AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Etter å ha blitt nedbemannet i privat sektor * 2 de siste to årene har jeg nå begynt i offentlig sektor. Føler meg heldig som har en jobb og er nyskjerrig på ; Hvis du kunne velge, hadde du valgt offentlig eller privat sektor? Gitt at fagområdet var noe du ønsket å jobbe med. Har bitt meg merke i en del forskjeller: Jeg gikk ned 100 000 i lønn. Det er ekstremt lite sosialt( mye pga covid, men kollegaer sier det er sånn ellers også) alle spiser på sitt eget kontor osv. I privat hadde vi kaffepauser, treningsturer, lønningspils, julebord... Klart, nå er det skattepengene til folk som finansierer lønna vår, men vi får ikke kaffe eller te selv en gang, må spleise. Dårlig kantineløsning med dyre priser og dårlig mat. fordelen er sommertid, og trygg jobb. Ellers synes jeg det var som å gå tilbake 10 år i tid. Både mtp hvor lite digitalisert alt er, slitte fasiliteter og relativt dårlig betalt... Anonymkode: 892f5...a52
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Jeg har jobbet privat, kommunalt og statlig. I min statlige jobb spiser vi lunsj sammen (ikke nå, da vi har hjemmekontor), vi har betalt pause selv om vi aldri blir forstyrret, vi får kaffe/te og gjør masse sosialt også julebort. Vi har ikke kantine da. Jeg har det supert. Ja, det er dårligere betalt, men det kan jeg leve med. Sommertid og trygg jobb er prikken over i'en. Men ja, slitte lokaler. I den kommunale så var det som du beskriver. Måtte betale for kaffe/te, svært lite sosialt og vi måtte dele opp lunsjen så man ofte satt alene, hadde dog betalt pause. Julebordet måtte vi også betale i helhet og det var sjeldent noe bra som ble arrangert. Slitte lokaler. Privat så var det fine lokaler, høyere lønn og flott julebord. Men ikke nødvendigvis bedre sosialt. Kaffe og te fikk vi også. Hadde ikke betalt pause. Men der var det sure og dårlige sjefer som kun så profitt, ikke mennesker. Det er fordeler og ulemper med alt. Anonymkode: b74e5...82c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Har gått fra det private næringsliv og over til det kommunale, å gikk ned 150.000 kr i året, men vel verdt det, barna har en mindre trett far, kona en lykkelig mann Anonymkode: 970a3...8e6 1
dyptvann Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Jeg gikk fra statlig til privat for to år siden og går tilbake i statlig stilling fra januar! Så jeg velger statlig any day. Jeg gikk forsåvidt også opp 35000 fra nåværende lønn da jeg byttet, så kom veldig godt ut av det. For meg er tryggheten i en statlig arbeidsplass og det er det er mer strukturerte forhold avgjørende! Videre syns jeg det også er hyggeligere arbeidsmiljø i det statlige!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Kommunalt: Kaffe og te gratis, og store fruktkurver med nøtter og lignende flere ganger i uken. Julebord og sommerfest med alt dekket (ikke nå med korona da), flotte nye lokaler. Anonymkode: 277c6...d35
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Offentlig/statlig, men jeg har i grunn ingen jobber i privat sektor å sammenligne med, ut over noen småjobber som ungdom/skoleelev, som ikke er sammenlignbar. Begynte i offentlig sektor, statlig kontorjobb, rett etter endt utdanning og har vært der siden. Har veldig fin arbeidstid med sommertid, fleksitid og betalt lunsjpause. All reisetid er betalt (avspasering). Kan ta ulønnet omsorgspermisjon for barn med full opptjening inntil 4 år. Vi får kaffe & te. Vil si jeg verken har veldig god eller dårlig lønn, god nok hvertfall. Trygg jobb. Interessante arbeidsoppgaver. Anonymkode: 86730...e96
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Offentlig. Vil aldri tilbake til privat, pga har mistet jobben 2 ganger i det private tidligere. Har det gullfint der jeg er nå. Får kaffe/te, gratis julebord, betalt lunsjpause, kantine, sosialt.. og arbgiver betaler inn 20% prosent til pensjon. Så her blir jeg. 😊 Anonymkode: dd82e...e2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå