Karoline1907 Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Er jente på 18, og har lyst til å høres smartere ut når jeg snakker, sånn at jeg høres eldre ut enn vanlige ungdommer på en måte. Vil ikke høres ung og barnslig eller dum ut, vil liksom at folk skal bli litt imponerte og tenke sånn «wow hun høres eldre ut enn alderen hennes» 😂 Hvordan kan jeg bli det? Lese bøker? Hva slags? Har ikke ordforråd ganske mye å si? Og hvordan man bygger opp setninger? Rart spørsmål, men så på noen intervjuer hvor jeg tenkte over hvor voksne noen hørtes ut da de snakket, og vil bli sånn selv, men kommer ikke på noen norske kjendiser jeg kan etterligne. Er ikke det at jeg vil få mer kunnskap, vil ikke høres ut som en intellektuell snobb, men vil bare virke klok fra måten jeg snakker på i helt hverdagslige samtaler... Tips? 😁
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 - Unngå engelske ord og uttrykk. - Les deg opp på temaer som kunst, politikk, helse, psykologi, geografi, historie osv. - Ikke bruk ord som altså, liksom ++ -Ikke prøv for hardt. Anonymkode: 3fbdc...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Det virker bare dumt å forsøke å være noe en ikke er. Vent til du blir eldre, så løser det seg kanskje. Anonymkode: ed498...8bd
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Finn podcaster om tema som interesserer deg Enkel måte å lære masse nytt på. Anonymkode: abf68...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Podcasts om politikk, religion, historie, psykologi, samfunn. Les bøker om forskjellige emner. Øv deg på å prate og skrive. Plukk gjerne ut et tema og skriv en stil, så du lærer hvordan best å formidle informasjon. Mye handler om hvordan du prater, ikke hva du sier eller hvor mye du vet. En person som vet mye, men er veldig påståelig og ikke hører på andre, er ikke en god samtalepartner. En person som deler informasjon, er klar til å endre mening om noen andre kommer med bedre argumenter eller mer utfyllende informasjon, er en mye bedre samtalepartner. Én ting er å bygge opp ordforrådet og bli flink til å formidle informasjon, en annen er å faktisk være en god samtalepartner. Når jeg diskuterer med andre, så spør jeg gjerne spørsmål, viser entusiasme om de har noe nytt å dele, og gjør mitt så de/den andre får sagt sitt. En leder er ikke nødvendigvis den som prater mest. En leder er den som oppmuntrer andre til å delta i samtalen og komme med deres perspektiv Anonymkode: 24b6f...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå