Gå til innhold

Ingen vil spise hanekyllinger - avlives ved maserasjon

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

Hva er det jeg leser? Jeg er ikke vegetarianer. Jeg spiser kjøtt og egg, og drikker melk når jeg vil. Nå har Norun Haugen gjort research igjen. Her finner hun ut at 3 mill. kyllinger blir kvernet levende i Norge hvert år. Hvorfor finner vi oss i dette, som forbrukere? Jeg ville gjerne ha spist en beinete kylling, hvis jeg som forbruker kunne vært trygg på at denne kjønnsdiskriminerende praksisen ble droppet. Det er uhyggelig å lese, og hvorfor må det være slik?

https://www.animalia.no/no/Dyr/fjorfe/avliving-av-fjorfe/avliving-av-hanekyllinger-av-verperaser/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Hva er det jeg leser? Jeg er ikke vegetarianer. Jeg spiser kjøtt og egg, og drikker melk når jeg vil. Nå har Norun Haugen gjort research igjen. Her finner hun ut at 3 mill. kyllinger blir kvernet levende i Norge hvert år. Hvorfor finner vi oss i dette, som forbrukere? Jeg ville gjerne ha spist en beinete kylling, hvis jeg som forbruker kunne vært trygg på at denne kjønnsdiskriminerende praksisen ble droppet. Det er uhyggelig å lese, og hvorfor må det være slik?

https://www.animalia.no/no/Dyr/fjorfe/avliving-av-fjorfe/avliving-av-hanekyllinger-av-verperaser/

Dette har vært kjent lenge,men forbrukeren bare lukker øynene. Hannkjønn har null verdi i matindustrien. Hannkillinger slås i hjel ene og alene for folk må ha brunosten sin.

Artikkel om hannkyllinger fra 2016

https://www.tv2.no/a/8144425/

Anonymkode: 1894c...cab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rundt 7000 griser blir gasset hver dag. Gratulerer, det er dette du som kjøper betaler for. At folk ikke snart åpner øyene over hvor ondskapsfullt det er å konsumere dyreprodukter....

Anonymkode: bd32d...1db

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Hvorfor finner vi oss i dette, som forbrukere?

Noen gjør det, andre gjør det ikke. Folk flest vet ikke om dette, eller bryr seg ikke   Personlig har jeg ikke kjøpt "kylling" selv på 4 år, men det har ingenting med dette å gjøre...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har vært kjent lenge,men forbrukeren bare lukker øynene. Hannkjønn har null verdi i matindustrien. Hannkillinger slås i hjel ene og alene for folk må ha brunosten sin.

Artikkel om hannkyllinger fra 2016

https://www.tv2.no/a/8144425/

Geiter

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/grusom-slakt-av-killinger/s/12-95-396185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kampen om likestilling gått litt for langt, når vi drar den videre inn og snakker nedsettende om kjønnsdiskriminering hos fjærkre?

Og ja, dette er en del av realiteten, en del av verden vi lever i. Det er en rimelig rask måte å avlive på, og de avlives før de er 24t gamle. Sånn er livet.

Anonymkode: 1402e...c77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si det er ondt å konsumere dyreprodukter. Vi som er forbrukere bør kreve en viss standard, og leve deretter. Nå inviteres vi til å diskutere dette. Fenomenet kommer fram i lyset, og vi har øynene oppe. Spørsmålet om vi skal akseptere dette er vel en enkel sak, som kan løses gjennom regler. Om det betyr at vi må tygge i oss en beinete kylling, så er vel også dette ok. Kiloprisen blir lavere. Vi kan velge hanekylling, så vi slipper å bli vegetarianere. Magert kjøtt er bedre enn helvegetariske løsninger, uansett.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verpehøns. Hønene kverkes etter 14-18 mnd. fordi da er de ikke produktive nok. Disse går rett i søpla de også. Null respekt for liv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 22.38):

Har kampen om likestilling gått litt for langt, når vi drar den videre inn og snakker nedsettende om kjønnsdiskriminering hos fjærkre?

Og ja, dette er en del av realiteten, en del av verden vi lever i. Det er en rimelig rask måte å avlive på, og de avlives før de er 24t gamle. Sånn er livet.

Mitt liv er ikke sånn, og jeg vil heller ikke ha det slik. Husdyr bør også ha rett til liv. De har følelser og instinkter som skal leves ut, før de avlives på en human måte. Jeg spiser kjøtt, og jeg ønsker å stole på at dyret som jeg spiser, har hatt muligheten til å ha gode og sanselige opplevelser i sitt liv, før det ligger på min tallerken. Det er slik jeg ønsker at det skal være i min verden. Maserasjon kommer til å bli forbudt i Tyskland, og det er forbudt i Frankrike. Vi er i Europas periferi og har nå sjansen til å følge etter. La oss gjøre det. Ingen av oss vet hva som kommer etter døden. Dersom vi skal inn igjen i karmahjulet, bør hendelsesforløpet være klarert til å passe inn i den moderniteten som våre sjeler skal fortsette sin reise i.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Olaug Olsen said:

Jeg vil ikke si det er ondt å konsumere dyreprodukter. Vi som er forvrukere bor kreve en viss standard, og leve deretter. Nå inviteres vi til å diskutere dette. Fenomenet kommer fram i lyset, og vi har øynene oppe. Spørsmålet om vi skal akseptere dette er vel en enkel sak, som kan løses gjennom regler. Om det betyr at vi må tygge i oss en beinete kylling, så er vel også dette ok. Kiloprisen blir lavere. Vi kan velge hanekylling, så vi slipper å bli vegetarianere. Magert kjøtt er bedre enn helvegetariske løsninger, uansett.

Har du lest artikkelen du selv linker til? 

Hensikten er å produsere mest mulig menneskemat ut fra hvert kilo fôr. Å fôre opp hanekyllingene av eggleggingsraser ville lagt beslag på store landbruksarealer til å produsere fôr, gi økt CO2-utslipp per kg, og et dyrt og lite salgbart produkt. Fjørfenæringa vurderer dette som en uforsvarlig ressursutnyttelse i dag.

Det handler jo ikke bare om beinete kjøtt, men at de nyklekkede hanekyllingene må fores opp - og det er dårlig ressursutnyttelse (som igjen ikke er miljøvennlig) fordi resultatet fortsatt er lite spiselig - og dyrt. 

Det er veldig trist at det er sånn, men løsningen her er faktisk ikke å insistere på å spise hane av verperaser - det er ikke bærekraftig. Hønene av disse rasene ender heller ikke opp på middagsbordet vårt når de er ferdige med sin verpekarriere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 minutter siden):

Har du lest artikkelen du selv linker til? 

Det handler jo ikke bare om beinete kjøtt, men at de nyklekkede hanekyllingene må fores opp - og det er dårlig ressursutnyttelse (som igjen ikke er miljøvennlig) fordi resultatet fortsatt er lite spiselig - og dyrt. 

Det er veldig trist at det er sånn, men løsningen her er faktisk ikke å insistere på å spise hane av verperaser - det er ikke bærekraftig. Hønene av disse rasene ender heller ikke opp på middagsbordet vårt når de er ferdige med sin verpekarriere. 

Da bør man finne tilbake til de gamle rasene som kan brukes til alt. Først verpe en tid, så kverkes og kokes lenge til en hønsesuppe. Dette var det de gjorde før. Det er ikke snakk om mer enn max to timers koking uansett, på en gammel høne, og da lukter det godt i hele huset. Industrialisert kjøttproduksjon med spesialisering er forkastelig. Det fins andre hønseraser. Da vil vi også oppnå å få kulturen tilbake inn på våre kjøkkener!

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Olaug Olsen said:

Da bør man finne tilbake til de gamle rasene som kan brukes til alt. Først verpe en tid, så kverkes og kokes lenge til en hønsesuppe. Dette var det de gjorde før. Det er ikke snakk om mer enn max to timers koking uansett, på en gammel høne, og da lukter det godt i hele huset. Industrialisert kjøttproduksjon med spesialisering er forkastelig. Det fins andre hønseraser.

Igjen fra din egen link:

Såkalte kombinasjonsraser brukes i hobbyfjørfeholdet der matproduksjon ikke er det primære målet. I Tyskland er det gjort forsøk på å utvikle en kombinasjonsrase til kommersiell bruk som både legger nok egg og har kjøttfylde nok til å brukes til mat. Så langt har forsøkene vist at kombinasjonsrasen trenger ca. 40 prosent mer fôr og at det blir et svært dyrt produkt.

Problemet er jo at store deler av verdens befolkning har ikke råd til et sånt type "svært dyrt produkt". Det nytter ikke å bare tenke hva du og jeg som relativt rike nordmenn kan ta oss tid og råd til av etiske hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verpehøner, de skal legge egg. Haner legger ikke egg.

Det er andre raser som er avlet frem for kjøttproduksjon. Disse dyra her har kun verdi for eggproduksjon. Derfor blir hanene avlivet.

Selve metoden for avlivning er brutal, men den er nok human da det går svært raskt.

Anonymkode: 7caf9...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

DEt kan man vel ikke akkurat kalle et liv kan man vel?

Anonymkode: 5a53c...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ny teknologi på vei da - en maskin som kan avgjøre kjønn på befruktede egg før kyllingen utvikler seg inne i egget. Da kan man terminere rugingen før kyllingen blir dannet, og man slipper å avlive halvparten av de klekkede kyllingene. Press fra dyrevernsgrupper kan jo eventuelt fremskynde anskaffelse av slikt utstyr

Anonymkode: 7caf9...8dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Albbas skrev (8 timer siden):

Igjen fra din egen link:

Problemet er jo at store deler av verdens befolkning har ikke råd til et sånt type "svært dyrt produkt". Det nytter ikke å bare tenke hva du og jeg som relativt rike nordmenn kan ta oss tid og råd til av etiske hensyn. 

Det kommer vel an på hvilke prioriteringer vi gjør i samfunnet. Vi bør få ned forbruket, og få færre barn, slik at befolkningen vår synker. Vi bør utnytte landressursene bedre, og ta bedre vare på søppelet vårt. Produkter som før var laget av plast, blir nå produsert av materialer som brytes ned raskere i naturen. Dette har blitt gjort fordi det har blitt satt på agendaen fra forbrukere som bryr seg. Matavfall kan bli til jord uten å transporteres lange veier. Mange har fått øynene opp for dette, nå under denne perioden med sosial distansering. Det er mye vi kan endre på, og mange her i Norge er ganske opplyste etterhvert. Vi har mye land. God plass til potetåkre og lykkelig fjærfe. Linser, ris og bønner derimot, kan vi ikke dyrke her nord. Nå står denne saken på agendaen i riksmediene, og da tenker jeg det er vår plikt å engasjere oss. I fjor hadde vi overskudd på lam, og fenomenet ble et tema i mediene. Man skrev om hvor mye kjøtt som kastes hvert år. Debatten førte til produkter som lammekjøttdeig og hverdags lam i kjøttdisken. Dette handlet om ressursutnyttelse. Nå handler det om etikk. Vi som er rike nordmenn, kan gjøre dette, slik at vi blir et foregangsland i likhet med Tyskland og Frankrike. Det er da helt rimelig. Vi er i gang!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Olaug Olsen said:

Det kommer vel an på hvilke prioriteringer vi gjør i samfunnet. Vi bør få ned forbruket, og få færre barn, slik at befolkningen vår synker. Vi bør utnytte landressursene bedre, og ta bedre vare på søppelet vårt. Produkter som før var laget av plast, blir nå produsert av materialer som brytes ned raskere i naturen. Dette har blitt gjort fordi det har blitt satt på agendaen fra forbrukere som bryr seg. Matavfall kan bli til jord uten å transporteres lange veier. Mange har fått øynene opp for dette, nå under denne perioden med sosial distansering. Det er mye vi kan endre på, og mange her i Norge er ganske opplyste etterhvert. Vi har mye land. God plass til potetåkre og lykkelig fjærfe. Linser, ris og bønner derimot, kan vi ikke dyrke her nord. Nå står denne saken på agendaen i riksmediene, og da tenker jeg det er vår plikt å engasjere oss. I fjor hadde vi overskudd på lam, og fenomenet ble et tema i mediene. Man skrev om hvor mye kjøtt som kastes hvert år. Debatten førte til produkter som lammekjøttdeig og hverdags lam i kjøttdisken. Dette handlet om ressursutnyttelse. Nå handler det om etikk. Vi som er rike nordmenn, kan gjøre dette, slik at vi blir et foregangsland i likhet med Tyskland og Frankrike. Det er da helt rimelig. Vi er i gang!

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er jo nettopp fordi vi må utnytte ressursene bedre at det ikke gir mening å produsere kylling/høns som krever MER ressurser. Det er jo det stikk motsatte av det du ønsker... Skal du ale opp høns som fungerer bra både til verping og som kjøtt må du bruke mye mer matjord til å dyrke mat til denne type høns - og det er å ta matjord fra et annet formål. Det er ikke ressursutnyttelse, det er ressurssløsing. 

Å kaste fullt brukelig kjøtt er en helt annen debatt, og det er jeg enig med deg i at er helt tragisk. Kan det spises slik det er ved avlivingstidspunkt bør det ikke kastes. Men hvis man må legge i MASSE ekstra ressurser i form av fôr eller energi for å gjøre det spisbart er det faktisk ikke etisk forsvarlig å gjøre det. Ikke slik verden ser ut i dag, der man må gjøre en grundig avveining av hva som er best utnyttelse av matjorda vår. 

Tyskland sier jo at de ikke vil avslutte denne praksisen før et godt alternativ er på plass (som da mest sannsynlig vil være teknologi som plukker ut egg med hane-embryo og får destruert disse). Når teknologien er på plass vil nok Norge følge etter. :)

Selv spiser jeg veldig lite kylling fordi jeg synes bransjen er veldig uetisk. Men jeg ser jo at løsningen for VERDEN ikke er å slutte å spise kylling. Om milliarder av asiater skal kutte ut kylling fra kosten og i enda større grad gå over til svin og storfe kommer ikke miljøet til å rope hurra (og heller ikke dyrevelferden for disse dyrene...). Og det er det som er så innmari vanskelig i denne debatten - miljøhensyn, dyrevelferd og menneskevelferd er ikke alltid samme sider av en sak... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er jo nettopp fordi vi må utnytte ressursene bedre at det ikke gir mening å produsere kylling/høns som krever MER ressurser. Det er jo det stikk motsatte av det du ønsker... Skal du ale opp høns som fungerer bra både til verping og som kjøtt må du bruke mye mer matjord til å dyrke mat til denne type høns - og det er å ta matjord fra et annet formål. Det er ikke ressursutnyttelse, det er ressurssløsing. 

Å kaste fullt brukelig kjøtt er en helt annen debatt, og det er jeg enig med deg i at er helt tragisk. Kan det spises slik det er ved avlivingstidspunkt bør det ikke kastes. Men hvis man må legge i MASSE ekstra ressurser i form av fôr eller energi for å gjøre det spisbart er det faktisk ikke etisk forsvarlig å gjøre det. Ikke slik verden ser ut i dag, der man må gjøre en grundig avveining av hva som er best utnyttelse av matjorda vår. 

Tyskland sier jo at de ikke vil avslutte denne praksisen før et godt alternativ er på plass (som da mest sannsynlig vil være teknologi som plukker ut egg med hane-embryo og får destruert disse). Når teknologien er på plass vil nok Norge følge etter. :)

Selv spiser jeg veldig lite kylling fordi jeg synes bransjen er veldig uetisk. Men jeg ser jo at løsningen for VERDEN ikke er å slutte å spise kylling. Om milliarder av asiater skal kutte ut kylling fra kosten og i enda større grad gå over til svin og storfe kommer ikke miljøet til å rope hurra (og heller ikke dyrevelferden for disse dyrene...). Og det er det som er så innmari vanskelig i denne debatten - miljøhensyn, dyrevelferd og menneskevelferd er ikke alltid samme sider av en sak... 

Vi har en verden inni oss, og en forestillingsevne. Som mennesker, er vi i stand til å ta etiske vurderinger. Vi kan skille mellom rett og galt. Det å avlive kyllinger med sorte øyne og dunete kropper med en metode som får dem til å omdannes til en suppe i løpet av sekunder, får oss til å reagere. Det kolliderer med de tankene om verden, som vi har i vårt indre. Den indre virkeligheten er viktig. Forestillingsevnen og tanker som gjør oss i stand til å planlegge langt inn i framtiden, eller skape bilder av hvordan ting kan ha vært i historisk tid, er en evne som vi har fått for at den skal brukes. Jus, politikk og evnen til å vinne kriger, skape vaksiner og bekjempe sultkatastrofer, er fenomener som har sin opprinnelse i at de indre etiske retningslinjene våre noen ganger kolliderer med det vi ser i denne verden. Slik jeg ser det, er det altså ikke denne verden i seg selv, som har verdi, men det faktum at vi som planleggende, etisk oppegående og historisk bevisste mennesker, har kommet til et nivå i vår velferd, og i vår velstand, da vi faktisk er i stand til å ta rollen som leder her på planeten. Mange mennesker forstår nå at vi trenger å skape et etisk forsvarlig dyrehold som fungerer til beste for alle vesener. Noen av oss tolker det slik at vi har fått denne pandemien fra naturen for at vi skal ta oss tid til å gjenskape habitater for ville dyr, og gjenopprette den økologiske balansen på jorden. Etikken bør tilbake i landbruket. Vi som er forbrukere ønsker å spise, men vi vil også være trygg i vår kunnskap om at den biten vi setter gaffelen i, en eller annen gang i livet sitt har hatt en sanselig opplevelse av å leve under åpen himmel, på en grønn planet. En følelse av å være til, som man ikke kan få ved å sitte i et bur, for deretter å bli maserert. Når Norun Haugen nå har gjort denne jobben for oss, så er hun en selvsagt leder. Hun peker på dette nå, og vi som er forbrukere aksepterer, at hjertene våre tvinger oss til å foreta oss noe. Til den andre som spør: Har likestillingen gått for langt? Nei. Jeg er ferdig med dette mann kvinne greiene for mange år siden. Jeg ønsker likestilling mellom alle jordens vesener, og rettigheter til alle!

Kylling.jpg

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en av de beste avlivningsmetodene. Det går bokstavelig talt på sekundet. Alle dyra vi spiser blir avlivet levende.  Ser ikke problemet? sånn bortsett fra at det er sløs. 

Anonymkode: 94b0c...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...