Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en problemstilling jeg gjerne kunne tenke meg noen synspunkter på.... skrives anonymt da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. 

For en stund tilbake flyttet jeg, mannen og to barn til Nordland fra Østlandet i håp om en mer utfordrende jobb for mannen som var meget interessant. Jobben hans går veldig bra og trives godt.. 

Begge var klar for et litt annet miljø og litt andre impulser. Barna har tatt det fint og integrert seg bra - men dem også lengter iblant tilbake til besteforeldre. 

Vi har bodd her i snart to år og jeg lengter så tilbake til Østlandet der hvor vi har all familie (bestemødre/onkler/tanter). Og jeg må jo ærlig innrømme at jeg er redd barna våre ikke får vokst opp med besteforeldrene. De er ganske små enda... 

Vi inngikk et kompromiss om at vi skulle prøve på det men, om den ene parten ikke trivdes så skulle vi holde sammen uansett og dra tilbake til hjembyen vår. Dette var liksom en deal vi hadde... 

Han vil ikke hjem igjen og jeg føler jeg «ødelegger livet» hans om jeg tvinger han tilbake... 

Er jeg egoistisk eller er det innafor å «overtale» han til å bli med hjem igjen? Ønsker veldig for barna at dem skal vokse opp med besteforeldre og familie rundt seg.. 

Anonymkode: 0296b...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er egoist om du begrunner det slik du gjør, du bruker barna. Du trives ikke, og bruker da barna med å si at DU ønsker de vokser opp med besteforeldre og familie. At de savner besteforeldre gjlr de nok, å om dere flytter vil de savne vennene de har fått. 

Om du vil flytte må du si det. 

Anonymkode: c4fc0...05c

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar😊 

Skrevet

Hva ligger i avtalen dere inngikk? Hvis det var enighet om å flytte tilbake dersom ikke begge trivdes, så er det du sier helt innafor. 

• Liker 7
Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Hva ligger i avtalen dere inngikk? Hvis det var enighet om å flytte tilbake dersom ikke begge trivdes, så er det du sier helt innafor. 

Takk for svar 😊 Avtalen var så enkel at vi dobbeltsjekket med hverandre muntlig flere ganger før vi flyttet med at vi begge skulle være enige i avgjørelsen og hvis den ene mistrivdes så skulle vi returnere. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ser bort fra ønsket om at barna skal vokse opp nærmere besteforeldrene..

Hvordan trives du der? Har du jobb? Har du fått deg venner/omgangskrets og et sosialt liv utenom mann og barn?

Anonymkode: ea597...eae

• Liker 1
Skrevet

Nei det er du ikke, avtalen var å prøve og 2år er da absolutt å prøve

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ser bort fra ønsket om at barna skal vokse opp nærmere besteforeldrene..

Hvordan trives du der? Har du jobb? Har du fått deg venner/omgangskrets og et sosialt liv utenom mann og barn?

Anonymkode: ea597...eae

Jeg trives ikke i det hele tatt. Jeg har også jobb her - men trivdes MYE bedre i jobben jeg var i før. 
Jeg har ikke noe sosialt liv utenom mann og barn her, det er liksom hei, hallo til foreldrene til barna mine - men ellers er det ikke noe utover det. Føler alle har «sine» 😜. Jeg startet i en treningsgruppe for et år siden fordi jeg liker å trene å egentlig være sosial - men synes det er vanskelig å bli en del av en omgangskrets som voksen for å være helt ærlig. 

• Liker 1
Skrevet
Loff77 skrev (4 minutter siden):

Nei det er du ikke, avtalen var å prøve og 2år er da absolutt å prøve

Takk!! Jeg kjenner at jeg trengte dette svaret ❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk!! Jeg kjenner at jeg trengte dette svaret ❤️

Bare hyggelig, huff kaldt der oppe også😂

Skrevet
Loff77 skrev (Akkurat nå):

Bare hyggelig, huff kaldt der oppe også😂

110 % enig 😬😂 

Skrevet

Synes ikke du er egoistisk. Og du følger jo avtalen dere gjorde. 

Hva sier han om den avtalen nå? En avtale er jo ikke verdt noe om den ikke følges.  

• Liker 4
Skrevet

Hvis han ikke vil tilbake, melder jeg meg frivillig til å ta din plass så mannen din ikke blir så ensom oppe i Nord. Et forblåst sted i Nord-Norge hørtes mer spennende ut enn familiekalas på Øst-landet. 

Anonymkode: b42e1...ac8

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det virker så bra å flytte så mye med barn. Spesielt hvis de har begynt på skolen. Da synes jeg du skal tenke deg godt om.

Når det er sagt, så hadde dere en avtale, og om han også skal følge avtalen, så må han jo godta at dere flytter tilbake.

Får dere tilbake jobbene om dere flytter tilbake? Hva med bolig?

Anonymkode: 2e446...b05

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt.
Men samtidig så er det jo vanskelig. Mannen din trives veldig godt. Hva med å prøve å snu tankegangen. Hva kan du gjøre for å trives bedre? Har du mulighet for å jobbe redusert? (om han tjener godt og billigere å bo i forhold til hvordan økonomien hadde vært om dere hadde flyttet til østlandet). Jobber du i skolen er det jo enkelt, men om du kan ha mulighet for lengre friperioder? Kan du bytte jobb for å få det? For da kan du og barna ta lengre perioder i skoleferiene for å besøke familien på østlandet. Samt at du har større muligheter for å ta fri når de vil besøke dere. Hvis han ikke vil gå med på det, så hadde dere jo avtale om å flytte tilbake.. Men så er det vel også vanskelig å flytte om han nekter 😕

Skrevet

Forstår deg godt TS. Flytt, jo før jo bedre. Blir vanskeligere etterhvert som tida går. Dere har jo til og med en avtale.

Selv flytta jeg til en annen landsdel for noen-og-tjue år siden. Har hata det. På grunn av barn har jeg blitt værende. Nå er yngste barn på vei ut av redet, og da tror jeg at jeg flytter tilbake.

Anonymkode: e7d80...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forstår deg godt TS. Flytt, jo før jo bedre. Blir vanskeligere etterhvert som tida går. Dere har jo til og med en avtale.

Selv flytta jeg til en annen landsdel for noen-og-tjue år siden. Har hata det. På grunn av barn har jeg blitt værende. Nå er yngste barn på vei ut av redet, og da tror jeg at jeg flytter tilbake.

Merker at dette er et sykt ømt tema for meg, fikk helt klump i halsen av kommentaren din jeg. Tusen takk for svar ❤️ 
Må bare si at jeg er svært misunnelig over at du har «holdt ut» for barnas skyld. Veldig bra gjort!

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Merker at dette er et sykt ømt tema for meg, fikk helt klump i halsen av kommentaren din jeg. Tusen takk for svar ❤️ 
Må bare si at jeg er svært misunnelig over at du har «holdt ut» for barnas skyld. Veldig bra gjort!

Det er min erfaring at det er vanskelig å skape et ordentlig nettverk som «innflytter» når man er voksen. Etter bare to år borte fra Østlandet har du trolig ditt gamle nettverk intakt der. Det forventer ikke jeg for min del etter mange år, men kanskje er det mulig å reetablere noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er min erfaring at det er vanskelig å skape et ordentlig nettverk som «innflytter» når man er voksen. Etter bare to år borte fra Østlandet har du trolig ditt gamle nettverk intakt der. Det forventer ikke jeg for min del etter mange år, men kanskje er det mulig å reetablere noe.

AMEN. Kjempevanskelig! 
Jeg har god kontakt med mine gamle venner fortsatt, heldigvis. 

Skrevet

Jeg syntes det blir for dumt å ombestemme seg på grunnlag av barnas savn til beste foreldre. Dette visste du da du flyttet. Så ikke bruk den grunnen til mannen din... Jeg selv hadde blitt rimelig irritert om jeg hadde flyttet og samboer ombestemte seg på det grunnlaget, da dette er opplagt at skjer om man flyttet så langt unna. 

Men om du mistrives pga personlige grunner, sosialt eller jobb, så er det greit og en mye bedre grunn å ta opp med mannen din

Anonymkode: 7debf...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...