Gå til innhold

Kan politiet skjekke kjærestens politijournal ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dater en politimann og har en litt ekkel voldssak rettet mot meg, en film som politet har bl.a at jeg ble banka av en mann.. for mange år siden altså. Dette er noe jeg har prøvd å fortrenge og vil ikke forelle han om det, jeg sys det er flaut på en måte og føler det blir sånn turn off eller hva jeg skal si.... hvis han en dag blir nysgjerrig, kan han gå inn å se på min logg i systemet? 🙄 bekymrer meg veldig egentlig. 

Anonymkode: 84213...f52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er brudd på taushetsplikten å gå inn i journalen uten en skjellig grunn, dvs., jobber han ikke i saken din, så har han heller ikke lov til å gå inn. Da kan han risikere å miste jobben.

• Liker 11
Skrevet

En politimann kan ikke bare uten videre sjekke slikt. I så fall vil han fort miste jobben. 

• Liker 3
Skrevet

Okei, så betryggende å høre 😄 takk for svar! 

• Liker 2
Skrevet

Nå fant jeg denne tråden. Her hevder flere at politimenn lett skjekker opp... hadde vært helt for jævlig om han så den filmen. 

Skrevet

Mange politimenn har vel teknisk mulighet til å gjøre det om de har riktig tilgang til politiregisteret. Vil tro en del utøvende tjenestemenn har det. Hvorvidt det faktisk er lov tviler jeg på, hvis formålet er for å snoke uten at man har et behov i jobben. Jeg ville kanskje fulgt litt med det, hvis han plutselig en dag sier noe om det uten at du har sagt noe, så kan jo det være et tegn på at han har snoket...

Anonymkode: d6cef...e81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange politimenn har vel teknisk mulighet til å gjøre det om de har riktig tilgang til politiregisteret. Vil tro en del utøvende tjenestemenn har det. Hvorvidt det faktisk er lov tviler jeg på, hvis formålet er for å snoke uten at man har et behov i jobben. Jeg ville kanskje fulgt litt med det, hvis han plutselig en dag sier noe om det uten at du har sagt noe, så kan jo det være et tegn på at han har snoket...

Han skal være ganske god skuespiller om han klarer å ikke endre adferd etter å ha sett den filmen... tror ikke det er mulig å ha pokerface på akkurat det, så hadde jo skjønt det, men vil ikke at det skal skje, da vil jeg heller utslette meg selv. 

Skrevet
Uatskillelig skrev (16 timer siden):

Nei. Det er brudd på taushetsplikten å gå inn i journalen uten en skjellig grunn, dvs., jobber han ikke i saken din, så har han heller ikke lov til å gå inn. Da kan han risikere å miste jobben.

Likevel gjør politiet dette hver dag. Er kun en promille som blir tatt for det. 

Anonymkode: a048a...625

Skrevet

Det blir logget hvem som sjekker hva/hvem i Strasak. Dersom han skulle misbruke sin stilling kan du anmelde han for det.

Anonymkode: 9d1cb...61a

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Han skal være ganske god skuespiller om han klarer å ikke endre adferd etter å ha sett den filmen... tror ikke det er mulig å ha pokerface på akkurat det, så hadde jo skjønt det, men vil ikke at det skal skje, da vil jeg heller utslette meg selv. 

Men jeg skjønner ikke, du har en sak rettet mot deg? Men så skriver du senere at du var den som ble banka?

Om du har gjort noe galt så skjønner jeg det er mer flaut. Om du har opplevd å bli utsatt for vold så er det jo fælt og vondt, men det er jo ikke flaut! (Har selv omtrent bli bedt om å skamme meg etter å ha opplevd fæle ting, men jeg skjønner endelig at det er faktisk ikke sånn det skal være, og je anbefaler deg å komme på samme tankegang, du skal ikke skjemmes over at andre har skadet deg) Og en politimann, han har sett mye, han har nok mer forståelse enn mange i sånne saker om han selv er en rolig kar -tenker nå jeg. 

Anonymkode: 32cdf...52f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 2.41):

Mange politimenn har vel teknisk mulighet til å gjøre det om de har riktig tilgang til politiregisteret. Vil tro en del utøvende tjenestemenn har det. 

Er det noen tjenestegjørende politifolk som ikke er "utøvende tjenestemenn"? 🙂

Anonymkode: 2412b...2e0

Gjest Celina holmkold
Skrevet

Han har ikke lov å se i din journal i det hele tatt. Ikke dersom han ikke følger opp saken aktivt. Så ikke bekymre deg. Han kan risikere å miste jobben dersom han gjør det, og det tror jeg ikke han er interessert i det hele tatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...