AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Hvor lang tid var du på sykehuset etter ks? Funket ammingen fort etterpå? Hvis man ikke kan løfte noe, hva gjør man med baby? Må far ta baby mest de første ukene? Og sikkert et dumt spørsmål tilslutt, men får man ingen plager/vondter nedentil etter et ks? Mange som har født vaginalt sliter med å gå på do etterpå og har mye vondt, men det gjelder sikkert ikke ved ks? Anonymkode: e3bd6...68c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Var på sykehuset 6 dager etter ks. Amming gikk ikke, men det var på grunn av at baby ikke fikk skikkelig tak. Melken kom fort. Man kan som regel løfte baby, det tok et døgn før jeg begynte å stelle baby selv. ingen plager nedentil. Anonymkode: 51283...da9 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Noen plager nedentil som inkontinens kan man vel få likevel, pga. hormoner og belastningen på muskulaturen. Anonymkode: a3c68...501 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Var to dager etter keisersnitt. Tidlig første koronanedstenging, og følte jeg ikke fikk hjelp på sykehuset. Ammingen funket ikke, dårlig sugetak, stramt tungebånd, brystvegring. Kunne løfte baby, men å snu seg/komme seg opp fra seng fra knotete. Følte meg fort bra. Jeg hadde plager nedentil etterpå. Mest bak, smertefullt og blødde da jeg gikk på do. Gikk over etter noen uker. Anonymkode: f86c5...474
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 En uke på sykehuset. løftet baby selv. kom ingen melk. Utrolig smertefullt å presse på toalettet (siden du nettopp er kuttet opp). Anonymkode: 7fbd5...d84
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Jeg var på sykehuset 4 dager. Det tok noen dager med såre brystvorter og ingen melk, og gav nesten opp hele ammingen. Men jeg prøvde videre og plutselig fikk jeg plenty med melk og fikk teken på ammingen etterhvert. Løfte baby gikk fint, han var rett under 4000 g så det var ikke noe problem. Å komme seg opp fra senga, ned i senga, sette seg og reise seg var litt vrient de første ukene 😅 særlig å komme seg opp fra sengen, ble mye rulling og kaving der. Var jo livredd for at stingene skulle sprekke og synes det var ubehagelig med for mye press i magen. Tok også et par mnd før jeg turte å le, hoste og nyse ordentlig haha 🙈 Men det kan godt ha vært psyken min, ikke sikkert det var særlig farlig egentlig 🥴 Hadde ingen problemer med å gå på do Ingen smerter eller noe. Anonymkode: cd17c...396
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 Jeg hadde hastekeisersnit. Var på sykehuset 5 dager. Far tok alt av skift osv de første dagene, men etter én uke var jeg nesten som før igjen. Ammingen gikk så problemfritt som det går an. Man kan løfte babyen og ting som er like tunge eller lettere, men man bør generelt unngå unødvendige løft. Underlivet kan også bli påvirket av graviditeten, men hos meg skjedde ikke det, så alt er som før. Anonymkode: 85978...163 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #8 Skrevet 8. desember 2020 Nr 1: Hastekeisersnitt. Ble innlagt fredag og ute igjen fredagen etterpå, altås en uke Barnet kom natt til søndag. Melken kom etter 5 dager. Pumpet meg hver 3.time hele døgnet til melken kom. Hadde sinnsyke smerter pga stort operasjonssår. Kom meg ikke opp av sengen osv. Fikk grei hjelp av damene på A-hus. Ingen vondter nedentil. Blødde i3 uker etter ks. Nr 2: planlagt ks pga førstemann. Innlagt onsdag, tok blodprøver og annet. Barnet kom torsdags morgen. Jeg var oppe og gikk etter 2 timer. Reiste hjem lørdags morgen. Var på fotballkamp med eldstemann søndagen. Var i kjempefin form hele veien. Jeg var forberedt på at det kom til å gjøre kjempevondt med tanke på førstemann, men det gikk veldig bra! Anonymkode: eca21...47d 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #9 Skrevet 8. desember 2020 Tre dager på barsel, sjekket ut på morgenen tredje dagen. Ammingen funket fint, hun begynte å smatte på puppen mens de sydde meg, og melka kom helt etter skjemaet. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne løfte noe som var tyngre enn baby. Så baby gikk fint å løfte. Jeg slet med en del svie et par uker når jeg tisset etter kateteret, og vondt å presse på do pga kuttet på magen. De sier jo man skal unngå å trykke for hardt på do første tiden siden det er sånn buktrykk som kan gjøre at såret sprekker. Ellers mye vondter pga såret, følte meg veldig redusert og fikk et smertefullt hematom, vondt å komme seg opp og ned i sengen. Håper jeg slipper KS neste gang, men baby kom trygt ut så det er verdt det. Anonymkode: 243a5...3fd
IkkeStudentLenger Skrevet 8. desember 2020 #10 Skrevet 8. desember 2020 Hastekeisersnitt, 2 dager på barsel og en på barselhotell. Måtte bære på baby fra dag 2 av, men tok 3 uker før det var mulig å komme seg inn og ut av sengen normalt. Hjalp veldig på nattamming å ikke måtte ut i stuen og amme i stol. Amming fungerte med en gang. Bar ingenting annet enn baby før 6 uker, og tok 8 uker før jeg ikke var redd for å bære. Ikke noe problem med toalettbesøk heldigvis. Brukte smertestillende i et par uker etter ks.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 Jeg var 5 dager på barsel. Selve keisersnittet gikk veldig fint. Veldig lite smerter i ettertid. Keg var oppe og dusjet samme dag. Som de andre sier er det vondt å presse på do i dagene etter, men bruk et sammenrullet håndkle som du presser mot såret. Da gjør det mindre vondt. Ammingen gikk seg til. Han måtte få noe erstatning i noen uker, men etter noen uker fullammer jeg. Anonymkode: aa31d...062 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 2 KS, ett haste og ett planlagt. innlagt 5 og 3 dager etterpå. amming: null problem (men det var 2. og 3. barnet og hadde god erfaring med amming fra første) Man kan løfte baby etterpå, men ikke noe tyngre enn baby. Så far bør ta seg av bilstol/vogn og tunge handleposer de første 6 ukene 😊 de ukene flyr av gårde uansett, så det går fint. Vi har en veldig høy seng, og det var gull verdt. Det er utrolig hvor ofte man bruker magemusklene uten å tenke over det. Nedentil er man ikke påvirket på samme måte som ved vaginal fødsel, men man har blødning. Dessuten er det ganske vanlig å bli forstoppet etter KS, så det kan være lurt å være obs på. Den største utfordringen syns jeg var hosteanfall/latterkrampe de første ukene. Au!! Som andre over her tipset om: sammenrullet håndkle som man presser mot såret funker bra 👍 Anonymkode: c1fb1...778 2
IkkeStudentLenger Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: 2 KS, ett haste og ett planlagt. innlagt 5 og 3 dager etterpå. amming: null problem (men det var 2. og 3. barnet og hadde god erfaring med amming fra første) Man kan løfte baby etterpå, men ikke noe tyngre enn baby. Så far bør ta seg av bilstol/vogn og tunge handleposer de første 6 ukene 😊 de ukene flyr av gårde uansett, så det går fint. Vi har en veldig høy seng, og det var gull verdt. Det er utrolig hvor ofte man bruker magemusklene uten å tenke over det. Nedentil er man ikke påvirket på samme måte som ved vaginal fødsel, men man har blødning. Dessuten er det ganske vanlig å bli forstoppet etter KS, så det kan være lurt å være obs på. Den største utfordringen syns jeg var hosteanfall/latterkrampe de første ukene. Au!! Som andre over her tipset om: sammenrullet håndkle som man presser mot såret funker bra 👍 Anonymkode: c1fb1...778 Ja høy seng var gull verdt!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #14 Skrevet 9. desember 2020 Akutt ks i uke 32, så var 5 uker på sykehus. Det var da pga prematurt barn og ikke pga keisersnittet. Jeg lå 6 døgn på barsel før jeg fikk flytte opp på nfi. Hadde fin melkeproduksjon etter ca 2 døgn. Fikk ikke til amming, men det var også fordi barnet var prematurt og ikke fikk til ordentlig sugetak. Det gikk helt fint å løfte barnet, da formen min tillot det. Fikk store blødninger dagen etter snittet og var sengeliggende i flere døgn. Det var derfor jeg lå 6 døgn på barsel, ble bedre etter blodoverføringer. Hadde ingen plager nedentil, men hadde vondt i selve operasjonssåret lenge etter snittet. Var ikke behagelig å gå på do den første uka. Anonymkode: 91927...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå