Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2005 #1 Skrevet 7. august 2005 Er det gutten eller jenta i et forhold som bør bære prevensjonsbyrden? Hvis et kjærestepar ikke klarer å bli enige om prevensjon, hvem bør gi seg? Nå snakker jeg først og fremst om nyetablerte par, før sterilisering er aktuellt. Altså: Må det være slik at jenta "må" ta hormoner for å hindre graviditet? Eller kan hun, hvis hun syns det er en ok løsning selv, kreve å slippe hormoner, og forvente at partneren går med på kondombruk?
Gjest Bellatrix Skrevet 7. august 2005 #2 Skrevet 7. august 2005 Det er da begges ansvar. Kondom høres litt knotete ut i et forhold, men det er da bedre enn ingenting hvis andre ting ikke er aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2005 #3 Skrevet 7. august 2005 Nå er det vel andre alternativer enn hormoner som kan være interessante prevansjonsmidler før sterilisering kommer på banen, og jeg er litt usikker på hva du mener med nyetablert - "ferske" par bør jo egentlig uansett bruke kondom for å unngå evt sykdom. Jeg synes i hvert fall ei jente godt kan "kreve" å slippe hormonprevansjon i form av p-piller; jeg er selv en av de som reagerer sterkt på slik prevansjon. Og om man selv synes kondom er et ok alternativ er vel det kanskje bedre enn å teste ut alt mulig annet av prevansjon. For min del synes jeg ikke det frister å bruke kondom over lang tid, men det kan vel kanskje være en vanesak? Jeg ville i hvert fall heller gitt annen prevansjon som kobberspiral eller minipiller/cerazette en sjans, fordi jeg ikke har noe "prinsipielt" i mot å bruke legemidler for å unngå graviditet - jeg bare ønsker ikke kjipe bivirkninger, som jeg opplevde med p-piller.
Saeria Skrevet 7. august 2005 #4 Skrevet 7. august 2005 Jeg mener det er begges ansvar. I et nyetablert forhold bør jo begge parter ideelt sett teste seg for kjønnsykdommer og sånn først, men det er vel sjelden det gjennomføres. Selv mener jeg at det blir litt knotete og dyrt å bare bruke kondom i et fast forhold. Selv gikk jeg på pillen da jeg ble sammen med min forlovede, men nå bruker jeg kobberspiralen for jeg var lei av å dytte i meg "laboratoriehormoner". Hos oss var begge nylig testet for HIV, og begge fikk negativt på den testen. Vi har heller heldigvis ikke hatt noen kjønnsykdommer, så vi bruker pr.i dag omtrent aldri kondom. Unntaket var da jeg nettopp hadde fått satt inn spiralen.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2005 #5 Skrevet 7. august 2005 Jeg syns begge er ansvarlige når det kommer til prevensjonsbruk, selvom jeg tok på meg den biten da forholdet var nytt ved å begynne på p-piller. Nå har jeg imidlertid sluttet med p-piller, og vi er enige om at det å forhindre graviditet er like mye hans som mitt ansvar nå.
Malama Skrevet 7. august 2005 #6 Skrevet 7. august 2005 Felles ansvar, selvsagt. Da jeg traff min samboer gikk jeg allerede på p-piller, og tok ansvaret sånnsett (men vi snakket nøye gjennom at det var et FELLES ansvar, om det ikke skulle virke var det ikke min feil, så lenge jeg tok dem hver dag) I vår slutta jeg fordi jeg ikke ville putte i meg mer hormoner, likte ikke noen av bivirkningene som var kommet snikende. Dette var selvsagt også noe vi snakket om og ble enige om sammen. Nå bruker vi ladycomp, i praksis kondom (pga at min dumme kropp ikke har kommet igang med eggløsning, så blir det få grønne dager enda) og det funker fint for oss. Det er IKKE jentas ansvar med prevensjon. Det er heller IKKE guttens ansvar. Det er et FELLES ansvar, selvsagt. Og er de ikke modne nok til å i fellesskap finne en løsning som passer for begge to, ja da er de ikke modne nok til å ha et sexliv heller, for det medfører automatisk et ansvar. I et forhold mellom to voksne mennesker er dette selvsagt et felles ansvar.
Arkana Skrevet 7. august 2005 #7 Skrevet 7. august 2005 Tja, i utgangspunktet er det felles ansvar. Men så lenge det er jeg som kan bli gravid synes jeg det er rimelig at jeg tar på meg hovedansvaret. Jeg kunne f.eks. aldri tenke meg at samboeren min brukte p-piller for menn. Jeg ville rett og slett ikke regne med at det var like viktig for menn, all den tid de faktisk ikke får de samme konsekvensene som oss hvis de skulle glemme litt. Å nekte å bruke hormoner om man ikke ønsker det eller reagerer på det ser jeg på som en selvfølge, ingen skal vel tvinges til å bruke hormoner.
Gjest Darcy Skrevet 7. august 2005 #8 Skrevet 7. august 2005 Tja, litt enig med Arkana her. I utgangspunktet begges ansvar, men jeg syns det er naturlig at den som blir gravid gjerne tar seg av dette. Er det gode grunner for at hun ikke kan, må det nødvendigvis bli mannens ansvar, men personlig ønsker jeg å ta meg av den saken, rett og slett fordi det er jeg som ender opp som gravid om noe går galt og jeg ønsker å ta det ansvaret selv.
Gjest Violetta Skrevet 7. august 2005 #9 Skrevet 7. august 2005 Jeg synes alle har ansvar for seg selv mtp kjønnssykdommer, som jeg synes er en større fare enn en graviditet. Sykdommer er ikke kjønnsavhengige heller.
Iceglow Skrevet 7. august 2005 #10 Skrevet 7. august 2005 Jeg hadde aldri tolerert at noen mente jeg skulle ta hormoner/sette inn spiral for å unngå graviditet. Grunnen til dette er at jeg har intet ønske om å ta slike midler som klusser med kroppen i lang tid etterpå, og en annen vesentlig faktor for meg personlig er det etiske problemet med tanke på at hormonelle prevensjonsmidler og spiral forhindrer et befruktet egg å feste seg. Da jeg tror livet starter ved befruktning er det å ta/bruke noe som forhindrer implantasjon uaktuelt i et forhold (utelukker det ikke 100 % etter en voldtekt, og håper inderlig jeg slipper denne problemstillingen). Dette visste han før vi ble sammen. P-piller for menn tror/vet jeg han hadde tatt om det fantes og var trygt, men det kommer neppe på markedet i den tid det er aktuelt for oss. Det vi har endt opp med er sykluskontroll ( http://www.fertilityfriend.com/ , temping, og EL tester, kombinert med en raus mengde egenkunnskap), og det fungerer bra for oss. Det er på mange måter jeg som har hovedansvaret, i og med at det er jeg som må huske på å tempe/teste og jeg er den av oss som har mest kunnskap om dette, men han har full oversikt over charten min, og vet når jeg venter EL, og når den er over. Begge er enige om at blir jeg gravid, vel, da er vi foreldre. Dette tok vi opp FØR vi ble sammen.
Kelsey Skrevet 7. august 2005 #11 Skrevet 7. august 2005 Er det gutten eller jenta i et forhold som bør bære prevensjonsbyrden? Hvis et kjærestepar ikke klarer å bli enige om prevensjon, hvem bør gi seg? Nå snakker jeg først og fremst om nyetablerte par, før sterilisering er aktuellt. Altså: Må det være slik at jenta "må" ta hormoner for å hindre graviditet? Eller kan hun, hvis hun syns det er en ok løsning selv, kreve å slippe hormoner, og forvente at partneren går med på kondombruk? ← Jeg er i et nytt forhold, men har ikke noen planer om å begynne på p-piller. Desverre. Det er praktisk, men har gått på det før, og har heller lite lyst til å bruke hormonbasert prevansjon igjen. Kondom har mange ulemper, bl.a. så er vi nødt til å bruke glidekrem, men jeg ser ikke noen andre muligheter foreløpig. Sånn helt generelt synes jeg at det er begge sitt ansvar. Dette er noe som man burde komme fram til sammen, og selvfølgelig kan hun kreve å få slippe hormoner, det er jo faktisk noe som påvirker kroppen. Samme gjelder vel for så vidt ved one night stands osv, jeg ville ikke blitt med inn i en slik situasjon om jeg ikke hadde hatt prevansjon (kondomer) med meg i hvert fall.
Kittykat Skrevet 7. august 2005 #12 Skrevet 7. august 2005 Det er begges ansvar og enklere enn det blir det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #13 Skrevet 8. august 2005 I et forhold er det helt håpløst å bruke kondom, etter mine erfaringer. Jeg forstår godt at menn reagerer på dette også. Dessverre er det få prevensjonsmetoder for menn, og derfor faller hovedansvaret på kvinnen. Riktig eller ikke riktig, men det bare er slik. Jeg er kvinne, og jeg hadde ikke villet være i et forhold der mannen insisterte på å bruke kondom!
PusePine Skrevet 8. august 2005 #14 Skrevet 8. august 2005 Det blir vel som oftest jentenes ansvar ja, selv om mange gutter er ansvarsfulle.. Hos oss er det mitt ansvar fordi det er jeg som ta pillen og ingen av oss liker kondom.. men de gangene det har vært nødvendig å bruke kondom er det han som kjøper inn det. Uansett deler vi på alle utgiftene
Malama Skrevet 8. august 2005 #15 Skrevet 8. august 2005 I et forhold er det helt håpløst å bruke kondom, etter mine erfaringer. Jeg forstår godt at menn reagerer på dette også. Dessverre er det få prevensjonsmetoder for menn, og derfor faller hovedansvaret på kvinnen. Riktig eller ikke riktig, men det bare er slik. Jeg er kvinne, og jeg hadde ikke villet være i et forhold der mannen insisterte på å bruke kondom! ← Fordi om det ikke passer for deg/dere, så er det ikke derved sagt at det ikke passer for alle. Det går utmerket for oss, han sier at det går helt greit for ham, og det går helt greit for meg. Nå er det jo meninga at når syklusen min kommer mer i orndede faser blir det mer "sykluskontroll", og derved ikke behov for kondom hver gang, men enn så lenge er det mye av det. Og, det er ikke noe problem for oss. Det er IKKE håpløst å basere et forhold på det. Med min eks derimot, der var det litt håpløst. Han klagde på nedsatt følsomhet, han fikk en så ekstremt evigvarende utholdenhet at det ikke var morsomt for noen av oss, (og vondt for meg etterhvert) og det var mye av grunnen til at jeg begynte på p-pillene. Men, det var nok mye i forholdet til min eks som ikke var optimalt, han er jo min eks... Og med min nåværende samboer finnes det altså gjensidig forståelse, og ingen av oss har "fysiske" problemer med kondomen. Derfor fungerer det utmerket. Vi vurderte å bare basere oss på det uten temping også, det er mitt øsnke om bedre forståelse for egen kropp og syklus som gjør at vi benytter denne metoden. Om du ikke ville vært i et forhold med en mann som insisterte på kondombruk... nja, det er jo opp til deg. Jeg synes fortsatt et forhold bør basere seg på et FELLES ansvar og at manklarer å kommunisere såpass at man finner en løsning som passer for begge. Det som passer for et par passer ikke nødvendigvis for alle, men det er ikke slik at det som ikke passer for deg derfor ikke passer for alle andre heller...
Gjest opptatt Skrevet 8. august 2005 #16 Skrevet 8. august 2005 Har truffet mange menn som sier de ble lurt. Hu ble gravid uten min vilje. da må han for f ha gummi i lomma. En vet at det kan bli graviditet ut av sex. Hun: han stakk da jeg ble gravid. javel, han hadde vel ikke gummi i lommen den kvelden da, og om ikke du bukte noe, hva vneter du. en kan ikke tvinge barn på noen. Vi er i 2005 og opplyste folk. Vi vet at å få barn er en glede og (kan) være et helvete. ha tprevensjon klar.
Nella Skrevet 8. august 2005 #17 Skrevet 8. august 2005 Det er begges ansvar det. Selv bruker jeg p-piller og syns det er greit. Startet med det mye pga ekstreme menssmerter og de vil jeg jo ikke ha tilbake. Så i vårt forhold har det ikke vært andre alternativer og jeg syns det er helt greit at det er som det er nå. Siden jeg bruker piller av flere grunner har jeg ikke tenkt så veldig på det hvem som bør ha noe hovedansvar. Ble egentlig overrasket da samb ut av det blå mente at vi burde dele utgiftene på pillene/lege i 2. Positivt så han hadde tydeligvis tenkt på det. Så nå deler vi og det er veldig greit.
Bree Skrevet 9. august 2005 #18 Skrevet 9. august 2005 Jeg synes kondom er helt håpløst. Man mister veldig mye av impulsiviteten og friheten med den. Flott at det fungerer for noen, men det fungerer ikke for meg. Og lukten - æsj! Skikkelig turn-off.
Gjest Ananas Skrevet 9. august 2005 #19 Skrevet 9. august 2005 Jeg synes hver enkelt som ikke ønsker å bli foreldre har ansvaret for å sørge for at man ikke blir det. Ei kvinne kan aldri ha ansvaret for at et mann blir far. Og omvendt. Hvis man stikker tissen sin inn i et hull uten gummi i tro av at dama bruker piller og det kommer en unge ut ni måneder seinere, så er det likevel faren sitt ansvar at han blei far.
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2005 #20 Skrevet 9. august 2005 Det er helt opptil jenta om hun vil ta hormoner eller ikke. Det er helt opptil jenta om hun vil sette inn spiral eller ikke. Det er helt opptil jenta om hun vil steriliseres eller ikke. Det er helt opptil gutten/mannen om han vil steriliseres eller ikke. Når ingen av alternativene er ønskelige....... Hva gjør man da? Hvem bør gi seg? Det er det jeg er ute etter her.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå