AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Jeg er også kvinne. Har hele tiden tenkt å bli sykepleier, men tenker å vurdere noen andre retninger også. Utdannelsen bør ikke overstige 3 år. Jeg har ingen spesielle evner. Jeg er ikke av typen som er flink til å eventuelt selge meg inn hos en bedrift el.. Men jeg ønsker å tjene greit med penger og mulighet for å få jobb etter endr utdanning må vært stor. Så hvilke andre yrker bør jeg vurdere da? Anonymkode: d366e...edb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Helse. Men faste fulle jobber bli vanskelig, avhengig av bosted. Anonymkode: 290e4...786
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 Ingeniør, bio-ingeniør, apotek-tekniker, elektriker, radiograf, lokomotivfører. Anonymkode: f4b34...39f 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Lege. Tjener mye bedre enn som sykepleier Studiene er overkommelig Anonymkode: c4ffe...fe4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lege. Tjener mye bedre enn som sykepleier Studiene er overkommelig Anonymkode: c4ffe...fe4 Joda, men det tar vel ikke akkurat tre år. Anonymkode: f4b34...39f 17
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men jeg ønsker å tjene greit med penger og mulighet for å få jobb etter endr utdanning må vært stor. Så hvilke andre yrker bør jeg vurdere da? Med tanke på alder er vel sykepleier det sikreste. Det er stort behov for IT, men der tror jeg alderen vil være i mot deg. Annet alternativ er regnskap, men der er alder som virker mot det. Barnehagelærer er også en mulighet, samme er vernepleier og radiograf. Men i forhold til jobbsikkerhet så er det sykepleier som er det aller sikreste. Det er mange steder en kan ta utdannelsen og det er mange steder en kan arbeide. I de større byene er det vel stort behov for personer i eldreomsorgen. Anonymkode: 40182...f10 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Lege. Tjener mye bedre enn som sykepleier Studiene er overkommelig Anonymkode: c4ffe...fe4 Hadde jeg vært 10 år yngre kunne det vært aktuelt. Men ikke nå som 40-åring. Anonymkode: d366e...edb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Ville gått for IT. De tjener for det meste veldig bra. Anonymkode: 79b75...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville gått for IT. De tjener for det meste veldig bra. Anonymkode: 79b75...a4b Hva da innen IT? Jeg er ikke flink til data, men lærer meget raskt Anonymkode: d366e...edb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Hvor bor du? Det er vel også avhengig av hvilket studiested som du kan gå på eller tenker du å flytte for å studere? Anonymkode: 40182...f10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor bor du? Det er vel også avhengig av hvilket studiested som du kan gå på eller tenker du å flytte for å studere? Anonymkode: 40182...f10 Ikke langt unna Oslo. Anonymkode: d366e...edb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Tenker du bør legge flere faktorer til grunn, for eksempel: - Bosted, er det lett å få jobb innen det du velger, der du bor? Eventuelt er du flyttbar? - Hva trives du med? Føler du et omsorgsyrke appellerer mer til deg enn for eksempel en kontorjobb? - Studiested, hva har du i nærheten av der du bor? Jeg jobber som ingeniør, og kan selvsagt anbefale det, men det må være innen et fagområde du har interesse av. Mange utdanner seg jo f.eks som KHMS-ingeniør nå for tiden. Eventuelt økonomi og administrasjon? IT? Helse? Anonymkode: 63dcd...e66 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Har du vurdert karriereveiledning? De fleste fylkeskommuner har det Anonymkode: 63dcd...e66 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også kvinne. Har hele tiden tenkt å bli sykepleier, men tenker å vurdere noen andre retninger også. Utdannelsen bør ikke overstige 3 år. Jeg har ingen spesielle evner. Jeg er ikke av typen som er flink til å eventuelt selge meg inn hos en bedrift el.. Men jeg ønsker å tjene greit med penger og mulighet for å få jobb etter endr utdanning må vært stor. Så hvilke andre yrker bør jeg vurdere da? Anonymkode: d366e...edb Sosionom, barnevernspedagog, vernepleier Anonymkode: 9282a...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #15 Skrevet 9. desember 2020 Dersom du skal studere i Oslo, er det mest naturlig å se på oslomet.no for muligheter. De har også utdannelse på Kjeller. Ev Gjøvik eller på Ås, dersom du bor mot disse to områdene. Ingeniør, da må du ha mattekunnskaper fra VGS i orden for å komme gjennom studiet. For andre utdannelser er det mindre viktig. Dersom du kan overstige 3 år, så er lærerutdannelse en mulighet. Det varer i fem år. Anonymkode: 40182...f10 1
KatteLatte Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 Du må jo først finne ut av hvilken type du er før du vurderer alle slags jobber. Er du strukturert og nøyaktig? Eller kjeder du deg når det blir for mye detaljer? Liker du hektiske dager, eller trives du best med ro og fred rundt deg når du jobber? Er su tålmodig med mennesker? Ser du lett sammenhenger og årsaker, er du analytisk? Er du kreativ og nyskapende? Kan du snakke godt for deg og overtale andre i sin favør, eller mistrives du i slike tilfeller? 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Skrevet 9. desember 2020 Saksbehandler i kommune innen byggesak og plan får man greit med jobb. Noen steder godtar bachelor i (bygg)ingeniør/arealplanlegging/juss, men de fleste vil ha master. Anonymkode: d2384...966 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #19 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sosionom, barnevernspedagog, vernepleier Anonymkode: 9282a...ab9 Som sosionom er IKKE lett å få relevant jobb! Det er mange tråder her om det. Anonymkode: 2d76e...69f 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #20 Skrevet 9. desember 2020 Jeg er utdannet apotektekniker, men det er vanskelig å få fast jobb og dårlig betalt. Byttet yrke i fjor og har nå fast jobb innen IT. Er på alder med deg. Har du barn? Da hadde jeg ikke orket å satse på et yrke med skiftarbeid. Så tenk nøye igjennom det. Helsesektoren er slitsom, jeg ville valgt IT istedet. Anonymkode: 77215...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå