Gå til innhold

Sa jeg kunne hjelpe broren min økonomisk slik at barna får en fin jul, men nå vil jeg ikke...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

??? 

Synes ikke det var stusselig i det hele tatt, men heller koselig og akkurat passe. 

Håper du finner noen du kan gi en slik kurv til du også, de blir nok kjempeglade. Kanskje bytte smootieposene og brettspill med lue og votter om du planlegger å gi til noen uten bosted :hjerte:

Anonymkode: 64230...621

ja, har pleid å strikke til noen av dem ❤️

Poenget mitt var mer at når man tar kontakt og sier man vil gjøre noe ekstra i år, nevner at dette er i tillegg yil vanlige julegaver og også skryter av at man har så god råd, så er det ikke så rart om forventningene blir litt mer enn godteri, juice, brød, smør, pålegg, frukt, yoghurt, smoothies (kanskje er det forresten derfor også de ønsker seg kjøkkenmaskin, så de kan lage smoothies til yngste selv i stedet for å gi ungen de fæle posene med innkokt frukt? Som selvsagt er helt greit å gi i julen når man uansett skal kose seg ekstra, men ordentlig smoothies man lager selv er jo veldig mye mer næringsrik sånn ellers).

Anonymkode: 49a1c...a85

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kjøpt 1 pysj hver til unga på cubus (billige og fine julepysjer) pluss litt julegodt til hver av de og 1 type flaske/boks øl til hver av foreldra :-)

Anonymkode: 1af06...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernardette skrev (På 8.12.2020 den 23.37):

Du spurte hva de ønsket seg.

Du fikk svar på hva de ønsket seg.

Ønskeliste er ikke handleliste, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sjokkert.

Her må jeg si meg enig med deg. Jeg ble veldig overrasket over mange av svarene her. Jeg synes ikke dette var i overkant i det hele tatt. Ts spør hva de ønsker seg, og får svar. Å ønske seg sengetøy, og pysj er vel helt greie ønsker som ikke er alt for dyre. 
Hvis ts mente hjelpe til med mat og godis får hun ji si det og ikke spørre hva de ønsker seg.

Ts du må være mye klarere, du har deg selv å skylde her.

Kjøkkenmaskin får man forresten helt ned i noen hundre lapper. det kommer an på størrelsen.

Anonymkode: 2cc95...141

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den brune julebrusen (fra Hamar Lillehammer bryggeri) er på tilbud nå også til 20 pr.flaske 1,5 liter hos både KIwi og Rema. Et tips så får han julebrusen han vil ha 

Anonymkode: d9e33...833

Selvfølgelig skal han få den brune julebrusen :)

Anonymkode: 58a20...d90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske vanlig at en del voksne ikke klarer å prioritere riktig(ellers ville ikke programmet luksusfellen eksistert). Om ungene dine ikke får yogurt og smoothie, men du snuser og røyker, ja da er prioriteringene dine på viddene.

Her er det en 11-åring som ønsker smoothies til lillesøster og ok brød og pålegg til seg selv og familien. Det forteller meg at det kanskje er en 11-åring som er mer voksen enn man burde trenge å være. Mor og far ber om snus og øl. Man kan jo spørre seg hvem som er de voksne i dette hjemmet.

Synes det høres helt greit ut å gi det du skisserer her TS. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (49 minutter siden):

Hva er feil med å ønske julepysj og julestrømpe?  

Hvorfor ikke heller tilby dem en sum istedenfor å be de sende liste som du skal vurdere om er bra nok eller ikke? Du "så for deg" hva de *burde* ønske seg. Din moral og din standard og "fornuft" som teller altså, og helt greit at de tok litt i mht kjøkkenmaskin. Men du mister lysten til å hjelpe dem fordi de ikke deler ditt syn. 

Du kunne bare spurt barna først som sist etter å ha klargjort det med foreldrene. 

Og hva er "luksusvarer" etter ditt syn? Du lurer også på om hvor god råd de tror du har, når du skriver at du har *veldig god* økonomi.

Hadde gladelig kjøpt både godteri, julemat og de to stakkars sixpackene med juleøl. Hadde sikkert spandert litt snus også. Ikke min stil å være moralens vokter. Og tilbyr man seg, så er det ikke på ens egne prinsipper. 

