Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man kutte kontakt med en forelders søsken som ønker nær kontakt, men ønsket om relasjon er ikke gjensidig?

Vedkommende har hatt langvarig depresjon, et anstrengt forhold til samtlige i vår lille slekt over lang tid, stort behov for å "tømme seg" for folk om sine problemer hele tiden - men vil likevel bare alt godt. Utfordringen har vært at om jeg gir en hånd så blir jeg helt slukt. Vedkommende har lite annen familie og venner mens jeg har veldig mange andre jeg heller ønsker å tilbringe tid men enn denne personen. Jeg har i årevis opprettholdt men begrenset kontakten med hvite løgner og unnskyldninger og gradvis trappet ned kontakten men jeg klarer ikke å bryte relasjonen helt fordi det vil såre denne personen. 

- Hvor mye skal man tåle for å opprettholde en ensidig relasjon? 

- Er det egoistisk å holde relasjonen gående selv om jeg gruer meg til Facetime/treff osv og bare tanken på å forholde meg til vedkommende tapper meg for energi.

Anonymkode: 2fe4f...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke din oppgave å ta vare på andres følelser. Si rett ut at du ikke orker kontakt. 

Anonymkode: 38fac...767

• Liker 3
Skrevet

Hør på SinnSyn sin podcast-episode om energityver / venner som stjeler energien din. Tror den er lagt ut nå nylig, husker ikke navnet. Der står det litt om slike.

Og ja, jeg støtter deg 150% på å kutte kontakten med denne personen. Denne relasjonen er rett og slett skadelig for deg!

Anonymkode: fbc6f...478

• Liker 2
Skrevet

Synes det er innafor, man må tenke på seg selv først. Om dette gjør deg psykisk utmattet så må du bare la være selvom det er nær relasjon

Jeg hadde et søsken jeg bare måtte kutte ut kontakt med for en periode, siden hun alltid var så dramatisk og skulle lage så stor oppstandelse av alt som var, det tok på meg også mentalt når det alltid skulle være krangel som om vi var 10 år

Det ordnet seg etter et halvt år så har vi fått kontakten igjen, å det er ikke sånn lenger (kanskje hun reflekterte over seg selv)

så ja synes det er innafor. Sett din psyke først!

Anonymkode: 587d3...e1e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kuttet kontakten med flere i familien, noen naboer, tidligere venninne..., jeg ble sliten, og fikk et negativt tankekjør av å være i kontakt med disse menneskene. Enten at alt skal være på deres premisser, eller å høre på masse drama, og historier som jeg bare blir sliten av. Eller at tilliten var borte, og det var noe som skurret i hele relasjonen.  Jeg har ikke nok overskudd til å være sammen med de.. Åhh, blir sliten bare av å tenke på det😣

Anonymkode: 4873f...000

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kuttet kontakten med flere i familien, noen naboer, tidligere venninne..., jeg ble sliten, og fikk et negativt tankekjør av å være i kontakt med disse menneskene. Enten at alt skal være på deres premisser, eller å høre på masse drama, og historier som jeg bare blir sliten av. Eller at tilliten var borte, og det var noe som skurret i hele relasjonen.  Jeg har ikke nok overskudd til å være sammen med de.. Åhh, blir sliten bare av å tenke på det😣

Anonymkode: 4873f...000

jeg har gjort det samme. er såpass syk at jeg sliter med å forholde meg til dramatiske mennesker i offerrollen😐

men opplever en som nekter å gi slipp/moderere seg. selv om jeg har forklart opp og ned i mente hvordan den tette kontakten påvirker meg negativt. en tlf i ny og ne hadde vært koselig. men å starte og avslutte dagen med hva denne personen tenker på, er bare slitsomt. har vel egentlig bare gitt opp. svarer på noen av mld for å ikke være kaldere enn is, samtidig som jeg jobber med å distansere meg😌

Anonymkode: 6a7d4...c96

Skrevet

Uff, så trasig.. skjønner godt du ikke gidder. Er vel en grunn til at vedkommende ikke har så mange, han spiser opp folk og de klarer ikke mer. Du må sette grenser for ditt liv, og det kan du gjøre selv om han blir såret. 
han må lære seg å regulere seg. 
min venninne er selvsentrert, 90% handler om henne og hennes problemer, jeg er hobby psykolog og får aldri muligheten til å åpne meg.. for hun er ikke interessert. 
veldig lite kontakt, kun når jeg ønsker. Hun spiser opp folk og da trenger folk pauser 

Skrevet
Sunnys skrev (8 timer siden):

Uff, så trasig.. skjønner godt du ikke gidder. Er vel en grunn til at vedkommende ikke har så mange, han spiser opp folk og de klarer ikke mer. Du må sette grenser for ditt liv, og det kan du gjøre selv om han blir såret. 
han må lære seg å regulere seg. 
min venninne er selvsentrert, 90% handler om henne og hennes problemer, jeg er hobby psykolog og får aldri muligheten til å åpne meg.. for hun er ikke interessert. 
veldig lite kontakt, kun når jeg ønsker. Hun spiser opp folk og da trenger folk pauser 

synes det er helt utrolig at slike personer klager på at de er ensomme. de spiser jo opp alle rundt seg! jeg kuttet kontakten med en psykisk syk veninne, da jeg ikke orket timevis i tlf nesten daglig. bedre hun får hjelp av profesjonelle😌men hun er unnskyldt, da hun er svært syk. har andre mer oppegående som er vel så slitsomme😏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

synes det er helt utrolig at slike personer klager på at de er ensomme. de spiser jo opp alle rundt seg! jeg kuttet kontakten med en psykisk syk veninne, da jeg ikke orket timevis i tlf nesten daglig. bedre hun får hjelp av profesjonelle😌men hun er unnskyldt, da hun er svært syk. har andre mer oppegående som er vel så slitsomme😏

Skjønner deg godt. Hadde også ei venninne som ringte daglig, og alt handler om henne og livet som var så fælt å leve. I lengden tæret dette på og det spiste av tiden av familien min og med barna, så jeg kuttet henne ut.. hun ble lei seg, sint osv. men jeg maktet ikke mer 

Skrevet

Jeg tenker at du ikke trenger å kutte kontakten helt, men sette tydelige grenser. Ikke ta tlf hver gang vedkommende ringer, si du er opptatt og ikke har tid til å prate så mye. Du kan også ta det opp på en hyggelig måte at du har en del gående i livet ditt akkurat nå og derfor må prioritere deg selv en periode. Blir vedkommende sur fordi du står opp for deg selv og setter grenser så får du heller vurdere å kutte helt

Anonymkode: d6a31...45d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at du ikke trenger å kutte kontakten helt, men sette tydelige grenser. Ikke ta tlf hver gang vedkommende ringer, si du er opptatt og ikke har tid til å prate så mye. Du kan også ta det opp på en hyggelig måte at du har en del gående i livet ditt akkurat nå og derfor må prioritere deg selv en periode. Blir vedkommende sur fordi du står opp for deg selv og setter grenser så får du heller vurdere å kutte helt

Anonymkode: d6a31...45d

er det innenfor å si at man ikke ønsker mer enn en samtale per mnd? de tar stort sett to-tre timer...og at man ikke ønsker mld gjennom hele dagen?🙈

Skrevet
On 12/16/2020 at 10:57 AM, AnonymBruker said:

men opplever en som nekter å gi slipp/moderere seg. selv om jeg har forklart opp og ned i mente hvordan den tette kontakten påvirker meg negativt. 

Er man i en sånn situasjon så handler det ikke om at de "nekter å gi slipp/moderere seg", men at man ikke finner veien dit man vil. Men jeg skjønner veldig godt poenget, ville bare presisere dette.

Jeg har vært en sånn person selv, og har mistet de fleste vennene jeg hadde, samtidig som jeg også vet godt hvordan det er å være på den andre siden. Det er ikke lett for noen av partene. Synd at det for noen skal være så vanskelig å finne veien til et lykkelig liv, spesielt om man vet teorien bak det, men man bare ser det ikke selv. 😞 

Anonymkode: 40dd5...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er det innenfor å si at man ikke ønsker mer enn en samtale per mnd? de tar stort sett to-tre timer...og at man ikke ønsker mld gjennom hele dagen?🙈

Det synes jeg absolutt. Og det bør være innafor å avslutte samtalen etter en time eller en halvtime også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 18.21):

Selvsagt! Jeg har selv lagt begrensinger på en relasjon som ødela meg. Etter kontakt med vedkommende lå jeg med hodepine resten av dagen og fikk ikke sove om kvelden. Vi er nødt til å  prioritere egen helse, det er ingen andre som gjør det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei sånn i omgangskretsen min som er upraktisk å kutte kontakten helt med siden vi møtes mye i familiære sammenkomster. Er i tillegg glad i henne. 

Men hvertfall, det var veldig mye fra henne i starten. Tenkte ikke så mye over det først, men så begynte hun å klage på at jeg virket uengasjert, at hun ble såra av at jeg ikke hadde svart på det og det osv. Var ikke klar over det i det hele tatt for det har aldri vært noen som har klaget på meg rundt sånne ting. Så Da skjerpet jeg meg litt, for hennes skyld,  men det var fremdeles ikke godt nok. 

Hun sliter med sitt og kan være veldig negativ til tider, noe som sliter meg ut. Hun prater også mye mer enn hva jeg gjør. 

Jeg måtte rett og slett sette meg ned med henne og fortelle henne at hun må huske vi er veldig forskjellige. At jeg ikke svarer bekreftende på alt hun sender (også ting som ikke krever svar, men som hun tydeligvis må ha en bekreftelse på i form av emoji, "enig", "den er grei" osv - betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg er bare ikke typen til det. Fortalte henne også at jeg ikke har tid eller ork til å møtes så ofte. Ikke fordi jeg mistrives i hennes selskap men fordi jobb og familie spiser opp mye av tiden min og jeg trenger å få slappet av når jeg kan. Jeg har også mine egne problemer som jeg nødvendigvis ikke har lyst til å dele med henne men som gjør at jeg har nok med meg selv og mine. 

Hun ble litt snurt når jeg fortalte det, visste vel ikke helt hva hun skulle si. Men jeg synes jeg fikk sagt det på en fair måte. 

Fremdeles er det mye mld fra henne, og mye syting. Og hun kommer med små stikk når vi treffes, som liksom skal gi meg dårlig samvittighet. Passiv aggressiv. Av typen "vi ses vel ikke før om 2-3 år igjen vi nå da?😅", men jeg lar det ikke gå inn på meg. Jeg er flink til å engasjere meg og stille spm til henne, være hyggelig og vise at jeg bryr meg når vi først møtes, og det er for det meste det jeg orker å bruke av energi på henne nå. 

Tror du må bestemme deg for om du orker å stå i det, om du skal prøve å lage litt avstand eller om det blir for mye for deg uansett og kutte helt. Hvis du avslutter kontakten så for all del ikke ghost. Vær saklig og hyggelig og fortell ting som det er. 

Anonymkode: 4245d...013

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 21.48):

Kan man kutte kontakt med en forelders søsken som ønker nær kontakt, men ønsket om relasjon er ikke gjensidig?

Vedkommende har hatt langvarig depresjon, et anstrengt forhold til samtlige i vår lille slekt over lang tid, stort behov for å "tømme seg" for folk om sine problemer hele tiden - men vil likevel bare alt godt. Utfordringen har vært at om jeg gir en hånd så blir jeg helt slukt. Vedkommende har lite annen familie og venner mens jeg har veldig mange andre jeg heller ønsker å tilbringe tid men enn denne personen. Jeg har i årevis opprettholdt men begrenset kontakten med hvite løgner og unnskyldninger og gradvis trappet ned kontakten men jeg klarer ikke å bryte relasjonen helt fordi det vil såre denne personen. 

- Hvor mye skal man tåle for å opprettholde en ensidig relasjon? 

- Er det egoistisk å holde relasjonen gående selv om jeg gruer meg til Facetime/treff osv og bare tanken på å forholde meg til vedkommende tapper meg for energi.

Anonymkode: 2fe4f...57c

Dette er en utfordring som jeg selv har slitt med.

Hadde en kompis for flere år siden som har store utfordringer, og som spiste meg opp fullstendig når vi hadde kontakt. Jeg kuttet ut kontakten gradvis, men har møtt han tilfeldig noen ganger senere, og da maser han alltid om å treffes.

Jeg vil ikke dette, og kommer alltid med dårlige unnskyldninger om at jeg ikke har tid osv. Fordi jeg vet at det vil såre om jeg forteller at jeg ikke vil ha kontakt.

Anonymkode: cecb4...ef1

Skrevet

Du må snakke med vedkommende først og ikke bare kutte. Hva om de tar seg sammen og får et problemfritt liv og lever og har bra? Vil du ikke angre og savne hennes positive sider da? 

Ei venninne av meg kuttet ut sin bestevenninne fordi hun hadde så mange probelmer. 2 år etterpå hadde denne bestevenninnen med alle problemene fått livet på stell med hus, mann, jobb, god økonomi og livet var en drøm😁 Denne bestevenninna som hadde masse problemer tidligere hadde ofte vennekvelder, arrangerte fester og venninna mi angret så mye på at hun ditchet henne. Det var ikke bare bare å komme krypende tilbake heller fordi hun orka ikke hun🙈

Anonymkode: 1097e...5ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2020 den 12.25):

Selvsagt! Jeg har selv lagt begrensinger på en relasjon som ødela meg. Etter kontakt med vedkommende lå jeg med hodepine resten av dagen og fikk ikke sove om kvelden. Vi er nødt til å  prioritere egen helse, det er ingen andre som gjør det!

Fullstendig enig.

Skjønner meg ikke på de som mener man alltid må beholde relasjoner bare fordi man har slektskap i blodet.

Anonymkode: f92e6...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fullstendig enig.

Skjønner meg ikke på de som mener man alltid må beholde relasjoner bare fordi man har slektskap i blodet.

Anonymkode: f92e6...064

men hva gjør man når man har gitt beskjed om at det er for mye og intenst, og at man får hodepine, problem med søvn, blit irritabel og sinna. men vedkommende henger på. lar ofte være å svare/gi respons, men ingenting hjelper. det er ikke sånn at jeg hater vedkommende og tenker å blokkere, men vil heller minimere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...