Gå til innhold

Sykepleieruniformene i Storbritannia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

Lol, hvorfor?

Det måtte selvsagt vært praktiske og komfortable kjoler, med bra lengde så man følte seg komfortabel med å bøye og tøye i det daglige arbeidet. Synes bare de buksene er så fæle i størrelsen, alt for lange i beina og alt for stor i livet om man må opp i størrelse pga brede hofter.

Anonymkode: e9dce...188

Har du både gått i kjole med den omtalte passformen, og jobbet med sengeliggende pasienter? 

Isåfall vet du også at det ville vært uhorvelig upraktisk 

Anonymkode: e956d...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg gikk på spl kjole for litt over 20 år siden, så var det kjoler på skolen. Helt grusomt. Passet ingen, måtte ha nylonstrømpebukser til. Ikke snakk om når du skulle nøye deg tusen ganger om dagen😜. Glad for dagens pysj i forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nårjeg begynte å jobbe hadde vi faktisk kjoler. De var som en lengre variant av de overdelene vi nå bruker. Det verste var at man alltid måtte ha strømpebukse under...

Spoler du enda 20-30 år tilbake hadde hver skole sin uniform. De var stilige, men upraktiske og tok tid å få på. Pluss hette... grøss. Det hørte også ytterplagg med, cape.

De gamle sykepleierne var enormt stolte av uniformene sine. Det var rundt 1970 de ble utfaset, mye i tråd med den politiske utviklingen da. Alt som smakte av gammel tradisjon ble uglesett av de nye studentene. Vi skulle være like...

Glad vi har bukser, men enig i at det ikke er noe pent. Arbeidstøyet er for kaldt om vinteren og for varmt om sommeren. Stort problem for hjemmetjenesten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De britiske sykepleierne får lov til å gå i bukse også altså. Men mange velger kjole ser jeg. Noen har knelange kjoler og andre litt ned på leggen. Ofte med bomullstrømpebukse under. Jeg syns det er fint at de kan velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En ting jeg ikke liker med de hvite uniformene OUS har hvertfall er den kjempesynlige størrelseslappen på brystet. Jada alle kan jo se kroppsformen vår uansett men det er ikke noe gøy å være den eneste med knallrød eller sort lapp (L og XL) når alle andre har gul.

Anonymkode: 7575d...2b1

Jeg henger bare ID-kortet mitt foran merkelappen på lomma og ingen ser at jeg er den eneste avdelingen med lilla. 

Anonymkode: 0e1e8...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åja, men da så. Ingen av de ekte grisene her inne påpeker at de er griser heller, så vet ikke hvor du drar det resonnementet fra, i hvert fall.

Det ene utelater ikke det andre.

Anonymkode: cc742...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det ene utelater ikke det andre.

Anonymkode: cc742...893

Okii, tro hva du vil 🤗

mercury_ skrev (15 timer siden):

De britiske sykepleierne får lov til å gå i bukse også altså. Men mange velger kjole ser jeg. Noen har knelange kjoler og andre litt ned på leggen. Ofte med bomullstrømpebukse under. Jeg syns det er fint at de kan velge. 

Ja, det er da vel en grunn til at mange velger det? Dessuten mener jeg ikke at vi skal fase ut pysjeuniformene på noen måte, men det hadde jo vært kult om kjole var en valgmulighet! Er helt med på den praktiske biten altså, men det går da an å gjøre en kjole praktisk? Jeg hadde vært interessert i å prøve, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er stil og klasse der borte. I motsetning til her i Norge :( 

Anonymkode: bd036...db9

Det er så forskjellig, men generelt er de vel hakket mer tradisjonelle der borte, ja. Det finnes fordeler og ulemper med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 22.45):

En ting jeg ikke liker med de hvite uniformene OUS har hvertfall er den kjempesynlige størrelseslappen på brystet. Jada alle kan jo se kroppsformen vår uansett men det er ikke noe gøy å være den eneste med knallrød eller sort lapp (L og XL) når alle andre har gul.

Anonymkode: 7575d...2b1

Jeg jobber i OUS, og er ganske sikker på at omtrent ingen andre enn de som bruker rundt samme størrelse som deg vet hvilken størrelse det er. Jeg selv vet bare hva gul, grønn og blå er, fordi jeg selv har vært innom de størrelsene.

Anonymkode: 104ce...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 20.00):

I disse covid-tider hender det at det er covid-saker fra britiske sykehus i media, med bilde av kjoleuniformer på sykepleiere/andre helsearbeidere. Jeg er ikke en gammel gris som er ute etter noe snasent å se på, men en ung kvinne som har litt erfaring fra å jobbe på sykehjem, og med et lite opphold på sykehus bak meg. Selv tror jeg at jeg hadde følt meg mye freshere og kvikkere på jobb i en kjoleuniform (sett at passformen var god), enn i helhvit tunika og ubehagelig, posete helsebukse, som egentlig ikke engang føles særlig praktisk. Hvorfor har vi ikke sånn kjoleuniform som et alternativ i Norge?

Du er garantert mann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er kanskje litt gammeldags, men samtidig er det litt interessant og kult også? Så annerledes enn vi har det her. Blir rett og slett litt fascinert, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (Akkurat nå):

Du er garantert mann.

Jeg sier som jeg sa til en annen: tro hva du vil. Kvinner kan tydeligvis ikke mene det jeg mener her inne 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...