Gjest Gjest Skrevet 7. august 2005 #1 Del Skrevet 7. august 2005 Fatter ikke hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt. Vekta går bare oppover og oppover, og jeg blir skikkelig deppa........... Hadde bestemt meg for at nå, etter ferien, skulle kiloene av. Vil gå ned minst 5-10 kilo. spiser sunt, men det er alt godteriet og potetgullet som ødelegger. Trener så ofte jeg kan, både styrke og går tur/jogger... Men så er jeg på butikken da, og smågodtet roper. Så tenker jeg at det er så innmari dumt å ikke kunne spise det man vil, og at bare litt snop ikke kan skade. Så, med ''gode'' unnskyldninger kjøper jeg litt snop. Og har helt sinnsykt dårlig samvittighet etterpå. Og nå, i går og i dag, så hadde vi en pose chips liggende fra før ferien. Jeg er hjemme alene og kjeder meg, og så ble det en halv pose i går og en halv i dag. Når jeg går rundt og rydder huset eller gjør andre ting, er det eneste jeg gleder meg til å sette meg ned med tv og litt snop. Prøver å bytte ut snopet med epler el.l., men det er ikke alltid frukten i butikken ser like fristende ut, og det gir liksom ikke samme tilfredsstillelsen som snop..... Men klærne blir trangere og trangere. Blir helt GAL av dette, aner ikke hordan jeg skal komme meg ut av det. Eller, jo, vet jo at den eneste som kan gjøre noe med det er meg selv, og at jeg bare må være sterk nok og klare å unngå godteri, chips, is, kjeks, kaker, vafler osv........ Hm...måtte vel egentlig bare få ut litt frustrasjon. Er det noen som har det på samme måte, eller har hatt det slik og klart å gå ned i vekt? Føler jeg er inne i en litt ond sirkel..... -lille meg- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassiopeia Skrevet 7. august 2005 #2 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Kan du fortelle litt om hva du spiser på en vanlig dag når du forsøker å slanke deg/spise sunt? Nøkkelen til en vellykket vektnedgang er et godt kosthold (+mosjon). Det kan forhindre søtsug og sult og dermed gjøre en diett lettere. Når det gjelder godteriet finner du jo på unnskyldninger for deg selv, og er klar over det. Det gjelder at du blir klar over det også når du står der foran smågodthylla. Du må jobbe veldig bevisst med disse ødeleggende tankene, hvis ikke vil de kunne "overvinne" deg gang på gang. Forsøk også å gå innom kiosker og butikker så sjelden som mulig, sånn at du slipper å høre ropingen fra godtehyllene. Handle heller inn det du trenger for en uke av gangen. Å ha en snacks og godteri liggende i huset er dødsstøtet for enhver diett, jeg ville heller ikke greid å la den ligge. På www.slankenett.no kan du nok finne god hjelp! Endret 7. august 2005 av Cassiopeia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reddelinnea Skrevet 7. august 2005 #3 Del Skrevet 7. august 2005 Hei. Så vondt at du ikke klarer å gå ned i vekt. Det er veldig vanskelig. Bra du trener. Ja, snop er liksom mere fristende enn epler Har du prøvd krom? Det skal liksom hjelpe mot søthunger? Jeg har prøvd det men det hjalp ingenting på meg. Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg bare går oppover og oppover i vekt. Er altfor glad i snop. Og buksene blir bare trangere og trangere. Også blir jeg bare enda mere deppa. Ved å se at vekten har gått opp enda mere. Klem :klem: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 7. august 2005 #4 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver, men det er mulig å snu den negative trenden. Du har nok vendt deg til et høyt blodsukkernivå. Dette bør du prøve å stabilisere. For meg har det fungert med havregryn med melk og noen rosiner. Dette har fylt godt opp i magen og har gjort at jeg ikke føler suget etter noe søtt så sterkt lenger. Ellers noen tips: Gå aldri sulten i butikken. Er du sulten så faller du lettere for usunne fristelser. Ha med handleliste og følg den. Ikke ha søtsaker liggende i skapene hjemme. Spis ofte og sunt. Ha en dag i uka som du unner deg litt ekstra. Vær i bevegelse. Finn aktiviteter du kan trives med ellers går du fort lei. Ta trappene i steden for heisen. Endret 7. august 2005 av Hannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reddelinnea Skrevet 7. august 2005 #5 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg prøvde en gang å ha masse sjokolade i skapet. Sånn at det ble overflod. Og da tenkte jeg ikke : Nå har jeg bare en sjokolade i skapet så da spiser jeg den opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 7. august 2005 #6 Del Skrevet 7. august 2005 Takk for svar og litt medfølelse... Jeg spiser en skive brød med lettsmør og ost,kaviar eller skinke til frokost, og te eller skummamelk. Når jeg har bakt selv, er brødene ganske grove, bruker grovbakst + kruskakli. Til lunsj er det en eller to skiver og te, til vanlig (når jeg jobber). Nå i ferien har det blitt litt hips om haps med lunsj...... Så langt er det egentlig greit. Men det er etter jobb problemet kommer, og i helgen. Etter jobb må jeg kjøre et stykke hjem, tar ca 40 min. Og det er jeg som handler middagen. I uken går det som oftest bra å unngå å kjøpe snop, men på kvelden går det litt ofte i kjeks, vafler e.l....og tv. Huff.....ser selv at dette ikke er så bra. Men så var det helgen da. Da kjøper vi snop på fredag, som gjerne skal vare hele helgen. Men det går fint en pose chips fredag kveld. Og så handler vi inn mer chips på lørdag, og gjerne litt smågodt. Til middag i uken spiser vi variert,ofte wok,kylling,omelett,grøt m.m., men vi er fryktelig glad i f.eks. lasagne. Blir mye kosespising, og det er vel det som ikke er så bra. Hm. Vi er flinke til å gå tur, og trener en del med vekter. Vi må klare å holde oss til snop bare på lørdag, og ikke kjøpe snop på fredag for hele helgen. Når mannen min jobber må jeg klare å holde meg til dette. Men det er jo det som er problemet!!!! Har ikke viljestyrke nok, og gir lett opp. Blir sur på meg selv, og lei meg fordi jeg ikke klarer å gå ned, og så er jeg litt lat og trett etter jobb....huff. Mener ikke å plage dere med alt dette, må bare få ut denne frustrasjonen......Kanskje det hjelper.... Og, takk for gode 'gå-i-butikken' - ''regler''....skal begynne å skrive handleliste, og ha med noen rosiner som jeg kan spise når jeg drar fra jobb....og så skal vi begynne å danse på kveldene i uken, så da blir det verken tid eller anledning til å kosespise....håper det ordner seg litt da. Må seriøst snu dette her, ellers vet jeg ikke hvordan det går.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 7. august 2005 #7 Del Skrevet 7. august 2005 Prøv å handle kun en gang i uka. Skriv middagsliste for den kommende uka og handle inn all middagsmaten, pålegget, tørrvarene osv som dere trenger den kommende uka. Jo færre turer i butikken, jo færre fristelser som du kan falle for. Dessuten sparer du penger på den måten. De kan du jo bruke på noe morsomt. Det kan også være lurt å ha ferdig oppdelte grønnsaker liggende i kjøleskapet. Enkelt og greit når du vil ha noe å tygge på fort. En fristende fruktbolle på bordet er heller ikke så dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2005 #8 Del Skrevet 7. august 2005 For meg er vektproblemet omvendt, men jeg prøver likevel å kutte litt på potetgull siden det ikke er fett som skal til for å legge på seg på de rette stedene. Jeg har funnet ut at det er et lurt triks å prøve å aldri ha noe godteri eller potetgull tilgjengelig... Altså hvis du er i butikken, prøvd å ikke kjøpe. Om du først kjøper, så kjøpe lite. Kjøp samtidig frukt, nektar og gjerne gulrøtter. Når du så sitter hjemme og får lyst på noe godt, så har du allerede sørget for at du ikke har noe godteri\potetgull du kan spise. Du får mer og mer lyst på noe søtt, og etterhvert vil du ta alt du finner som smaker søtt, selv om det ikke er søtt på riktig måte. Jeg ender som regel da opp med å spise frukt og gulrøtter, og slår 2 fluer i en smekk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2005 #9 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg har samme problemet, kan bli så oppsatt