Grunnen til at jeg ikke vippser over en pengesum, er fordi jeg kjenner broren min  veldig godt. Hadde jeg gitt ham 2000kr hadde de garantert gått til røyk, snus,øl, fest og tull. Jeg har kjent han hele livet og vet utmerket godt hvordan han er. Våre foreldre, som nå har kuttet all kontakt med broren min har tidligere hjulpet med penger, for å hjelpe han ut av kriser,men hver gang har pengene gått til tull. De kuttet kontakten da han forsøkte å svindle dem. 

Jeg har alltid hatt lyst til å hjelpe barna til broren min, det de de jeg synes synd på. Ikke broren og kona hans, de har prioritert seg selv hele veien. De summene de bruker på snus, røyk og alkohol sier sitt, spesielt når de har ekstremt dårlig råd. Jeg vil ikke bygge opp under disse svært dyre uvanene ved å kjøpe inn snus og sekspakkninger med øl. 

Jeg mister hjelpen til å hjelpe min bror fordi han er egoistisk og prioriterer kun seg selv, bokstavelig talt driter i ungene sine. 

Jeg har valgt å kjøpe inn alt det barna ønsker seg av mat og kos, de skal også få en vinterjakke hver og en leke de ønsker seg i julegave. Jeg kjøper gjerne inn vinterklær, ting til barna. Men jeg har lite til overs for broren min og kona hans. Æ

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å kjøpe julemat, men da kjøper man til familien og ikke bare til barna... Hva faen liksom? Nei, du bror får ikke god roastbeef, du får bare sitte der og sutte på labben og spise FP brød og skinke... 

Anonymkode: 7d54c...bce

Broren min kan spise så mye roastbiff han vil, hvis han bare dropper en snus boks eller to. 

Jeg kjøper selvsagt inn rikelig med pålegg, brød og kos slik at det er nok til alle. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å meldt til BV utifra det du skriver her. Virker ikke greit for noen unger å vokse opp som det her

Anonymkode: 706d3...117

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Hva er feil med å ønske julepysj og julestrømpe?  

Hvorfor ikke heller tilby dem en sum istedenfor å be de sende liste som du skal vurdere om er bra nok eller ikke? Du "så for deg" hva de *burde* ønske seg. Din moral og din standard og "fornuft" som teller altså, og helt greit at de tok litt i mht kjøkkenmaskin. Men du mister lysten til å hjelpe dem fordi de ikke deler ditt syn. 

Du kunne bare spurt barna først som sist etter å ha klargjort det med foreldrene. 

Og hva er "luksusvarer" etter ditt syn? Du lurer også på om hvor god råd de tror du har, når du skriver at du har *veldig god* økonomi.

Hadde gladelig kjøpt både godteri, julemat og de to stakkars sixpackene med juleøl. Hadde sikkert spandert litt snus også. Ikke min stil å være moralens vokter. Og tilbyr man seg, så er det ikke på ens egne prinsipper. 

Selvfølgelig tilbyr man hjelp på egne premisser. Hadde jeg skulle hjulpet en venn å vaske f.eks så er det jeg som bestemmer hvor mange timer og energi jeg har til rådighet. Hadde du tilbudt en venninne å pusse opp stua hennes og hun hadde svart: "flott siden du tilbyr så maler vi hele huset", så tenker jeg du hadde blitt ganske paff. Ts tilbydde å hjelpe dem litt med det mest nødvendige. Det er forskjell på å barbere seg og på å kutte av seg hue altså.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg ikke vippser over en pengesum, er fordi jeg kjenner broren min  veldig godt. Hadde jeg gitt ham 2000kr hadde de garantert gått til røyk, snus,øl, fest og tull. Jeg har kjent han hele livet og vet utmerket godt hvordan han er. Våre foreldre, som nå har kuttet all kontakt med broren min har tidligere hjulpet med penger, for å hjelpe han ut av kriser,men hver gang har pengene gått til tull. 

Jeg har alltid hatt lyst til å hjelpe barna til broren min, det de de jeg synes synd på. 

Hvorfor i alle dager spurte du «foreldrene» da?! Det er litt rart at du ikke skjønte det at om du tilbød å kjøpe noe, så kom de til å be deg om en haug med ting, som ville gått i deres favør. 
Du burde ha spurt barna i stedet med én gang. 
Ellers enig med en som mente dette kunne være en sak for BV. Barn skal ikke ha det sånn. 

Anonymkode: d93be...e44

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tviler på at barna har sagt at de ikke ønsker seg first price mat. Som regel har barna null oversikt over om julepølsene som ligger på julebordet er first price eller gilde. Veldig mye first price produkter er like bra som andre produkter, og det er et forferdelig jålehysteri uten like knyttet til dette. Tviler på at noen av dere klarer å smake forskjell på first price ribbe og gilde ribbe, jeg har kjøpt begge deler før og blitt både skuffa og fornøyd med gilde - og det samme med first price. Nå kjøper jeg ribba privat fra en bonde som har frittgående griser fora med brød og diverse annet, og dette kjøttet er det første jeg virkelig smaker forskjell på. Alt du får i butikken er stort sett samme søpla, broilerfora griser som har stått altfor mye i ro, lite muskelkjøtt, dårlig marmorering, blir slakta og pakka for fort i for høye temperaturer på grunn av at alt skal være så himla effektivt og lønnsomt, og ligger i blodlake fordi de ikke tar seg tid til hverken skikkelig nedkjøling eller å renne ordentlig av. Nei takk til drittkjøttet fra butikken, enten de klistrer gilde eller first price på pakka. Så tviler på at det er så veldig mye mer synd på de barna om de spiser de såkalte "beste produktene" fra butikken eller om de får first price. Det blir uansett ikke skikkelig kjøtt, og forresten er det ingen som kan lage mat lenger heller så da hjelper det lite om det er premiegris som ligger og tørker ut i ovnen uansett. 

Anonymkode: 0107c...fbe

Jeg vet om en gutt som er veldig klar over at maten han får hos en forelder er first price, og ikke liker den. Og dermed ikke spiser stort når han er der, fordi han ikke liker maten. (diagnoser også inn i bildet, og medisin som fører til dårlig matlyst, før noen hyler opp om bortskjemte unger...) 

Anonymkode: ae309...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har pleid å strikke til noen av dem ❤️

Poenget mitt var mer at når man tar kontakt og sier man vil gjøre noe ekstra i år, nevner at dette er i tillegg yil vanlige julegaver og også skryter av at man har så god råd, så er det ikke så rart om forventningene blir litt mer enn godteri, juice, brød, smør, pålegg, frukt, yoghurt, smoothies (kanskje er det forresten derfor også de ønsker seg kjøkkenmaskin, så de kan lage smoothies til yngste selv i stedet for å gi ungen de fæle posene med innkokt frukt? Som selvsagt er helt greit å gi i julen når man uansett skal kose seg ekstra, men ordentlig smoothies man lager selv er jo veldig mye mer næringsrik sånn ellers).

Anonymkode: 49a1c...a85

Ut ifra ts sin beskrivelse så er jo disse foreldrene selve steriotypen på hvorfor folk har fordommer mot de som er trygda. To meget enkle, middelmådige harrytasser som prioriterer seg selv foran barna og aldri skulle hatt barn i utgangspunktet, så har de 3!!! Folk som velger å fø ungene sine på first price produkter kommer aldri i verden til å bruke tid og penger på å lage hjemmelagd smoothie og mat fra bunnen. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for mange svar! Jeg har tenkt å kjøpe følgende til barna: 

- en stor julestrømpe hver 

- smoothie poser til yngste 

- godt brød, smør og pålegg som unga vil ha. 

- julehefter, brettspill og kortstokk

- yoghurt, frukt og god juice. Ungene ville ha juice og yoghurt. 

Synes du er noe gjerrig, selv om du får masse "ros" her.

Anonymkode: 62361...050

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleugla skrev (34 minutter siden):

Det er jo ganske vanlig at en del voksne ikke klarer å prioritere riktig(ellers ville ikke programmet luksusfellen eksistert). Om ungene dine ikke får yogurt og smoothie, men du snuser og røyker, ja da er prioriteringene dine på viddene.

