Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er hjemme i foreldrepermisjon nå i høst og vinter. Vi bor langt fra min familie, noe nærmere hans. Vi har ingen venner i området, og heller ingen bekjente som er i permisjon eller hjemme på dagtid så vidt jeg vet. 
Ettersom det også er diverse korona-restriksjoner, så arrangeres det heller ikke barselgrupper, treningsgrupper eller babysang for tiden. 
Mannen jobber periodevis borte og/eller lange dager. 

Resultatet av dette er at jeg er mye alene nå i permisjonstiden, og har for lenge siden begynt å kjenne på ensomheten og at dette tærer på humøret. Jeg besøker svigers hvis det passer seg, men dette er strengt tatt ikke særlig sosialt stimulerende for meg. 
Jeg går trilleturer alene, men også det blir litt mørkt, trist og tidvis ganske vått nå i novemberregnet. 

Så spørsmålet blir da: hva gjør dere andre «korona-mødre» for å få dagene til å gå? Hvordan fyller dere dagene i gledessprederne aktiviteter? Tips og råd mottas med takk! 🙂 

Anonymkode: a23b0...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo. 
Jeg har vært i samme situasjon som deg. Fødte i mars og var veldig mye ensom i tiden etter. Min løsning var ei termingruppe (lokal) på Facebook hvor jeg spurte om noen ønsket å trille tur med meg, fikk masse henvendelser og ei av de jeg trillet med fødte før corona og hadde fått ei barselsgruppe som jeg fikk bli med i. Det har reddet meg fra ensomheten! Finnes det noe lignende der du er fra? 

Anonymkode: 5a9fc...be5

Skrevet

Nå har jeg barselgruppe, men ses veldig sjeldent. Ellers så baker jeg, rydder i skap og skuffer, går turer etc. Vi våkner ikke før 10 /12 tiden, og andre barnet mitt kommer hjem fra skolen 14.00. Men kjenner på at det er litt ensomt. Med førstemann var jeg masse på kafe, trilleturer med andre og var sosial på andre måter på dagtid. 

Anonymkode: de01e...487

Skrevet

Må bare si at du er veldig heldig som har en så enkel baby at du har tid og overskudd til å føle deg ensom. Nyt det! I motsetning til deg har jeg egentlig barselgruppe, men har kolikkbaby som ikke engang liker vogna, han skal bare bæres i armene eller ammes/ligge på puppen, eller så er det hylgråt. Jeg treffer heller ingen for tiden, men har på ingen måte rukket å føle meg ensom eller kjede meg.

Tips til aktiviteter: Bake 7 sorter til jul, se på serier, gå turer når været tillater det, trening (f.eks yoga) over nett, f.eks YouTube, les bøker, Face Time, rydding/husarbeid, photoshoot med babyen. 

Anonymkode: 40aa3...76b

• Liker 2
Skrevet

Hadde kolikkbaby og treåring hjemme samtidig i vår når barnehagene var stengt. Hadde den første nedstengingen vart mye lengre hadde jeg gått på en skikkelig smell. Kjenner du på slike følelser må du ringe legen din. 

Anonymkode: 616dd...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må bare si at du er veldig heldig som har en så enkel baby at du har tid og overskudd til å føle deg ensom. Nyt det! I motsetning til deg har jeg egentlig barselgruppe, men har kolikkbaby som ikke engang liker vogna, han skal bare bæres i armene eller ammes/ligge på puppen, eller så er det hylgråt. Jeg treffer heller ingen for tiden, men har på ingen måte rukket å føle meg ensom eller kjede meg.

Tips til aktiviteter: Bake 7 sorter til jul, se på serier, gå turer når været tillater det, trening (f.eks yoga) over nett, f.eks YouTube, les bøker, Face Time, rydding/husarbeid, photoshoot med babyen. 

Omg

Anonymkode: 3735b...9ac

• Liker 3
Skrevet

Samme som deg, triller rundt alene i regnet. Teller dagene til permisjonen er over, dette har virkelig vært en møkkapermisjon. Dette er mitt andre barn. I første permisjon kooooste jeg meg, var supersosial, var med på masse, nå går jeg på veggen her hjemme. Det som irriterer mest er at ting som ikke hadde trengt å stenge, stenger. Folk er livredde for at DERES arrangement skal bli en smittekilde, så sel utendørsarrangementer stenger😭

Anonymkode: 02ef4...eac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Omg

Anonymkode: 3735b...9ac

Hva?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva?

Det var en veldig unødvendig kommentar.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var en veldig unødvendig kommentar.

Nei, det syns jeg ikke. Det skader ikke å minne om at det kunne vært verre, kanskje Ts da ser litt lysere på situasjonen. Jeg kom jo også med tips til ting å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det syns jeg ikke. Det skader ikke å minne om at det kunne vært verre, kanskje Ts da ser litt lysere på situasjonen. Jeg kom jo også med tips til ting å gjøre. 

Jo, det skader faktisk. Det er så klassisk kg! Ingen skal få lov til å si at de syntes noe er kjipt/tungt/trist uten at noen skal komme med «tenk på barna i Afrika!»

Det er irrelevant for ts at ditt barn har kolikk og å si til henne at hun skal «nyte»  tiden når hun selv forteller at hun strever er bare sykt slemt. 

makan! 

• Liker 6
Skrevet

Jeg slet veldig med ensomhetsfølelse selv. Ikke noe nettverk, barselgruppe og babysang og sånt fantes ikke. Var helt alene hele dagen mannen var på jobb, og det tæret overraskende mye på, mtp at jeg er introvert og liker å være alene. 

Jeg fikk det bedre da jeg sluttet å høre på hysterikerne på KG som mente at det var livsfarlig å høre på ting mens man gikk trilletur, og at babyen kom til å dø av overstimulering om radioen sto på hjemme... For meg hjalp det veldig å høre på lydbok eller podcast mens jeg trillet (man hører faktisk trafikken helt fint selv med lydbok, og jeg er ikke så rævva på å multitaske at jeg ikke klarer passe meg for trafikken når jeg går på gangvei..) , og å høre på radio hjemme. 

Anonymkode: 8d4c4...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...