på å få godteri eller sjokolade at det absolutt ikke hjelper å ikke ha noe i huset. Det er nemlig ikke sååå langt til butikken. Men jeg har skjerpet meg litt i det siste, jeg spiser mer og mer pastiller uten sukker a la lãkerol i stedet for vanlig godteri. Dessuten har mengdene med sjokolade blitt mindre, spiser mye mindre av det, men litt må jeg ha. Også spiser jeg mer frukt, særlig tar jeg meg en frukt eller en brødskive på kvelden hvis jeg kjenner at søtsuget kommer. Da orker jeg ikke like mye godis etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trolletrine Skrevet 7. august 2005 #10 Del Skrevet 7. august 2005 Har du prøvd tørket frukt?Jeg er nemlig en skikkelig godtemus jeg også,men etter at jeg "oppdaget" tørket mango o.l. spiser jeg sjelden snop.Har byttet ut chips med nøtter også-like mange kalorier sikkert,men mye sunnere Dessuten,hvis du greier å holde deg unna snop en ukes tid,forsvinner godtebehovet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 7. august 2005 #11 Del Skrevet 7. august 2005 Hvorfor må vi ha godis i helga egentlig? Hva er så spesielt med den? Lag litt gele av fun light og en pose Heistad vaniljesukker da. Smoothies eller har du prøvd Oprions kakao? Nydelig! Du spiser for lite før middag. Ikke rart det går galt i butikken. Legg inn et mellommåltid mellom frokost-lunsj og et mellom lunsj-middag. Litt nøtter (20 mandler feks), 1 1%yoghurt, en frukt/grønnsak, 1 knekkebrød ja et eller annet. Det hjelper på sulten og du får et mer stabilt blodsukker så du ikke blir så fysen. Kut ut fredag som helg. Er ikke det. Lørdagkveld etter klokka 17 er det ok med ekstra f.eks. La også det være dagen dere lager kosemat, lasagne eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2005 #12 Del Skrevet 8. august 2005 Kanskej du er sukkeravhengig? Det er faktisk mange som er det , og som har vanskelig heter med å slutte fordi det dreier seg i bun og grunn om avhengighet. Jeg ville anbefalt deg å lese boka Sukkerbomben, den er veldig bra! Det står litt om hvordan du skal unngå sukker i hverdagen. Du kan til og med bruke tolvtrinnsmodellen, slik som alkoholikere gjør . Uansett ønsker jeg deg lykke til... Foxy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 10. august 2005 #13 Del Skrevet 10. august 2005 Hei og takk for svar. Er dønn enig i at jeg må kutte ut fredag som helg....Men har så mange unnskyldninger for å ikke gjøre det... "Endelig helg", "mannen jobber lørdag og søndag kveld", "skal-ikke-opp-tidlig-i-morgen-og-kan-kose-oss-litt" osv....man, nå har jeg vært flink i noen dager, får se hvordan det går til helga. Må vel finne noe godt og sunt å spise til mellommåltid i løpet av dagen, ja... Men det er såvidt tid til vanlig matpause på jobb, så det er ikke lett å finne tid til å spise noe utenom....Er lærer, kan ikke spise midt i timen heller...... Hm.Får prøve å finne en løsning. En boks/eske med rosiner og en med mandler kunne vært greit...trenger ikke kjøleskap heller.... flere gode tips? Trenger vel bare å skrive litt her for holde motivasjonen oppe.... :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #14 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har vært i samme onde sirkel som du.. Jeg hadde en periode hvor jeg spiste flere middager til dagen, mcdonaldsmat hver dag og masse godterier HELE tiden.. På den tiden måtte jeg ha ca 10 timer søvn hver natt for å føle meg opplagt.. I tillegg sov jeg ofte middag.. Men, så lærte jeg med å like cola light.. Jeg slutta nesten å spise godterier.. Jeg spiser ikke yoghurt og syltetøy med mye sukker i.. Jeg drikker ikke juice med tilsatt sukker.. Generelt sett så spiser jeg veldig lite som er tilsatt sukker.. Og gud som det hjelper.. Etter en stund hjalp det på søtbehovet - det er sjeldent jeg får det derre "må ha sukker"-kicket - det er stort sett bare hvis jeg har spist mer sukker enn vanlig.. I tillegg er jeg MYE mer opplagt.. Jeg sover 6-7 timer hver natt - og det holder.. Jeg har fått masse energi og livsglede.. Jeg sover aldri middag lenger.. Og jeg går bare mer og mer ned i vekt.. Det ER vanskelig - men det er mulig.. Jeg syns du skal prøve å gjøre noe helt nytt i livet ditt.. Søke på en ny jobb, flytte, begynne på skole, finne en ny hobby.. En ny start gir ofte inspirasjon til en ny start på andre måter også.. Og det gjør det mye lettere å bryte ut av en ond sirkel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reddelinnea Skrevet 10. august 2005 #15 Del Skrevet 10. august 2005 Kanskej du er sukkeravhengig? Det er faktisk mange som er det , og som har vanskelig heter med å slutte fordi det dreier seg i bun og grunn om avhengighet. Jeg ville anbefalt deg å lese boka Sukkerbomben, den er veldig bra! Det står litt om hvordan du skal unngå sukker i hverdagen. Du kan til og med bruke tolvtrinnsmodellen, slik som alkoholikere gjør . Uansett ønsker jeg deg lykke til... Foxy ← Jeg er sukkeravhengig. Det blir akkurat som alkoholikere må ha alkohol. Og jeg må ha sjokolade hver eneste dag. Hadde ikke klart meg uten. Men nå er sjokoladen den eneste vennen jeg har da. Trøstespiser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kafka Skrevet 10. august 2005 #16 Del Skrevet 10. august 2005 Hei! Jeg må bare si at jeg ikke vet noe om dette. Er selv tynn som bare det og hadde vel heller slitt med å gå opp noen kilo dersom jeg ville. Men jeg gjorde meg noen tanker. Jeg tenker som så at, dersom man skal kutte ut noe så krever det kansje flere endringer. Ikke bare det at man kutter ut selve tingen man er 'avhengig' av. Være seg sukker, eller annet spisbart - sigaretter, alkohol, narkotika eller hva det måtte være. Kansje hva man trenger og som kunne hjelpe er et substitutt for det som fjernes? Jeg forstår at det i tilfeller som dette kan være fristende å tenke at de gangene man normalt spiser sjokolade, så spiser man en banan eller hva det måtte være i steden. Men det blir på mange måter som å slutte å røyke ved å trappe ned fra Prince for å røyke Prince Mild i steden, gjør det ikke? Man bytter ut noe spiselig, med noe spiselig om du forstår? Det er kansje litt 'sunnere' men resultatet man ønsker lar kansje vente på seg da? Hva med å prøve å endre andre ting også. Få med en venn og gå tur på et spesifikt tidspunkt man normalt satt i sofaen, eller ved bordet og spiste. Tygge tyggis når man merker man blir sulten kansje? Det har jeg hørt skal 'lure' hjernen til å tro at man spiser, og derfor blir 'mett' ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 10. august 2005 #17 Del Skrevet 10. august 2005 Hei. Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Det høres ut som sukkeravhengighet. Jeg har vært i samme negative spiral som deg. Det eneste som frister er snop. Gjerne istedet for mat. Enormt sug etter noe godt på kvelden (eh..vel, hele dagen, for å være ærlig). Nå har jeg gått ned 4 kilo, og har holdt meg der de to siste ukene. Det synes veldig bra, og merkes utrolig godt på klærne - dermed holder jeg motivasjonen oppe. Det jeg har gjort for å gå ned: Fulgt South Beach dietten, men ikke helt slavisk. Spiser regelmessig, hver 3 - 4 time. Dette er vanskelig å få til i hverdagen, men er helt nødvendig av to grunner: HOlde blodsukkeret stabilt (og dermed unngå det verste godtesuget) , og holde forbrenninga oppe. Jeg spiser nøtter og sukkerfri tyggis/lakerol når jeg trenger snop Jeg unner meg en dag per uke hvor det er lov å spise snop. Nå klarer jeg bare halvparten av den mengden chips og sjokolade som jeg klarte å tylle i meg til ett "måltid" tidligere, bare fordi jeg har vent meg til å spise mindre måltider, og oftere. Jeg trener mye, 3-5 ganger i uka. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liljemor Skrevet 11. august 2005 #18 Del Skrevet 11. august 2005 Mandler er mye sunnere enn godteri, og metter bra. Ha noen mandler i bilen og i skapet, så spiser du det før du handler eller når du har lyst på godteri. Jeg syntes du har vært flink i det siste, fortsett slik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå