Gå til innhold

Sa jeg kunne hjelpe broren min økonomisk slik at barna får en fin jul, men nå vil jeg ikke...

Anbefalte innlegg

Jaja, hva venter du deg egentlig? Syntes ikke den lista der var så ille.

Kjøkkenmaskin? Må jo være midt i blinken for en lite bemidlet familie på fem.

Som man spør får man svar.

• Liker 9

Fortsetter under...

Når noen spør meg om hva jeg ønsker meg, kan jeg godt sende en liste. En ting kan koste 50kr og en annen 20.000 (det er bare på tull da) har også ønsker meg nytt kjøkken, bare på gøy.

Jeg tror de bare vil du skal ha noen forslag å velge mellom. Øl og snus er vel bare om du vil kjøpe noe til de voksne, de vet kanskje ikke hva du har tenkt på.

• Liker 6
Invicta skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemet. Du sier du har veldig god råd. Da kjøper du det du vil kjøpe og ferdig med det. Hvorfor ikke snus og juleøl, liksom? 

Å skrive lange noveller hvor du nærmest latterliggjør ønskene deres, slik enkelte andre i tråden oppfordrer til, er bare frekt, merkelig og passiv-aggressivt. 

Jeg har veldig god råd, men synes likevel ikke snus og juleøl er innenfor. Hvordan skal juleøl, snus og kjøkkenmaskin bidra til en bedre jul for tantebarna. Snus er foresten noe de bruker hele tiden og bruker mye penger på. 

Hva kan man lage med en kjøkkenmaskin som man ikke kan med en stor bolle og sleiv? Kjøkkenmaskin er en luksusvare i mine øyne. Jeg har en selv, men den er sjeldent brukt, brukes kun når jeg skal bake og lage deig. Det greier jeg fint uten. 

Jeg vil heller gi et bidrag til redd barna, unicef eller Fattighuset, enn å sponse juleøl og snus på min bror og hans kone. De burde kuttet ut snusen for lenge siden! Hele formålet mitt er at unga skal få en fin jul, ikke at foreldrene skal frotse i luksus. 

Anonymkode: 58a20...d90

• Liker 29

Takk for svar dere! 

Jeg sendte heller en tekstmelding til eldste tabtebarnet mitt og fikk en veldig fornuftig ønskeliste tilbake. Ble faktisk litt lei meg etter å ha lest hva ungene faktisk ønsker seg. Føler jeg har både bror og kona hans langt oppi halsen nå :( Har nesten lyst til å invitere tantebarna til julefeiring med meg og foreldrene mine, og la bror og kona hans kjøre sitt eget løp. Blir kvalm av hvor dårlige foreldre de er. 

TS

• Liker 19

Du har dessverre deg selv å takke, Ts. Folk sliter ikke økonomisk i Norge uten at de er noen gigantiske rotehoder. 

Send svar at dette var uventet og skuffende dårlig. Du kommer til å kjøpe grunnleggende mat, godteri til ungene og intet mer. Pass også på å stikke innom dem oftere og spør barna om din bror og moren deres passer på dem ordentlig, ikke drikker for mye, sjekk kjøkkenskapene og vær «nabokona», særlig nå i jula. Spør din bror hvorfor, si at oppførselen deres har gjort deg bekymret for om tantebarna blir ordentlig tatt vare på, og at du ikke kommer til å slutte før de voksne oppfører seg som voksne.

Invicta skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemet. Du sier du har veldig god råd. Da kjøper du det du vil kjøpe og ferdig med det. Hvorfor ikke snus og juleøl, liksom? 

Å skrive lange noveller hvor du nærmest latterliggjør ønskene deres, slik enkelte andre i tråden oppfordrer til, er bare frekt, merkelig og passiv-aggressivt. 

Man snuser og drikker ikke om man har så dårlig råd at ungene ikke får en ordentlig jul. Punktum. Da ringer de rundt til kommunen. 

Anonymkode: e6be2...eec

• Liker 28
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror de følte seg ydmyket over å bli tibudt "veldedighet".

Anonymkode: 5e7ee...df0

Bullshit. Da hadde de aldri skrevet opp snus og øl på lista. Totalt trashy å tenke at det er viktig, når de ikke en gang har råd til å dekke barna sine primære behov eller ønsker...🙈👌🏻

Anonymkode: 49573...39d

• Liker 21

Annonse

HÆ???? 😂😬

Du kjøper det du selv ønsker kun til barna, samt det du så for deg.

Så sier du ifra at den lista var fullstendig tonedøv om han kommenterer noe negativt. 

Ingen oppegående folk ønsker seg snus og øl 😂Uansett hvor velbemidledet giver måtte være. 

Anonymkode: fcb88...6f2

• Liker 4
Bernardette skrev (18 timer siden):

Du spurte hva de ønsket seg.

Du fikk svar på hva de ønsket seg.

Ønskeliste er ikke handleliste, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sjokkert.

Jeg blir spurt om ønsker hvert år, nevner aldri dyre ting.

Anonymkode: fcb88...6f2

• Liker 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER

Min bror og hans kone sliter økonomisk, etter mange år på trygd og ett ustabilt forhold til arbeidslivet. De har 3 unger i alderen 6-11 år. Jeg er også nylig blitt alene med mitt barn, men greier meg veldig bra økonomisk, tenkte derfor at jeg kunne bidra til at tantebarna får en fin jul. Dette var hovedgrunnen til at jeg sendte bror og kona hans en melding der jeg sa at jeg kunne kjøpe inn til dem, dette selvsagt utenom julegavene som allerede er kjøpt i inn. Jeg ba dem skrive ned ting de ønsket seg. Jeg ble mildt sagt satt ut når jeg fikk en  ønskeliste så langt som ett uår tilbake. Jeg hadde forestilt meg at de ønsket seg julemat, godis til barna, kanskje ett pent klesplagg hver til unga. Men bror og svigerinne ønsket seg :

-3 nye julepysjer til barna, matchende 

- 3 julestrømper fylt med godis 

- snus og 2 sekspakkninger juleøl ( 🙄 )

- kjøkkenmaskin (seriøst?!) 

- nytt sengetøy til alle barna i ulike motiv (hva har dette med jula å gjøre? Sist jeg besøkte dem hadde de ok sengetøy) 

- handleliste med diverse "luksusvarer". Her snakker jeg om ting selv folk med hod økonomi ikke unner seg. 

Jeg føler at de har mistolket budskapet mitt veldig. Enten tror de at jeg har mer penger enn det jeg har ellers så har de veldig urealistisk forventninger til hva jula er. En del av tingene de ønsker seg er helt unødvendige. Jeg har ikke lyst til å sponse han med juleøl og snus, heller ikke en del av de andre tingene. Hva gjør jeg nå? 

Lag en fin kurv og send ivei. Selvfølgelig med ting du mener de trenger og som du har lyst å gi. Alle kommer til å bli kjempeglad for det. :) 

Når moralens vokter kler seg i rødt og hvitt og tar på seg det lange hvite skjegget, da vet alle at nå er det jul igjen :rolleyes:

Anonymkode: 5e7ee...df0

• Liker 10

Min bror og hans kone sliter økonomisk, etter mange år på trygd og ett ustabilt forhold til arbeidslivet. De har 3 unger i alderen 6-11 år. Jeg er også nylig blitt alene med mitt barn, men greier meg veldig bra økonomisk, tenkte derfor at jeg kunne bidra til at tantebarna får en fin jul. Dette var hovedgrunnen til at jeg sendte bror og kona hans en melding der jeg sa at jeg kunne kjøpe inn til dem, dette selvsagt utenom julegavene som allerede er kjøpt i inn. Jeg ba dem skrive ned ting de ønsket seg. Jeg ble mildt sagt satt ut når jeg fikk en  ønskeliste så langt som ett uår tilbake. Jeg hadde forestilt meg at de ønsket seg julemat, godis til barna, kanskje ett pent klesplagg hver til unga. Men bror og svigerinne ønsket seg :

-3 nye julepysjer til barna, matchende 

- 3 julestrømper fylt med godis 

- snus og 2 sekspakkninger juleøl ( 🙄 )

- kjøkkenmaskin (seriøst?!) 

- nytt sengetøy til alle barna i ulike motiv (hva har dette med jula å gjøre? Sist jeg besøkte dem hadde de ok sengetøy) 

- handleliste med diverse "luksusvarer". Her snakker jeg om ting selv folk med hod økonomi ikke unner seg. 

Jeg føler at de har mistolket budskapet mitt veldig. Enten tror de at jeg har mer penger enn det jeg har ellers så har de veldig urealistisk forventninger til hva jula er. En del av tingene de ønsker seg er helt unødvendige. Jeg har ikke lyst til å sponse han med juleøl og snus, heller ikke en del av de andre tingene. Hva gjør jeg nå? 

Julepysjer trenger ingen

Kjøp julestrømper til 19,90 på Europris

Snus og øl, hva feiler det de? 

Tror egentlig de trenger en hode undersøkelse om det du skriver stemmer

• Liker 10

Du spurte om ønskeliste? Er jo vanlig å ha en liste over flere ting, men betyr vel ikke at de tror de får alt på listen? 

Anonymkode: f1bfd...9bc

• Liker 9

Annonse

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Julepysjer trenger ingen

Kjøp julestrømper til 19,90 på Europris

Snus og øl, hva feiler det de? 

Tror egentlig de trenger en hode undersøkelse om det du skriver stemmer

Folk kan jo ønske seg hva de vil. Eller er ønsker kun forbeholdt de med penger? 

Ingen som sier at ønsker må innfris. Derfor heter det ønsker og ikke krav 

Anonymkode: 29853...9fe

• Liker 9
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar dere! 

Jeg sendte heller en tekstmelding til eldste tabtebarnet mitt og fikk en veldig fornuftig ønskeliste tilbake. Ble faktisk litt lei meg etter å ha lest hva ungene faktisk ønsker seg. Føler jeg har både bror og kona hans langt oppi halsen nå :( Har nesten lyst til å invitere tantebarna til julefeiring med meg og foreldrene mine, og la bror og kona hans kjøre sitt eget løp. Blir kvalm av hvor dårlige foreldre de er. 

TS

På hvilken måten påvirker det at de ønsker seg kjøkkenmaskin og julesnus evnen til å være en god forelder? 

Greit nok at den ønskelista var litt drøy om du var klar på at det var en hjelpeliste/handleliste og ikke en tradisjonell ønskeliste du etterspurte. Der kan det jo ha vært en misforståelse og uklarhet fra enten din eller deres side.

Samtidig jeg tror jammen ikke jeg hadde hatt lyst på så fryktelig mye hjelp av noen som omtalte meg på et forum slik som du omtaler disse. 

Endret av Marimba
  • Liker 22
Annonse

Sengetøy synes jeg da var helt innafor å ønske seg til barna? De har kanskje ett og samme sengesett de bruker hele tiden, kanskje det har raknet litt her og der etterhvert e.l. også? Kanskje har yngstemann vokst fra sengesettet han har med Postmannen Pat og ønsker seg noe annet?

Sengetøy er uansett en fin julegave, og hvis de skriver at de ønsker seg det og trenger det, så ville jeg gått for det + julegodterier og snacks til barna.

Juleøl og snus..... det var det frekkeste...! 

• Liker 7

Er de skikkelig fattige eller har de bare dårlige prioriteringer? 

Hvis de begge er på trygd, som i uføretrygd, har de vel minst 40.000 utbetalt etter skatt hver måned?

Hadde ikke orket hvert fall å kjøpe øl og snus og unødvendige pysjer til rotehoder. Hadde absolutt hjulpet barna ja, er jo ikke de sin feil. Hadde gitt barna fine gaver, og gavekort på aktiviteter. Event. betalt for en fritidsaktivitet for hvert av barna.

Anonymkode: 08a00...6fc

• Liker 6
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du spurte etter ønskeliste og er sjokkert over at de ikke ga deg en handleliste? 😳 

Anonymkode: 29853...9fe

Seriøst? Kunne ikke falt meh inn å skrive kjøkkenmaskin , snus ol på en sånn liste

Anonymkode: 0ad56...8f4

• Liker 16
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er de skikkelig fattige eller har de bare dårlige prioriteringer? 

Hvis de begge er på trygd, som i uføretrygd, har de vel minst 40.000 utbetalt etter skatt hver måned?

Hadde ikke orket hvert fall å kjøpe øl og snus og unødvendige pysjer til rotehoder. Hadde absolutt hjulpet barna ja, er jo ikke de sin feil. Hadde gitt barna fine gaver, og gavekort på aktiviteter. Event. betalt for en fritidsaktivitet for hvert av barna.

Anonymkode: 08a00...6fc

40 000??

Anonymkode: 0ad56...8f4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...