Gå til innhold

Sa jeg kunne hjelpe broren min økonomisk slik at barna får en fin jul, men nå vil jeg ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og hans kone sliter økonomisk, etter mange år på trygd og ett ustabilt forhold til arbeidslivet. De har 3 unger i alderen 6-11 år. Jeg er også nylig blitt alene med mitt barn, men greier meg veldig bra økonomisk, tenkte derfor at jeg kunne bidra til at tantebarna får en fin jul. Dette var hovedgrunnen til at jeg sendte bror og kona hans en melding der jeg sa at jeg kunne kjøpe inn til dem, dette selvsagt utenom julegavene som allerede er kjøpt i inn. Jeg ba dem skrive ned ting de ønsket seg. Jeg ble mildt sagt satt ut når jeg fikk en  ønskeliste så langt som ett uår tilbake. Jeg hadde forestilt meg at de ønsket seg julemat, godis til barna, kanskje ett pent klesplagg hver til unga. Men bror og svigerinne ønsket seg :

-3 nye julepysjer til barna, matchende 

- 3 julestrømper fylt med godis 

- snus og 2 sekspakkninger juleøl ( 🙄 )

- kjøkkenmaskin (seriøst?!) 

- nytt sengetøy til alle barna i ulike motiv (hva har dette med jula å gjøre? Sist jeg besøkte dem hadde de ok sengetøy) 

- handleliste med diverse "luksusvarer". Her snakker jeg om ting selv folk med hod økonomi ikke unner seg. 

Jeg føler at de har mistolket budskapet mitt veldig. Enten tror de at jeg har mer penger enn det jeg har ellers så har de veldig urealistisk forventninger til hva jula er. En del av tingene de ønsker seg er helt unødvendige. Jeg har ikke lyst til å sponse han med juleøl og snus, heller ikke en del av de andre tingene. Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 58a20...d90

• Liker 47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en handleliste eller en ønskeliste de har sendt? Dersom det er en ønskeliste, er det jo gjerne ikke sånn at de forventer å få alt på listen, men at de har skrevet ned tips til hva de ønsker seg. Da kan du jo for eksempel spørre dem om det er noe på listen de/barna har mer bruk for eller ønsker seg mer enn noe annet.

Men om det virkelig er sånn at de forventer at du skal handle inn alt dette, så forstår jeg at du reagerer. Da må du snakke med dem og forklare hva du hadde sett for deg. Så kan du enten informere dem om hvor mye penger du har tenkt å bruke, eller gi dem en sum som de handler for selv. 

Anonymkode: 244e5...48d

• Liker 46
Skrevet

Jeg hadde svart følgende:

Den var jo litt i overkant kanskje ? 
Men jeg tar jo en spøk 🤗

Sender litt julegodt og noe som barna kan kose seg med iallefall 

Anonymkode: ac2df...5c0

• Liker 44
Gjest theTitanic
Skrevet

Ikke spør spørsmål du ikke vil ha svar på. Neste gang spør du ikke men gir det du syntes er bra å ha. 

I en sånn situasjon hadde jeg kun tenkt mat og barn, ikke øl og snus. Og luksus. De har vel lite penger fordi de er dårlige til å prioritere.  

Litt som på finn.no. der er det mange som klager over dårlig økonomi og trenger veldedighet til jul. Kan noen være så snille å syntes synd på fattige meg...  Men de ville ha hva som helst. Slett ikke. Playstation 4 eller Nintendo switch til barna. Om ikke annet tenkte de på barna, men å ønske at noen bare skal gi dem gaver til 4000 kr er ganske grådig. Hvordan har disse råd til å kjøpe de dyre spillene som hører til da? For nye spill vil jo barna ha med jevne mellomrom. Det er slett ikke alle forunt å få gaver i 4000 kr klassen selv om familien ikke er fattig. Man får ps3 til 500 kr på finn, så men den vil de ikke ha. Siste modell fra butikken tusen takk.... 

Skrevet

I vår familie er en ønskeliste noe giveren kan velge fra eller slm kan gi en ideer. Hos oss er det ikke tanken at giveren skal gi alt på lista.

Anonymkode: 29651...f86

• Liker 22
Skrevet

Jeg hadde kjøpt inn brus og godter til ungene. Ingenting annet. Makan til frekkhet. 

• Liker 14
Skrevet (endret)

"Hei, ser jeg kanskje burde vært litt tydeligere. Siden jeg er blitt alene med barnet har jeg også et litt stramt budsjett, jeg kan spandere godteri, litt mat til X dager og en liten, praktisk gave til hvert av barna."

Det kan godt være de har skrever en ønskeliste og ikke faktisk forventer eller tror at de skal få alt sammen, men du bør definitivt være supertydelig når snakker med dem. Skriv det aller helst på melding.

Endret av Imsen
  • Liker 34
Skrevet

Jeg tror de følte seg ydmyket over å bli tibudt "veldedighet".

Anonymkode: 5e7ee...df0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva gjør jeg nå?

Du kjøper det du føler for, vel...  Går ut i fra at ungene ikke ønsket seg snus, juleøl eller "lyx-varor" ? :klo:  

• Liker 6
Skrevet
Bernardette skrev (Akkurat nå):

Du spurte hva de ønsket seg.

Du fikk svar på hva de ønsket seg.

Ønskeliste er ikke handleliste, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sjokkert.

Helt enig. Akkurat som når jenter spør gutter om andre jenter en pene og får et ærlig svar også klikker dem etterpå. Ts spurte og dem svarte, men det betyr ikke at hun må kjøpe alt. 

• Liker 5
Skrevet
theTitanic skrev (17 timer siden):

Ikke spør spørsmål du ikke vil ha svar på. Neste gang spør du ikke men gir det du syntes er bra å ha. 

I en sånn situasjon hadde jeg kun tenkt mat og barn, ikke øl og snus. Og luksus. De har vel lite penger fordi de er dårlige til å prioritere.  

Litt som på finn.no. der er det mange som klager over dårlig økonomi og trenger veldedighet til jul. Kan noen være så snille å syntes synd på fattige meg...  Men de ville ha hva som helst. Slett ikke. Playstation 4 eller Nintendo switch til barna. Om ikke annet tenkte de på barna, men å ønske at noen bare skal gi dem gaver til 4000 kr er ganske grådig. Hvordan har disse råd til å kjøpe de dyre spillene som hører til da? For nye spill vil jo barna ha med jevne mellomrom. Det er slett ikke alle forunt å få gaver i 4000 kr klassen selv om familien ikke er fattig. Man får ps3 til 500 kr på finn, så men den vil de ikke ha. Siste modell fra butikken tusen takk.... 

Var en på finn som ønsket seg iPhone 11 til sin datter, ellern10 gikk også kanskje greit. Ei la ut ønske liste om Xbox one for mannen sin at han ønsket seg det med noen spill og konsoll. 

Anonymkode: 0b9d2...e5a

• Liker 4
Skrevet
17 hours ago, Bernardette said:

Du spurte hva de ønsket seg.

Du fikk svar på hva de ønsket seg.

Ønskeliste er ikke handleliste, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sjokkert.

Enig med deg. Det er en ønskeliste og ts bestemmer vel selv om hun vil kjøpe noe fra den eller ikke. Hva som er så galt med å ønske seg pyjamas og sengetøy skjønner jeg ikke helt.. Og so what, snus/øl er kanskje noe de ikke unner seg ellers? Ofte er det jo sånn når noen spør hva man ønsker seg, så er det nettopp de tingene man kanskje ikke unner å kjøpe seg selv... 

Anonymkode: 7d54c...bce

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde skrevet at jeg har alleredde kjøpt inn julegaver og tenkte må mat til julemiddagen og litt kos til romjula slik at dere slipper å tenke på økonomien på julaften og alle får en fin julefeiring 😊

Det ser ut som de har sendt ønskeliste med alle ønskene, rett og slett 😅

Anonymkode: 4e510...f64

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva gjør jeg nå? 

Jeg forstår ikke problemet. Du sier du har veldig god råd. Da kjøper du det du vil kjøpe og ferdig med det. Hvorfor ikke snus og juleøl, liksom? 

Å skrive lange noveller hvor du nærmest latterliggjør ønskene deres, slik enkelte andre i tråden oppfordrer til, er bare frekt, merkelig og passiv-aggressivt. 

• Liker 17
Skrevet

Hadde sett på det som en spøk, svar haha, og sendt noe julegodter 

Anonymkode: b0fec...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...