Gå til innhold

Hvordan tror dere jobb-julen blir om de som alltid er syk ugunstige dager, har "korona-symptomer"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fri hele julen. Fri julaften, første- og andre juledag. Det har ikke skjedd på 5år. I fjor jobbet jeg julaften og første juledag. Året før dagvakt på julaften og første og andre juledag. 

Men det jeg er redd for nå er at de som "tilfeldigvis" alltid er syk på sine jobbhelger, fredager, ugunstige vakter osv, kommer til å utnytte situasjonen vi er i. For man kan jo ikke i denne tiden si at folk lyger. For alle må jo holde seg hjemme ved de minste symptomer. 

Huff. Bare et lite oppgitthets-innlegg. Kanskje noen tenker eller føler på det samme?

Anonymkode: 65d67...33b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt blir det utnyttet. Min erfaring fra arbeidslivet i denne situasjonen er at den utnyttes til de fulle av de som ikke har så mange skrupler ovenfor arbeidsplassen sin. 

Anonymkode: a2750...503

• Liker 4
Skrevet

Det kommer til å bli utnyttet. Norge er det landet i verden som har høyest sykefravær grunnet annet enn sykdom. Forklaringen er selvsagt at det ikke er karensdager.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de som alltid sier ja og strekker seg lenger enn de må, tar vakten om de blir oppringt. Og så tror jeg enn langt flere enn vanlig "har drukket alkohol" når telefonen ringer. Men jeg håper folk har såpass te vett at de jobber de vaktene de skal. Disse vaktene skal byttes på, slik at det ikke alltid er samme person som må ta dem. Det er virkelig ikke et offer å jobbe en jul innimellom. 

Anonymkode: e2be1...f50

• Liker 6
Skrevet

Får man utbetalt lønn om man er "syk" og benytter det som egenmelding i disse koronatider?

Anonymkode: f7fd1...dfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av sjefen om å skru av telefonen og ikke komme på jobb hvis de andre er syke. jeg skulle også få fri hele jula. 

nå kan dere jo gjette hvem som har jobbet definitivt mest i høst og i grunn strukket seg alt for langt.. (de andre gjør minst mulig og utnytter situasjonen)

Anonymkode: 04a54...a23

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg sagt det samme. Jeg skjønner at man da gleder seg til å ha fri, og at det da blir massiv nedtur å måtte jobbe. Så ja si at du snufser selv, så du tenkte at det var flaks at du har fri tross alt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvsagt blir det utnyttet. Min erfaring fra arbeidslivet i denne situasjonen er at den utnyttes til de fulle av de som ikke har så mange skrupler ovenfor arbeidsplassen sin. 

Anonymkode: a2750...503

Brunello skrev (8 minutter siden):

Det kommer til å bli utnyttet. Norge er det landet i verden som har høyest sykefravær grunnet annet enn sykdom. Forklaringen er selvsagt at det ikke er karensdager.

Huff, ja. Har gledet meg sånn til denne julen. Skal endelig få slappet litt av og kose meg. Gjort alt det jeg ikke ellers har fått gjort. Sett julefilmene og programmene til riktige tider, ikke i reprise. Julelunsj og julaften her hjemme (alltid feiret hos andre). Bruke tid med barna og finne på noe gøy. De har vært så lei seg hver jul over at jeg ikke kan være med på alt. 

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta telefonen de dagene jeg har fri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Huff, ja. Har gledet meg sånn til denne julen. Skal endelig få slappet litt av og kose meg. Gjort alt det jeg ikke ellers har fått gjort. Sett julefilmene og programmene til riktige tider, ikke i reprise. Julelunsj og julaften her hjemme (alltid feiret hos andre). Bruke tid med barna og finne på noe gøy. De har vært så lei seg hver jul over at jeg ikke kan være med på alt. 

Jeg fatter ikke at folk orker å jobbe turnus, og gå glipp av så mye ting med familien som man gjør ved en slik jobb

Anonymkode: 91ef5...115

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ha en lav, men jevn promille gjennom julen, så kan du ikke jobbe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg fatter ikke at folk orker å jobbe turnus, og gå glipp av så mye ting med familien som man gjør ved en slik jobb

Det er ganske mange fordeler med det også. 

• Liker 3
Skrevet

Du må ikke jobbe selv om andre skulle bli syke vel? Du er vel ikke pliktig å ta tlf fra jobb når du har avtalt fri? Om du har jobbet så mange juler som du sier og jobben er kjipe og ønsker deg på vakt likevel selv om du skal ha fri nå så ville jeg lett tatt en hvit løgn om å ha reist bort/ha drukket/ha symptomer eller barn med symptomer (om du ikke klarer å bare si nei som jeg tenker er det beste, om erfaringen da er at jobben pusher veldig)

Anonymkode: 50b5c...0e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke bare negativt. Om man er deltidsforelder - så er det topp. Det er også en grei unnskylding for å slippe unna ørten og fjørten stive middagsbesøk.

Men til dere som har fri - slå av telefonen. Vær utilgjengelig. Ja, noen vil alltid være syk, men vi som allerede jobber kan fint ta en dobbelvakt. 

Anonymkode: e37fd...168

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Forklaringen er selvsagt at enkelte folk faen ikke eier skam i livet.

Folk med moralen på plass, utnytter ikke kolleger (eller systemet) uansett hvordan regelverket er.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

elsker turnus. fleksibelt og variert

Anonymkode: 0334a...fb5

Skrevet

Jeg er en av de som strekker seg og sier ofte ja, men ikke nå lenger. Blir utnyttet har jeg funnet ut. 

Anonymkode: d29fe...22b

Skrevet
Bernardette skrev (30 minutter siden):

Forklaringen er selvsagt at enkelte folk faen ikke eier skam i livet.

Folk med moralen på plass, utnytter ikke kolleger (eller systemet) uansett hvordan regelverket er.

Kombinasjonen av de to gir dårlig resultat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får man utbetalt lønn om man er "syk" og benytter det som egenmelding i disse koronatider?

Anonymkode: f7fd1...dfe

Jepp

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flaks for deg at noen gjør det. Feks politi, brannvesen, helsevesen, redningstjenesten, de som overvåker vann/elektrisitet/infrastruktur, de som brøyter veiene, frakter gods, drifter kollektivtrafikk inkludert ferjer og fly...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...