AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Jeg har i lengre tid hatt en uro på natten, hjertet dunker fort og hardt og jeg klarer ikke finne roen. Kjøpte meg nylig en Apple Watch med pulsmåler og jeg ser at pulsen min er høy. Laveste puls på natten er 74, men i natt var den på 110, da fikk jeg ikke sove. Nå sitter jeg helt rolig i sofaen og har en puls på 87. Har ofte en uro på kveld og natt jeg tror er knyttet til dette, ikke hver kveld men ofte. Jeg er overvektig, men er aktiv i hverdagen ved at jeg går mye. Jeg er 35 år Bør jeg oppsøke lege? Anonymkode: a4abd...74d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Er det uro i våken tilstand, eller når du sover? Høres ut som angst for meg. Anonymkode: dcc45...dea
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det uro i våken tilstand, eller når du sover? Høres ut som angst for meg. Anonymkode: dcc45...dea Våken, jeg får ikke sove pga uroen Anonymkode: a4abd...74d
Hr. Aktiv Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Går mye? Føler du lite overskudd og du har gått mye med høy belastning kan dette være overtrening rett og slett. Kroppen har ikke hatt tid til å hente seg inn igjen. Spiser du galt og veldig dårlig forsterkes det.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Hr. Aktiv skrev (7 minutter siden): Går mye? Føler du lite overskudd og du har gått mye med høy belastning kan dette være overtrening rett og slett. Kroppen har ikke hatt tid til å hente seg inn igjen. Spiser du galt og veldig dårlig forsterkes det. Jobber i barnehage så det blir mye gåing, men det er ikke noe tempo eller lengde på det, har rundt 9000 skritt etter en arbeidsdag. Har lite overskudd, er i en negativ spiral der jeg er sliten fordi jeg sover dårlig, hektiske dager på jobb og så orker jeg ikke så mye på fritiden. Anonymkode: a4abd...74d
Hr. Aktiv Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jobber i barnehage så det blir mye gåing, men det er ikke noe tempo eller lengde på det, har rundt 9000 skritt etter en arbeidsdag. Har lite overskudd, er i en negativ spiral der jeg er sliten fordi jeg sover dårlig, hektiske dager på jobb og så orker jeg ikke så mye på fritiden. Anonymkode: a4abd...74d Forhøyet hvilepuls, dårlig nattesøvn og generell trøtthet og sliten? Ja alle mine varsellamper lyser her. Det er samme symptom som overtrening. Overtrening kommer i flere varianter og utløses ulikt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Min første tanke er at legen vil tenke det er angst. Er du plaget med angst? er du en person som bekymrer deg mye? Er det stress på jobb eller privatlivet ditt for tiden? Om du har det bra, er avslappet, så ville jeg tatt en sjekk. Ville sagt terskelen for å bestille en time og få en rask sjekk er lav. Det er en enkel jobb for legen å sjekke og du får vite om det er noe som må gjøres noe med eller om det er bare sånt som kroppen driver med iblant som man ikke helt vet hvorfor. Anonymkode: 44327...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Min første tanke er at legen vil tenke det er angst. Er du plaget med angst? er du en person som bekymrer deg mye? Er det stress på jobb eller privatlivet ditt for tiden? Om du har det bra, er avslappet, så ville jeg tatt en sjekk. Ville sagt terskelen for å bestille en time og få en rask sjekk er lav. Det er en enkel jobb for legen å sjekke og du får vite om det er noe som må gjøres noe med eller om det er bare sånt som kroppen driver med iblant som man ikke helt vet hvorfor. Anonymkode: 44327...7ab Jeg har aldri tenkt at jeg har angst, men når jeg leser om det stemmer det urovekkende bra. Jeg er mye bekymret, kan gå å bekymre meg over smått og stort, lite som skal til for å tippe lasset. På jobb er det travelt, mye som krever mye av meg der, både i forhold til barn og kollegaer. Privat har jeg en samboer og to barn i barnehagealder, vi pusser opp et hus noe som gir meg mange bekymringer. Pluss en familie med litt kompliserte relasjoner. Jeg kan engste meg for mye ubegrunnet.. Kan legen stille en eventuell diagnose? Finnes det hjelp? Anonymkode: a4abd...74d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Ja det finnes hjelp for angst. Fins tabletter og psykolog behandling for angst. Jeg ville gått til legen og fortalt hvordan du har det, og at du har høy puls og er uro. Kroppen og psyken henger sammen og påvirkes av hverandre. Derfor får en ofte fysiske symptomer ved psykiske plager og lidelser. Sliter på kroppen og psyken å bekymre seg mye og over tid, du trenger nok hjelp til å prøve å roe ned bekymringene dine. Få time hos lege og han kan diagnoisere deg ved angst og andre ting Anonymkode: 5bf3b...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Hr. Aktiv skrev (1 time siden): Forhøyet hvilepuls, dårlig nattesøvn og generell trøtthet og sliten? Ja alle mine varsellamper lyser her. Det er samme symptom som overtrening. Overtrening kommer i flere varianter og utløses ulikt. Hva hjelper mot overtrening? Hvor lenge varer det? Anonymkode: 8e1e1...292 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Hvis du er urolig for pulsen så ta deg en Skjekk hos legen. Anonymkode: eae5d...465
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri tenkt at jeg har angst, men når jeg leser om det stemmer det urovekkende bra. Jeg er mye bekymret, kan gå å bekymre meg over smått og stort, lite som skal til for å tippe lasset. På jobb er det travelt, mye som krever mye av meg der, både i forhold til barn og kollegaer. Privat har jeg en samboer og to barn i barnehagealder, vi pusser opp et hus noe som gir meg mange bekymringer. Pluss en familie med litt kompliserte relasjoner. Jeg kan engste meg for mye ubegrunnet.. Kan legen stille en eventuell diagnose? Finnes det hjelp? Anonymkode: a4abd...74d Ja. Om du uroer deg mye tenker jeg du burde prøve psykologbehandling før medisin. medisin kan være veldig sterke og ha bivkrninger, og noen ganger er alt man trenger å få et nytt blikk på hvorfor man bekymrer seg og hvordan man kan endre den tendensen. Man trenger ikke gå rett på tunge medisiner uten forsøke samtaleterapi først Når det er sagt, så kan det være legen tar en rask sjekk av hjerte når du først er der Anonymkode: 44327...7ab
Hr. Aktiv Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva hjelper mot overtrening? Hvor lenge varer det? Anonymkode: 8e1e1...292 Livsstilsendring.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Takk for alle svar, godt å få noen andres syn på dette. Jeg tviler sterkt på at jeg er overtrent, skulle vel heller trent litt mer Har også vært innom tanken på diabetes 2, hadde svangerskapsdiabetes da jeg var gravid med ene barnet mitt, så jeg er vel disponert for å få det. Jeg skal bestille meg en legetime imorgen. Anonymkode: a4abd...74d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 Gå til legen. Det er ikke sikkert det er angst. Hvis du har episoder med hjertebank kan det også gi uro. Så syns ikke det skal avfeies med angst uten videre, spesielt ikke med puls opp mot 110. Har du noen sånne episoder ellers i døgnet også? Anonymkode: 71e1c...5d0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 Hr. Aktiv skrev (11 timer siden): Forhøyet hvilepuls, dårlig nattesøvn og generell trøtthet og sliten? Ja alle mine varsellamper lyser her. Det er samme symptom som overtrening. Overtrening kommer i flere varianter og utløses ulikt. Et veldig spesielt resonnement! De symptomene kan virkelig bety veldig mye annet enn overtrent. Synes ikke akkurat 9000 skritt etter jobb høres overtrent ut i mine øyne. Synes TS skal ta seg en god legesjekk, få målt stoffskifte, vitaminer, jernnivå, sjekket hjerte osv. Kanskje er det stress og begynnende utbrenthet? Finner legen ingenting å "henge det på" først da vil hen nok konkludere med at det antakelig er angst. I så fall ikke godta å bare få medisiner, be om å få samtaleterapi først. Lykke til❤️ Anonymkode: 804e9...34e 1
Snop Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har i lengre tid hatt en uro på natten, hjertet dunker fort og hardt og jeg klarer ikke finne roen. Kjøpte meg nylig en Apple Watch med pulsmåler og jeg ser at pulsen min er høy. Laveste puls på natten er 74, men i natt var den på 110, da fikk jeg ikke sove. Nå sitter jeg helt rolig i sofaen og har en puls på 87. Har ofte en uro på kveld og natt jeg tror er knyttet til dette, ikke hver kveld men ofte. Jeg er overvektig, men er aktiv i hverdagen ved at jeg går mye. Jeg er 35 år Bør jeg oppsøke lege? Anonymkode: a4abd...74d Jeg har helt lik puls (stort sett er hvilepuls på dagtid 80-90 og nattestid ofte 110-120+) og når jeg nevnte det for legen virket hun ikke bekymret i det hele tatt. Det skal sies at jeg har PTSD, så det ganske lett å forklare, men hun virket ikke bekymret for pulsen i seg selv. Jeg syntes hun burde tatt det litt mer på alvor, jeg tenker jo at det umulig kan være helt heldig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Skrevet 9. desember 2020 Overtrening? Av rolig spasering? Absolutt ikke. Det høres mest ut som angst og indre uro. Men verdt en legesjekk selv om pulsen din ikke er kritisk på noen som helst måte. Hadde selv rundt 90 i hvilepuls da jeg var overvektig og utrent, 20 kg mindre med mer trening og jeg har rundt 60. Anonymkode: 480d5...b18 3
indigob Skrevet 9. desember 2020 #19 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har i lengre tid hatt en uro på natten, hjertet dunker fort og hardt og jeg klarer ikke finne roen. Kjøpte meg nylig en Apple Watch med pulsmåler og jeg ser at pulsen min er høy. Laveste puls på natten er 74, men i natt var den på 110, da fikk jeg ikke sove. Nå sitter jeg helt rolig i sofaen og har en puls på 87. Har ofte en uro på kveld og natt jeg tror er knyttet til dette, ikke hver kveld men ofte. Jeg er overvektig, men er aktiv i hverdagen ved at jeg går mye. Jeg er 35 år Bør jeg oppsøke lege? Anonymkode: a4abd...74d Drikker du mye koffein om dagen/ kvelden ? Kan være det , eller så høres det ut som angst. Hadde det vært noe med hjertet så ville du hatt flere symptomer. 1
Alvilda Skrevet 9. desember 2020 #20 Skrevet 9. desember 2020 Lykke til hos legen. Kan hende det er angst og stress.Jeg kjenner meg igjen mye her selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå