AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #81 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (45 minutter siden): Selv hadde jeg nettopp ønsket med ting jeg ikke hadde unnet meg ellers, akkurat som din bror. Og hvorfor er snus og øl verre å ønske seg enn godteri og brus? Fordi barna neppe bruker snus. Til barna, skrev ts. Anonymkode: a3b9e...318 19
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #82 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi barna neppe bruker snus. Til barna, skrev ts. Anonymkode: a3b9e...318 Kan hende det er sunt for barna at far får lagt en snus under leppa julaften
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #83 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 23.12): -3 nye julepysjer til barna, matchende - 3 julestrømper fylt med godis - snus og 2 sekspakkninger juleøl ( 🙄 ) - kjøkkenmaskin (seriøst?!) - nytt sengetøy til alle barna i ulike motiv (hva har dette med jula å gjøre? Sist jeg besøkte dem hadde de ok sengetøy) - handleliste med diverse "luksusvarer". Her snakker jeg om ting selv folk med hod økonomi ikke unner seg. Anonymkode: 58a20...d90 Jeg støtter ikke ønskelisten på noen som helst måte, men jeg kan ikke annet enn å forstå at dette handler om en misforståelse! Hvordan formulerte du meldingen din? Kan det være at de ble litt såret over hvordan det hele ble lagt fram, og sendte deg et sarkastisk svar tilbake? Anonymkode: 75aad...185 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #84 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (2 timer siden): Selv hadde jeg nettopp ønsket med ting jeg ikke hadde unnet meg ellers, akkurat som din bror. Og hvorfor er snus og øl verre å ønske seg enn godteri og brus? Fordi msn ønsker seg gjerne noe til barna Anonymkode: 0ad56...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #85 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor blander du barna inn i voksenproblematikken ? Anonymkode: e525f...af3 Det er da vanlig å spørre om barna ønsker seg noe spesielt Anonymkode: 0ad56...8f4 9
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. desember 2020 #86 Skrevet 10. desember 2020 Du gir dem hva du ønsker å gi...
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #87 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 23.12): Min bror og hans kone sliter økonomisk, etter mange år på trygd og ett ustabilt forhold til arbeidslivet. De har 3 unger i alderen 6-11 år. Jeg er også nylig blitt alene med mitt barn, men greier meg veldig bra økonomisk, tenkte derfor at jeg kunne bidra til at tantebarna får en fin jul. Dette var hovedgrunnen til at jeg sendte bror og kona hans en melding der jeg sa at jeg kunne kjøpe inn til dem, dette selvsagt utenom julegavene som allerede er kjøpt i inn. Jeg ba dem skrive ned ting de ønsket seg. Jeg ble mildt sagt satt ut når jeg fikk en ønskeliste så langt som ett uår tilbake. Jeg hadde forestilt meg at de ønsket seg julemat, godis til barna, kanskje ett pent klesplagg hver til unga. Men bror og svigerinne ønsket seg : -3 nye julepysjer til barna, matchende - 3 julestrømper fylt med godis - snus og 2 sekspakkninger juleøl ( 🙄 ) - kjøkkenmaskin (seriøst?!) - nytt sengetøy til alle barna i ulike motiv (hva har dette med jula å gjøre? Sist jeg besøkte dem hadde de ok sengetøy) - handleliste med diverse "luksusvarer". Her snakker jeg om ting selv folk med hod økonomi ikke unner seg. Jeg føler at de har mistolket budskapet mitt veldig. Enten tror de at jeg har mer penger enn det jeg har ellers så har de veldig urealistisk forventninger til hva jula er. En del av tingene de ønsker seg er helt unødvendige. Jeg har ikke lyst til å sponse han med juleøl og snus, heller ikke en del av de andre tingene. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 58a20...d90 Dette er hva jeg ville ha gjort.. Du svarer dem med en god latter, sier bare at det var en morsom liste. Veldig realistisk med tanke på din økonomi og utgifter.. Takk for latteren liksom. Så sier du at gavene til barna er allerede innkjøpte, så sier du hva du hadde i tankene når du gav dem tilbudet. Spør om de trenger et pent plagg, hvis ikke så sier du bare at, ok da kan du spare de pengene eller evt bruke de pengene på maten. Julestrømpe kan kjøpes inn på tilbud og oppi kan det jo legges sånn ferdig pakket strømpe som de har på europris o.l steder for under 50 pr stk lappen. De minste koster vel 20. Ville og sagt at mat og kos til ungene er viktigere enn snus og øl så derfor prioriteres maten og kosen. Jeg ville spurt hva de hadde i tankene når det kom til kjøkkenmaskin, er den nødvendig med tanke på jula? Hvis det er det så be dem om å se etter en rimelig og brukt en på finn. Og gi dem en max sum å forholde seg til. Hvis de gir noe for for uttrykk av misnøye så burde du fortelle dem at du trykker ikke penger selv. Her unner du dem av det du selv har jobbet og slitt for og så er det takken de gir. Jeg kjenner slike selv, de må få ting inn med pinsett. De tenker rett og slett ikke realistisk. Anonymkode: b3a7c...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #88 Skrevet 10. desember 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Tviler på at barna har sagt at de ikke ønsker seg first price mat. Som regel har barna null oversikt over om julepølsene som ligger på julebordet er first price eller gilde. Veldig mye first price produkter er like bra som andre produkter, og det er et forferdelig jålehysteri uten like knyttet til dette. Tviler på at noen av dere klarer å smake forskjell på first price ribbe og gilde ribbe, jeg har kjøpt begge deler før og blitt både skuffa og fornøyd med gilde - og det samme med first price. Nå kjøper jeg ribba privat fra en bonde som har frittgående griser fora med brød og diverse annet, og dette kjøttet er det første jeg virkelig smaker forskjell på. Alt du får i butikken er stort sett samme søpla, broilerfora griser som har stått altfor mye i ro, lite muskelkjøtt, dårlig marmorering, blir slakta og pakka for fort i for høye temperaturer på grunn av at alt skal være så himla effektivt og lønnsomt, og ligger i blodlake fordi de ikke tar seg tid til hverken skikkelig nedkjøling eller å renne ordentlig av. Nei takk til drittkjøttet fra butikken, enten de klistrer gilde eller first price på pakka. Så tviler på at det er så veldig mye mer synd på de barna om de spiser de såkalte "beste produktene" fra butikken eller om de får first price. Det blir uansett ikke skikkelig kjøtt, og forresten er det ingen som kan lage mat lenger heller så da hjelper det lite om det er premiegris som ligger og tørker ut i ovnen uansett. Anonymkode: 0107c...fbe Det var ikke snakk om first price ribbe, det var brød og pålegg. Det kjenner man faktisk stor forskjell på, spesielt brødet. Har du smakt det? Anonymkode: f0b43...4d9 15
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #89 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fordi msn ønsker seg gjerne noe til barna Anonymkode: 0ad56...8f4 Lykkelige foreldre, lykkelige barn
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #90 Skrevet 10. desember 2020 Dævendøtte skrev (2 timer siden): Selv hadde jeg nettopp ønsket med ting jeg ikke hadde unnet meg ellers, akkurat som din bror. Og hvorfor er snus og øl verre å ønske seg enn godteri og brus? Fordi det var barna som skulle få en fin jul. Men det er vel en grunn til at de ikke har til mat i kjøleskapet, hvis de prioriterer øl og snus. Er det så trangt om pengene dropper man øl og snus (egoistisk), og sikrer nok, næringsrik mat til barna. TS:kjøp mat som du vet barna liker. Dropp øl, snus og andre unødvendige ønsker fra foreldrene. Julepysjer er jo stas og sikkert noe de har lyst på. Fine og billige på Cubus. Anonymkode: eaf6d...a14 11
LillEve Skrevet 10. desember 2020 #91 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fordi det var barna som skulle få en fin jul. Men det er vel en grunn til at de ikke har til mat i kjøleskapet, hvis de prioriterer øl og snus. Er det så trangt om pengene dropper man øl og snus (egoistisk), og sikrer nok, næringsrik mat til barna. TS:kjøp mat som du vet barna liker. Dropp øl, snus og andre unødvendige ønsker fra foreldrene. Julepysjer er jo stas og sikkert noe de har lyst på. Fine og billige på Cubus. Anonymkode: eaf6d...a14 Nei, de brydde seg ikke om matchende julepysjer.. Det var noe foreldrene ville de skulle ha. 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #92 Skrevet 10. desember 2020 Mulig du burde gi barna en gave i form av at foreldrene fikk veiledning av bv. Anonymkode: f478b...f63 7
Gjest padawan Skrevet 10. desember 2020 #93 Skrevet 10. desember 2020 Det er jo flere ting på den listen som kunne stått på nær sagt hvem som helst sin ønskeliste (pysj, julestrømper, kjøkkenmaskin, sengetøy) og er relativt vanlige ting som de kanskje ikke har hatt råd til til vanlig. Når TS stusser på dette så synes jeg hun fremstår som gjerrig. Greit nok at kjøkkenmaskinen fort kan bli dyr men det andre er absolutt overkommelig. Jeg hadde forresten skippet øl og snus i lulegave.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #94 Skrevet 10. desember 2020 padawan skrev (5 minutter siden): Det er jo flere ting på den listen som kunne stått på nær sagt hvem som helst sin ønskeliste (pysj, julestrømper, kjøkkenmaskin, sengetøy) og er relativt vanlige ting som de kanskje ikke har hatt råd til til vanlig. Når TS stusser på dette så synes jeg hun fremstår som gjerrig. Greit nok at kjøkkenmaskinen fort kan bli dyr men det andre er absolutt overkommelig. Jeg hadde forresten skippet øl og snus i lulegave. Er kjøkkenmaskin relativt vanlig å ønske seg? Jøss det var nytt for meg , ønskeliste til søsken har jeg aldri hørt at har inneholdt sånne ting hvertfall Anonymkode: 0ad56...8f4 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #95 Skrevet 10. desember 2020 " Jeg hadde forestilt meg at de ønsket seg julemat, godis til barna, kanskje ett pent klesplagg hver til unga. " Og du spør om hva de ønsker seg, og de ønsker seg julestrømper til barna, diverse "luksusvarer" (er ikke det julemat?), du syns ikke de skal fråtse (eh, hva var det du tenkte på av julemat og godterier da? ), og pysjer og nytt sengetøy er jo akkurat noe ekstra nytt til jul de ellers ikke ville fått, noe som kommer i tillegg til vanlig julegaver, mer fornuftig (og kanskje stas) enn pentøy. Kjøp inn det du hadde tenkt i utgangspunktet. Dropp snus, øl og kjøkkenmaskin selvsagt. Anonymkode: 17588...bbd 1
Gjest padawan Skrevet 10. desember 2020 #96 Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er kjøkkenmaskin relativt vanlig å ønske seg? Jøss det var nytt for meg , ønskeliste til søsken har jeg aldri hørt at har inneholdt sånne ting hvertfall Bare fordi dine søsken ikke har ønsket seg det betyr ikke at ingen andre ønsker seg det. Sett det på flere ønskelister iallefall. Om de har fått det er en annen ting.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #97 Skrevet 10. desember 2020 padawan skrev (Akkurat nå): Bare fordi dine søsken ikke har ønsket seg det betyr ikke at ingen andre ønsker seg det. Sett det på flere ønskelister iallefall. Om de har fått det er en annen ting. Jeg mente ikke bare mine søsken da! Anonymkode: 0ad56...8f4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #98 Skrevet 10. desember 2020 Blir for teit å spørre for så og si "Jeg har det også trangere økonomisk etter jeg ble alene" for å prøve å tone det ned, som flere skriver. Det hadde jeg droppa. Om det er ønskeliste er det nå greit. Luksus varer som snus og alkohol kan de selv kjøpe seg etter du har spandert en del, eller så gir du det i julegave. Det blir jo uansett kleint nå. Ville ha droppet å spørre i det hele tatt, og heller overasket, men nå er det jo uansett gjort. Alt du sier nå vil uansett gjøre stemninga klein så er nok bare å akseptere det, og prøve å omformulere deg på mest mulig høflig måte, uten å virke sur og gjøre det verre. Det er nå i det minste en lærepenge for fremtiden. Anonymkode: 86027...b8d 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #99 Skrevet 10. desember 2020 Ordtaket som passer er vel: Rekker man fanden lillefingeren, tar han hele hånden. Anonymkode: d93be...e44 15
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #100 Skrevet 10. desember 2020 For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du er så opptatt av at bare barn skal få en fin julefeiring. Jeg merker også i min familie at det er veldig fokus på ar de voksne som sliter ikke skal få det minste ting (eller de de tenker sliter eller ikke lever helt A4). Hvorfor hater du så mye broren din å kone hans. Jeg synes du skal invitere dem alle til en fin julefrokost eller sende en matkasse som en av julegavene og kjøpe noe fra den listen.... Har du råd, kjøp alt. Anonymkode: 4e510...f64 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå