GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Hørte jeg nettopp på nyhetene og at de frykter mange går med uoppdaget kreft og noen har gått for lenge uten å oppsøke lege som vil føre til at noen vil dø. Vil de da dø pga korona??? 3
MorTil2 Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Mennesker som får kreft, eller antall krefttilfeller, har ikke gått ned. Men når helsevesenet må omprioritere fordi hovedfokus er Covid-19, så må noe annet nedprioriteres. Når det hele er over, og evalueringene gjøres, tror jeg vi vil se noen triste resultater av denne omprioriteringen på mange områder. 25
amit Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 2 hours ago, Bente1234 said: Hørte jeg nettopp på nyhetene og at de frykter mange går med uoppdaget kreft og noen har gått for lenge uten å oppsøke lege som vil føre til at noen vil dø. Vil de da dø pga korona??? De blir bare registrerte som døde av corona dersom de er smitttet av corona. 3
Capt. Obvious Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Ja, når antall tilfeller underregistreres som følge av helsevesenets omprioriteringer så blir det jo sånn dessverre. Jeg ser med gru på hva som kan oppstå i andre enden av korona med tanke på mørketallene. 8
Gjest RoNo Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Jeg har vært mye til lege/sykehus siste månedene, og kan rapportere om det aldri har fungert bedre. Man kommer til timer uten å måtte vente lenge på venterommet. Og alle timene jeg har hatt fikk jeg innenfor akseptabel tid. Til og med timer til fastlegen går raskt å få. Jeg tror heller at problemet er at mange ikke tørr å oppsøke lege av frykt for korona, særlig ved diffuse problemer. Det er selvsagt veldig synd, men ikke helsevesenet sin feil. Ved lav smitte vil nok også disse gå til lege og bli fanget opp.
GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2020 MorTil2 skrev (3 timer siden): Mennesker som får kreft, eller antall krefttilfeller, har ikke gått ned. Men når helsevesenet må omprioritere fordi hovedfokus er Covid-19, så må noe annet nedprioriteres. Når det hele er over, og evalueringene gjøres, tror jeg vi vil se noen triste resultater av denne omprioriteringen på mange områder. Helt enig der. 2
Fakta? Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 1 hour ago, Capt. Obvious said: Ja, når antall tilfeller underregistreres som følge av helsevesenets omprioriteringer så blir det jo sånn dessverre. Jeg ser med gru på hva som kan oppstå i andre enden av korona med tanke på mørketallene. Tror du dette virker bedre i Sverige nå? 6
MorTil2 Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 RoNo skrev (13 minutter siden): Jeg har vært mye til lege/sykehus siste månedene, og kan rapportere om det aldri har fungert bedre. Man kommer til timer uten å måtte vente lenge på venterommet. Og alle timene jeg har hatt fikk jeg innenfor akseptabel tid. Til og med timer til fastlegen går raskt å få. Jeg tror heller at problemet er at mange ikke tørr å oppsøke lege av frykt for korona, særlig ved diffuse problemer. Det er selvsagt veldig synd, men ikke helsevesenet sin feil. Ved lav smitte vil nok også disse gå til lege og bli fanget opp. Det er for så vidt helsevesenet, i regi av FHI og Helsedirektoratet, sin feil, når det skapes en frykt hos folk som gjør at de unngår å oppsøke helsehjelp når de trenger det. At det er raskt å få time hos fastlegen er isolert sett en god ting. Men hvis det er fordi mange avbestiller, eller unngår å bestille time, i en urasjonell frykt for smitte, så er det svært uheldig. Både nå og på lengre sikt. For de blir ikke bedre, bare fordi de ikke går til legen. 5
Maleficenta Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Bente1234 skrev (3 timer siden): Hørte jeg nettopp på nyhetene og at de frykter mange går med uoppdaget kreft og noen har gått for lenge uten å oppsøke lege som vil føre til at noen vil dø. Vil de da dø pga korona??? Oj det er litt skremmende om det er slik. Da blir det jo litt sykt da om vi jobber så hardt for at ingen skal dø av corona, samtidig som at myndighetene gir f i alle som dør av andre årsaker. Ække så farlig om folk dør så lenge det ikke er corona som er årsaken, for da kan Norge skryte av lav smitte liksom... 10
GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 9. desember 2020 (endret) RoNo skrev (23 minutter siden): Jeg har vært mye til lege/sykehus siste månedene, og kan rapportere om det aldri har fungert bedre. Man kommer til timer uten å måtte vente lenge på venterommet. Og alle timene jeg har hatt fikk jeg innenfor akseptabel tid. Til og med timer til fastlegen går raskt å få. Jeg tror heller at problemet er at mange ikke tørr å oppsøke lege av frykt for korona, særlig ved diffuse problemer. Det er selvsagt veldig synd, men ikke helsevesenet sin feil. Ved lav smitte vil nok også disse gå til lege og bli fanget opp. Nei er ikke helsevesenet sin feil jeg og har god oppfølging hatt hele korona men jeg er ikke redd å oppsøke lege. Men det er då mye hysteri og skremsels propaganda i samfunnet ... spesielt fra media så skjønner jo at folk blir redde og skeptiske. Det er synd det. Men ågå på kjøpesenter og kafé der det er tjukt med folk er de ikke redde for. Litt egoistisk tanke gang syns jeg ... oppsøke lege der smittevern er tatt veldig godt vare på .. uff nei d er skummelt 😂 Jeg vet hva jeg hadde prioritert som minst risiko av disse alternativene... helsehjelp Endret 9. desember 2020 av Bente1234 Glemte noe
Ukjent. Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Denne bør leses, angående kreft vs covid. Som det skrives i artikkelen, se for deg at helsemyndighetene daglig rapporterte om antall krefttilfeller og antall døde av kreft. Det hadde vært langt mer skremmende antall enn covid. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/12/04/er-frykten-for-covid-overdrevet/ 9
Gjest ATLAS6 Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Fastlegene har jo oppfordret sine pasienter til å komme på timer. At pasientene ikke vil dra er ikke helsevesenet sin feil.
Gjest RoNo Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Det er for så vidt helsevesenet, i regi av FHI og Helsedirektoratet, sin feil, når det skapes en frykt hos folk som gjør at de unngår å oppsøke helsehjelp når de trenger det. At det er raskt å få time hos fastlegen er isolert sett en god ting. Men hvis det er fordi mange avbestiller, eller unngår å bestille time, i en urasjonell frykt for smitte, så er det svært uheldig. Både nå og på lengre sikt. For de blir ikke bedre, bare fordi de ikke går til legen. Hvis man er i risikogruppe (og mange av de som er i risiko for kreft er også dette) har gyldig frykt for korona. Det er fakta og er på grunna av viruset.
ItchyBitchySpider Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Bente1234 skrev (4 timer siden): Hørte jeg nettopp på nyhetene og at de frykter mange går med uoppdaget kreft og noen har gått for lenge uten å oppsøke lege som vil føre til at noen vil dø. Vil de da dø pga korona??? Ikke noe rart at det blir mindre OPPDAGEDE krefttilfeller når kreftundersøkelser utsettes, legekontorene ikke tar inn annet enn absolutt nødvendig og alt annet enn den jævla koronaen er nedprioritert. 5
GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #15 Skrevet 9. desember 2020 Maleficenta skrev (4 minutter siden): Oj det er litt skremmende om det er slik. Da blir det jo litt sykt da om vi jobber så hardt for at ingen skal dø av corona, samtidig som at myndighetene gir f i alle som dør av andre årsaker. Ække så farlig om folk dør så lenge det ikke er corona som er årsaken, for da kan Norge skryte av lav smitte liksom... ikke bare kreft.. antibiotika bruken har gått ned etter korona kom. På ett vis er det bra for det er en av de største truslene vi har i verden at antibiotika vil slutte å virke pga overforbruk. Men andre enden er at folk ikke har oppsøkt lege for infeksjoner pga smittefrykt det kan få alvorligere problemer 3
ItchyBitchySpider Skrevet 9. desember 2020 #16 Skrevet 9. desember 2020 RoNo skrev (3 minutter siden): Hvis man er i risikogruppe (og mange av de som er i risiko for kreft er også dette) har gyldig frykt for korona. Det er fakta og er på grunna av viruset. Det er ikke det MorTil2 mente. Hun mente at frykten for korona gjør at de ikke oppsøker legen og derfor oppdager kreften for sent. Overlevelsesraten for korona hos dem i risikogruppen er for øvrig mye høyere enn overlevelsesraten for enkelte krefttyper. I tillegg er kreftbehandling i form av cellegift, operasjoner osv MYE tøffere enn eventuell behandling for korona, også når det innebærer å ligge i respirator i en periode. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 9. desember 2020 #17 Skrevet 9. desember 2020 ATLAS6 skrev (5 minutter siden): Fastlegene har jo oppfordret sine pasienter til å komme på timer. At pasientene ikke vil dra er ikke helsevesenet sin feil. Joda, det er det. Helt siden mars har det vært skremselspropaganda i alle medier om hvor farlig viruset er, at man skal behandle alle enn seg selv som om de hadde et dødelig sykdom, at man skal helst isolere seg osv. Det at helsepersonell også i kommuner med null smitte er blitt overført til smittearbeid er også et signal. 6
GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #18 Skrevet 9. desember 2020 RoNo skrev (4 minutter siden): Hvis man er i risikogruppe (og mange av de som er i risiko for kreft er også dette) har gyldig frykt for korona. Det er fakta og er på grunna av viruset. De samme i risiko gruppa sees ofte på kafeer tett i tett på kjøpesenter... da mener jeg eldre med masse tilleggssykdonmer de er ute nesten hver dag ... det tør de men å gå til legen ? De bruker heller ikke munnbind her jeg bor når de skal på kafé den henger på haka.. men skal de til legen så er d full pakke med munnbind😂😂😂er unektelig litt komisk 4
Gjest RoNo Skrevet 9. desember 2020 #19 Skrevet 9. desember 2020 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Ikke noe rart at det blir mindre OPPDAGEDE krefttilfeller når kreftundersøkelser utsettes, legekontorene ikke tar inn annet enn absolutt nødvendig og alt annet enn den jævla koronaen er nedprioritert. Det var en liten periode i vår, siden har det gått bra. Bente1234 skrev (2 minutter siden): ikke bare kreft.. antibiotika bruken har gått ned etter korona kom. På ett vis er det bra for det er en av de største truslene vi har i verden at antibiotika vil slutte å virke pga overforbruk. Men andre enden er at folk ikke har oppsøkt lege for infeksjoner pga smittefrykt det kan få alvorligere problemer Retningslinjer har effekt på andre smitter, så med bedre hygiene og mer avstand i befolkningen vil folk ha mindre behov for antibiotika. Viruset og mange bakterier smitter på samme måte. Dette er en positiv ting.
ItchyBitchySpider Skrevet 9. desember 2020 #20 Skrevet 9. desember 2020 Fakta? skrev (11 minutter siden): Tror du dette virker bedre i Sverige nå? Altså, man må kunne diskutere de negative konsekvenser av tiltak uten å få dette slengt i fleisen hele tiden. Er de som dør av korona mye mer verdt enn de som dør av for sent oppdaget kreft, psykisk sykdom, hjerteinfarkt eller annet? 7
Anbefalte innlegg