Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere sammen med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg tid sammen på barnas premisser, uten tv, mobil osv hvor dere aktivt deltar i barnas lek. 

Og hvor mange timer ser de på skjerm? 

Anonymkode: c6a06...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deltar sjelden i barnas lek. Blir litt skjermbruk nå når dei er over 10 år. 

Anonymkode: 950e6...0c2

Skrevet

Jeg/vi deltar kun aktivt med i barnas lek når vi er ute og leker i snøen etc. 

Men jeg har tre tette barn som leker med hverandre. Barna kommer hjem 1530 og legger seg 1900. Middag og kveldsmat er inni der og de ser på tv i ca 40 min. Ingen skjerm ellers. 
I helgene får de se tv fra de våkner til kl 0900. Så går vi gjerne en tur eller har en familieaktivitet på dagtid og så leker de for seg selv igjen. De får se lørdagsfilm, så ca 1,5 t med tv på kvelden. Eldstemann på 7 hører mye på lydbok samtidig som at han bygger lego eller sånne «rolige» aktiviteter. Men vi foreldre leker ikke med barna. Jeg mener barns frie lek er mye mer verdifull enn voksenstyrte aktiviteter. Jeg har også tre barn og en god del praktiske oppgaver som må gjøres mens barna leker selv. 

Anonymkode: 9b913...216

• Liker 3
Skrevet

I kommer hjem kl 16.00 i hverdagene. Da er vi sammen til 18.30, spiser middag, snakker , leker. og da får han 30 min med skjermtid før sengetid. 

Skrevet

Svært lite nå, mye da han var liten, vil tippe 3 t om dagen 

Anonymkode: d1591...742

Skrevet (endret)

jeg synes det er fryktelig kjedelig å delta i tradisjonell lek, men sønnen min på 8 (litt umoden ennå) elsker å leke, særlig med meg (mamma), så jeg prøver å engasjere meg litt i lek med ham. For eksempel leke når vi går tur i skogen med hunden, det elsker han, og da er det ikke fullt så kjedelig for meg heller. Og så prøver jeg å delta litt i lego-bygging eller togbane-bygging, men det blir ærlig talt aldri veldig lenge av gangen. Men prøver absolutt å begrense skjermbruken uansett, og heller la ham kjede seg/finne på egne ting, selv om det da blir mye masing på meg, fordi han er lite selvstendig.

I ukedagene pleier jeg å si 30 minutter spilling på Ipad, og utover det ingen skjerm, eller kanskje han får se en halvtime Netflix eller noe. I helgene er jeg ikke så streng med skjermbruk, da hadde jeg gått fra konseptene.

Bruker såklart også en god del tid på aktiviteter og ting med ham, når det har vært mulig, som klatring, turer, kino, svømming etc, det storkoser jeg meg med, men akkurat delta i lek, typ rollelek med legofigurerer på stuegulvet er drepende kjedelig...

Endret av Hundejente
Skrevet

Bruker ganske mye tid med barna. Både i form av utendørsaktiviteter som ski, sykling, fjellturer osv men også i lek hjemme, lego, hyttebygging, tvspilling, ser film med dem osv.

Kanskje en time i snitt på hverdager og en del mer i helgene.

Skrevet

Leker stort sett fra etter middag til leggetid.  Er hun sliten blir det litt mer tv tid. Hun elsker å Leke med oss og det er den tiden vi får sammen etter Jobb og bhg. Jeg synst ofte det er slitsomt, men prøver å tenke at det er tid vi ikke får Tilbake.  Prøver Å oppmuntre til lek og egen aktivitet i helger og elles om noe må Ordnes, men det varer ikke så lenge om gangen 😅

Anonymkode: 5abd0...d53

• Liker 1
Skrevet

Har barn som elsker kreative ting, så da er jeg med. Men i vanlig lek er det lite vil jeg si, men de leker greit sammen (stort sett)

Anonymkode: 9091f...98b

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nå er mine barn store (10 og 12), så de leker knapt med seg sjøl lenger, og i alle fall ikke med meg :P Da de var mindre hendte det jeg lekte med dem, men ikke hver dag, mest i helgene, gjerne ute og sånt. Har alltid lest for dem hver kveld, det gjør jeg ofte fortsatt. 

Ellers mener jeg at det å leke med barna sine ikke er et krav for foreldre. Man er forelder, ikke lekekamerat. Jeg kan aldri huske at min mor lekte med meg. Man kan bruke tid med barna sine uten å leke med dem.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (21 minutter siden):

Nå er mine barn store (10 og 12), så de leker knapt med seg sjøl lenger, og i alle fall ikke med meg :P Da de var mindre hendte det jeg lekte med dem, men ikke hver dag, mest i helgene, gjerne ute og sånt. Har alltid lest for dem hver kveld, det gjør jeg ofte fortsatt. 

Ellers mener jeg at det å leke med barna sine ikke er et krav for foreldre. Man er forelder, ikke lekekamerat. Jeg kan aldri huske at min mor lekte med meg. Man kan bruke tid med barna sine uten å leke med dem.

Ikke et krav å leke med barna sine... 😕  Såklart bør det være et krav! 

Lek er jo en så stor del av barnets liv og læring. Man er jo foreldre selvom man leker med barna sine. Tullete påsagn,  man er jo også såklart en lekekamerat, det er en del av foreldrerollen!  Å delta i barnets frie lek er jo noe av det viktigste man kan gjøre, der oppstår både kontakt og læring. 

Men det er klart, du sier selv at din mor ikke lekte med deg, da er det ikke så rart du gjør det samme. Adferd går jo i arv 

• Liker 5
Skrevet

Deltar mye aktivt i leken, men blir også dessverre noe skjermbruk. Særlig når hun ser tv. Det er faktisk noe jeg ønsker bli flinkere på!

Men hvis vi er ute er alt fokus på henne, sett bort fra når jeg knipser et par bilder :) 

Den skjermen er dessverre drepen for fokuset til flere av oss foreldre og vi burde egentlig skamme oss. Barna har selvfølgelig godt av å lære seg å leke alene, men det må være stusselig for dem når vi sitter med nesa nedi telefonen hver gang de prøver å oppnå oppmerksomhet :) 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lek er jo en så stor del av barnets liv og læring. Man er jo foreldre selvom man leker med barna sine. Tullete påsagn,  man er jo også såklart en lekekamerat, det er en del av foreldrerollen!  Å delta i barnets frie lek er jo noe av det viktigste man kan gjøre, der oppstår både kontakt og læring. 

Men det er klart, du sier selv at din mor ikke lekte med deg, da er det ikke så rart du gjør det samme. Adferd går jo i arv 

Hvorfor skal det være et krav?

Jeg har lekt med mine unger veldig mange ganger, som du hadde sett hvis du hadde lest innlegget mitt ordentlig. Men kan ikke huske at noen voksne lekte med meg da jeg var liten, og jeg mener at det er ikke det som gjør deg til en god forelder. 

Barn har godt av å lære seg å leke selv, ikke bli underholdt av voksne hele tida. Mange unger i dag krever (fordi de er vant til) konstant underholdning, enten fra foreldre/barnehageansatte eller fra skjermer. De har godt av å lære å finne på ting selv, det er mer utviklende for dem enn voksenstyrt/voksenorganisert lek.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig , trist om foreldre ikke leker med barna

• Liker 1
Skrevet

Andre tråder på KG er fulle av småbarnsmødre som vasker hus 3 ganger i uka, kjører et par vaskemaskiner hver dag, lager all mat fra bunnen av og rydder så mye at de blir dødsslitn . Merkelig nok er de fraværende i denne tråden 😉. For de har vel ikke tid til å leke masse også? 

Anonymkode: d02e9...5a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig , trist om foreldre ikke leker med barna

Mine foreldre lekte svært sjeldent med meg, men lærte meg istedet å underholde meg selv. Det er jeg glad for! Min mor var hjemmeværende så tilstedeværelse og oppmerksomhet manglet det ikke på. Jeg er dessuten enebarn. Så det å leke synes jeg på ingen måte er et krav, men derimot å være tilstede og finne på ting sammen er. 

Anonymkode: a5ac2...de8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Andre tråder på KG er fulle av småbarnsmødre som vasker hus 3 ganger i uka, kjører et par vaskemaskiner hver dag, lager all mat fra bunnen av og rydder så mye at de blir dødsslitn . Merkelig nok er de fraværende i denne tråden 😉. For de har vel ikke tid til å leke masse også? 

Anonymkode: d02e9...5a2

Hehe jo. Jeg gjør alt dette mens barnet er i barnehagen. Da har jeg fullt av tid til å leke når hun kommer hjem i to tiden😊 det er gull. 

Har likevel valgt å lage middagen senere, fordi hun liker å bli med til butikken å handle 😊 da leker hun litt alene mens jeg lager middag. 

Anonymkode: a60e1...6fa

Skrevet

De er på skole og SFO til 16 hver dag, deretter hjem hvor vi må lage middag,spise og gjøre lekser. Deretter dusje/bade, kveldsmat og klargjøring av mat og klær til dagen etter. 

De slapper av med tv mens jeg lager middag.  Direkte lek med de blir det kanskje en gang i uka. 

De sitter ikke alene med tv'en og jeg er rett ved de og holder på med matlaging. 

Anonymkode: bb878...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe jo. Jeg gjør alt dette mens barnet er i barnehagen. Da har jeg fullt av tid til å leke når hun kommer hjem i to tiden😊 det er gull. 

Har likevel valgt å lage middagen senere, fordi hun liker å bli med til butikken å handle 😊 da leker hun litt alene mens jeg lager middag. 

Anonymkode: a60e1...6fa

De fleste av oss har jobb da, det er derfor vi har barna i barnehage. 

Anonymkode: f964d...0b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine foreldre lekte svært sjeldent med meg, men lærte meg istedet å underholde meg selv. Det er jeg glad for! Min mor var hjemmeværende så tilstedeværelse og oppmerksomhet manglet det ikke på. Jeg er dessuten enebarn. Så det å leke synes jeg på ingen måte er et krav, men derimot å være tilstede og finne på ting sammen er. 

Anonymkode: a5ac2...de8

Vel jeg synes det er trist om man ikke gjøt det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...