AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Hei alle. Vi har en dansk svensk gårdshund på 14 uker. Hun var eneste valp i kullet og er født på en gård. Jeg tror at hun ikke har blitt sosialisert nok før vi fikk henne for 5 uker siden, for hun er så utrygg på andre mennesker. Med oss fire her i familien er alt fint, og hun virket også veldig trygg på oss da vi hentet henne. Men hun er konsekvent redd for alle andre, både når vi har gjester og når vi møter folk ute. Jeg har snakket litt med en hundetrener om det, og han sa at vi skulle ha godbiter med, som hun får hver gang vi møter mennesker ute. Det gjør vi, men jeg synes ikke det hjelper. Hun har halen mellom bena og rygger bakover hvis noen vil hilse på henne, gjemmer seg mellom bena mine, løper vekk osv. I begynnelsen tenkte jeg at det bare ville ta litt tid, og at hun jo nettopp har flyttet hjemmefra osv., men nå tenker jeg at vi må gjøre en stor innsats. Er det noen som har gode og konkrete råd til hva vi skal gjøre? Og hvor ofte, hvor lang tid osv.? Vi ser jo ikke så mange mennesker nå pga. corona, men jeg er nødt til at få henne vant til andre mennesker. Hundetreneren har snakket om å passe henne for oss hjemme hos oss, så hun blir tvunget til å ta imot omsorg fra en annen. Anonymkode: 2821e...0f2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 For det første, hun skal ikke behøve å hilse på folk om hun ikke vil. Om min valp rygget unna folk jeg sto og pratet med, så slakket jeg på båndet så hun kunne bevege seg unna mer fritt. Hun var ikke så redd som deres da. Min likte ikke at folk bøyde seg over henne for å hilse. Hun ville helst gå rundt de og lekte bak på bena før hun hilse ansikt til ansikt. Hundetreneren har rett angående godbiter, men dere må også huske på avstand. Har dere en klikker eller et markørord? Dette er en lyd/ord som skal signalisere at noe godt er på vei (godbit). Lyden vil da føre til at hjernen fylles av gode, glade kjemikaler. Dette er hvordan man kan skape positive assosiasjoner. En klikker eller markørord må lades opp. (jeg bruker 'yes!'). Sett deg ned på gulvet med valpen. Legg en skikkelig god godbit (skinke eller pølsebiter) på gulvet eller hold den ut med hånda. Når valpen tar den sier du markørordet. Gjør dette mange ganger så valpen forbinder markørordet med godbiter. Be så valpen om en sitt. Akkurat når rumpa treffer bakken, så sier du markørordet, også må du gi godbiten innen 3 sekunder. Repeter. Når dere er ute, unngå å kom for nære folk. Stå en plass hvor valpen kan se folk på avstand. Når noen går forbi, så sier du markørordet akkurat når valpen snur hodet og ser på personen, så gir du godbit. Grunnen til at du må holde avstand fra folk er fordi valpen er alt for stressa og distrahert til å ta godbit når dere er nærmere fremmede. Stå på avstand så valpen er komfortabel. Da blir det lettere for valpen å lære at mennesker = godbit. Så kan dere jobbe dere nærmere etterhvert. Om noen kommer bort og vil hilse på den søte valpen, så må du dessverre si nei. Valpen bør ikke tvinges til noe. Det kan ta tid før hun blir komfortabel med fremmede. Å jobbe med positiv assosiasjon er viktig. Det er også viktig å ikke tvinge henne inn i situasjoner hvor hun er ukomfortabel. Ta henne gjerne inn i nye miljø, men hold avstand til folk så hun er komfortabel. Er det en park eller noe hvor dere kan sette dere og slappe av, og bare se på at folk går forbi? Kanskje et stykke unna en butikk, hvor hun kan se folk gå inn og ut. Hold nok avstand til at hun er komfortabel, ha med skikkelig digge godbiter og tren gjerne kontaktsøk også. Så kan dere jobbe dere nærmere. Anonymkode: f7065...1f6 8
Tabris Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Bra innlegg over her. Steg 1 er at folk IKKE skal forsøke å hilse på henne. Det bekrefter bare for henne at folk er skumle. De må overse henne helt, og så la valpen undersøke dem i eget tempo. Selv om valpen forsiktig beveger seg frem og snuser på dem, så bør de fortsatt overse og ikke gjøre så mye ut av det. Ved passeringer så ville jeg gjort som nevnt over her - få avstand nok til at hund ikke er redd og så tren med belønningslyd og godbiter for å gi positive assosiasjoner. Det kan hjelpe deg veldig om du på forhånd har lært hunden å trene (frivillig) kontakttrening, også ute. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Takk for svar. Jeg skal bli bedre til å la henne oppdage verden i sitt eget tempo, kan jeg merke. Det er bare vanskelig å nekte folk å komme tett på den søte valpen. Men det handler selvfølgelig om hennes behov og ikke forskjellige tilfeldige menneskers. I dag har vi vært en ettermiddag i en travel by. Hun løp rundt og snuste, hilste på fem forskjellige hunder og dristet seg også til å lukte på noen mennesker på veien. Håper det er veien fram for henne. Hun virket hvertfall glad nok Anonymkode: 2821e...0f2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Og ja, vi har en klikker. Vi har foreløpig bare brukt det til det hundetreneren har sagt (å lære sitt, dekk, på plass), men vi burde kanskje også bruke den når vi skal vende henne til verden. Det har jeg ikke tenkt på før. Anonymkode: 2821e...0f2
bondevett Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Er enig med dem som har svart deg her. La hunden få tid og gi rom til å trekke seg unna. Gi litt instruksjoner til folk som kommer på besøk og så vil nok valpen med tiden forstå at fremmede ikke er skumle. Det blir kanskje aldri en oversosial hund, men det gjør vel ingenting. Har en border collie sommer litt skeptisk på fremmede. Men hun får ta ting i sitt tempo og hun kommer alltid bort og hilser til slutt. Vi bor på gård da, så vi har jo alltid nok plass til at hun får surre litt rundt i bakgrunnen til hun er trygg og har kartlagt litt. Vi ber folk om å sette seg ned, gjerne med ryggen til. Da snuser hun litt og det ender som regel med en skikkelig kos fra henne. Men vi syns det er veldig viktig å ikke presse seg på henne. Lykke til dansk svensk gårdshund er min favoritt rase! Hadde jeg ikke hatt sau og bruk for border collie så ville jeg valgt den rasen istedet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 Valpen er ikke nødvendigvis nervøs generelt, men alle valper har fryktperioder, så kan godt være at valpen er inne i en slik Anonymkode: a832d...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #8 Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, bondevett said: Er enig med dem som har svart deg her. La hunden få tid og gi rom til å trekke seg unna. Gi litt instruksjoner til folk som kommer på besøk og så vil nok valpen med tiden forstå at fremmede ikke er skumle. Det blir kanskje aldri en oversosial hund, men det gjør vel ingenting. Har en border collie sommer litt skeptisk på fremmede. Men hun får ta ting i sitt tempo og hun kommer alltid bort og hilser til slutt. Vi bor på gård da, så vi har jo alltid nok plass til at hun får surre litt rundt i bakgrunnen til hun er trygg og har kartlagt litt. Vi ber folk om å sette seg ned, gjerne med ryggen til. Da snuser hun litt og det ender som regel med en skikkelig kos fra henne. Men vi syns det er veldig viktig å ikke presse seg på henne. Lykke til dansk svensk gårdshund er min favoritt rase! Hadde jeg ikke hatt sau og bruk for border collie så ville jeg valgt den rasen istedet. Takk! Så fint å lese at det ikke er et problem for deg at hunden din er litt skeptisk til fremmede. Jeg tenker også at det nok skal gå, men blir litt stresset over at hunder forventes å være overstrømmende mot alle de møter Anonymkode: 2821e...0f2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #9 Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Valpen er ikke nødvendigvis nervøs generelt, men alle valper har fryktperioder, så kan godt være at valpen er inne i en slik Anonymkode: a832d...1ac Jeg tror egentlig at hun er litt nervøst anlagt, men jeg kan jo håpe det bare er en fase. Men jeg har bestemt meg for å håndtere det anderledes framover og ikke stresse over at hun kanskje ikke blir en som elsker alle hun møter Anonymkode: 2821e...0f2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #10 Skrevet 8. desember 2020 Vår hund har alltid vært litt skeptisk til andre folk, og det får hun lov til å være ☺️👍🏼 Hunder er ikke til for å underholde andre mennesker, og ingen får hilse på min hund dersom den ikke vil. Setter henne aldri i situasjoner der hun kan risikere å få folk for tett innpå seg, og alle barn som vil hilse på henne får beskjed om at de må sette seg ned slik at hun kan hilse på dem om hun vil. Hun liker ikke at noen bøyer seg over henne. Skal sies at hun aldri har reagert med aggresjon eller angrep, hun får lov til å trekke seg tilbake. Det er ikke alle hunder som er kontaktsøkende til folk. Min elsker sine egne mennesker og er uinteressert i andre. Anonymkode: 33a81...e41 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 En viktig ting er hvordan mennesker hilser på valpen. Dere har en liten hund, og et menneske som bøyer seg over kan være skremmende. Mange gode innlegg over her. Mange tenker ikke over hvordan de oppfører seg i møte med hunder. Mange blir veldig dikke dalle med baby stemme når hunden tar halen mellom beina og rygger. Barn kan være brå i bevegelsene. Voksne også. Menn med skjegg eller hatt er det flere som reagerer på. Men min opplevelse etter å ha trent hund de siste 12 årene, er hvor mye hunden plukker opp av stress, redsel, psykisk ubalanse og "vibber" vi vanligvis ikke merker. Jeg har selv to hunder i hver ende av skalan. Den ene bryr seg nada om ting, den andre påvirkes veldig av stemning og følelser. Til og med høy puls hos meg. Mer enn en gang jeg har måtte snakke til meg selv om tatt noen dype drag meg luft, fordi plutselig puster jeg kun meg øvre del av lungene. Du bør lese litt om hvordan man hilser på hund, og lære opp de som hilser på valpen din. Valpen er ikke tjent med å oppleve negative møter med mennesker. Øv på mennesker som er trygge. Meld deg inn i en hundeklubb. Der er det ofte mange kyndige mennesker. Anonymkode: 49350...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå