AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Som barn leste jeg i et helsemagasin at man lettere får mareritt hvis man sover på ryggen. Jeg slet veldig med mareritt i barndommen og turte ikke å sove på ryggen igjen etter å ha lest dette. Det har fulgt meg inn i voksenlivet og jeg sover ikke på ryggen nå heller. Men finnes det egentlig i det hele tatt vitenskapelig belegg for at man lettere får mareritt av å sove på ryggen? Anonymkode: 29e39...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Så rart, jeg får mareritt hvis jeg sover på magen🤔 men det har kanskje med at jeg snur meg på magen når jeg har magesmerter, så det er kanskje smertene som skaper mareritt 🤔 Anonymkode: c8f77...0ac
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 https://forskning.no/spor-en-forsker-helse-menneskekroppen/spor-en-forsker-kan-sovestilling-pavirke-drommer/489131 Anonymkode: c8f77...0ac
hutta Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Det er visst lettere å få søvnparalyse hvis man sover på ryggen, men vanlige mareritt har jeg ikke hørt noe om 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 hutta skrev (5 timer siden): Det er visst lettere å få søvnparalyse hvis man sover på ryggen, men vanlige mareritt har jeg ikke hørt noe om Kan "bekrefte" dette! Samboeren min sliter noe ekstremt med søvnparalyse, og får det nesten kun dersom han sover på ryggen. Er jeg våken så vekker jeg ham og han snur seg, også sover han videre uten problem. Anonymkode: 73307...d6b
Sandy1908 Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Jeg får ofte søvnparalyse av å ligge på ryggen
hutta Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kan "bekrefte" dette! Samboeren min sliter noe ekstremt med søvnparalyse, og får det nesten kun dersom han sover på ryggen. Er jeg våken så vekker jeg ham og han snur seg, også sover han videre uten problem. Anonymkode: 73307...d6b Ja okey jeg visste ikke om jeg kunne si det helt sikkert, for mente jeg hadde lest det og har jo erfart selv at hver gang jeg "våkner" med søvparalyse så ligger jeg jo på ryggen, men da er det nok ofte sånn!
Rant Skrevet 9. desember 2020 #8 Skrevet 9. desember 2020 Jeg har opplevd søvnparalyse ved å sove på ryggen. De gangene jeg våkner av et mareritt har jeg sovet på ryggen, men det er aldri stillingen jeg sovner i, da jeg ikke klarer å sovne ved å ligge på ryggen. 2
bluedot Skrevet 9. desember 2020 #9 Skrevet 9. desember 2020 Veldig vittig at jeg kom over denne tråden akkurat i dag. I natt våknet jeg nettopp av et mareritt og da lå jeg på rygg. Intuitivt «visste» jeg at dette ville gå over dersom jeg snudde meg til siden noe det også gjorde. Har aldri tenkt over dette før. Så rart.
Refuse Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Gammelt innlegg, men føler behov for å legge til noe her tilfelle flere googler og kommer over dette innlegget. Jeg våkner med sinnsykt angst noen ganger om natten, i tillegg til merkelige drømmer og mareritt, og hver gang har jeg liggi på ryggen. Jeg har også arytmi på hjertet, og denne kikker også voldsomt inn. Ligger jeg på siden, så sover jeg mye bedre. Sliter og periodevis med søvnparalyse, og den slår somregel alltid til når jeg sovner og sover på ryggen. Veldig merkelig at kroppen påvirkes så veldig av dette. Vil tro at det jeg opplever med pulsen og hjertet er samme årsak til at gravide ikke bør sove på rygg? Skal ikke si det med sikkerhet, men mistenker en sammenheng. Jeg føler ofte at jeg ikke får puste når jeg da våkner, gjerne 30 min ish etter jeg har sovnet på ryggen, men så er det heller hjerteslagene som er veldig ujevne, noe som gir meg en følelse av "magesug" men i brystkassa.
nordnorsk Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Man har drømmer og mareritt uavhengig av hvilken sovestilling man ligger i. Men det er vanlig å sove lettere når man ligger på rygg, noe som fører til at man lettere våkner av en stressende drøm. Og selv om man drømmer mye hver natt, så har man en tendens til å huske kun de drømmene man våkner av. Derfor oppleves det som at man oftere har mareritt når man sover på rygg. Det er mange grunner til at man våkner hyppigere av å ligge på rygg. Det er spesielt vanlig hvis man har søvnapné. Å ligge på rygg snevrer inn luftgangene og man blir mer plaget med pustestopp og oppvåkninger. Å ligge på rygg kan også tette nesen mer, hvis man har en luftveisinfeksjon. Hos folk som sliter med angst, så vil man ofte være i høyere beredskap når man ligger på rygg. Dette fordi man føler seg mer sårbar og mindre beskyttet, enn når man ligger på siden eller magen. Det er en av grunnene til at man også kan oppleve søvnparalyse når man ligger på rygg. Hjernen er mer på vakt, og våkner gjerne før kroppen. Personlig så unngår jeg som regel å sove på rygg. Andre igjen sover KUN på rygg. Så uansett er vi jo forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 Jeg får alltid mareritt av å sove på ryggen, jeg har bedt samboer dutte til meg hvis han ser det. Anonymkode: c1f9e...a27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå