Gå til innhold

Vask av tøymunnbind

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har nå kjøpt meg munnbind av tøy, da jeg føler at jeg ikke får puste med engangs! Lurer på hvordan man vasker de? Greit nok på 60 grader i maskina, men skulle jo gjerne vasket det kjappere. Jeg tenker jo å koke opp vann og legge det der med litt eddikk en stund. Noen som vet om det holder? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
BraNok skrev (7 minutter siden):

Hei. 

Jeg har nå kjøpt meg munnbind av tøy, da jeg føler at jeg ikke får puste med engangs! Lurer på hvordan man vasker de? Greit nok på 60 grader i maskina, men skulle jo gjerne vasket det kjappere. Jeg tenker jo å koke opp vann og legge det der med litt eddikk en stund. Noen som vet om det holder? 

jeg har surfet litt rundt og lett etter informasjon om dette, og det offisielle rådet er å vaske i maskin på 60 grader. Men det er ikke praktisk for alle, så andre varianter har vært diskutert, men de er ikke testet av FHI, så de bygger på generell kunnskap, men er ikke testet. Hvis du skal vaske det for hånd på 60 grader, så er rådet at du bruker såpe - ikke bare helle vann fra vannkokeren. Du kan og vurdere å la munnbindet være i karantene noe dager, før du bruker det på ny uten å ha vasket det. 

Står litt her: https://www.aftenposten.no/norge/i/nAAGad/sifo-forsker-folkehelseinstituttet-bommer-med-sine-raad-om-vask-av-m

Endret av MissLucy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg stryker det med dampstrykejern etter å ha vasket det på 40 grader, det skal også ta knekken på viruset :)

• Liker 1
Skrevet
mercury_ skrev (1 minutt siden):

Jeg stryker det med dampstrykejern etter å ha vasket det på 40 grader, det skal også ta knekken på viruset :)

vasker du for hånd eller i maskin?

Skrevet

Takk for svar 😊 

Så hvis jeg koker opp vann, blander det med såpe og legger munnbindet der en stund, skyller godt og så stryker burde det være innafor? 👍

Skrevet
BraNok skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 😊 

Så hvis jeg koker opp vann, blander det med såpe og legger munnbindet der en stund, skyller godt og så stryker burde det være innafor? 👍

jeg vet ikke om varmt vann alene, eller med såpe dreper viruset. Eller varmen fra dampstrykejernet. Når vi vasker hendene med såpe er det jo på lavere temperatur, men da gnir vi jo såpe og vann inn i hendene, og fjerner virus fysisk. Det er ikke desinfeksjon. Så jeg tenker at det er lurt å gni og kryste munnbindene,  hvis du skal vaske dem for hånd. 

• Liker 1
Skrevet

Vask med såpe i over 60 grader. 

Såpe er viktig, og høy nok temperatur er viktig. 

Såpen ødelegger membranet rundt viruset. Temperaturen ødelegger protein og RNA inne i viruset. 

Temperaturen vil også fjerne vann og viruset er ikke aktivt uten vann. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker vannkokeren. Heller rikelig med kokende vann både på innsiden og utsiden. Bør fungere fint, selv uten såpe. Kokende vann er nær 100 grader. Viruset dør ved 60 grader. 

Skrevet
Dolce skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker vannkokeren. Heller rikelig med kokende vann både på innsiden og utsiden. Bør fungere fint, selv uten såpe. Kokende vann er nær 100 grader. Viruset dør ved 60 grader. 

Nei, det fungerer ikke fint. 

• Liker 3
Skrevet

Vask med såpe i maskin på 60 grader!!

Jeg pleier i tillegg la de henge til tørk 2-3 døgn, og stryke dem før de pakkes 3 og 3 i plastposer som jeg har i veska, bilen og i gangen så det er tilgjengelig når jeg trenger.

Har alltid en tom pose i veska eller bilen til å legge brukt munnbind i. De skal kun brukes EN GANG før de kastes til vask!

• Liker 1
Skrevet

Takker igjen for svar 😊 Da blir det nok en ordning! 

Skrevet

01C2C47F-7B8F-406C-8A73-16F971F91E7C.thumb.png.79549f4e81728bec645f856ff1051e92.pngSlik skal tøy munnbind brukes hvis det skal ha noe effekt ..hvor mange gjør det tro? 

Skrevet

Kjøp flere. Så har du noen rene, mens du vasker de andre. Vi har fire hver, og det er aldri noe problem å alltid ha et som er nyvasket. De blir jo dessuten slitt etterhvert, så om du skal bruke det hver dag, og vaske det hver dag, så holder det ikke så lenge. 

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (5 timer siden):

Kjøp flere. Så har du noen rene, mens du vasker de andre. Vi har fire hver, og det er aldri noe problem å alltid ha et som er nyvasket. De blir jo dessuten slitt etterhvert, så om du skal bruke det hver dag, og vaske det hver dag, så holder det ikke så lenge. 

Fire hver holder ikke lenge. Jeg har sydd selv, og vi har vel nå 12 munnbind, men ettersom både mannen og jeg må reise kollektivt til/fra jobb, og man må ha munnbind ved hvert butikkbesøk går det minst 4 munnbind per dag. Jeg burde hatt mange flere. 

Jeg oppbevarer rene munnbind i ziplockpose i veska. Når jeg tar det av, putter jeg det i en annen pose i veska. Og vasker alle etter én gangs bruk. Vasker på 60 grader i maskin, blir mange vask, ja. 

• Opprett ny...