Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt lyst til å studere psykologi, men leser overalt at det er bortkastet og at man ikke får jobb. Vil ikke bli psykolog, men det er jo sant at ingen yrker etterspør en bachelor, eller til og med en master i psykologi, og jeg har lyst til å få mange gode jobbmuligheter. Ønsker å tjene sånn 700 000kr, men da må man jo studere kjedelige og tørre fag som juss eller økonomi. Hvis man ble rik av psykologi som faktisk er interessant hadde jo alle valgt det. Det er jo på en måte sånn at de som studerer noe de faktisk synes er gøy får jo ikke jobb, men om man velger studie med hodet, så vil hjertet ditt takke deg senere når du står åpen med masse muligheter og god lønn (som er frihet). Samtidig føler jeg at folk som studerer juss, økonomi osv. og leser så mye tørt fagstoff blir ganske kjedelige mennesker selv (hvis man ikke brenner for det), og jeg vil ikke bli kjedelig, jeg vil lese ting jeg interesserer meg for! Uff, jeg aner ikke hva jeg skal velge. Noen råd?🙏❤️ (Jeg får forresten gode karakterer, så kunne nok kommet inn på juss)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med master i psykologi har du jo endel muligheter. Men du trenger jo ikke jobbe klinisk selv om du blir psykolog. Hvis du blir psykolog men går for en jobb utenfor klinikken, kan du slå to fluer i én smekk - god lønn og studere psykologi. 

Anonymkode: 400cc...e08

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med master i psykologi har du jo endel muligheter. Men du trenger jo ikke jobbe klinisk selv om du blir psykolog. Hvis du blir psykolog men går for en jobb utenfor klinikken, kan du slå to fluer i én smekk - god lønn og studere psykologi. 

Hva kan man jobbe som hvis man blir psykolog, da? Jeg tror uansett ikke at jeg ville kommet inn når det kreves omtrent  5,8 i snitt... Men du mener at det er gode muligheter med bachloer + master? 

Skrevet
Karoline1907 skrev (Akkurat nå):

Hva kan man jobbe som hvis man blir psykolog, da? Jeg tror uansett ikke at jeg ville kommet inn når det kreves omtrent  5,8 i snitt... Men du mener at det er gode muligheter med bachloer + master? 

Det finnes mange psykologer som ikke jobber klinisk, for eksempel innen forskning, diverse direktorat, offentlig forvaltning... 

Jobbmulighetene er i alle fall bedre med master enn med bachelor. En bachelor i psykologi er «ingen ting», bare enda en av de retningsløse bachelorene som konkurrerer om de samme jobbene som ikke krever spesiell kompetanse annet enn «høyere utdanning». Med master stiller du sterkere. Men som psykolog kan du søke på de samme jobbene som en med master i psykologi OG jobber hvor man må være psykolog. Pluss at jeg innbiller meg (vet ikke sikkert) at lønna som psykolog er bedre, siden psykologer ansatt i det offentlige har ganske god lønn, særlig hvis man er spesialist. Men klart, å bli spesialist er jo et langt lengre lerret å bleke, og involverer klinisk jobbing. 

Skrevet

Jeg er ambisiøs og vil tjene bra, så har tenkt en del på juss siden jeg ikke har realfag til medisin osv, men samtidig føler jeg ikke at juss-studiet eller økonomi passer meg som person, jeg vil ikke «miste meg selv» for å jobbe livet av meg og ende opp som en deprimert og kjedelig person. Jeg er glad i å lære, men juss og økonomi er det siste jeg kjenner at jeg er nysgjerrig på... Vil utvikle meg som menneske gjennom å studere og lære om ting jeg faktisk har interesse for, men samtidig føler jeg at jeg hadde syntes alt var kjedelig dersom jeg MÅTTE lære det på skole/universitet... 

Skrevet

Jeg har skrevet det før, men tenker at det ikke skader å gjenta det: Jeg tror nok at du har alt for høye forventninger til hva du vil i livet, samtidig som du har alt for lave forventninger til hva en jobb faktisk kan innebære. Nei, juss og økonomi er ikke for alle, men det finnes da massevis av mennesker med denne typen utdanning som går på jobb hver dag og trives godt. Du vil nok neppe finne en jobb som innebærer at du kan lære og utvikle deg innenfor det du syns er spennende samtidig som du kan tjene masse penger. 

Hvis du senker forventningene om at du absolutt skal ha drømmejobben samtidig som at du prøver å ikke se på alle andre jobber som verdens verste, så blir det kanskje ikke så vanskelig å finne ut av hva du vil. 

Men med det sagt, så skal det også sies at mange aldri finner "den rette" jobben. Det gjør nok de færreste. 

Anonymkode: 609c5...211

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar en bachelor i psykologi nå og angrer. Faget er interessant, men dårlige jobbutsikter og studielån på kjøpet er ikke så greit. Og, selv ting du finner interessant kan være kjedelig. 

Vær heller smart og studer noe som gir deg flere jobbmuligheter og god lønn. Når du "blir voksen" med huslån og familie vil du være veldig glad for det. Livet er mer enn jobb. Psykologi kan du alltids lese på fritiden. 

Anonymkode: d5ea1...26a

Skrevet

Anbefaler det ikke med mindre du skal ta en master, og selv da er det et smalt arbeidsmarked. Selv har jeg to bachelorgrader, blant annet i psykologi, og jeg har hatt veldig vanskelig med å få meg jobb. Er rett og slett vanskelig å selge inn kompetansen man sitter på. Jeg fikk en jobb til slutt, men måtte flytte til et gudsforlatt sted på andre siden av landet. 

Min venninne har en master i psykologi, og har fått seg en svært god jobb som rådgiver i en organisasjon, og tjener godt. Hun måtte dog lete lenge, var arbeidsledig en stund og innom mange korte vikariater og prosjekter før det klaffet.

Anonymkode: c6786...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 19.47):

Man blir ikke psykolog ved å ta en master i psykologi. 

Anonymkode: a0c3b...e67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 21.28):

Jeg har skrevet det før, men tenker at det ikke skader å gjenta det: Jeg tror nok at du har alt for høye forventninger til hva du vil i livet, samtidig som du har alt for lave forventninger til hva en jobb faktisk kan innebære. Nei, juss og økonomi er ikke for alle, men det finnes da massevis av mennesker med denne typen utdanning som går på jobb hver dag og trives godt. Du vil nok neppe finne en jobb som innebærer at du kan lære og utvikle deg innenfor det du syns er spennende samtidig som du kan tjene masse penger. 

Hvis du senker forventningene om at du absolutt skal ha drømmejobben samtidig som at du prøver å ikke se på alle andre jobber som verdens verste, så blir det kanskje ikke så vanskelig å finne ut av hva du vil. 

Men med det sagt, så skal det også sies at mange aldri finner "den rette" jobben. Det gjør nok de færreste. 

Anonymkode: 609c5...211

Veldig bra innlegg, som burde kopieres inn i mange tråder her inne... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...