Gå til innhold

Sykepleieruniformene i Storbritannia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I disse covid-tider hender det at det er covid-saker fra britiske sykehus i media, med bilde av kjoleuniformer på sykepleiere/andre helsearbeidere. Jeg er ikke en gammel gris som er ute etter noe snasent å se på, men en ung kvinne som har litt erfaring fra å jobbe på sykehjem, og med et lite opphold på sykehus bak meg. Selv tror jeg at jeg hadde følt meg mye freshere og kvikkere på jobb i en kjoleuniform (sett at passformen var god), enn i helhvit tunika og ubehagelig, posete helsebukse, som egentlig ikke engang føles særlig praktisk. Hvorfor har vi ikke sånn kjoleuniform som et alternativ i Norge?

Anonymkode: e9dce...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert mye billigere for sykehusene  å bare ha unisexuniformer. 

Anonymkode: 291fe...556

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette skulle vært et alternativ måtte man i alle fall hatt bukse under kjolen. 
Som ansatt i helsevesenet grøsser jeg ved tanken på hva man utsetter egne ben for om man går utildekket - blod, kroppsvæsker, oppkast osv. 
Dårlig mtp. smittevern også

Anonymkode: db0a7...339

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er upraktisk kanskje. Jobben består jo i mer enn å stå rett opp og ned, det er mye bøy og tøy i løpet av en dag. Det hadde vært utrolig stressende å hele tiden passe på at ikke hele rompa viste hver gang man måtte bøye seg ned eller være med på forflytning av en pasient.

Anonymkode: 9181b...cfe

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom dette skulle vært et alternativ måtte man i alle fall hatt bukse under kjolen. 
Som ansatt i helsevesenet grøsser jeg ved tanken på hva man utsetter egne ben for om man går utildekket - blod, kroppsvæsker, oppkast osv. 
Dårlig mtp. smittevern også

Anonymkode: db0a7...339

Helt enig. Har jobbet et sted der vi brukte en slags kjole, og det var så til de grader upraktisk. Takke meg til de posete dressene! 

Anonymkode: 9d1e5...8f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faktisk elsker de buksene! Føles ut som å gå med pysj på jobb :)

Liker å gå med kjole på privaten, men ville aldri valgt det i jobbsammenheng på et sykehus. 

Anonymkode: b33fd...5a4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tørna om jeg måtte jobbe i kjole. Det hadde vært grunn for meg til å slutte. Elsker uniformsbuksene vi har, de er kjempe behagelige. 

Anonymkode: 7ad29...514

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt vel upraktisk når en skal gjøre HLR på en stanspasient kanskje?

Anonymkode: 841d2...559

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I disse covid-tider hender det at det er covid-saker fra britiske sykehus i media, med bilde av kjoleuniformer på sykepleiere/andre helsearbeidere. Jeg er ikke en gammel gris som er ute etter noe snasent å se på, men en ung kvinne som har litt erfaring fra å jobbe på sykehjem, og med et lite opphold på sykehus bak meg. Selv tror jeg at jeg hadde følt meg mye freshere og kvikkere på jobb i en kjoleuniform (sett at passformen var god), enn i helhvit tunika og ubehagelig, posete helsebukse, som egentlig ikke engang føles særlig praktisk. Hvorfor har vi ikke sånn kjoleuniform som et alternativ i Norge?

Jeg begynner å tvile litt på det der... 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner å tvile litt på det der... 

Lol, hvorfor?

Det måtte selvsagt vært praktiske og komfortable kjoler, med bra lengde så man følte seg komfortabel med å bøye og tøye i det daglige arbeidet. Synes bare de buksene er så fæle i størrelsen, alt for lange i beina og alt for stor i livet om man må opp i størrelse pga brede hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke liker med de hvite uniformene OUS har hvertfall er den kjempesynlige størrelseslappen på brystet. Jada alle kan jo se kroppsformen vår uansett men det er ikke noe gøy å være den eneste med knallrød eller sort lapp (L og XL) når alle andre har gul.

Anonymkode: 7575d...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skrapa for små nok størrelser så føles det som å gå i kjole. 

Buksene er jeg avhengige av å brette opp og stramme strikken på. Er ellers behagelige nok, men kunne tenkt meg flere størrelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og størrelsene spesielt på buksene varierer noe helt enormt!! Har opplevd noen ganger at jeg knapt får buksene over hofta og må ha de øverste knappene åpne, mens dagen etter er buksene så store at jeg vasser i dem.

Selvsagt sjekker jeg at det faktisk er riktig størrelse altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og størrelsene spesielt på buksene varierer noe helt enormt!! Har opplevd noen ganger at jeg knapt får buksene over hofta og må ha de øverste knappene åpne, mens dagen etter er buksene så store at jeg vasser i dem.

Ja, samme her! Det finnes så mange varianter av noe som skal være samme størrelse, utrolig travelt om man har tatt av buksa og må ut i gangen og hente ny bukse fordi det som tilsynelatende var medium egentlig ikke passet noen større enn xs :rope:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh ja! Når jeg jobbet på sykehus slet jeg skikkelig med buksene! Endte opp med å ha hyssing liggende i skapet hvis jeg traff på ei bukse som var ekstra vid 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er falske nyheter. Hvis du ikke var en gris, hadde du ikke påpekt at du ikke var en gris. Dermed kan vi være temmelig sikre på at du er en gris.

Anonymkode: cc742...893

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er falske nyheter. Hvis du ikke var en gris, hadde du ikke påpekt at du ikke var en gris. Dermed kan vi være temmelig sikre på at du er en gris.

Anonymkode: cc742...893

Åja, men da så. Ingen av de ekte grisene her inne påpeker at de er griser heller, så vet ikke hvor du drar det resonnementet fra, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett de bildene, og synes at de er mye finere enn de som brukes i Norge. Alt er så sterilt og anonymt når du kommer på et sykehus i fra før. Mye finere å bli møtt av kjoler og litt mer freshere tøy. Selvfølgelig der det er praktisk mulig. Eneste man kan sette preg på i Norge er å personalisere med kule sokker. Men mange velger å være helt anonyme og sterile der også 😕

Anonymkode: 7546c...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo brukt kjoler i Norge inntil for et par tre tiår siden, alle jeg jobber med som jobbet i kjole hatet det. Nylonstrømper de alltid måtte huske å ha nok av, og ikke minst hele, kjoler med dårlig passform. Man måtte huske på hvordan man bøyde seg osv. Takke meg til pysjuniformene da. 

Anonymkode: b719a...e9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoler du 50-60 år tilbake i tid brukte sykepleiere i Norge også kjole....Huff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...