Gå til innhold

Noen som har god erfaring med enebakk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har god erfaring med og bo i Enebakk? Har hørt det er ett idiotisk sted og bosette seg, og at bygda har ett dårlig rykte med fullt av bygdetroll.

Anonymkode: 93e1b...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor forskjell på Ytre Enebakk og resten av kommunen. Ytre er tilhørende Follo, mens resten av kommunen hører mer til Lillestrøm-området. Ytre er desidert finest.

• Liker 1
Skrevet

Enebakk er rimelig gokk for å si det sånn. 

Anonymkode: 00fd7...d0c

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enebakk er rimelig gokk for å si det sånn. 

Anonymkode: 00fd7...d0c

Har hørt det er ett veldig kjipt kjedelig sted og bosette seg

Skrevet
5 minutter siden, Brunello said:

Det er stor forskjell på Ytre Enebakk og resten av kommunen. Ytre er tilhørende Follo, mens resten av kommunen hører mer til Lillestrøm-området. Ytre er desidert finest.

Jeg kjenner noen som har bodd der og de har ingenting positivt og si om den bygda..

Skrevet

Veldig dårlig barneskole med mye mobbing og ledelse som lukker øynene for det.

Anonymkode: 2d1e2...495

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner noen som har bodd der og de har ingenting positivt og si om den bygda..

Det er en del som trives der også. Jeg bor ikke der selv, men har ikke hørt at det er så ille i Ytre. Flateby går for å være ganske Harry.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det tviler jeg ikke på, har hørt at alle snakker stygt om hverandre og baksnakker spesielt de gamle og voksene, så barna lærer det vel av sine dårlige foreldre?

• Liker 1
Skrevet
Just now, Brunello said:

Det er en del som trives der også. Jeg bor ikke der selv, men har ikke hørt at det er så ille i Ytre. Flateby går for å være ganske Harry.

Har hørt at alle vet alt om hverandre der og at folk er veldig nyskjerrig på andres privatliv

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hørt at alle vet alt om hverandre der og at folk er veldig nyskjerrig på andres privatliv

Det tror jeg ikke er enestående for Enebakk. Stedet er tross alt ganske mye større enn mange andre steder i Norge.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Man skal vel ikke sitte i den lokale matbutikken hele dagen og sladre med tilfeldige folk man møter, så jeg skjønner ikke helt hva "baksnakking i bygda" og slikt har med saken å gjøre. Folk flest holder seg jo for seg selv, og har sine egne sosiale kretser. Hva du og dine gjør bryr nok folk flest seg svært lite om. :) 
Spørsmålet du må stille deg er jo hvorvidt det finnes jobber å få der, og om du liker klimaet og naturen. Selv synes jeg Enebakk er ganske koselig. Det er stille og rolig, men litt for flatt (men det er det jo overalt på sørøstlandet, det er ingen fjell der).

Anonymkode: 68b85...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 18.58):

Noen som har god erfaring med og bo i Enebakk? Har hørt det er ett idiotisk sted og bosette seg, og at bygda har ett dårlig rykte med fullt av bygdetroll.

Hvem er det som sier det? 

Jeg bor ikke i Enebakk selv, men kjenner en del som bor i Flateby-området og som trives. Det er ikke langt å kjøre til Lillestrøm, og det går også ofte buss. Østmarka er rett utenfor døra, hvor du har milevis med turstier og skiløyper. Det er også en hyggelig båthavn der om du vil ha båt. Det er også bra jaktterreng om du liker sånt. Det er fremdeles mulig å kjøpe seg rimelig bolig, selv om det ikke er alt for langt unna Oslo. Enebakk er selvfølgelig mer enn Flateby. 

Enebakk er sikkert ikke mer idiotisk enn andre steder, men liker du nærhet til natur er det nok stedet for deg. 

Anonymkode: c6980...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 19.14):

Tenker du på Ytre Enebakk skole? Den har et svært dårlig rykte. 

Anonymkode: 194b4...aab

• Liker 2
Skrevet

Vokste opp i Ytre.

Det kommer veldig an på hvor i Enebakk du bor. Flateby ligger kjipt til i forhold til Oslo, men veldig fint til hvis du jobber i Lillestrøm-området. Å busse til Oslo er det ikke noe vits i. Ta bussen til Lillestrøm og ta tog videre derfra. Flateby-barna har i alle år blitt frosset ut av Ytre-barna, men kommet greit inn hos Kirkebygda-barna (de går på samme ungdomsskole). Forholdsvis rolig område å bo i, men nærbutikken er ikke noe særlig å skryte av. Godt apotek, da. Gatekjøkkenet er visstnok ganske ålreit.

Kirkebygda er rolig. Ikke så rart med tanke på at svært få vil bo der. Upraktisk sted å bo om man ikke kjører bil. Greit å komme seg til Oslo, men ikke særlig greit å komme seg andre steder med kollektivt. Å ta buss til Ski tar unødvendig lang tid da man må vente en stund på bytte i Ytre. Nærbutikken er til å grine av, og bærer preg av at folk stikker kjapt innom for å kjøpe melkerull og en halvliters cola på vei til fastlegen eller dyrlegen. Det er veldig koselig oppe ved bygdetunet og kirka når det er snø.

Dalefjerdingen flytter du ikke til med mindre du alltid har tilgang på minimum to biler som kjører på umåkte veier uten problem. Du må kjøre bil for å komme til nærmeste busstopp, og veien er så svingete og fæl at det ikke under noen omstendigheter er trygt å la barna gå bort til naboen. Veldig rolig der - det er større sannsynlighet for å våkne av at sauene til naboen breker enn feststøy, for å si det sånn. Liker du å bo i gokk, så er dette plassen for deg. Barna her går på skole enten i Spydeberg (Indre Østfold kommune) eller i Kirkebygda, kommer an på hvilken ende av fjerdingen du bor i.

Burstad er bokstavelig talt bare et kryss. Det snakker vi ikke mer om.

Ytre er et praktisk sted å bo om du pendler til Oslo. Matbutikkene har et ganske greit utvalg, men folk er mest stolt over at de har Vinmonopolet (som for øvrig er et veldig bra pol) og Europris. Skolene er (for å si det mildt) totalt krise, noe psykiatri-journalen min bærer preg av. Dette har ikke blitt bedre siden da. Ytre var veldig rolig og fredelig, men den store utbyggingen rundt år 2006 snudde opp-ned på det. Tidligere kunne man slektshistorien til alle man møtte på butikken, men nå blir man helt "Hvem faen er du?" om noen sier hei. Noen områder er koselige (innerst i Råken og Setra, blant annet), mens Våglia og "Østmarkskollen" (det finnes ikke noe område som heter Østmarkskollen, men eiendomsmeglere spiller mye på det fordi det høres fancy ut) er så overbefolka at det gjør vondt. Kirka er fin.

Hele kommunen har et utrolig dårlig ungdomstilbud. Av fritidsaktiviteter finner du fotball, håndball, sykling (sommer), ski (vinter), dans og tilbudene kulturskolen har for øyeblikket. Finnes også en stor og god golfbane samt vannskianlegg.

Anonymkode: 910e8...6c5

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok satset mer på Kirkebygda dersom du ønsker landlige omgivelser. Dog kun en Joker som matbutikk, men de fleste drar nok til Ytre eller Flateby for å handle. Jeg har ikke bodd der selv, men har et vennepar som bodde der i mange år. De flyttet fra hverandre, og ut av bygda. Men de snakket alltid positiv om stedet. 

Anonymkode: 194b4...aab

Skrevet

Jeg har både jobbet og bodd i Enebakk. Bodde i Ytre og jobbet  i Kirkebygda. Trivdes veldig godt! Veldig fin natur og da jeg drev med hest så var det helt perfekt! 

Anonymkode: e5064...e1e

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 23.51):

Vokste opp i Ytre.

Det kommer veldig an på hvor i Enebakk du bor. Flateby ligger kjipt til i forhold til Oslo, men veldig fint til hvis du jobber i Lillestrøm-området. Å busse til Oslo er det ikke noe vits i. Ta bussen til Lillestrøm og ta tog videre derfra. Flateby-barna har i alle år blitt frosset ut av Ytre-barna, men kommet greit inn hos Kirkebygda-barna (de går på samme ungdomsskole). Forholdsvis rolig område å bo i, men nærbutikken er ikke noe særlig å skryte av. Godt apotek, da. Gatekjøkkenet er visstnok ganske ålreit.

Kirkebygda er rolig. Ikke så rart med tanke på at svært få vil bo der. Upraktisk sted å bo om man ikke kjører bil. Greit å komme seg til Oslo, men ikke særlig greit å komme seg andre steder med kollektivt. Å ta buss til Ski tar unødvendig lang tid da man må vente en stund på bytte i Ytre. Nærbutikken er til å grine av, og bærer preg av at folk stikker kjapt innom for å kjøpe melkerull og en halvliters cola på vei til fastlegen eller dyrlegen. Det er veldig koselig oppe ved bygdetunet og kirka når det er snø.

Dalefjerdingen flytter du ikke til med mindre du alltid har tilgang på minimum to biler som kjører på umåkte veier uten problem. Du må kjøre bil for å komme til nærmeste busstopp, og veien er så svingete og fæl at det ikke under noen omstendigheter er trygt å la barna gå bort til naboen. Veldig rolig der - det er større sannsynlighet for å våkne av at sauene til naboen breker enn feststøy, for å si det sånn. Liker du å bo i gokk, så er dette plassen for deg. Barna her går på skole enten i Spydeberg (Indre Østfold kommune) eller i Kirkebygda, kommer an på hvilken ende av fjerdingen du bor i.

Ytre er et praktisk sted å bo om du pendler til Oslo. Matbutikkene har et ganske greit utvalg, men folk er mest stolt over at de har Vinmonopolet (som for øvrig er et veldig bra pol) og Europris. Skolene er (for å si det mildt) totalt krise, noe psykiatri-journalen min bærer preg av. Dette har ikke blitt bedre siden da. Ytre var veldig rolig og fredelig, men den store utbyggingen rundt år 2006 snudde opp-ned på det. Tidligere kunne man slektshistorien til alle man møtte på butikken, men nå blir man helt "Hvem faen er du?" om noen sier hei. Noen områder er koselige (innerst i Råken og Setra, blant annet), mens Våglia og "Østmarkskollen" (det finnes ikke noe område som heter Østmarkskollen, men eiendomsmeglere spiller mye på det fordi det høres fancy ut) er så overbefolka at det gjør vondt. Kirka er fin.

Hele kommunen har et utrolig dårlig ungdomstilbud. Av fritidsaktiviteter finner du fotball, håndball, sykling (sommer), ski (vinter), dans og tilbudene kulturskolen har for øyeblikket. Finnes også en stor og god golfbane samt vannskianlegg.

Så utrolig bra beskrevet! Kunne se for meg alt du nevnte. Er fra Ytre sjøl 🙂 Dog er jeg nok noen år eldre enn deg, men likevel må jeg bare si meg enig. Har ikke bodd der siden -95, men har familie der. 

Anonymkode: 22084...26b

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2020 den 23.51):

Vokste opp i Ytre.

Kunne skrevet dette selv! 
Blir så nysgjerrig på hvem du er😉

Anonymkode: 22084...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...