Her er det en 11-åring som ønsker smoothies til lillesøster og ok brød og pålegg til seg selv og familien. Det forteller meg at det kanskje er en 11-åring som er mer voksen enn man burde trenge å være. Mor og far ber om snus og øl. Man kan jo spørre seg hvem som er de voksne i dette hjemmet.

Synes det høres helt greit ut å gi det du skisserer her TS. 

Dette! 

Anonymkode: bc2fb...757

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange surker over at dem ønsker seg juleøl. Hva er greia med det? Det er jo normalt å ønske seg alkoholrelaterte drikkevarer til jul. En cognac eller en flaske vin f.eks for å kose seg gjennom juletiden.

Er det bare fordi det var øl dem foretrakk, og øl er litt mindre sofistikert enn vin og cognac? 

Kjøp dem et par flasker/bokser juleøl da. Billig er det, og hvis det gjør dem glad så taper du jo ingenting på det. 

Så kjører du på med noe godis til barna, pysjer og sengetrekk hvis du var i god-hjørnet, så har du jo tilfredsstilt og innfridd så det holder uten at det koster deg skjorta! 

Anonymkode: 6fc18...e88

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du er så opptatt av at bare barn skal få en fin julefeiring. Jeg merker også i min familie at det er veldig fokus på ar de voksne som sliter ikke skal få det minste ting (eller de de tenker sliter eller ikke lever helt A4). Hvorfor hater du så mye broren din å kone hans. 

Jeg synes du skal invitere dem alle til en fin julefrokost eller sende en matkasse som en av julegavene og kjøpe noe fra den listen.... Har du råd, kjøp alt. 

Anonymkode: 4e510...f64

Men i alle dager, om de hadde ønsket seg mat hadde det vært til alle , snus er kun til seg selv

Anonymkode: 0ad56...8f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synes du er noe gjerrig, selv om du får masse "ros" her.

Anonymkode: 62361...050

Gjerrig? Seriøst? 

Anonymkode: 0ad56...8f4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller skjønner ikke TS sjokk over ønskeliste. Helt fra jeg var liten har jeg visst at en ønskeliste er en liste over ting man ønsker seg. Ikke en liste over hva jeg SKAL ha. Så vet jeg at jeg kanskje får noe av det . 

At foreldre vil unne seg noen juleøl og en boks snus i jula ser jeg ikke på som storforlangende. Og husk - det er faktisk de som sliter mest som røyker og snuser mest. Mange som sliter økonomisk, har et enormt stress og det blir vanskeligere å slutte .

Men det baller på seg i innleggene til TS. Nå prioriterer de alltid røyk, øl og snus foran barna. Det høres nå ut som om bror og kone har et rusproblem. TS skriver også at de er elendige foreldre.

Hvorfor har ikke du meldt dem til barnevernet?

Det burde du gjøre. Det er tantegullene dine som må vokse opp i et sånt hjem. Unn dem hjelp i den formen heller enn luksus (om du måtte velge).

Jeg synes selvsagt det er snillt av deg å tilby hjelp, det setter nok hele familien pris på :)

Anonymkode: d1385...f92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser mange surker over at dem ønsker seg juleøl. Hva er greia med det? Det er jo normalt å ønske seg alkoholrelaterte drikkevarer til jul. En cognac eller en flaske vin f.eks for å kose seg gjennom juletiden.

Er det bare fordi det var øl dem foretrakk, og øl er litt mindre sofistikert enn vin og cognac? 

Kjøp dem et par flasker/bokser juleøl da. Billig er det, og hvis det gjør dem glad så taper du jo ingenting på det. 

Så kjører du på med noe godis til barna, pysjer og sengetrekk hvis du var i god-hjørnet, så har du jo tilfredsstilt og innfridd så det holder uten at det koster deg skjorta! 

Anonymkode: 6fc18...e88

Nå er det kanskje fordi jeg ikke drikker mye selv, hverken til jul eller ellers, men dersom noen tilbød seg å kjøpe inn litt så jeg og barna skulle fått en fin jul, ville det aldri falt meg inn å be om noe som KUN skulle nytes av meg og som ikke er til glede for felles julestemning for hele familien. Jeg hadde prioritert ønsker til barna og god mat til alle. 

Anonymkode: 2fcda...60b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...