Gå til innhold

Teknisk: lite lesbar skrifttype

reiseglad

Anbefalte innlegg

Skrifta blir grå i innleggene. Det gjør det vanskeligere å lese for oss som har redusert syn. Pliiis få tilbake svart skrift!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

reiseglad skrev (16 minutter siden):

Skrifta blir grå i innleggene. Det gjør det vanskeligere å lese for oss som har redusert syn. Pliiis få tilbake svart skrift!

Enig med deg. Få tilbake svart skrift, ikke grå som nå. Må anstrenge meg for å lese, og det var faktisk sykt irriterende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (1 time siden):

Ctrl skrev (51 minutter siden):

Enig med deg. Få tilbake svart skrift, ikke grå som nå. Må anstrenge meg for å lese, og det var faktisk sykt irriterende.

Har dere grå skrift? Det har ikke jeg... 😊 kan det være noe med innstillinger på nettleseren? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (39 minutter siden):

Har dere grå skrift? Det har ikke jeg... 😊 kan det være noe med innstillinger på nettleseren? 

Skriften har alltid vært svart på KG, og den er svart overalt ellers, men ble grå etter oppgraderingen. Eller "lysesvart", hvis det er noe som heter det. :fnise: Sykt irriterende. Når jeg leser KG så får jeg følelsen av å at jeg må oppsøke optiker umiddelbart. Men ikke ellers :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye fontene er slitsomme å lese, og muligheten til å logge inn anonymt er borte.

Liker heller ikke den skarpe grønnfargen som er der når jeg går inn på egen profil.

Endret av Ichiko
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (9 timer siden):

Enig. Har redusert syn her også så det er vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ser du forskjellen mellom svart (øverst) og ny skriften, som jeg er enig, er ALT for lys! Siden fontene er tynnere blir det enda vanskeligere å lese.  Helt svart passer best :) 

Screen Shot 2020-11-24 at 13.31.06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Outlander said:

Her ser du forskjellen mellom svart (øverst) og ny skriften, som jeg er enig, er ALT for lys! Siden fontene er tynnere blir det enda vanskeligere å lese.  Helt svart passer best :) 

Screen Shot 2020-11-24 at 13.31.06.png

ermmm....det jeg har tatt skjermdump og limt her er IKKE lik hvordan det ser ut når du leser! Nå ser det tydelig svart ut! he??? merkelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (12 minutter siden):

ermmm....det jeg har tatt skjermdump og limt her er IKKE lik hvordan det ser ut når du leser! Nå ser det tydelig svart ut! he??? merkelig! 

Enig. Skrifta i skjermdumpen her sliter på øynene selv om man vanligvis ikke bruket briller 😆🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det var veldig anstrengende for øynene å lese skriften her nå ja, håper den kan gjøres tydeligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, 

(Innleggene i denne tråden er splittet ut fra «Forumet er oppgradert!»)

Jeg ser det er en del av dere som opplever at skrifttypen er mindre lesbar. Tenker i utgangspunktet at jeg kommer til å bytte tilbake til slik den var, men jeg ønsker likevel å gjøre en kort liten undersøkelse først for å sjekke om dere synes noen av alternativene er bedre.

@reiseglad, @Ctrl, @solmåneogstjerner, @Ichiko, @Alvilda, @Outlander, @Little Diva, @Atania, @Frida

Verken tekstfargen eller skriftstørrelsen har forøvrig endret seg, den er lik som før, men opplevelsen av fargen kan nok endre seg utifra hvilken skrifttype som brukes. 

Kunne dere gitt tilbakemelding på hvilken av skrifttypene i denne tråden som er mest lesbar for dere? Se gjennom innlegget før dere evt. avgir stemme.

Kunne noen av dere som opplever dagens skrifttype (etter oppgraderingen), også lagt ved et skjermbilde av hvordan det ser ut for dere? og evt. kommentere hvorvidt skjermbildet stemmer overens med dere opplevelse av det. 

Her er et bilde av hvordan skriften ser ut for meg:

Skjermbilde 2020-12-08 kl. 12.32.26.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TSP

Lite forskjell for meg. Alt er greit å lese men liker best typene som har litt mellomrom mellom bokstavene. 

Bruker android telefon, ganske gammel versjon. 

Men når dere oppgraderte så fikk jeg en annen skrifttype som nå er borte. Jeg vil helst ha den jeg fikk når dere oppgraderte! Den var bedre enn noen av de andre. 

Skjermbildene ser helt like ut som det jeg så på skjermen. 

Screenshot_20201208-124016.jpg

Screenshot_20201208-124021.jpg

Screenshot_20201208-124026.jpg

Screenshot_20201208-124031.jpg

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ser du et bilde fra meg. Forskjellen mellom min skrift og din skrift er merkbar, der min er lysere enn din. Nærmere gråtonet. 

Bildet er tatt av innlegget ditt, @TSP, hvor du har tatt bilde av teksten din. 

Bilde:

----

image.png.fb25431b01337f97d6aac47824027ed4.png

----

Endret av Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det ble mulig å velge mørkere farge på skriften slik at det ble tydeligere å lese, for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (59 minutter siden):

Fant ut at det ble mulig å velge mørkere farge på skriften slik at det ble tydeligere å lese, for meg i alle fall.

Hvordan gjorde du det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ctrl skrev (8 minutter siden):

Hvordan gjorde du det? 

1475550107_Skjermbilde2020-12-08kl_21_24_06.png.8bcbb7240cd1f95d2a6b89fb2cae3825.png

Velg tekstfarge på linja oppe i boksen her som du skriver - velg flere farger - sett markøren nederst i venstre hjørne. Men ser nå at den automatisk velger den gråere varianten, og det tror jeg ikke skyldes innstillinger på min maskin, men i programmet til KG. Men ser jeg kan overstyre det når jeg skriver (men det hjelper jo ikke på at alle andres skrift blir grå...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (4 minutter siden):

1475550107_Skjermbilde2020-12-08kl_21_24_06.png.8bcbb7240cd1f95d2a6b89fb2cae3825.png

Velg tekstfarge på linja oppe i boksen her som du skriver - velg flere farger - sett markøren nederst i venstre hjørne. Men ser nå at den automatisk velger den gråere varianten, og det tror jeg ikke skyldes innstillinger på min maskin, men i programmet til KG. Men ser jeg kan overstyre det når jeg skriver (men det hjelper jo ikke på at alle andres skrift blir grå...)

Ja, det fant jeg ut av. Nå f.eks skriver jeg i svart. Ser du skriften min i svart også?

Men det hjelper lite når jeg må lese alle andres i grå. Man kan jo få hodepine av mindre enn dette. 

Håpløst. Håper dette fikses. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (3 minutter siden):

Ja, det fant jeg ut av. Nå f.eks skriver jeg i svart. Ser du skriften min i svart også?

Men det hjelper lite når jeg må lese alle andres i grå. Man kan jo få hodepine av mindre enn dette. 

Håpløst. Håper dette fikses. 

Ja, fargen i forhold til lesing ble mye bedre, men skrifttypen du har valgt er slitsom å lese. 

Men nå kan kanskje teknisk adm @TSPbot fikse noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (Akkurat nå):

Ja, fargen i forhold til lesing ble mye bedre, men skrifttypen du har valgt er slitsom å lese. 

Men nå kan kanskje teknisk adm @TSPbot fikse noe?

Ja, jeg tok bare en vilkårlig skrifttype som virker å respondere mot svart skrift.  Håper den jeg testet ut aldri blir bruk her inne... :nisse:

Open Sans i svart skrift så derimot innbydende ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...