AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Del Skrevet 8. desember 2020 Jeg har muntlig-praktisk eksamen i Geofag 1 på torsdag. Og jeg kjenner nervene tar helt av. Det er så mye! Jeg synes mye er interessant - aller mest naturkatastrofer og ekstremvær. De føler jeg at jeg har god kontroll på. Det med bergarter og, sånn ca. Skille mellom magmatisk og metamorf, mineral og bergart, felsisk og mafisk og hvordan knytte dem til platetektonikk. Det jeg synes er mest vanskelig og krevende er været - dette med strålingsbalanse, vind og nedbør. Å huske alt om lavtrykk/høytrykk, passatvind, jetstrømmer og sånn. Isberg og hvordan de har formet landskapet vårt - rundsva, morener, esker. Det er så mye 😩 Jeg har skrevet ned og svart på alle kompetansemål for hvert kapittel. Prøvd å skrive litt på min egen måte og lagd innledninger. Men hvordan kan jeg forberede meg best mulig disse siste dagene, hvordan være mest mulig effektiv? Jeg skal jo kunnesnakke i 10 minutter, helst på en ryddig måte, sørge for å få med meg alt det viktige og ikke være for vag. Jeg får med et notatark på én side. Og så er det jo en uforberedt del, og den oppgaven på 15 sider jeg skrev. Jeg bare.... Jeg er så rotete i hodet og redd for at det blir slik at jeg går for fort gjennom alt og ikke utbroderer nok - bare spytter ut ord og begrep hit og dit. Og hvordan få notatarket mitt til å faktisk være et nyttig hjelpemiddel under fremføringen? Anonymkode: 3dae9...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Del Skrevet 24. februar 2021 Hei! Jeg skal ha eksamen i geofag 1, har du noen tips til meg? Brukte du boa "terra mater"? og gjorde du alle oppgavene til hvert kapittel i boken, eller fant du læringsmålene på udir og svart på de? Setter pris på svar. Takk på forhånd Anonymkode: eee4c...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg skal ha eksamen i geofag 1, har du noen tips til meg? Brukte du boa "terra mater"? og gjorde du alle oppgavene til hvert kapittel i boken, eller fant du læringsmålene på udir og svart på de? Setter pris på svar. Takk på forhånd Anonymkode: eee4c...cee Når skal du ha eksamen? Anonymkode: 9745a...0af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
privatistelev Skrevet 25. februar 2021 #4 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når skal du ha eksamen? Anonymkode: 9745a...0af I mai 2021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Del Skrevet 25. februar 2021 Jeg er ikke ts, men svarer likevel da jeg hadde muntlig eksamen i geofag 2 i fjor. Anbefaler virkelig å skrive sammendrag / en presentasjon til hvert kompetansemål, der du bruker fagtermer. Start med det tidlig. Jeg gjorde dette, og i dagene før eksamen øvde jeg på å snakke sammenhengende i 15 minutter om hvert kompetansemål uten manus. Se også etter hvor du kan trekke linjer mellom kompetansemålene, det viser breddekunnskap og evne til å se sammenheng. Det er så viktig å øve muntlig på dette! Jeg trakk et par kompetansemål, og snakket sammenhengende om disse i 10-15 minutter. De videre spørsmålene jeg fikk var brede, egentlig formulert akkurat som kompetansemålene. Tjente mye på å ha forberedt og øvd inn gode sammendrag og refleksjoner med struktur til hver av disse. Lykke til! Anonymkode: 08f8c...288 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg skal ha eksamen i geofag 1, har du noen tips til meg? Brukte du boa "terra mater"? og gjorde du alle oppgavene til hvert kapittel i boken, eller fant du læringsmålene på udir og svart på de? Setter pris på svar. Takk på forhånd Anonymkode: eee4c...cee Jeg hadde terra mater ja 😁 jeg gjorde ikke noe oppgaver der nei, men jeg jobbet etter kompetansemålene i hvert kapittel. Det vil jeg anbefale 😁 Og øv på å snakke. Samboeren min hjalp meg også, som i at han lekte eksaminator - ba meg forklare ting og stilte spørsmål og så prøvde jeg å svare uten noe hjelpemidler. God trening 😊 Jeg trakk akkurat det jeg håpte på - jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunami og hva som forårsaker det. Så fikk jeg spørsmål om den oppgaven min, som var sentrert rundt naturkatastrofer og da ba de meg fortelle meg om tropiske orkaner. Deretter ga de meg bilde av tre bergarter, som jeg skulle sortere. Metamorf, magmatisk, sedimentær. Si hva bergartene heter og forklare. 😊 Anonymkode: 3dae9...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde terra mater ja 😁 jeg gjorde ikke noe oppgaver der nei, men jeg jobbet etter kompetansemålene i hvert kapittel. Det vil jeg anbefale 😁 Og øv på å snakke. Samboeren min hjalp meg også, som i at han lekte eksaminator - ba meg forklare ting og stilte spørsmål og så prøvde jeg å svare uten noe hjelpemidler. God trening 😊 Jeg trakk akkurat det jeg håpte på - jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunami og hva som forårsaker det. Så fikk jeg spørsmål om den oppgaven min, som var sentrert rundt naturkatastrofer og da ba de meg fortelle meg om tropiske orkaner. Deretter ga de meg bilde av tre bergarter, som jeg skulle sortere. Metamorf, magmatisk, sedimentær. Si hva bergartene heter og forklare. 😊 Anonymkode: 3dae9...99b Tusen takk for svar! Skrev du kun sammendrag til "eleven skal kunne" (slik som det står i terra mater, på starten av hvert kapittel, som jeg regner med et kompetansemålene), eller skrev du også sammendrag til "dette leste du om i geografi" og "nå skal du lære mer om"? Jeg begynte først og fremst med å svare å oppgavene, men det er ganske mange oppgaver per kapittel! Dermed blir jeg litt usikker på om jeg skal fokuser på kompetansemålene/"eleven skal kunne". Jeg tar opp geofag 1 som privatist, og har ikke fått noe veiledning om denne fordypningsoppgaven som skal skrives.. Har du noe skriv eller retningslinjer du fulgte? Samt, hvor lang var oppgaven din? Det høres ut som du øvde på en god måte, og jeg skal benytte meg av tipsene 😄 tusen takk for det! Anonymkode: eee4c...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke ts, men svarer likevel da jeg hadde muntlig eksamen i geofag 2 i fjor. Anbefaler virkelig å skrive sammendrag / en presentasjon til hvert kompetansemål, der du bruker fagtermer. Start med det tidlig. Jeg gjorde dette, og i dagene før eksamen øvde jeg på å snakke sammenhengende i 15 minutter om hvert kompetansemål uten manus. Se også etter hvor du kan trekke linjer mellom kompetansemålene, det viser breddekunnskap og evne til å se sammenheng. Det er så viktig å øve muntlig på dette! Jeg trakk et par kompetansemål, og snakket sammenhengende om disse i 10-15 minutter. De videre spørsmålene jeg fikk var brede, egentlig formulert akkurat som kompetansemålene. Tjente mye på å ha forberedt og øvd inn gode sammendrag og refleksjoner med struktur til hver av disse. Lykke til! Anonymkode: 08f8c...288 Tusentakk for råd! Jeg skal ha geofag 1, og har enda ikke funnet en god måte å lese på. Brukte du kompetansemål fra boken eller så du på læreplanen på udir.no? Ble sammendragene dine til per læringsmål lange? Jeg ser at i Terra-Mater er det forskjellig fra kapittel til kapittel hvor mange kompetansemål kapittelet har. Regner med at kompetansemålene er det samme som "eleven skal kunne"? Jeg begynte med å svare på alle oppgavene i kapitlene, men er redd jeg glemmer helhetsforståelsen eller vitkige momenter jeg trenger å kunne til eksamen. Takk for tips og på forhånd takk for svar på resten av spørsmålene mine 😄 Anonymkode: eee4c...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå