AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Hei, Førstegangsfødende her, uke 38. Har bestemt meg for å ikke amme men pumpe brystmelk og gi på flaske. Jordmor har også merket helsekortet mitt med store bokstaver om at jeg ikke skal amme, men pumpe. Så da skal heller ikke ungen legges til brystet etter fødselen. Ønsker ingen spørsmål, kritikk, eller "velmente råd" rundt min avgjørelse. Jordmor mente at man kan begynne å trene å håndmelke fom. uke 37. Har ikke prøvd det, men kjøpt melkepumpe, flasker og alt av utstyr som trenges. Er det noen som har øvd på å pumpe seg i forkant av fødselen? Fungerer det? Hvordan komme i gang? Hadde vært fint å være litt forberedt så jeg ikke må begynne å styre og lese bruksanvisningen rett etter fødsel 😊 Skal man egentlig ta med egen pumpe og flasker, eller får man låne sykehusets pumpeutstyr? Skal føde på St.olavs om noen har erfaringer. Takknemlig for alle innspill og konstruktive tilbakemeldinger 😊 Anonymkode: 83d64...7a0
LilleMy1989 Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Gå inn på ammehjelpen.no Der skal det stå endel info om pumping og morsmelk på flaske. Mener at det også står om håndmelking der. Håndmelking gjøres forøvrig ikke med pumpe men med hendene Pumpe blir for kraftig vil jeg tro før fødsel. Jeg har selv håndmelket og satt igang melkeproduksjon fra uke 37 pga svangerskapsdiabetes. Det var veldig lurt for da hadde jeg allerede morsmelk både i fryseren og i brystene før barnet ble født. For å unngå infeksjon og sikre ren melk må man vaske hendene først og håndmelke i ren beholder (brukte melkebeger fra Avent). Melken dro jeg opp i små sprøyter på 2-5ml og frøs ned med en gang. Disse hadde jeg med når jeg skulle føde slik at babyen fikk råmelk med en gang den var født. Da har du mat uten å måtte pumpe umiddelbart etter fødsel! 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Det har ingen hensikt å drive å pumpe før fødsel. Det vil bare være vondt, det er et sterkt vakuum og når det ikke kommer melk så går det ikke. Men du kan lese bruksanvisningen, sette delene fra hverandre og bli kjent med delen. Sette pumpen til brystet og se hvordan det er. Selve pumpingen er noe man trenger øve på, det finner du raskt ut av når babyen er født. Du kan også få hjelp til dette på sykehuset. De skal ha pumpe og flasker til utlån, det er jo ikke gitt at alle kan eller vil amme etter fødsel, så dette skal sykehuset stille med. Husk bare at det tar noen dager før melken kommer og det er råmelk du får først. Denne kan være vanskelig å pumpe ut, så det kan være babyen må få tilskudd av mme i starten også, så den ikke får for stor vektnedgang. Alt dette får du hjelp til på sykehuset. Anonymkode: a2fa6...c31 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Det er ikke veldig enkelt å få gang på melka før fødsel, men litt går. Det er hormoner som utløses under fødselen som setter fart på det, og det er lettere å få det til å strømme når babyen er i nærheten av deg. Anonymkode: 76659...432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå