AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Om jeg tar opp noe, så går han _alltid_ i forsvarsmodus. Han er verdens snilleste mest tolerante fyr ellers, men jeg hver gang jeg bare har en ørliten kritikk på hjertet eller noe jeg føler på som går imot han. så blir han defensiv Det er et ganske ferskt forhold, vi ble sammen i sommer.. så vi har hatt kun 3 krangler som eskalerte seg veldig. Alle de kranglene har vært pga jeg f.eks følte en dag at han var litt stille. så eskalerer det seg til at han kommer med spydigheter som gjør at jeg igjen blir ganske irritert å sier det sårer meg når han kommer med spydigheter, siden jeg alltid legger så mye tanke og tid i hva jeg sier (fordi har vært i forhold før der jeg har vært spydig tilbake å har lært av mine feil) Han har aldri vært i et forhold før så jeg på en måte unnskylder meg med det, men de gangene han kaller meg overdramatisk, eller overfølsom eller sier mine følelser ikke er valide i en diskusjon så sitter det jo. Siden avsluttingene på kranglene alltid er at jeg må bare la det gå og si unnskyld selvom det ofte er han som sårer meg til jeg kommer på gråten. så må jeg bare være den "store" å si unnskyld for mine følelser... Da blir han fornøyd igjen, men han forstår ikke at dette sitter igjen hos meg Jeg vil helst ikke gå ifra han, jeg er veldig glad i han. Jeg må bare vite hvordan jeg kan ta dette opp med han på en skikkelig måte, for om dette fortsetter så takler jeg det ikke mtp på tidligere forhold der man ikke føler seg "sett" eller forstått. så jeg vet hvor toxic det er Så hvordan kan jeg ta opp dette for at han skal forstå.. ? for om han ikke forstår så må jeg nesten revudrere hele greien for vet hvor psykisk nedbrytende dette vil bli et varig mønster der jeg bare må gå rundt å være glad selvom jeg ikke er det for å gjøre han fornøyd Anonymkode: ae253...2e1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Han driver med det som kalles "gaslighting" på godt norsk. Det kommer ikke til å funke å "få han til å forstå". Du må sette grenser slik at han skjønner at det han gjør er uakseptabelt. Det innebærer å ikke si unnskyld for dine følelser, men få han til å si unnskyld for sine følelser. Det kan bli vanskelig ettersom han synes dine følelser er "ikke er valide". Når han sier dette så tro på han. Det betyr mest sannsynlig at han aldri vil ha empati for dine følelser og respektere din sårbarhet. beklager å måtte si det. Har selv litt lignende erfaring. men jeg fikk han til å si unnskyld hver gang han hadde sagt sårende ting og han ble bedre. Vi hadde stort sett bare gode perioder, og det varte et par år. men det øyeblikket han ikke så på mine følelser som viktig så slo jeg faktisk opp. Det er ingenting å hente da. Han prøvde å si unnskyld etter dette og, men han bare var ikke i en posisjon til å ta innover seg hvor ille det var så orket ikke prøve å redde forholdet for det kom aldri til å bli bra. Sånne typer folk som har for vane å såre med ord er ikke noe å spare på. særlig ikke hvis du er en sensitiv person. Det kan fungere i perioder, men det kommer tilbake å biter deg i ræva. Det er grunnleggende ting ved den andres personlighet og handlingsmønster man bare ikke kan forandre, og det må man innse. Anonymkode: 7278b...49b 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han driver med det som kalles "gaslighting" på godt norsk. Det kommer ikke til å funke å "få han til å forstå". Du må sette grenser slik at han skjønner at det han gjør er uakseptabelt. Det innebærer å ikke si unnskyld for dine følelser, men få han til å si unnskyld for sine følelser. Det kan bli vanskelig ettersom han synes dine følelser er "ikke er valide". Når han sier dette så tro på han. Det betyr mest sannsynlig at han aldri vil ha empati for dine følelser og respektere din sårbarhet. beklager å måtte si det. Har selv litt lignende erfaring. men jeg fikk han til å si unnskyld hver gang han hadde sagt sårende ting og han ble bedre. Vi hadde stort sett bare gode perioder, og det varte et par år. men det øyeblikket han ikke så på mine følelser som viktig så slo jeg faktisk opp. Det er ingenting å hente da. Han prøvde å si unnskyld etter dette og, men han bare var ikke i en posisjon til å ta innover seg hvor ille det var så orket ikke prøve å redde forholdet for det kom aldri til å bli bra. Sånne typer folk som har for vane å såre med ord er ikke noe å spare på. særlig ikke hvis du er en sensitiv person. Det kan fungere i perioder, men det kommer tilbake å biter deg i ræva. Det er grunnleggende ting ved den andres personlighet og handlingsmønster man bare ikke kan forandre, og det må man innse. Anonymkode: 7278b...49b Tusen takk for et reflektert svar! setter pris på det❤️ TS Anonymkode: ae253...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå