Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan gi noen oppmuntrende ord - har ei frøken på 2.5 uke, med dårlig sugetak, og store sprekker på brystvorten. 

Har et barn fra før og dårlig ammeerfaring i bagasjen. Ammet 4 mnd med skjold før barnet nektet bryst. Skulle så gjerne hatt en god ammepplevelse denne gangen. 

Jobber hardt med påkobling, tilbakelent amming og you name it, men resultatet er at hun spytter brystvorten halvveis ut og ting sprekker opp mer og mer. Får ikke skjold til å fungere. På den positive siden så blir brystvorten mer rund og mindre lebestift for hver gang. 

Jeg smører med multi-mam, bruker kompresser og ble henvist til Bruidline av helsesykepleier, kobler av og på med feil tak, men føler ikke at jeg komme noen vei. Noen med lignende erfaring som kan gi meg et håp om at det går over...? 

Anonymkode: 61637...d4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har lignende erfaring. Men har dessverre lite råd. Holdt på slik i flere uker, stod i det og tilslutt sugde baby normalt og sårene forsvant. Men ikke noe godt å stå i. Forsøkte å pumpe de verste dagene så sårene fikk grodd. Vil heller anbefale deg å kontakte amme-poliklinikk for hjelp :) 

kan også legge til at stramt tungebånd eller hva det kalles bør sjekkes hos babyen.

Endret av Luckiness
Skrevet
Luckiness skrev (16 minutter siden):

Jeg har lignende erfaring. Men har dessverre lite råd. Holdt på slik i flere uker, stod i det og tilslutt sugde baby normalt og sårene forsvant. Men ikke noe godt å stå i. Forsøkte å pumpe de verste dagene så sårene fikk grodd. Vil heller anbefale deg å kontakte amme-poliklinikk for hjelp :) 

kan også legge til at stramt tungebånd eller hva det kalles bør sjekkes hos babyen.

Godt se vi er flere i samme båt - husker du hvor lang tid sånn ca?

Er i kontakt med ammekyndig helsestasjon, så har fin oppfølging og oppmuntring der, heldigvis. 

De sier det samme som deg - pump når det trengs og la sårene få gro. 

Skrevet

Noe som fremdeles er i bruk ved dåre brystvorter er faktisk albueskjell til å legge over . Om du bor nær strandkanten og kan få tak i sjøl så har de kanskje på apoteket ?

Det å få brystvorten og godt inn sånn at du ser at det beveger seg oppe på utsiden av kinnet/kinnbenet til barnet 

Anonymkode: 4266e...9d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Godt se vi er flere i samme båt - husker du hvor lang tid sånn ca?

Er i kontakt med ammekyndig helsestasjon, så har fin oppfølging og oppmuntring der, heldigvis. 

De sier det samme som deg - pump når det trengs og la sårene få gro. 

Minst en mnd, om ikke to! Men alt ble fint etterpå og ammingen gikk som smurt. Heldigvis «takk» for strevet!

Skrevet
Luckiness skrev (9 minutter siden):

Minst en mnd, om ikke to! Men alt ble fint etterpå og ammingen gikk som smurt. Heldigvis «takk» for strevet!

Takk! Hjelper ha en teoretisk tidslinje å forholde seg til. 

Skrevet

Hadde det slik med førstemann, det var forferdelig. Jeg mener å huske det løsnet mellom 3 og 4 uker etter fødsel, ganske plutselig. Da var jeg på nippet til å gi opp hele prosjektet, fikk ikke til å amme med skjold. Jeg tror det rett og slett var sa babyen fikk til et bedre sugetak og at det var det som skulle til. Hadde ingen problemer etter det. 

Anonymkode: 6cda8...2a0

Skrevet

Søk ammehjelp! 

Og kjøp mepilex transfer plaster! Redda meg og mitt meieri!

Anonymkode: ff197...d6e

Skrevet

Jeg hadde samme utfordring de første ukene med første barn. Jeg husker ikke nøyaktig når det ga seg mer, men tror det var etter rundt en mnd.

Hos meg ble brystene veldig fulle og sprengte mellom ammingene, og det hjalp at jeg håndmelket litt før jeg la til babyen. Da fikk hun bedre tak fordi brystet ikke var så hardt, og slapp ikke fordi den første strømmen av melk ble for kraftig. Ellers tror jeg rett og slett det hjalp at hun ble litt større, fikk litt større munn og kunne gape litt høyere. Nå med baby nr. to begynte det på samme måte, og da hjalp dette med å håndmelke først så godt at sårene grodde i løpet av de første to ukene. Da visste jeg også at det kunne gå over, jeg husker jeg var ganske fortvilt første gang da jeg ikke hadde den erfaringen i bagasjen. 

Anonymkode: ec495...961

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem. Og en liten baby og en stor pupp 😛 Det hjalp rett og slett at baby ble større,sterkere og mer effektiv! 

Det som hjalp for meg var store mengder bepanthen. La hele brystvorten i en stor klatt med krem, på med engangs ammeinnlegg, og hadde det i bhen hele dagen. Fylte på ved behov. Det holdt brystvorten myk, slik at den ikke sprakk opp, og lindret sårhet :)

Skrevet

Høres ut som babyen din ikke greier å holde vakuum ved diing. Hvordan føles det om du lar henne suge på lillefingeren din (vask hender og under negler godt først), med neglen din ned mot tunga hennes? Kjennes det ut som hun tygger på fingeren? Brekker hun seg av å få fingeren inn i munnen? Eller kjennes det ut som tunga folder seg godt rundt fingeren og fingeren holdes stille mot ganen hennes? 

Hvis det føles som om tunga flytter litt på fingeren, eller i alle fall at den ikke holdes på plass mot ganen, så kan det dreie seg om stramt tungebånd. Tungebåndet skal være langt og elastisk nok til at tunga kan løftes mot ganen (og har lite med evnen til å flytte tunga ut forbi gommene å gjøre). Er det stramt klarer ikke babyen å lage vakuum, og dessuten er det mye mer bevegelse av brystet inni munnen slik at brystet får gnagsår. Stramt tungebånd må vurderes av noen som kan det, be helsesykepleier ringe Nasjonal Kompetansetjeneste for amming (kun helsepersonell og ammehjelpere kan gjøre det, ikke privatpersoner). De kan gi videre informasjon. 

Andre ting du må passe på er at babyen ikke henger på brystet. Tenk "baby til brystet, ikke brystet til babyen". Bruk gjerne ammepute, få i allefall babyen godt nok opp slik at du ikke må bøye deg over henne/ned til henne. 

Hodet til babyen skal være bøyd godt bakover og ikke vridd til en av sidene når hun dier. Haka skal være nærmest begravd inn i brystet, og hun må ligge mage mot mage med deg uten noe glipe mellom magene deres. 

Sårene gror når dietaket blir bedre! Da er ikke ammingen en belastning på sårene lenger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det slik med førstemann, det var forferdelig. Jeg mener å huske det løsnet mellom 3 og 4 uker etter fødsel, ganske plutselig. Da var jeg på nippet til å gi opp hele prosjektet, fikk ikke til å amme med skjold. Jeg tror det rett og slett var sa babyen fikk til et bedre sugetak og at det var det som skulle til. Hadde ingen problemer etter det. 

Anonymkode: 6cda8...2a0

Så godt å høre! Ammekyndig helsesykepleier har også snakket om at sugetak vil bli bedre med korrigering og vekst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde samme utfordring de første ukene med første barn. Jeg husker ikke nøyaktig når det ga seg mer, men tror det var etter rundt en mnd.

Hos meg ble brystene veldig fulle og sprengte mellom ammingene, og det hjalp at jeg håndmelket litt før jeg la til babyen. Da fikk hun bedre tak fordi brystet ikke var så hardt, og slapp ikke fordi den første strømmen av melk ble for kraftig. Ellers tror jeg rett og slett det hjalp at hun ble litt større, fikk litt større munn og kunne gape litt høyere. Nå med baby nr. to begynte det på samme måte, og da hjalp dette med å håndmelke først så godt at sårene grodde i løpet av de første to ukene. Da visste jeg også at det kunne gå over, jeg husker jeg var ganske fortvilt første gang da jeg ikke hadde den erfaringen i bagasjen. 

Anonymkode: ec495...961

Håndmelking ❤️

Skrevet

Samme for meg. For meg hjalp det med tvillingstilling, da fikk brystvortene litt avlastning.  Ble bedre rundt 4 uker, da gikk vi over til klassisk ammestilling

Anonymkode: 63f5d...ae0

Skrevet

Jeg plagdes med sprukne brystvorter, viste seg at det var sopp. Det rr kanskje ikke det største problemet ditt, siden baby sliter med å spise, men kan være noe å ha i bakhodet. 

Anonymkode: aa86c...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg plagdes med sprukne brystvorter, viste seg at det var sopp. Det rr kanskje ikke det største problemet ditt, siden baby sliter med å spise, men kan være noe å ha i bakhodet. 

Anonymkode: aa86c...6cb

Takk - har både sopp og bakterier i bakhodet, men per nå føles det kun ut som dårlig sugetak og gnagsår. Blir legen asap om  ingenting endres ut uken. 

TS

Skrevet
Tekopp1 skrev (12 timer siden):

Høres ut som babyen din ikke greier å holde vakuum ved diing. Hvordan føles det om du lar henne suge på lillefingeren din (vask hender og under negler godt først), med neglen din ned mot tunga hennes? Kjennes det ut som hun tygger på fingeren? Brekker hun seg av å få fingeren inn i munnen? Eller kjennes det ut som tunga folder seg godt rundt fingeren og fingeren holdes stille mot ganen hennes? 

Hvis det føles som om tunga flytter litt på fingeren, eller i alle fall at den ikke holdes på plass mot ganen, så kan det dreie seg om stramt tungebånd. Tungebåndet skal være langt og elastisk nok til at tunga kan løftes mot ganen (og har lite med evnen til å flytte tunga ut forbi gommene å gjøre). Er det stramt klarer ikke babyen å lage vakuum, og dessuten er det mye mer bevegelse av brystet inni munnen slik at brystet får gnagsår. Stramt tungebånd må vurderes av noen som kan det, be helsesykepleier ringe Nasjonal Kompetansetjeneste for amming (kun helsepersonell og ammehjelpere kan gjøre det, ikke privatpersoner). De kan gi videre informasjon. 

Andre ting du må passe på er at babyen ikke henger på brystet. Tenk "baby til brystet, ikke brystet til babyen". Bruk gjerne ammepute, få i allefall babyen godt nok opp slik at du ikke må bøye deg over henne/ned til henne. 

Hodet til babyen skal være bøyd godt bakover og ikke vridd til en av sidene når hun dier. Haka skal være nærmest begravd inn i brystet, og hun må ligge mage mot mage med deg uten noe glipe mellom magene deres. 

Sårene gror når dietaket blir bedre! Da er ikke ammingen en belastning på sårene lenger. 

Takk for tilbakemelding. 

Heldigvis er ikke vakuum et problem, hun melker finger som en champ og de på ammepoli, barsel, nyfødt intensiv og ammekyndig helsestasjon har alle undersøkt, stilt meg grundige spm og hatt stor fokus på tungebånd. Alt ligger til rette for at taket skal bli bra. Jeg merker stor forskjell på hvordan hun melker fingen nå contra for en uke siden; mer effektivt, med tungen rundt og melker fingen mot den myke delen. Forrige uke spyttet hun den utelukkende ut mot den harde delen, og tygget med gummene (Hun bruker fingen min som smokk). 

Det hører til historien at jeg har store og mye bryster med tilhørende store brystvorter - brystet bygges opp med håndklær og ammeputer og allslags remedier for å få barnet til brystet og ikke hengende fra etc. Det har vært en utfordring få nok bryst inn i en liten munn. Har perfeksjonert forskjellige variasjoner av hamburgergrepet, men hun har både spyttet ut og tygget iherdig når det har blitt mye pupp inn. Tilbakelent amming har virkelig gjort susen på den minste brystvorten.  Jeg tror nok bare hun må vokse seg stor nok til den største, og frem til taket på den blir bedre vil ting være sårt. Vi øver hele dagen, så jeg har bare trengt en liten indikativ tidslinje forholde meg til / er utålmodig. 

TS

Skrevet
Mhmjadda skrev (13 timer siden):

Hadde samme problem. Og en liten baby og en stor pupp 😛 Det hjalp rett og slett at baby ble større,sterkere og mer effektiv! 

Det som hjalp for meg var store mengder bepanthen. La hele brystvorten i en stor klatt med krem, på med engangs ammeinnlegg, og hadde det i bhen hele dagen. Fylte på ved behov. Det holdt brystvorten myk, slik at den ikke sprakk opp, og lindret sårhet :)

Stor pupp og liten baby er utfordringen her også 🙈 Munnen har vært for liten for hele brystvorten, så det er ikke rart at sugetaket ikke er optimalt og gir gnagsår og sprekker. 

Noterer meg bephanten! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stor pupp og liten baby er utfordringen her også 🙈 Munnen har vært for liten for hele brystvorten, så det er ikke rart at sugetaket ikke er optimalt og gir gnagsår og sprekker. 

Noterer meg bephanten! 

Jo, og det med at baby skal ligge helt inntil fungerte ikke så godt her. Da ble vinkelen feil, og baby omtrent begravd i pupp. Fungerte mye bedre med pute i fanget og akkurat nok avstand fra kroppen dvs puppene til at han fikk brystvorten i riktig posisjon. Tvillingstilling hvor baby lå nesten rett ut fra kroppen min ( parallelt med magen) var faktisk det som var best en periode (men da var det også sommer og  nesten 30 grader, så han ble så utrolig varm og nektet å amme når han lå helt inntil.).

Så prøv deg frem, plutselig løsner det! Nå har jeg verdens mest effektive spiser:)

Anonymkode: c16ed...a13

Skrevet

Min hadde stramt tungebånd som ikke ble oppdaget. Amming var veldig vondt i 2måneder. Det ble sprekker, bladde og var så såre at jeg ville egentlig gi opp hele greien. Men lille var vanskelig med flaske og jeg hadde masse melk, så bare stod i det til det gikk over. Men til forskjell fra din, så hadde min svært sterkt sugetak. 

Anonymkode: 01191...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...