AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 2åringen vår har en veldig rund og oppblåst mage, konstant. Den er større etter mat naturligvis, men alltid stor. Ikke tenkt spesielt over det før barnehagen kommenterte en dag at hun ofte hadde hard mage (mørkmørk avføring) og lillesøsteren min spurte rundt samme tid om hun var forstoppet. Vi bestilte så legetime for jeg begynte å mistenke cøliaki eller laktoseintoleranse? Hun drikker mye melk og spiser stort sett brødmat og grøt, middagsmat er et herk å få i henne. Mye gråt rundt middag, også når hun får ting vi vet hun kan sluke tonnevis av. Legen var ikke helt med på cøliaki fordi armene og beina er normale, og ikke syltynne typ Afrikabarn. Hun er veldig slank, men ikke spinkel. Følger kurven sin osv. Veier rett under 12kg, er 86cm lang. Hun henviste oss til barnelege men jeg er redd de vil avslå henvisningen. Legger ved bilde av magen. Vi kan se ribbeina som rammer inn magen hennes enda tydeligere til vanlig, her har hun spist en skive med brød også. Noen som har lignende erfaring eller råd? Vi vil jo ikke prøve ut dietter før noe er anbefalt av barnelege og/eller fastlege. Anonymkode: 36c77...afb
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Vår var sånn, og hadde melkeallergi. Ikke laktoseintoleranse, men melkeproteinallergi. Vår får kulemage, og mye eksem og kløe dersom han får i seg melk - samt enorme smerter (men smertene var størst de første leveåra). Laktose er enkelt, men melkeprotein er tilsatt i mye rart. Så det er styr i starten- man må også holde seg komplett unna i opptil 6 uker før man merker forskjell, men så går det seg til. Nå tenker jeg ikke noe over det Vi fikk hjelp av allergologisk avdeling på sykehuset. Anonymkode: f48c8...249 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Vår hadde rar mage, veldig mørk, luktet ekstremt vondt. Var faktisk på røntgen av tarmene, da så de han var ekstremt forstoppet. Så vi måtte bruke movicol ganske lenge. Men det kom seg etterhvert når han ble eldre, og vi stoppet med melkeprodukter (og mat som inneholder alt fra myse til kasein) Anonymkode: f48c8...249 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Sitat Legen var ikke helt med på cøliaki fordi armene og beina er normale, Var det sånn å forstå, at legen nektet å ta blodprøve med den begrunnelsen? 😦 Anonymkode: 7e83f...1ca 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Kutt ut melkeprodukter og be om røntgen av tarmene. Anonymkode: 1eadf...a92 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Stakkar liten. Håper dere får skikkelig sjekk av ungen og at magen blir bedre ❤️ Anonymkode: f646f...349
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det sånn å forstå, at legen nektet å ta blodprøve med den begrunnelsen? 😦 Anonymkode: 7e83f...1ca Nja, hadde jeg insisterte hadde hun nok gått med på det. Men barnet virker ikke veldig påvirket i hverdagen, utenom gråtingen rundt middag, hun er stort sett blid og fornøyd/som 2åringet flest, - det sier barnehagen også. Noe sytete hjemme, men jeg liker å tro at det er normalt? 😅 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår var sånn, og hadde melkeallergi. Ikke laktoseintoleranse, men melkeproteinallergi. Vår får kulemage, og mye eksem og kløe dersom han får i seg melk - samt enorme smerter (men smertene var størst de første leveåra). Laktose er enkelt, men melkeprotein er tilsatt i mye rart. Så det er styr i starten- man må også holde seg komplett unna i opptil 6 uker før man merker forskjell, men så går det seg til. Nå tenker jeg ikke noe over det Vi fikk hjelp av allergologisk avdeling på sykehuset. Anonymkode: f48c8...249 Som nevnt over virker ikke vår så veldig påvirket, hun var aldri en gråtebaby og viser ikke sterke tegn til vondter - utenom rundt middag. Jeg har et fadderbarn som Har flere allergier og han gråter og klager hele tiden 😅 Men hun har eksem, det har hun, og det minner meg i grunn ikke om typisk atopisk eksem. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kutt ut melkeprodukter og be om røntgen av tarmene. Anonymkode: 1eadf...a92 Men bør vi kutte ut melkeprodukter før hun har fått en eventuell diagnose? I allefall ved mistanke om cøliaki skal det ikke gjøres. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stakkar liten. Håper dere får skikkelig sjekk av ungen og at magen blir bedre ❤️ Anonymkode: f646f...349 Takk ❤️ Anonymkode: 36c77...afb
indigob Skrevet 8. desember 2020 #8 Skrevet 8. desember 2020 (endret) Min sønn var sånn, han har mekleprotein allergi. Måtte oppsøke privatlege for å få hjelp og bli tatt på alvor. Endret 8. desember 2020 av indigob 2
indigob Skrevet 8. desember 2020 #9 Skrevet 8. desember 2020 Ikke kutt ut melk, da kan en eventuelt prøve bli negativ pga manglene melk i kroppen.. 3
indigob Skrevet 8. desember 2020 #10 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kutt ut melkeprodukter og be om røntgen av tarmene. Anonymkode: 1eadf...a92 Man skal ikke kutte ut melk, da kan en allergiprøver bli negativ.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nja, hadde jeg insisterte hadde hun nok gått med på det. Men barnet virker ikke veldig påvirket i hverdagen, utenom gråtingen rundt middag, hun er stort sett blid og fornøyd/som 2åringet flest, - det sier barnehagen også. Noe sytete hjemme, men jeg liker å tro at det er normalt? 😅 Som nevnt over virker ikke vår så veldig påvirket, hun var aldri en gråtebaby og viser ikke sterke tegn til vondter - utenom rundt middag. Jeg har et fadderbarn som Har flere allergier og han gråter og klager hele tiden 😅 Men hun har eksem, det har hun, og det minner meg i grunn ikke om typisk atopisk eksem. Men bør vi kutte ut melkeprodukter før hun har fått en eventuell diagnose? I allefall ved mistanke om cøliaki skal det ikke gjøres. Takk ❤️ Anonymkode: 36c77...afb Man bør IKKE kutte ut noen melkeprodukter eller glutenprodukter før dere har vært på time hos barnelegen. De anbefaler det ikke. Men om hun er forstoppet kan dere prøve å gi litt movicol, det kjøpes reseptfritt på apoteket. Ene barnet mitt har måtte bruke det siden han var 1 år, er snart 5 år sliter fortsatt med hard treg mage, har også veldig oppblåst mage slik som det øverste bilde. Anonymkode: da9ca...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 Kan godt hende at det "bare" er forstoppelse. Får ho i seg nok drikke til måltid? Prøvd sviskemos? Anonymkode: 6aaae...846
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #13 Skrevet 8. desember 2020 Som å lese om da min begynte å bli dårlig. Han har cøliaki. Var slik en stund før kroppen sa stopp. Da ble det hyppig oppkast, energiløshet og vekt som raste nedover. Deretter alvorlig matvegring. Endte med to uker på sykehuset. Min lege avfeide det også med andre ting, derfor det gikk så langt før vi ble tatt på alvor. Slik burde ikke være nødvendig. Så press mere på og krev utredning for cøliaki! Anonymkode: 7e069...792 1
Uglal Skrevet 8. desember 2020 #14 Skrevet 8. desember 2020 Vår er kronisk forstoppa å ser sånn ut dersom hun ikke får i seg medisin. Hun har vært slik fra start og går fast på movicol jr, relativt høy dose. Stakkars lille ❤️ håper dere får raskt hjelp!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #15 Skrevet 8. desember 2020 En er i din fulle rett til å oppsøke privatlegr uten henvisning om en trenger det. Aleris el lign medisinsk senter . Der tar de en ganske god undersøkelse vil jeg tro . Vegrer fastlegen seg for å henvise videre så er det bare å bestille privat . Anonymkode: 23019...849 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 Cøliakiutredning er først og fremst en blodprøve, insister på den. Og sjekk alt annet ang jern, vitaminer ol i samme slengen. Og før dagbok over avføring. Er den sjeldent, hard, bløt osv? (Lys, fettete er cøliskisymptom). Anonymkode: cff91...178 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 Om legen slår seg vrang og nekter å gå med på blodprøve, kan du prøve hjemmetest og sjekke for cøliaki hjemme. Hjemmetest koster sånn ca 150 kr på apotek, men jeg har inntrykk av at det ikke er hyllevare, så det greieste er å bestille på nettapotek. Det er kun et lite stikk i fingeren som skal til. Prøvene er anbefalt av cøliakiforbundet, og selv om du ikke får en offisiell diagnose av dem, kan det gi det et godt argument for å kreve videre utredning dersom den er positiv. Anonymkode: 7e83f...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 Takk for tilbakemelding alle sammen! Jeg håper at det bare er en vanlig forstoppelse, kronisk sådan, for magen har bortimot alltid vært slik. Men skal pushe på legen for blodprøve. Ser at henvisningen til barnelege er avvist fordi de vil ha videre utredning av fastlege for nettopp cøliaki, så skal ringe i morgen og få en plan. Men vi har ingen heftig historikk med cøliaki i familien, så heller mer mot laktose i såfall? Men håper det bare er forstoppelse. Privatlege er ikke et alternativ, vi bor ikke i en by som har den luksusen. Anonymkode: 36c77...afb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 Oppdaterer denne: Det viser seg at datter har cøliaki. Har tatt totalt tre blodprøver, samt en endomysiumtest som alle bekrefter svært høye nivåer. Veldig forunderlig at det viser seg på prøver i en alder av to år og et par måneder, når hun viser så lite tegn til ubehag 🤷🏼♀️ Middag er enda et mareritt å få i henne, håper vi får hjelp av ernæringsfysiolog eller noe for nå spiser hun stort sett havregrøt eller brødskive (og brødskive er kun i bhg det går ned). Har time hos barnelege i morgen, men tar gjerne i mot erfaringer om veien videre i forkant likevel 😊 TS. Anonymkode: 36c77...afb 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oppdaterer denne: Det viser seg at datter har cøliaki. Har tatt totalt tre blodprøver, samt en endomysiumtest som alle bekrefter svært høye nivåer. Veldig forunderlig at det viser seg på prøver i en alder av to år og et par måneder, når hun viser så lite tegn til ubehag 🤷🏼♀️ Middag er enda et mareritt å få i henne, håper vi får hjelp av ernæringsfysiolog eller noe for nå spiser hun stort sett havregrøt eller brødskive (og brødskive er kun i bhg det går ned). Har time hos barnelege i morgen, men tar gjerne i mot erfaringer om veien videre i forkant likevel 😊 TS. Anonymkode: 36c77...afb Det er ikke så forunderlig egentlig, for tarmtottene har sikkert ikke blitt helt avflatede ennå, og dermed tar hun fremdeles til seg næring. Veien videre, hvis ikke alt har blitt forandret siden vi gikk igjennom dette, er time hos ernæringsfysiolog, ny kontroll om 1-2 år, og ellers er det "klar dere selv". Begge mine barn måtte igjennom gastroskopi for å få diagnosen, men jeg tror det er forandret nå. Nå tror jeg at de minste barna slipper unna, men det kan være at hun må igjennom det om noen år bare for å sjekke at alt er bra. Den undersøkelsen foregår da i narkose. Jeg anbefaler at dere melder dere inn i NCF. Der får dere mye informasjon, tilbud om bakekurs, og på sikt mestringskurs og samlinger for barnet. Barna mine har vært på flere ungdomssamlinger med NCF ungdom, og har hatt mye glede av det. Anonymkode: 7e285...355 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå