Gå til innhold

Hjemmefarging kontra farging hos frisør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her kan forklare meg hvorfor det er bedre å farge håret/ettervekst hos frisør enn med hjemmefarging. Er iallefall det "alle" sier.

Jeg sliter med at håret er begynt å bli grått, så må gå jemnlig til frisør (ca hver 3 mnd) for å farge det. Synest prisen for farging (uten klipp) er dyyr. 1200,- for farging av kort hår. 

Kunne jeg likesågodt ha gjort dette like bra hjemme for 150 kr? Har ganske tørt hår, viss det har noe å si på hvor jeg bør farge.. 

Og hvilken hjemmefarge er da best for å dekke grå hår (i tørt, brunt krølla hår)?

Anonymkode: c412a...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort begge. Hjemmefargingen med forskjellige merker hårfarge kjøpt på butikken gjorde håret MYE mørkere enn det jeg ønsket og selve håret kjentes på merkelig og feil etter tid.

Hos frisøren får jeg riktig farge og håret kjennes riktig når jeg tar på den. Frisøren bruker proff produkter som jeg tror iallefall er mer skånsomme for håret. Men jammen høye priser, ja. 

Du kan prøve med hjemmefarge over tid og hvis du ikke er fornøyd, vet du at det ikke er noe for deg. Jeg har prøvd det meste på markedet og kan ikke huske å ha hatt 1 merke som skiller seg positivt ut framfor resten. Alle var samme ulla. De farger, men det ble mørkere iallefall på mitt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme farger blir ofte mørkere enn frisør farger ja, syntes I tillegg at de sklir fortere ut. Beste fargen jeg har brukt som ikke sklir like fort ut er fra korres.. 

Prøv å finn en dyktig lærling for eks? Da blir det fort mye billigere 🙂 

Anonymkode: 65ce6...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mer naturlig og holdbar farve hos frisøk.  Spesielt når en blir eldre betyr håret mye. Grå ettervekst er ikke pent. Gir et sjuskete utseende. 

Anonymkode: f3d26...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mye mer naturlig og holdbar farve hos frisøk.  Spesielt når en blir eldre betyr håret mye. Grå ettervekst er ikke pent. Gir et sjuskete utseende. 

Anonymkode: f3d26...00e

Ja, men etterveksten er jo den samme enten man går til frisør og farger eller gjør det hjemme.. Men ser her at de fleste anbefaler frisørfarging ja 😃

ts

Anonymkode: c412a...278

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke frisørfarge sitter godt i. Hjemnefarge derimot sitter støpt i mitt hår. Problemet er jo bare at det sitter så godt at det ikke går ut. Nå eg jeg nesten naturlig svart i håret da, så at fargen blir mørk er ikke et problem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å se på fargekartet (det med hårprøver) før man gyver løs på hjemmefarge. Og farger man hele håret hver gang, og ikke bare etterveksten, blir det gamle håret gjennomfarget og da blir det mørkere enn etterveksten. 
Går og fint å bare blande halve fargen og bruke resten neste gang. 

Anonymkode: 9eb81...0f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hjemmefarge tar ikke skikkelig i røttene og det blonde skinner igjennom allerede etter første vask.  Har bestilt Korres sin nå og er spent på om den sitter bedre. Har prøvd alt av farge. 

Anonymkode: f605d...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips når det gjelder hjemmefarging (som jeg fikk av en frisør) er å velge en lysere farge enn det du tror du trenger. Dersom fargeeksempelet på esken viser den fargen du vil ha, f.eks. lys gyllenbrun, så velger du mørk gyllenblond i stedet. Som tidligere nevnt, så blir farger til hjemmebruk alltid mørkere. Og farg kun etterveksten, du kan lage en myk overgang mellom det fargede håret og det ufargede ved å "dra" fargen forsikig ut over skillet med en fintannet kam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lurt å bruke lysere farge. Iallefall når man har brunt/mørkt hår. Jeg har mørkt hår så kjenner ikke til hva som er lurt for lyst/blondt hår.

Jeg har farget håret selv siden jeg  var 17 og ofte nå de siste  10-15 årene pga grått hår.

Har aldri farget hos frisør men klarer det veldig fint selv.

Jeg er opprinnelig ganske mørk og har tidligere brukt sort farge.

Tidligere farget jeg for å gå den flotte glansen.

Så gikk jeg over til kobber men nå er jeg  opprinnelig ganske grå og merker at håret er annerledes så har gått over til kun helfarger. 

Blander nr 6 og 7 og får naturlig brunt resultat.

Farger først etterveksten skillen, tinningen og i hårrøttene. Sitter 35min. Så tar jeg i resten av håret de siste 10min. Annenhver gang farger jeg kun ettervekst. 

Lurer på å begynne å blande inn en kald farge. Feks.7,1 , askefarge,som går mot gråtonerMen skal vente til jeg er litt nærmere 60 år.

Endret av Macaron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farget hos frisør sist og ble altfor mørk, så endte med at jeg måtte klippe ganske mye. Heretter fortsetter jeg med hjemmefarging. Har funnet den fargen som er perfekt for meg. Ettervekst kommer uansett hvor man farger. 

Anonymkode: 24a2b...02c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hjemmefarging da jeg ikke er villig til å betale så mye som frisører tar. Jeg har mørk brunt hår, og mye grått i etterveksten. Jeg farger hver 5-6 uke. 1200 x 10= 12 000 kr året...

Jeg har sluttet å farge mørk brunt fordi det blir så sterk kontrast mot ettervekst. Jeg har brukte før mørkhet 4, nå er jeg på 5. Vil kanskje prøve 6 også. Da kan man farge sjeldnere, og etterveksten vil ikke stikke seg så ut.

Det første tallet på fargen sier hvor mørk, hvor lavere tall er mørkere og høyere lysere (sort er 1, helt lys blond er 10). Tallet bak punktum sier hvor mye rødhet/varme fargen har. 5.0 er mest brun, imens 5.4 er gylden brun/rødlig.

Jeg tar etterveksten 20 min farge, så alt håret 10 min. Da unngår jeg at håret blir mørkere og mørkere nedover. Jeg bruker l'oreal excellence nå, men har brukt andre også.

Jeg bruker pleiekrem etter hårvask, det er jo ikke optimalt å kjemisk behandle håret jevnlig.

Anonymkode: 5c83f...936

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Et tips når det gjelder hjemmefarging (som jeg fikk av en frisør) er å velge en lysere farge enn det du tror du trenger. Dersom fargeeksempelet på esken viser den fargen du vil ha, f.eks. lys gyllenbrun, så velger du mørk gyllenblond i stedet. Som tidligere nevnt, så blir farger til hjemmebruk alltid mørkere. Og farg kun etterveksten, du kan lage en myk overgang mellom det fargede håret og det ufargede ved å "dra" fargen forsikig ut over skillet med en fintannet kam.

Det blir slik det skal i røttene fordi det er friskt hår og ikke tar opp så mye farge men det blir mørkere og mørkere i resten av håret.  Er jo ikke lett å bare treffe etterveksten. Jeg fikk et tips om å "beise" dvs å bruke fargekremen alene først de stedene ettervektsten syns mest, vente i 5 min også bruke fargen blandet.  Har bare prøvd det en gang og merket ikke særlig forskjell.   Jeg bruker lus brun, men resultatet etter mange års farging blir jo  mellombrunt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det blir slik det skal i røttene fordi det er friskt hår og ikke tar opp så mye farge men det blir mørkere og mørkere i resten av håret.  Er jo ikke lett å bare treffe etterveksten. Jeg fikk et tips om å "beise" dvs å bruke fargekremen alene først de stedene ettervektsten syns mest, vente i 5 min også bruke fargen blandet.  Har bare prøvd det en gang og merket ikke særlig forskjell.   Jeg bruker lus brun, men resultatet etter mange års farging blir jo  mellombrunt.  

Nei, man må gjerne prøve seg litt fram. Jrg brukte semipermanent farge til jeg fant rett nyanse, og så har jeg brukt gradvis lysere nyanser  + stripet håret hos frisøren 1- 2 ganger i året for å unngå "fargemetning" og for å få litt "spill" i håret. Det har fungert bra for meg, jeg har gått fra ganske mørk til grå/blond på denne måten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farger hjemme, for jeg har rett og slett ikke råd til de dyre frisørtimene. En klipp + farging her koster 2500,- kr. Jeg har begynt å få en del grå hår, synes jeg, særlig har jeg en grå stripe i luggen på venstre side som er synlig.

Eks-mannen min er den som har hjulpet meg med hjemmefarging i alle år, fra den tiden vi var gift, og han har fortsatt med å hjelpe til med det etter at vi skiltes også. Så eksen er min "faste frisør" hjemme. Han stusser også tuppene på håret mitt. Jeg har kjøpt en frisørsaks til det og en kam.

Kjøpte ny farge i dag, men den jeg pleier å bruke har de ikke hatt på månedsvis, så nå måtte jeg ta en et hakk lysere. Det blir sikkert ok.

Jeg bruker farge fra merket Garnier Nutrisse Cream.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...