Gå til innhold

Hvordan høres mer moden ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jente på 18, og har lyst til å høres smartere ut når jeg snakker, sånn at jeg høres eldre ut enn vanlige ungdommer på en måte. Vil ikke høres ung og barnslig eller dum ut, vil liksom at folk skal bli litt imponerte og tenke sånn «wow hun høres eldre ut enn alderen hennes» 😂 Hvordan kan jeg bli det? Lese bøker? Hva slags? Har ikke ordforråd ganske mye å si? Og hvordan man bygger opp setninger? Rart spørsmål, men så på noen intervjuer hvor jeg tenkte over hvor voksne noen hørtes ut da de snakket, og vil bli sånn selv, men kommer ikke på noen norske kjendiser jeg kan etterligne. Er ikke det at jeg vil få mer kunnskap, vil ikke høres ut som en intellektuell snobb, men vil bare virke klok fra måten jeg snakker på i helt hverdagslige samtaler... Tips? 😁

Anonymkode: 0347b...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange gode tips, men ikke si skjøkken, skjeller, skjylling, det gjør dessverre mange unge nå. Det får dem til å høres veldig umodne ut.

Anonymkode: f0daa...f7a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland inn engelske ord i det norske språket slik veldig mange ungdom og yngre voksne gjør. Bare det, samt riktige kj-lyder som vedkommende over her nevner, vil hjelpe mye.

Og les bøker! Av norske forfattere med et godt språk. 

Anonymkode: 9c736...0a2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over, å snakke korrekt har mye å si. Dvs. blant annet å mestre kj-lyden og ikke blande de og dem og hun og henne. Vær også obs på bruken av uttrykk, du avslører deg raskt med misforståtte uttrykk som "misforstå meg rett" og "forhåndsregler". Ellers har du rett i at ordforråd har mye å si, så å lese bøker og ordentlige aviser er ingen dum idé. Jeg ville ikke sett etter kjendiser å etterligne, men hold deg oppdatert på nyhetsbildet, så har du noe å komme med noe du snakker også.

Anonymkode: e2073...1d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke så mange gode tips, men ikke si skjøkken, skjeller, skjylling, det gjør dessverre mange unge nå. Det får dem til å høres veldig umodne ut.

Anonymkode: f0daa...f7a

Gjør ikke det, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (5 minutter siden):

Gjør ikke det, heldigvis!

Du er TS?

Ikke første tråden du starter isåfall.

Anonymkode: fa692...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Være nøye på kj-lydene, som nevnt over.

-Ikke bruk engelske ord når du snakker norsk. Vet av enkelte tenåringer som bruker engelske ord i hver eneste setning, og det høres veldig barnslig ut.

-Kutt ut ord og begreper som liksom, på en måte, jeg bare, hun bare, egentlig osv.

-Lær deg hvordan ordtak og begreper egentlig skal uttales og brukes, som å "skjære over alle en kam", forholdsregler, i forhold til osv.

-Skriv på bokmål hvis du ikke allerede gjør det. De jeg kjenner som gjør det er også de som prater best, men vet ikke om det bare er tilfeldig.

Anonymkode: 7212a...7e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle over. Les mye, se nyheter og debatter på tv, fra forskjellige kilder. Reflekter. 

Og ikke vær så opptatt av hvordan folk oppfatter deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den L-lyden som er vanlig på din dialekt. F. Eks oslodialelt med Halden-L er typisk for de under 25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Skriv på bokmål hvis du ikke allerede gjør det. De jeg kjenner som gjør det er også de som prater best, men vet ikke om det bare er tilfeldig.

Det er jo først og fremst geografi som avgjør om man skriver bokmål eller nynorsk da. Tror det er tilfeldig med de du kjenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 time siden):

Bruk den L-lyden som er vanlig på din dialekt. F. Eks oslodialelt med Halden-L er typisk for de under 25

Ååå, jeg har lyst til å gi deg tommel-opp femti ganger for at du tar opp dette! Jeg blir nesten sprø av all Oslo-ungdommen som ikke uttaler L korrekt. Det høres enda mer barnslig ut enn de som ikke uttaler Kj-lyden korrekt. 

Anonymkode: 1914b...95e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si ting som «hvem kjole skal jeg ha på meg» 😂😭 Bruk riktig spørreord! 

Anonymkode: 3ecba...990

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe som MANGE ikke klarer å bruke rett er «i forhold til» !!! Irriterer meg enormt at voksne folk ikke kan bruke dette riktig. Stort sett mener de «med tanke på»... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og noe som MANGE ikke klarer å bruke rett er «i forhold til» !!! Irriterer meg enormt at voksne folk ikke kan bruke dette riktig. Stort sett mener de «med tanke på»... 

Bare spør denne mannen

D789455D-C9C6-4400-BF07-C7CE9C025E0B.jpeg

Anonymkode: fa692...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig i at det er irriterende, men det synes jeg folk i alle aldre driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

-Være nøye på kj-lydene, som nevnt over.

-Ikke bruk engelske ord når du snakker norsk. Vet av enkelte tenåringer som bruker engelske ord i hver eneste setning, og det høres veldig barnslig ut.

-Kutt ut ord og begreper som liksom, på en måte, jeg bare, hun bare, egentlig osv.

-Lær deg hvordan ordtak og begreper egentlig skal uttales og brukes, som å "skjære over alle en kam", forholdsregler, i forhold til osv.

"Kutt ut ord og begreper som liksom, på en måte, jeg bare, hun bare, egentlig osv". 

"Lær deg hvordan ordtak og begreper EGENTLIG skal uttales"....🙄🤣😏😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremstå som trygg på deg selv. Hils ordentlig på folk. Vær interessert i andre og følg opp svarene du får. Ikke fnis eller skikk på bff-en hver gang du blir nervøs.

Anonymkode: 01baa...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fremstå som trygg på deg selv. Hils ordentlig på folk. Vær interessert i andre og følg opp svarene du får. Ikke fnis eller skikk på bff-en hver gang du blir nervøs.

*kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...