AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Har en 8 åring som ikke vil sove. Han står opp mange ganger om kvelden for å fortelle at han ikke får sove.. Utrolig irriterende og frustrerende... Har noen hatt et slikt barn, og klart å endre dette? Anonymkode: 91f35...fc1
atropos Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 (endret) Vi har. To stykker faktisk. En på fire og en på 7,5. Vi har satt en liten høyttaler inn på rommet deres og når de skal slukke og sove setter vi på storytel og lar de høre på meditasjonsbøker for barn. F.eks «den lille kaninen som så gjerne ville sove», «elefanten som ville sove» og «hvilestund for barn». Det pleier å gjøre susen. Endret 8. desember 2020 av atropos
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Adopter bort da, om du ikke er i stand til å takle utfordringer. Anonymkode: f4046...5c9 2
Hr. Aktiv Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Ja hadde et slikt barn. Hjemme til meg gikk det fint fordi vi var aktive og derfor slitne til kvelds mens det til mor var rolige dager og masse styr rundt legging.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 atropos skrev (12 minutter siden): Vi har. To stykker faktisk. En på fire og en på 7,5. Vi har satt en liten høyttaler inn på rommet deres og når de skal slukke og sove setter vi på storytel og lar de høre på meditasjonsbøker for barn. F.eks «den lille kaninen som så gjerne ville sove», «elefanten som ville sove» og «hvilestund for barn». Det pleier å gjøre susen. Takk for tips.. Hvor lang tid tar det? Anonymkode: 91f35...fc1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden): Ja hadde et slikt barn. Hjemme til meg gikk det fint fordi vi var aktive og derfor slitne til kvelds mens det til mor var rolige dager og masse styr rundt legging. Han er utrolig aktiv. Skulle ønske inaktiv var et alternativ. I helgene vi har opphold oss ute fra morgen til kveld er det samme greia.. 😐 Anonymkode: 91f35...fc1 1
atropos Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for tips.. Hvor lang tid tar det? Anonymkode: 91f35...fc1 De to bøkene med dyra som vil sove er ca 40 min. Den med hvilestund er lenger. De må slå av lys og legge seg til å sove når jeg skrur på boka og det er sjelden de klarer å holde seg våkne til den er ferdig. Endret 8. desember 2020 av atropos
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Min på 8 slet veldig, så jeg ble anbefalt melatonin fra helsesøster på skolen i 1.klasse. Snakket med legen og fikk resept på dette. ( finns reseptfritt også) Hun tar pillen 1 time før leggetid og de fungerer veldig fint. Sovner uten problem og sover hele natten. Anonymkode: 1ba97...8f2 1
Ulrikke Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Hadde det sånn, husker ikke nøyaktig alder, men omtrent som din. Da jeg var helt sikker på at det ikke var noe alvorlig på hjertet, lagde jeg en regel. Det var lov til å stå opp EN gang etter å ha lagt seg hvis det var noe hun ville si. Hvis det var noe etter det, hadde hun papir og blyant på nattbordet og måtte skrive opp og si det dagen etter. Var det noe viktig, som at hun var syk eller noe, så var det selvsagt unntak, men det merker man jo fort. Sto hun opp eller ropte flere enn den ene gangen måtte hun legge seg 5 minutter tidligere pr gang neste dag. Krysset av så hun så det, og avtalen var forberedt på forhånd. Snakket om hvorfor selvfølgelig, satte ikke bare igang med militær disiplin At det var viktig å finne roen, ikke ligge å tenke på hva hun ville fortelle, at jeg gjerne ville snakke med henne, men ikke etter leggetid, at jeg ble avbrutt i alt jeg gjorde og at hun selv hatet å bli avbrutt osv. Hun fikk ha på musikk, type rolig uten vokal, for ellers lå hun og sang av full hals og prøvde å lære nye tekster.... Det fungerte etter kort tid. Det var ikke SÅ gøy å skulle legge seg 30-45 minutter tidligere... Må igjen legge til at dette ble gjort på en hyggelig, men bestemt måte. Fungerte hos oss, men jeg la det som sagt fram på forhånd selvfølgelig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #10 Skrevet 9. desember 2020 Hva driver han med dem siste timen før leggetid? Er det aktivitet eller skjermtititting helt frem til leggetid er det ikke rart at han sliter med åfinne roen i sengen. Bruk heller litt tid før leggetid på å finne roen, snakke om dagen som har gått, hva som var fint med dagen, og om forventninger til morgendagen. Pust godt og snakk med hverandre på en rolig og hyggelig måte i dempet belysning. Les gjerne på sengen for ham, det er en hyggelig avslutning på dagen for både barn og forelder. Anonymkode: 58af5...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #11 Skrevet 9. desember 2020 Kanskje det er på tide å forskyve leggetiden en halvtime? I perioder mine barn har slitt med sovingen, har jeg sagt at de trenger ikke sove, men kroppen trenger hvile så det er viktig å ligge og slappe av. Tenk på noe fint. Ikke stress med å sovne. Det er ingen som får sove hvis de ligger og er opptatt av at de ikke får sove. Anonymkode: dfb25...950 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #12 Skrevet 9. desember 2020 Takk til dere som forteller hva som fungerte hos dere 😊 Til dere som spør om skjermbruk osv.. Det varierer veldig fra dag til dag hva vi gjør.. Men nå i adventstiden ser vi stjernestøv og emlas saga, på sengekanten leser vi snøsøsteren. men dette har vart lenger enn siden 1. desember.. Han kan vanligvis lett være ute fra vi spiser middag til det er kvelds, uten å tenke på skjerm eller gaming. Det er med andre ord garantert ikke for mye skjermbruk, men jeg forstår at det er lett å tenke i dei baner. Han er mørkredd, så jeg får ikke skru av alt lyset, men kan kanskje endre så det blir meir rødt lys? Anonymkode: 91f35...fc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå