Becky Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Det som er klistret på forsidene av VG og NRK nyhetene er om «de rikeste i Norge», «disse tjente mest» , «fordoblet inntekt» , «så mye tjener statsministeren». Altså! Jeg blir helt sjokkert. Jeg bor i utlandet og dette hadde aldri kommet på forsiden av de nasjonale nyhetene, spesielt ikke de seriøse. Er det da så rart at nordmenn er så innmari opptatt av status, størst hus, finest jobb, beste nabolag etc? Ikke nok med det, så er det så mange som sliter i disse tider, familier, gamle etc. Er jeg den eneste som deler disse tankene? j26 7
Gjest someone_here Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Becky skrev (1 time siden): Det som er klistret på forsidene av VG og NRK nyhetene er om «de rikeste i Norge», «disse tjente mest» , «fordoblet inntekt» , «så mye tjener statsministeren». Altså! Jeg blir helt sjokkert. Jeg bor i utlandet og dette hadde aldri kommet på forsiden av de nasjonale nyhetene, spesielt ikke de seriøse. Er det da så rart at nordmenn er så innmari opptatt av status, størst hus, finest jobb, beste nabolag etc? Ikke nok med det, så er det så mange som sliter i disse tider, familier, gamle etc. Er jeg den eneste som deler disse tankene? j26 Har sett slike nyheter i alle landet jeg har bodd i. Alle vil bo komfortabelt og ha makt.
Drizzt Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Jeg som utenlandsk opplevde også et minikultursjokk da jeg flyttet hit og oppdaget at så mye info om folk står offentlig ute. For eksempel inntekt og formue, ikke minst telefonnummer og adresse. Jeg tenkte ''har folk her ikke privatliv?'' Altså - hvorfor skal noen bry seg om hvor mye naboen tjener og har i formue? Jeg tror ikke jeg noensinne kommer til å forstå denne delen av den norske kulturen. 2
Snefriid Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Vel vel. Det kommer jo an på hva slags aviser du leser? VG og Dagbladet er vel mer som sladreblader å regne? 2
Meg.no Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Offentliggjøring av skattelister startet allerede på midten av 1800-tallet. Det har gjennom historien blitt sett på som en viktig forutsetning for at folk skal kunne ha tillit til det norske skattesystemet. Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. (uten at jeg er positiv til publisering av listene selv..) 3
Drizzt Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Meg.no skrev (19 minutter siden): Offentliggjøring av skattelister startet allerede på midten av 1800-tallet. Det har gjennom historien blitt sett på som en viktig forutsetning for at folk skal kunne ha tillit til det norske skattesystemet. Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. (uten at jeg er positiv til publisering av listene selv..) Åpenhet rundt skattetall bidrar også til å utsette bemidlede personer for kriminalitet når det er kjent hvor mye penger de har.
Becky Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2020 Meg.no skrev (25 minutter siden): Offentliggjøring av skattelister startet allerede på midten av 1800-tallet. Det har gjennom historien blitt sett på som en viktig forutsetning for at folk skal kunne ha tillit til det norske skattesystemet. Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. (uten at jeg er positiv til publisering av listene selv..) Det er en ting å offentlig-gjøre skattelistene men en annen å klistre alle forsider med formuen til de «rike», til og med NRK 2
Becky Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2020 Snefriid skrev (45 minutter siden): Vel vel. Det kommer jo an på hva slags aviser du leser? VG og Dagbladet er vel mer som sladreblader å regne? Vel, NRK nyheter også , som skal være rikskanalen vår.
Becky Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2020 Drizzt skrev (51 minutter siden): Jeg som utenlandsk opplevde også et minikultursjokk da jeg flyttet hit og oppdaget at så mye info om folk står offentlig ute. For eksempel inntekt og formue, ikke minst telefonnummer og adresse. Jeg tenkte ''har folk her ikke privatliv?'' Altså - hvorfor skal noen bry seg om hvor mye naboen tjener og har i formue? Jeg tror ikke jeg noensinne kommer til å forstå denne delen av den norske kulturen. Helt enig med deg, det er en spesiell del av den norske kulturen. 1
Becky Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2020 Meg.no skrev (29 minutter siden): Offentliggjøring av skattelister startet allerede på midten av 1800-tallet. Det har gjennom historien blitt sett på som en viktig forutsetning for at folk skal kunne ha tillit til det norske skattesystemet. Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. (uten at jeg er positiv til publisering av listene selv..) Den er jeg helt med på, å offentliggjøre skattelistene. Men hvorfor så voldsomt fokus på dette i mediene? Hvorfor er det klistret på alle forsider i dag morges? Vi har virkelig så lite å skrive om i Norge at det må forsidene? Hvorfor skal vi bry oss om hvor mye Therese Johaug, Erna Solberg og Kygo tjente dette året? 🙈 Jeg fatter ikke fascinasjonen. Virkelig 3
solmåneogstjerner Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 Du trenger ikke å skjemmes for å være norsk. Men jeg er helt enig med deg, det er slitsomt å lese nettaviser i perioden skattelistene kommer. Det er liksom omtrent ikke annet som skjer i landet/verden? Det interesserer meg midt i ræva hva den og den tjente i fjor. Eneste gangen det er nyttig er hvis det går mot noe de har sagt eller gjort. Mottatt støtte for et eller annet urettmessig f eks. Ellers ikke. 1
Muskath Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 Jeg skammer meg ikke over å være norsk, men synes det er veldig unødvendig å skrive om inntekten til folk i avisene. Er ikke interessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå