AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Babyen er 15 dager gammel. Hun blir ammet hele dagen og om natten også. Om dagen vil hun ofte ligge inntil brystet og vil bare bli ammet. Føler som om hun ikke blir mett og om natta hender det at hun ikke vil sove og da gir jeg henne Nan melk som hun drikker og sover godt i 3-4 timer. Gir jeg henne ikke nan melk da vil hun våkne annenhver time. Saken er at jeg fullammer henne. Bortsett fra den ene flasken hun får om natten. Problemetner at hun er forstoppet. Hun bæsjer etter 2-3 dager. Og avføringen er også litt hard. Jeg hadde hørt at de barna som får morsmelk blir ikke forstoppet. Skjønner ikke hvorfor babyen min er forstoppet.. Itillegg har hun vært veldig sår nedentil. Brukte inotyol så det går mye bedre nå. Men skjønner ikke hvorfor hun er så forsroppet. Trodde det er pga den ene flasken hun får om natten. Så vi ga henne ikke nan melk på natt til lørdag og natt til søndag. Men det hjalp ikke.bæsje rutinen er som før Anonymkode: 82a6c...a47
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Det kan fort være den éne flasken som gir forstoppelse. Kveldsuro og hypping kvelds/natt-amming er HELT normalt og skyldes ikke lite melk som mange tror. Det handler ofte mer om mange inntrykk, uro og behov for mammakos - babyen bruker pupp til mye mer enn mat. Den er kos, trygghet, trøst, smertelindring osv. Amming annenhver time er ikke feil eller unormalt heller, det at babyer spiser hver 3-4 time er bare en gammel myte. Etter min erfaring bruker sånne ting noen dager på å komme ut av kroppen. Når jeg gir min sønn enkelte matvarer, kan han være forstoppet i to tre dager før det plutselig går over. Hvordan var avføringen etter dere kuttet nan? Fortsatt hard? Det er nemlig heller ikke unormalt at fullammede babyer ikke bæsjer hver dag, min helsesøster sa det kunne gå 7-10 dager før de ble bekymret. Dersom avføringen er hard blir jo situasjonen en annen. Anonymkode: 09d4a...7b5 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 At en på 15 dager våkner annen hver Tine for mat på natten er helt normalt. Ville kutte ut mme. Anonymkode: 6eef2...142 7
Sokkar Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Jeg ligger nå med en 4 mnd gammel baby på puppen, dette er min tredje. Til tider har jeg følt at jeg hadde han på puppen 24/7.. Har tenkt at han har trengt meir melk enn jeg kunne gi han, fordi han har trengt puppen så ofte. Mannen prøvde seg på trilleturer, men ville helst ha melk med i tilfelle fordi vi aldri visste når han spiste og når han trengte nærhet. Men som sagt, nå er han 4 mnd.. Prøver jeg å gi han pupp når han er mett, så vrir han seg bort 😂 altså, han kan ikke demonstrere det tydeligere at han IKKE vil ha, på tross av at han gråter. På fredag ammet jeg han 9.30-9.45, og neste måltid var i 14 tiden. I begynnelsen kunne det jo gå 15 minutter i mellom.... Les om 4. Trimester, kutt ut nan, og se på min historie som en trøst om at det går over. Mine to første var ikke så ekstreme på denne ammingen. En 15 dager gammel baby er "programert" til å henge på puppen. Det er det tryggeste og fineste som finnes for babyen din ❤️ Har du forresten vurdert samsoving? 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Babyen er 15 dager gammel. Hun blir ammet hele dagen og om natten også. Om dagen vil hun ofte ligge inntil brystet og vil bare bli ammet. Føler som om hun ikke blir mett og om natta hender det at hun ikke vil sove og da gir jeg henne Nan melk som hun drikker og sover godt i 3-4 timer. Gir jeg henne ikke nan melk da vil hun våkne annenhver time. Saken er at jeg fullammer henne. Bortsett fra den ene flasken hun får om natten. Problemetner at hun er forstoppet. Hun bæsjer etter 2-3 dager. Og avføringen er også litt hard. Jeg hadde hørt at de barna som får morsmelk blir ikke forstoppet. Skjønner ikke hvorfor babyen min er forstoppet.. Itillegg har hun vært veldig sår nedentil. Brukte inotyol så det går mye bedre nå. Men skjønner ikke hvorfor hun er så forsroppet. Trodde det er pga den ene flasken hun får om natten. Så vi ga henne ikke nan melk på natt til lørdag og natt til søndag. Men det hjalp ikke.bæsje rutinen er som før Anonymkode: 82a6c...a47 Jeg ville sluttet med nan og bare funnet meg i at hun våknet hver halvannen time. De skal egentlig bæsje minst 1 gang daglig frem til 6 uker, så tipper som andre her har skrevet at det er nan. Det med hyppig oppvåkning er bare sånn det er den perioden, og det går over. Jeg husker jeg følte noen netter var helt tortur, men det følger dessverre med. Du får ta igjen søvn når hun har en lengre dupp dagtid. Anonymkode: 02653...bb9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #6 Skrevet 9. desember 2020 Som andre har skrevet så kan nok flasken med nan påvirke i litt tid, og at babyen vil ha mat "hele tiden" de første månedene betyr ikke i seg selv for lite melk. Hvis babyen ellers legger godt på seg, er i god form og tisser. Jeg har akkurat selv erfart at selv om fullammede babyer egentlig skal ha avføring minst en gang om dagen, er det ikke alle som har det. Hos min kunne det det gå opp mot en uke mellom bæsjebleiene helt fra fødsel. Fordi hun har fulgt vekstkurven sin, og er i god form på alle andre måter, ble det konkludert med at det var normalt for henne. Med litt større fullammede babyer er det like vanlig med flere dager mellom hver bæsj som med flere om dagen. Men siden din er så liten enda, ville jeg snakket med helsestasjon eller lege om det. Vi var på ekstra vekstkontroller, men hos oss var det altså ikke noe galt utover at det var plagsomt fordi babyen hadde mageknip de siste dagene før bæsjen kom. Anonymkode: 49a06...9e8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Babyen er 15 dager gammel. Hun blir ammet hele dagen og om natten også. Om dagen vil hun ofte ligge inntil brystet og vil bare bli ammet. Føler som om hun ikke blir mett og om natta hender det at hun ikke vil sove og da gir jeg henne Nan melk som hun drikker og sover godt i 3-4 timer. Gir jeg henne ikke nan melk da vil hun våkne annenhver time. Saken er at jeg fullammer henne. Bortsett fra den ene flasken hun får om natten. Problemetner at hun er forstoppet. Hun bæsjer etter 2-3 dager. Og avføringen er også litt hard. Jeg hadde hørt at de barna som får morsmelk blir ikke forstoppet. Skjønner ikke hvorfor babyen min er forstoppet.. Itillegg har hun vært veldig sår nedentil. Brukte inotyol så det går mye bedre nå. Men skjønner ikke hvorfor hun er så forsroppet. Trodde det er pga den ene flasken hun får om natten. Så vi ga henne ikke nan melk på natt til lørdag og natt til søndag. Men det hjalp ikke.bæsje rutinen er som før Anonymkode: 82a6c...a47 Stemmer ikke helt. De barna som KUN får morsmelk blir ikke forstoppet (og hvis de blir det er det et varseltegn). Din baby får ikke kun morsmelk, (så hun er egentlig ikke fullammet heller), og kan da bli forstoppet. Ellers høres det veldig normalt ut med så mye amming i starten. Magen er knøttliten og morsmelk er lett fordøyelig, så de trenger gjerne mat ofte. Etter mekoniumet kan de også ha lite avføring, siden omtrent all melken blir tatt opp. Det tar også tid før melkeerstatningen er ute av systemet, så du må nok vente flere dager. Anonymkode: 1fa7d...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Det er om de kun får morsmelk de, i teorien, ikke blir forstoppet. Men 2-3 dager er ikke å være forstoppet, da. Anonymkode: d091f...bab
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 1. Du fullammer ikke. 2. Det er vanlig med så mye amming. 3. Barn på mm kan fint gå en uke uten avføring. Anonymkode: 69177...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå