at du er nyinnflyttet. Har det vært en generalforsamling på dette tidligere? At det skal være elbillading? Generelt kan dette handle både om kapasitet til trafo, men også avtalen borettslaget går inn på. Sitter i styret i et borettslag, og vi satte nettopp opp elbillading i vårt borettslag, og det er virkelig ingen billig affære. Spesielt om parkeringsplassene er spredt osv. Hos oss var det viktig at alle forholdt seg til et selskap, da selskapet som fikk ansvaret tok på seg å dekke det å sette opp elbillading. Dvs svært gunstig avtale for borettslaget. Den enkelte andelseier må dog koste en egenandel på og eget bruk mot at borettslaget dekker ny trafo (som kostet en hel del) og graving. Vi godkjente derimot ikke at folk kunne sette opp egne elbilladestasjoner, nettopp fordi vi ikke ønsket en dillion ulike avtaler og en hel haug av ulike hensyn. Derfor synes jeg det er snodig av styret her å godkjenne det i utgangspunktet. Når det er sagt. Det er litt som baderomsoppussing. Det kan alltid være risky i et borettslag, da mange borettslag pusser opp alle baderom samtidig, hvilket også går utover de som kanskje har gjort noe med sine baderom tidligere. Det handler stort sett om at man får billigere og gunstigere vilkår om det er snakk om større volum. Dette er bakgrunnen for at jeg ikke rører baderommet vårt, selv om jeg gjerne skulle ha pusset det opp (begynner å bli 20 år gammelt nå). Endret 9. desember 2020 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 9. desember 2020 #9 Del Skrevet 9. desember 2020 Siden du flyttet inn for kort tid siden burde du fått med deg at det har vært nye regler på vei. Du skriver at styret har godkjent din installasjon. Dette kan de ikke nødvendigvis trekke tilbake. Det nye lovverket gjelder oppsett av nye ladestasjoner. Stortingsproposisjonen finner du her https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-144-l-20192020/id2765793/?q=borettslag ladestasjon Jeg ville nok ikke godtatt dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 9. desember 2020 #10 Del Skrevet 9. desember 2020 SPOCA skrev (22 minutter siden): Men, du skriver at du er nyinnflyttet. Har det vært en generalforsamling på dette tidligere? At det skal være elbillading? Generelt kan dette handle både om kapasitet til trafo, men også avtalen borettslaget går inn på. Sitter i styret i et borettslag, og vi satte nettopp opp elbillading i vårt borettslag, og det er virkelig ingen billig affære. Spesielt om parkeringsplassene er spredt osv. Hos oss var det viktig at alle forholdt seg til et selskap, da selskapet som fikk ansvaret tok på seg å dekke det å sette opp elbillading. Dvs svært gunstig avtale for borettslaget. Den enkelte andelseier må dog koste en egenandel på og eget bruk mot at borettslaget dekker ny trafo (som kostet en hel del) og graving. Slike avtaler der utbygger dekker infrastrukturkostnaden og belaster de som lader for denne over tid er ikke lov lengre etter den nye loven. Tilrettelegging av infrastruktur, dvs. graving og fremføring av kabel til hver parkeringsplass, skal dekkes over felleskostnadene. Hver andelseier skal kun dekke egen ladestasjon. Løsninger der et firma skal ta på seg alt ansvar og kostnader fører til svært høye ladepriser, noe som igjen gjør det lite lønnsomt å kjøre elbil eller plug-in hybrid. Samtidig senker det verdien på leilighetene når potensielle kjøpere finner ut at det kan koste 5-10 kroner pr. kWh å lade. Da kjøper man heller et annet sted der prisen er 1,50. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. desember 2020 #11 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) -jk- skrev (2 timer siden): Slike avtaler der utbygger dekker infrastrukturkostnaden og belaster de som lader for denne over tid er ikke lov lengre etter den nye loven. Tilrettelegging av infrastruktur, dvs. graving og fremføring av kabel til hver parkeringsplass, skal dekkes over felleskostnadene. Hver andelseier skal kun dekke egen ladestasjon. Løsninger der et firma skal ta på seg alt ansvar og kostnader fører til svært høye ladepriser, noe som igjen gjør det lite lønnsomt å kjøre elbil eller plug-in hybrid. Samtidig senker det verdien på leilighetene når potensielle kjøpere finner ut at det kan koste 5-10 kroner pr. kWh å lade. Da kjøper man heller et annet sted der prisen er 1,50. Tror du misforsto hva jeg skrev. Vi dekker infrastrukturen Andelseierne betaler kun for egen ladestasjon og eget strømforbruk. Når jeg skrev egenandel er det snakk om ladestasjon. Og brukerne er svært fornøyde de, ingen har klaget på prisene så langt ihvertfall. De fleste har faste månedsabonnement, alt etter forbruk. Så du fremstiller her et problem som ikke er et problem. Endret 9. desember 2020 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Del Skrevet 9. desember 2020 Vi kunne ikke sette opp en ladestasjon uten å søke til styret. Vi måtte også benytte oss av et felles sikringsskap med minusmåler. Vi betaler nå 250 kroner i måneden gjennom husleien ekstra for strøm. Bruker vi mer får vi en samlet regning på slutten av året. Bruker vi mindre får vi tilbake penger. Problemet har vært kapasitet. Jeg var den nest siste som fikk lade plass på grunn av kapasiteten. Jeg fikk imidlertid ikke noen forklaring på hva som skjer videre når det blir fullt. Bare at det sikkert ikke blir et problem. Føler oss derfor lurt. Vi måtte betale et innskudd til styret på noen tusen for å få koble oss til skapet. Dette skulle dekke utgiftene deres med å tilby lading. Vi måtte også benytte oss av borettslaget sin elektriker for å montere lade punkt. Vi kunne velge om vi ville ha kontakt eller ladeboks siden det var såpass lav strømkurs. Vi valgte gå ladeboks, men fikk kjøpe den vi ville ha selv for å spare litt penger. Nå har altså styret bestemt at vi skal få inn et firma som skal tilby lading i stedet. Da sparer borettslaget penger med å oppgradere El anlegget siden de tar seg av alt. Det er en fin tanke, men det er utrolig kjipt for oss som har investert mye penger for å kunne lade. Månedsprisen øker også med 400 kroner fra 250. Det er en økning på 160 %. Jeg er 100 % for at alle som vil lade skal få lade. Jeg syns bare det er svært uryddig av borettslaget å først tilby lading for å så gå tilbake på det, slik at mange taper penger. Hadde jeg vist dette hadde jeg ikke investert i ladestasjon. De kunne ha tipset meg om at det var noe på vei. Men jeg har sett i gamle referat fra møter at det ikke er nevnt en plass. Bare i det siste referatet. Derfor tror jeg det er noe de har bestemt selv uten å involvere andelseierne. Anonymkode: e7e2b...dae 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 9. desember 2020 #13 Del Skrevet 9. desember 2020 SPOCA skrev (3 timer siden): Tror du misforsto hva jeg skrev. Vi dekker infrastrukturen Andelseierne betaler kun for egen ladestasjon og eget strømforbruk. Når jeg skrev egenandel er det snakk om ladestasjon. Og brukerne er svært fornøyde de, ingen har klaget på prisene så langt ihvertfall. De fleste har faste månedsabonnement, alt etter forbruk. Så du fremstiller her et problem som ikke er et problem. Det var bra. Det er dessverre en del borettslag som har inngått avtaler som ikke er like gunstige for brukerne (selv om det var ekstremt billig (les: gratis) for borettslaget). Det blir det nå heldigvis slutt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. desember 2020 #14 Del Skrevet 9. desember 2020 -jk- skrev (1 time siden): Det var bra. Det er dessverre en del borettslag som har inngått avtaler som ikke er like gunstige for brukerne (selv om det var ekstremt billig (les: gratis) for borettslaget). Det blir det nå heldigvis slutt på. Ja, det er klart. Styreleder er jurist, så noen jurister og han gikk gjennom avtale opp mot lovverket. Vi bør være innenfor lovmessig, vi hadde forøvrig også beboerne med i denne prosessen for å få dette gjennom. Nå har vi hatt elbillading siden mars-ish, og det har fungert utmerket. Tror alle er fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Månedsprisen øker også med 400 kroner fra 250. Det er en økning på 160 %. Ganske drøy økning. Og det er faktisk mer enn 160% om det øker fra 250 kr til 650 kr. Anonymkode: 133b8...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Del Skrevet 9. desember 2020 SPOCA skrev (8 timer siden): Det kan alltid være risky i et borettslag, da mange borettslag pusser opp alle baderom samtidig, hvilket også går utover de som kanskje har gjort noe med sine baderom tidligere. Det handler stort sett om at man får billigere og gunstigere vilkår om det er snakk om større volum. Det angår også mange sameier. Her jeg bor har fellesutgiftene økt noe, men det er nesten ikke merkbart. Det er et veldrevet sameie. Det er automatiserte ladere her. Anonymkode: 29a0a...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #17 Del Skrevet 9. desember 2020 Det er vel sikkert ikke så masse vi kan gjøre når borettslaget har inngått avtale? Har vi ikke noen rettigheter? Anonymkode: e7e2b...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 10. desember 2020 #18 Del Skrevet 10. desember 2020 Jeg ville bedt styret om en forklaring på hvorfor de først sa ja og etterpå omgjorde vedtaket på så kort tid. Og så ville jeg spurt hvordan de tenker å kompensere dere for de ekstra kostnadene dere ble påført ved å installere eget som nå ikke kan brukes lenger etter styrets nye vedtak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Del Skrevet 10. desember 2020 Kan bli gøy når det skal være felles ladeanlegg.....og hvem var neste sin tur?😂😂😂 Trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne noe så helt elementært, at når alle skal lade bilen samtidig må det til en god kapasitet på tilførsel. Og nei, det er nok ikke alle som må lade samtidig, men den dagen er der før man aner. Og det er i sterk kulde hvor de fleste må lade til neste dag. Og da skal det mye strøm til for å varme boligen. Nå kommer snart eFuel, som mulig erstatter bensin😉 Da får vi se hvem som var den smarteste. Anonymkode: 1f76c...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Del Skrevet 10. desember 2020 -jk- skrev (19 timer siden): Slike avtaler der utbygger dekker infrastrukturkostnaden og belaster de som lader for denne over tid er ikke lov lengre etter den nye loven. Tilrettelegging av infrastruktur, dvs. graving og fremføring av kabel til hver parkeringsplass, skal dekkes over felleskostnadene. Hver andelseier skal kun dekke egen ladestasjon. Løsninger der et firma skal ta på seg alt ansvar og kostnader fører til svært høye ladepriser, noe som igjen gjør det lite lønnsomt å kjøre elbil eller plug-in hybrid. Samtidig senker det verdien på leilighetene når potensielle kjøpere finner ut at det kan koste 5-10 kroner pr. kWh å lade. Da kjøper man heller et annet sted der prisen er 1,50. Kan du lenke til dette eller peke meg i riktig retning for hvor jeg kan lese om det lovlige? Bor i grendelag, alle eier hver sin garasje og vi skal da betale for infrastruktur, men nå har da blitt mye mer ekstragreier og jeg vil ev være klar over hva vi ev må betale/ikke Anonymkode: 1562f...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå