Gå til innhold

Hvilke norske skuespillere blir ansett som eksepsjonelt gode?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her må jeg bare nevne Kristoffer Joner. Vi bor i samme området. Han er en veldig trivelig og jordnær fyr som mer enn gjerne slår av en prat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker Kristoffer Joner veldig godt! Aksel Hennie er også bra.

Anonymkode: 11b56...a01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Thobias Santlemann

Anonymkode: 10ac1...9ea

Nei, han er virkelig helt elendig. Han er jo prikk lik i absolutt alt han har gjort av filmer og serier. Han klarer ikke endre mimikk, kroppsspråk og holdning, så alle karakterer han spiller blir helt like. 

Trykket meg inn i tråden for å nevne Ingrid Bolsø Berdal, men ser at noen andre heldigvis allerede har nevnt henne. Jeg mener hun er én av svært få gode norske filmskuespillere, og jeg mener hun er i verdensklasse. Hun mestrer dette som Santelmann ikke mestrer, nemlig å klare å endre uttrykk utifra hvilken karakter man spiller. 

Anonymkode: d867a...e3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange norske skuespillere (på film) overspiller, men Pia Tjelta var helt enestående god i Blindsone. Hun er ikke alltid så god, men akkurat her var hun ekstrem. 

Anonymkode: 2c184...1b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Svenskene klarer det helt fint. Vi har mye dårligere skuespillerutdanning i Norge.

Bare se på hvor mange internasjonalt kjente svenske skuespillere som får store roller.

Anonymkode: 33b0b...bc2

Tror det handler om at suksess avler suksess. Når først noen  svensker lykkes så inspirerer og motiverer det andre svensker. I tillegg får man bygget opp et miljø for å trene opp nye.  Det er jo slik med sport. Ulike land har ulike idretter de typisk gjør det godt i.  

Anonymkode: b5373...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Danielsen Lie har vært god i det meste jeg har sett ham i. Liker Joner, men han spiller jo stort sett samme type hver gang; smånervøs og twitchy i en eller annen variant (men han gjør det drivende godt). Husker jeg satt før MI6 startet og snakket med en kompis om at Joner var i alt av norsk film, og der dukket han opp som skurk omtrent i første scene 😂

Liker Kleve Broch, Krisofer Hivju, Dennis Storhøi, Gisken Armand, Bjørn Floberg, de fleste i Aber Bergen og Exit... vi har mange gode, men det går litt inflasjon i enkelte av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Må ikke glemme Kjersti Holmen. 

Anonymkode: 2016c...b4b

Hun har nok glemt seg selv dessverre 😪

Anonymkode: 028ce...1be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Tuva Novotny :hjerte: Er veldig god til ulike sjangre. 

Anonymkode: 39462...2b1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2020 at 10:52 PM, Gloan9 said:

Men jeg synes ikke han lignet Max Manus, husket jeg kjøpte filmen og den følte bare litt historie løst ut. Bare ikke noe jeg ser for meg nordmenn på den tiden prater eller snakker til hverandre

Lenge siden jeg har sett filmen, men jeg husker Aksel Hennies skuespiller-prestasjon likt som deg.   

Anonymkode: 46ffd...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får vondt av å lese mye av det folk skriver i denne tråden. Det er mange her som ikke vet hva de snakker om. 

Hva ser man etter om det er bra eller dårlig skuespill?
-Til syvende og sist er det troverdighet. Tror du på karakteren i filmen/serien? Tror du på at h*n går gjennom det som skjer i historien? Hva gir det deg? Føler du med denne karakteren? Kanskje hater du karakteren (på en god måte). Om du tror på karakteren så gjør som regel skuespilleren noe som er riktig.
-Tilstedeværelse. Klarer du å se om skuespilleren faktisk lytter og reagerer på hva som blir sagt? Hvordan svarer h*n?
-Relasjon i en scene. Tror du på relasjonen karakterene har? F.eks to brødre i en scene. Tror du på at de faktisk er brødre? Hvordan er samspillet mellom skuespillerne?
-Hvordan er dynamikken i scenen?
-Klarer du å se karakterens behov?

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv om du skal analysere en scene. Det er mer du kan se etter, men det blir for detaljert for denne tråden. De fleste analyserer ikke når de ser film. De fleste ser filmen og gjør opp sin mening basert ut i fra om de likte det de så eller ikke. Om de likte filmen eller ikke, kan ha noe med skuespillerne å gjøre, men det kan også ha  noe med regien og/eller manuset å gjøre. 

Det er mange gode skuespillere i Norge. Til og med selveste Ivana Chubbuch skryter over norske skuespillere.

Anonymkode: 25e5c...781

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elsker Tuva Novotny :hjerte: Er veldig god til ulike sjangre. 

Anonymkode: 39462...2b1

Jeg liker også henne. Men hun er jo ikke norsk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun har nok glemt seg selv dessverre 😪

Anonymkode: 028ce...1be

Hva mener du?

Anonymkode: 41f58...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 22.34):

Maria Bonnevie, tror jeg nok. Ellers er jeg personlig fan av Kristoffer Joner, men det er mest fordi han er kjekk. 

Anonymkode: c70be...c42

Kristoffer Joner ser ut som et vrak, han finnes ikke kjekk i mine øyne.

All about Kristoffer Joner

Anonymkode: 3ab47...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Ullmann
Fridtjov Såheim
Kristoffer Joner
Andrea Bræin Hovig
Ane Dahl Torp
Helge Jordal
Sverre Anker Ousdal
Bjørn Floberg (se "Insomnia"!)
Bjørn Sundquist
Ingar Helge Gimle
Anne Krigsvoll
Henki Kolstad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Baasmo. Han har spilt masse forskjellige roller, og alt like bra. Maria Bonnevie er også bra, men mest bra på å spille gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...